Författares uttalanden om sina verk

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,608
Ja, sant. Författaren har inte ensamrätt på tolkningar av sin text och hens ord är inte lag.
Helt sant. Det har varit enorma diskussioner om hur mycket man ens ska se på hennes tre sidoböcker (Quidditch through the ages, Fantastic Beasts and where to find them och Tales of Beedle the Bard) som kanon. För att inte tala om den där pjäsen som hon var inblandad i, men inte skrev själv.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,605
Location
Göteborg
Ja, det svåra är ju att avgränsa vad som tillhör texten. Har senare verk auktoritet att uttala sig om andra verk om samma huvudperson? Om Rowling skriver en ny bok där Dumbledore är homosexuell, ändrar det något? Har den tredje boken i en bokserie inflytande över tolkningen av den första? Har den andra halvan av en bok inflytande över tolkningen av den första?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
Varför skulle en författares auktoritet över de fiktiva sanningarna bara inskränka sig till vad hon nedpräntat mellan två pärmar?
Jag vet inte riktigt själv heller. Jag tycker definitivt att det finns en skillnad på någon nivå: jag är en stor proponent av "show don't tell". Men jag är inte säker på hur stor skillnad det gör ifall det står i boken, i en appendix till boken, eller i en FAQ på en hemsida.

Och jag misstänker att det också är relevant ifall det är en pågående bokserie, där det kan handla om att ställa in rätt förväntningar för framtida böcker, eller ett avslutat kapitel (så att säga). Och även inom vilken tidsram utlandet görs.

Jag tror att för mig kokar det ner till att jag blir irriterad om någon kommer till mig och säger att jag "läst en bok fel", på samma sätt som jag blir en smula irriterad om något försöker förklara för mig att jag spelar rollspel fel, för att jag inte spelar på samma sätt som de.

Om det sen är författaren själv, eller något fan, gör inte jättestor skillnad för mig.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,002
Location
Barcelona
Jo men en skillnad finns det väl? Det är lite av en trestegsraket.

1. Det står i boken. Om det stått att Dumbledore hade haft en relation med Grindewald så hade det varit en etablerad sanning.
2. Det indikerades i boken. Om det stått att brev från honom förvarades på en speciell kärleksfull plats, om han haft ett foto på honom, ... så hade det varit ett intressant föremål för diskussion baserat på det som står i boken.
3. Det indikeras inte i boken utan hävdas bara i efterhand. Då är det inte egentligen en del av bokseriens kanon.
För all del. Om det är regeln, så är det regeln (även om jag inte är säker på att det är det).

För att förtydliga min position: jag är inte gift vid påståendet att Dumbledore är gay eller att Rowling har rätt att bestämma att han är det. Det jag skrev i mitt första inlägg var: "det är svårt att se vem som annars skulle ha auktoriteten att bestämma att Dumbledore är gay", om inte Rowling har det. Om nån har auktoriteten så har Rowling det, och om någon är intresserad av att besvara frågan "är Dumbledore gay?" så har hon inget bättre ställe att vända sig till än Rowlings utsagor om saken.

Den större poäng jag är intresserad av att inskärpa är att vi tillskriver författaren auktoritet över sitt verk. Det verkar obestridligt. Sen kan den rätten mycket väl vara inskränkt på olika sätt. Eftersom rätten ifråga i slutändan härrör från sociala konventioner så kan de sociala konventionerna förstås också ta bort den. I fråga om Rowlings rätt att etablera att Dumbledore är gay, så verkar de intensiva debatter som frågan utlöst tyda på att the jury is out på den punkten.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Om vi vill prata med andra om dem måste det finnas någon form av större gemensam gestalt att prata om.
Jag skulle snarare säga att det behöver finnas en gemensam lokal överenskommelse mellan oss som ska delta i diskussionen. Utgår vi från att bara episod 4-6 är kanon, eller utgår vi från expanded universe, eller utgår vi från Disney-tidslinjen?
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
Det finns en ganska intressant skillnad på hur Tolkien och JK Rowling efterhandskonstruerar saker i sina berättelser som jag tror har bidragit till en viss irritation mot Rowling, detta bortsett från hennes transfobiska vansinnigheter. Tolkien pillade ju och ändrade på sin lore hela tiden, men gjorde ingen hemlighet av att han under sin livstid ändrade sig angående saker och ting. När JK Rowling berättar om någonting som de allra flesta är säkra på är en efterhandskontruktion säger hon ändå tvärsäkert att hon alltid föreställt sig saken på detta sätt. Detta ledde till en hel del konstigheter (jag orkar inte leta källor till allt utan tar det mesta ur minnet. Om jag har fel på någon punkt så säg gärna till):

Dels har vi ju det mest kända exemplet med att Dumbledore skulle vara gay och att hon alltid har föreställt sig honom som gay. Många spekulerar i att hon kommit på att han borde vara gay i efterhand för att det inte fanns någon representation av gay-karaktärer i serien. Och jag tycker inte att det på något sätt hade varit fel att göra en sådan efterhandskonstruktion och vara öppen med det, men om det är så att det är en efterhandskonstruktion (vilket vi ju såklart inte kan veta) så är det ju lite märkligt att säga att man alltid tänkt sig honom på det sättet.

