Enligt vem?
Stadgarna ger (min emfas):
§14 Röstetal
Alla frågor som behandlas på årsmöte eller styrelsemöte avgörs med enkel röstövervikt om inget annat står i stadgarna. Nedlagda röster räknas ej. Varje person med rösträtt har en röst. Vid lika röstetal får slumpen avgöra.
§15 Stadgeändring
Dessa stadgar kan bara ändras på årsmöte. För att vara giltig måste ändringen antas med två tredjedelar av antalet röster. Då stadgeändring ska ske måste förslaget delges medlemmarna i kallelsen till mötet. I annat fall måste ändringen antas enhälligt.
Wikipedia säger om enhällighet:
Wikipedia said:
Ett beslut kan anses ha varit enhälligt, då förslaget inte gick till omröstning eftersom inget understött motförslag förelåg och ingen anmälde avvikande mening. Att ett beslut fattats enhälligt behöver alltså inte betyda att det stötts av alla närvarande eller ens av en majoritet av de närvarande.
Ska vi tolka stadgarnas instruktioner om nedlagda röster, i stadgan "Röstetal", som att de bara gäller i just den situation som föregår den, dvs fallet när enkel röstövervikt krävs? Det är iofs fullt möjligt, men jag anser att den ska tolkas som en mer allmän regel och därför tillämpas på omröstningar där andra resultat krävs.
På möten irl är det väldigt vanligt att fatta beslut med acklamation, och jag har aldrig varit med om att ett beslut som kräver enhällighet går till omröstning där man räknar och ser efter att alla händer är i luften, eller att alla lappar visar JA.
Och OM man ändå skulle göra det, skulle det räcka att alla på mötet röstar för; inte alla medlemmar. Vi har inte tagit upp någon röstlängd, därför att jag inte anser att någon av beslutsformerna kräver det. Jag kan inte tänka mig at vi skulle behöva 100% av medlemmarna, så även om du har rätt skulle vi behöva ta upp en röstlängd, dvs tvinga alla som anser att de följer mötet att säga det. Därefter gå till omröstning och kräva 100% av deras röster som JA för att det ska gå igenom.
Vad är skillnaden, regelmässigt; demokratiskt eller rättssäkert, mellan att göra så och att fatta beslutet med tyst acklamation? Är man medveten om att en "jag vill inte ta ställning till frågan" betyder att det inte kommer gå igenom är det samma sak som att rösta emot. Det går inte ens att rösta emot genom att sitta i ett hörn och inte ge sig till känna (vilket skulle kunna vara en poäng om någon anser den möjligheten viktig) – därför att man måste visa sig när man tar upp röstlängden ändå, så i praktiken skulle man behöva posta, och (om det är det man är rädd för) går det att peka ut att "det var minsann du som inte röstade för trots att du var här".
Eller okej, vi skulle kunna kräva sluten votering, men det säger våra stadgar ingenting om så det kommer jag antagligen inte tillåta som mötesordförande. Det skulle vara så sjukt onödigt, och niu har jag tappat bort mitt hypotetiska exempel.
Jag hoppas min poäng gick fram iaf:
1. Det vore jättekonstigt i jämförelse med irl-möten om alla medlemmar skulle behöva aktivt rösta ja.
2. Våra stadgar säger att vi inte ska räkna nedlagda röster, men du anser att det inte gäller något annat än fallet enkel röstövervikt?