Nekromanti Förkortningar eller hela ord?

Krille

Super Moderator
Puckohontas!

"Det är ju där jag tycker att jag har en smart idé."

Och det är där jag inte håller med. :gremwink:

Det är ju precis det jag säger: så som du beskriver din idé så har den väldigt mycket D&D anno dazumal över sig. Så när kommer levlarna? :gremwink:

Sodivra

Champion
Åååååh, vad snäll Rising är..

Men det är FEL! :gremwink:
Nja, men jag började pilla på ett system själv..

Jag ville hålla det så enkelt som möjligt så jag slängde ihop följande:

Slå [Form] antal T10.
Välj den högsta tärningen.
Lägg på ditt Erfarenhetsvärde.
Detta är din effekt.

Andra möjligheter är att höja Form på bekostnad av Erfarenhet och tvärtom - Satsa eller ta det extra lugnt.
Man ska också kunna behålla "lyckade" tärningar från ett föregående slag, för att göra dessa "flowregler" jag tjatat om: Det tror jag kan ge känslan av att glida på en kraft, och ska användas i saker som går på känsla, magi, och att glida överhuvudtaget.

Tanken med systemet var att tärningar är osäkra, rena siffror är säkra, och bara genom att plocka på sig en mängd tärningar så har man bestämt hur mycket man vill "satsa". Mycket bra. Samtidigt så innebär det att med Form så kan man pressa på, men det blir segare och segare ju närmare taket man kommer, (10) tärningar är inte lika förutsägbart, men det också innebära ett säkert spel att slå många tärningar för att lyckas bra med en, men samtidigt blir man mer uttröttad. Skitbra.

Nackdelen är att med så många tärningar så är det väldigt klumpigt om inte 5T10 ska vara ett maxvärde (Jag hade hellre valt 10 eller så) och så är det ju faktiskt MER förutsägbart när man höjer sin Form, eftersom man då är mer säker på tärningens utfall: Slå 4T10 och välj den högsta är väääldigt förutsägbart..

Nej, jag får nog pilla om det, men grunden med [Form] Tärningar + Erfarenhet var bra. Där stämmer allt.

Intressant, va...? :gremwink:

Rising

Vila i frid
puff puff...

"Slå [Form] antal T10.
Välj den högsta tärningen.
Lägg på ditt Erfarenhetsvärde.
Detta är din effekt."

Erm... Tja, det gör ju att om Form är någorlunda högt så samlas alla resultat uppe i toppen. Blir det inte tråkigt om man kan förvänta sig maxresultat vid varje slag?

Ibland kan man klanta sig, men oftast presterar man så maximalt bra man förmår?

---

Jag skulle i så fall (om du inte vill ha två olika slag) föredra något i stil med:

Slå först en tärning; är resultatet lägre än din Erfarenhet så tar du Erfarenheten istället.
Slå sedan en till tärning; är resultatet högre än Form så tar du Formen istället.

Då hamnar de flesta resultaten i mitten, men genom att öka Erfarenheten så blir man säkrare och genom att öka Formen så stiger prestandan, vilket ju är det häftigaste resultatet. (Eller ska det kanske vara tvärtom?)

Eller så har man Erf-värden från 1-5 och Form-värden mellan 6-10 och så kan man använda Erf som minimum och Form som maximum. Då kan man slå många tärningar samtidigt och göra det matematiska arbetet på alla tärningar samtidigt. (låter jobbigt i ett bordsrollspel. I datorrollspel kan det säkert vara vettigare)

Med två tiosidiga tärningar och Erf=3, Form=8 så hamnar resultaten mellan 6-16 och 11 borde vara i särklass vanligast.

...eller så kan man slå Erf antal tärningar och räkna varje resultat under Form som ett lyckat resultat. Antalet lyckade resultat blir ens effekt.

/Rising
som inte tycker att man ska kunna ta för givet att man presterar på topp av ens förmåga i varje enskilt tärningsresultat.

Sodivra

Champion
Tja..