Ormen Nagini som i böckerna är Voldermorts orm visar sig i filmen Grinderwalls Brott från början vara en kvinna som kan förvandla sig till en orm. Detta gjorde många fans sura då detta verkade vara en jättestor förändring i världens lore, och Rowling sa att hon alltid föreställt sig Nagini som människa från början. Samma sak här, det hade ju varit den enklaste saken i världen att säga att hon fick idén efter att hon skrivit böckerna och från och med nu är det på detta sätt.

När ett fan frågade Rowling varför det inte finns några judiska elever på Hogwarts svarade hon att det finns det visst. Det finns en judisk elev som heter Anthony Goldstein. När hon då fick respons att hallå, det där hittade du ju bara på nu, han finns ju inte med i böckerna, svarade hon att jo han har alltid funnits i böckerna och jag har alltid tänkt mig att han finns, jag har bara inte skrivit ner det.

När pjäsen Harry Potter and the cursed child sattes upp spelades Hermione av en svart skådespelerska. Detta fick en massa rasister/fascister att bli kränkta och gå i taket och skådespelerskan fick utstå en uppsjö av hat och trakasserier av dessa svin. Rowling försvarade med all rätt skådespelerskan. Och här vill jag vara tydlig, jag tycker hon gjorde 100% rätt som tog skådespelskan i försvar. Men sin vara trogen säger och också att hon alltid föreställt sig Hermione svart. Och detta hade de flesta rätt svårt att tro på. Och var helt onödligt att säga. Det hade ju varit bättre att säga typ: ”Den här skådespelskan gör ett jättebra jobb som Hermione. Hennes hudfärg spelar ingen som helst roll för mig, det är inget viktigt karaktärsdrag hos karaktären.”

Detta är bara några exempel och det finns säkert fler. Som sagt, detta är en ganska står skillnad mot hur Tolkien pratade om loren till sitt verk och det gör folk arga som tycker att författarens åsikter om sitt verk är viktiga. Nu vill jag understryka att jag inte tillhör dem som tycker att författarens egna åsikter om verket är viktiga, så detta är mer en intressant kuriosa för mig. Men det är rätt märkligt.

OBS!!! Vill även understryka att jag INTE med detta inlägg vill öppna upp för en allmän diskussion om rasism, representation etc. Inlägget ska läsas som det faktum att en författare till ett verk med all sannolikhet efterkonstruerar saker och sedan säger att hen alltid föreställt sig saken på det sättet kan påverka hur viktigt läsarna tycker det är att få författarens åsikter om verkets lore, INGET ANNAT.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Ja, det är ett intressant fall. Men det är ett intressant fall mot bakgrund av antagandet att det finns en etablerad fiktiv sanning över vilket författaren/upphovsmannen äger auktoritet. Om din laissez-faire-filosofi hade rått så hade det inte varit ett intressant fall; då hade det inte inneburit någon komplikation alls.
Det är egentligen inte intressant i sig, såklart. Det är intressant i kontexten av påståendet att det skulle finnas En Absolut Sanning. Det går inte att skilja någots "intresse-faktor" från dess kontext, tänker jag.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Och var helt onödligt att säga.
Jag har för mig att Rowling verkligen är en sådan författare som helt enkelt inte står ut med tanken på headcanons. Att det skulle kunna finnas liksom olika versioner av hennes verk – sådana författare brukar också hata t.ex. fanfic och liknande. De vill ha absolut kontroll och tycker att det bara kan finnas En Riktig Version. Och om någon t.ex. skriver fanfic så upplever de att de på något sätt måste bry sig om vad som står i den – som om de behövde ta hänsyn till skit någon slashfic-författare på internet skrivit.