Erm... Tja, det gör ju att om Form är någorlunda högt så samlas alla resultat uppe i toppen. Blir det inte tråkigt om man kan förvänta sig maxresultat vid varje slag?

Arg, ja det var ju det som jag sa var problemet..
Snällt att du hjälper till, men vet du vad? Jag har blivit skadad på dina tankar på regler "med känsla", och nu har jag gett mig fan på att göra ett system där man kan satsa, där erfarna och vältränade känns annorlunda, och det känns som man kan ha Flow.. :gremwink:
Men det kanske slutar med att det är för krångligt, och jag får överge tärningspölen.

I'll be back!

(Tur att man har någon som förstår en iallafall, hint hint.) <-Hänvisning, sådana är populära nuförtiden har jag märkt. Fast jag gillar dig med, Rising. Tack för hjälpen, fan. Här kommer jag och gnäller lite, så får jag liksom.. hjälp! Med ett helt nytt system! Rising, alltså.. Wow.. :gremwink:

Rising

Vila i frid
Walla walla..

"Tack för hjälpen, fan. Här kommer jag och gnäller lite, så får jag liksom.. hjälp!"

Fast det känns lite som att jag bara står och läxar upp dig och kväver dig med mina förslag. Du får det säkert roligast om du hittar på ditt system själv, så jag ska nog ta det lite lugnare framöver. Dina tankar om flow låter skithäftiga, förresten. De tror jag kan hjälpa spelarna att känna sig så där riktigt härligt hjälteliga som man kan bli när allt klaffar, när man börjar få flyt och känner sig oövervinnerlig. (samt förstås bryta ner dem totalt när de börjar åka på den ena motgången efter den andra)... Jag ser fram emot att få bevittna hur du tänkt dig dessa mekanismer när dina pusselbitar börjar falla på plats och du känner att allt blir som du tänkt dig det.

Då återkommer jag! (jag har ju ändå varit med sedan du började prata om Form och Erfarenhet, så det är lite som att följa en spännande följetong man inte vill missa slutet på.)

/Riz (börjar med en serie teasers:)
[color:\\"purple\\"]Apex Tredecim
Jag kommer ihåg hur jag hatade doktorn.
Hur förnedrande var det inte att mannen som trodde sig veta allt om livet inte visste något om hur man gjorde för att leva? Hur ironiskt var det inte att min helare visade sig vara så trasig?

Han tittade på mina skärsår, men var oförmögen att se hur vackra och gåtfullt rodnande de var. Det jag hade haft roligt åt, det var han orolig över. När han erbjöd mig sina lögner om bot mot min ohälsa gav jag honom hans första sanning i hans liv:
"Hellre sjuk på mitt sätt, en frisk på ert!"[/color]

Sodivra

Champion
En variant på "Tja.." låter bara töntigt.

Fast det känns lite som att jag bara står och läxar upp dig och kväver dig med mina förslag.

Öh, jo, men det är ju det som är pinsamt ju, att jag förklarar lite vagt, och sedan vill jag inte ha det som du kommer med. Det känns mer som JAG läxar upp dig, så det är inga problem.
Vi har kanske lite annorlunda arbetsmetoder, jag är så flummig att jag hjälper mig själv bara genom att diskutera mina egna regler, så det är rätt skönt bara att posta lite regler och få ett svar på dom.
Fast sedan så brukar jag ju aldrig bli helt nöjd, förstås.. :gremwink:
Men nog kommer jag någonvart:
Först kom jag på det här med Moment/Balans. Det stannar. Nu kom jag på det här med att Moment/Balans ska vara samma sak som Form/Erfarenhet. Det stannar. Så nu har jag två saker som jag är säker på, iallafall. :gremwink:

Nåväl, the search goes on! Jag tänker mig T6:or.. Fast dom är så tråkiga.. Eller kanske T10:or där man max slår 3 och kan välja att slå om upp till 3 av dom? Eller kanske ett gäng T10:or där det kan vara dåligt att slå låga tal? Whee...