Det här tycker jag överlag verkar ganska onödigt och märkligt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
om någon är intresserad av att besvara frågan "är Dumbledore gay?" så har hon inget bättre ställe att vända sig till än Rowlings utsagor om saken.
Frågan är inkomplett, menar jag, och svaret och vem man vänder sig till bör bero på vad det egentligen är man undrar. Till exempel:
  • "Tänker sig Rowling att Dumbledore är gay?" – fråga Rowling.
  • "Tänkte sig Rowling Dumbledore som gay när hon först skrev om honom?" – fråga rowling, men betrakta henne som ganska osäker som källa. Det kan finnas bättre – dagboksanteckningar, intervjuer etc.
  • "Tänker sig folk som läst Harry Potterböckerna Dumbledore som gay?" – gör en poll.
  • "Tänker sig folk som sett Harry Potterfilmerna Dumbledore som gay?" – gör en poll.
  • "Tänker sig folk som läser Rowlings twitter Dumbledore som gay?" – gör en poll.
  • "Är Dumbledore gay i böckerna?" – här menar jag att texten är en bättre källa än Rowling, eftersom frågan inte gäller vad Rowling har i huvudet utan vad som står i böckerna.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,572
Location
Slätta
För all del. Om det är regeln, så är det regeln (även om jag inte är säker på att det är det).
...
Den större poäng jag är intresserad av att inskärpa är att vi tillskriver författaren auktoritet över sitt verk. Det verkar obestridligt. Sen kan den rätten mycket väl vara inskränkt på olika sätt. Eftersom rätten ifråga i slutändan härrör från sociala konventioner så kan de sociala konventionerna förstås också ta bort den. I fråga om Rowlings rätt att etablera att Dumbledore är gay, så verkar de intensiva debatter som frågan utlöst tyda på att the jury is out på den punkten.
Ja asså, regeln vet jag inte om det är. Jag tänker mer att det blir olika utrymme för diskussion. :)

Vad gäller auktoriteten över sitt verk så finns det för mig lite olika kontexter. Först är det verket kontra diskussioner som inte är den del av verket i sig. Om till exempel en författare säger saker som helt emot det som hen skrev i boken, säg till exempel att Harry är överviktig, skall vi då se Harry som överviktig?

Sedan har vi debatter runt tolkningar av text som t.ex. Krank nämnde. Om en text är stötande, om man kan dra paralleller mot apartheid, om man kan tolka in olika verkliga obra saker från vår värld etc. Där har författaren all rätt att säga vad hen menade, hur hens tankar gick när det skrevs men tolkningarna av texten kan vara lika eller rent av mer valida.

Därtill så kommer sådana lite mer fluffiga frågor som författaren troligen inte har funderat över och som de sedan svarar på lite på uppstuds så att säga. Hur ser trollkarlsskolan i Australien ut? Om då JK spottar ur sig något, skall vi då se det som kanon? Skall det ses som att det faktiskt fanns i boken, utanför sidorna?
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
Japp!
De nämms till och med i the hobbit
Det är väl bara bikupor som nämns i The Hobbit? Vi vet ju faktiskt inte med säkerhet om Tolkien avsåg att det skulle finnas bin i kuporna eller något helt annat.

(Sägs med ca. 0% seriositet 😁)
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
Har inte Beorn bin, som Bilbo anmärker är ovanligt stora? Eller minns jag fel?
Meh, om du minns rätt så förstör det ju mitt briljanta skämt... :cry:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,809
Location
Stockholm
Jag skulle snarare säga att det behöver finnas en gemensam lokal överenskommelse mellan oss som ska delta i diskussionen. Utgår vi från att bara episod 4-6 är kanon, eller utgår vi från expanded universe, eller utgår vi från Disney-tidslinjen?
Javisst, en gemensam gestalt att prata om. Och då väger Lucas utalanden om vad som är kanon eller inte miljarder mycket tyngre än mina egna tankar kring vad han har hittat på i efterhand. Även om diskussionen handlar om vad som ska förkastas eller inte.

EDIT: Eller så här. Om Rowling säger att Dumbledore är gay så fattar jag varför så många reagerar och börjar fundera kring det, kanske går tillbaks och läser böckerna för att se om det lyser igenom på nått sätt eller bara kanske tänker lite annorlunda kring figuren. Om jag skulle säga att Dumbledore är gay skulle ingen eller ett fåtal bry sig, på goda grunder.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,791
Intressant att själva texten verkar så oviktig i den här diskussionen. Om vi tar exemplet med Dumbledore, så är väl det främsta problemet att hans gayighet inte stöds av rimliga tolkningar av texten? Hade det funnits passager att peka på där Dumbledores handlingar, språkbruk och beskrivningen av honom tydde på en viss sexuell läggning, ja då hade väl Rowlings kommentar inte varit så kontroversiell?

När man lär ut textanalys på nybörjarnivå (på gymnasiet) så talar man ju nästan enbart om att hitta stöd i texten för en tes. Varken författaren eller egentligen ens läsaren är det primära.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,958
Location
Stockholm
Om vi tar exemplet med Dumbledore, så är väl det främsta problemet att hans gayighet inte stöds av rimliga tolkningar av texten? Hade det funnits passager att peka på där Dumbledores handlingar, språkbruk och beskrivningen av honom tydde på en viss sexuell läggning, ja då hade väl Rowlings kommentar inte varit så kontroversiell?
Fast är inte det lite som att säga att folk som är homosexuella måste agera på ett vist sätt?
 
Top