Nekromanti Förslag: stäng Zinescene

Mogger

Hipsteranka
Genesis said:
Jag tror inte att Måns menade att ta dålig ton.
Helt riktigt, jag syftade lite skämtsamt på fenomen som nerdrage och andra sociala tillkortakommanden som ibland tillskrivs nördkulturen. Tongue in cheek ( :gremtongue: )

I övrigt har jag inget att säga om förslaget, varken bu eller bä eftersom jag inte störs av OT-forum eller OT-diskussioner på något sätt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Eksem said:
Stäng forum fram till att listan ser ut så här:

ROLLSPEL
Rollspel
Spelskapande
Spelrapporter

SPECIFIKA
Dungeons & Dragons
+ Alla som aktivt ber om att få finnas kvar

ANNAT
Forumrollspel
Kontakt (Tillåt även evenemang)
Torget (Köp och sälj)
Galleriet (Ta bort subgallerierna)
Kultur (och begränsa till nördspecifik kultur, samt moderera hårt)
Utmärkt förslag, det här skriver jag under på.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag kan köpa ett förslag som BÅDE Eksem OCH Vitulv köper. Det är sällan det händer. Jag har inget som helst behov av ett Off Topic-forum, så mig gör det inget om det försvinner. Men jag minns att det infördes för att få bort OT-snack från andra forum å andra sidan.

Edit: Justja, jag vill ju förstås ha kvar Promotion-forumet förstås. Det är ett vettigt tillskott.

solvebring

Superhero
Eksem said:

ROLLSPEL
Rollspel
Spelskapande
Spelrapporter

SPECIFIKA
Dungeons & Dragons
+ Alla som aktivt ber om att få finnas kvar

ANNAT
Forumrollspel
Promotion*
Torget (Köp och sälj)
Kultur (och begränsa till nördspecifik kultur, samt moderera hårt Näää.)
Off Topic
Håller med, till viss del. Skulle dock vilja se listan såsom jag editerat med fetstil.

... Och vad gäller det administrativa hörnet vill jag ha det administrativa forumet längst ned och föreningens forum näst längst ned. Jag som har dessa forum i min lista tycker det är skitstörande att de ligger mitt i smeten bland mer väsentliga forum i vilka man helt klart läser desto oftare. Någon som håller med?

* Eftersom folk redan använder promotionforumet även för hemsidor, bloggar och dylikt - varför inte låta föreslaget forum för podcasts, hemsidor och bloggar just husera där? Låt oss promota allt sådant som hör hobbyn och kulturen till i det forumet - eftersom det passar bra och ändå redan görs. =)

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Leif Boork said:

ROLLSPEL
Rollspel
Spelskapande
Spelrapporter

ANNAT
Forumrollspel
Promotion
Torget (Köp och sälj)
Så var det ju egentligen forumet skulle se ut

Eksem

Champion
Jag ser hellre "promotion" som en del av de andra forumen, men tycker helt klart att det är ett välkommet inslag på forumen överlag.

Eksem

Champion
1. Vilken sorts kulturdiskussioner tycker då du skulle rymmas under Kultur-forumet? Det är ju inte ett antropologiforum, förmodar jag. Jag ser bara inte riktigt vad, säg, snack om Camilla Läckbergs senaste släpp bidrar med till just det här communityt. Jag är helt enkelt OT-skeptiker och ser inte meningen med att just det här gänget skulle diskutera "filmer om Ryssland", "bra magasin" eller dylikt. Har man sett något som är värt att diskutera ur ett rollspelssammanhang får det lämpligen plats på något av rollspelsforumen.

2. Åker man till SSK är man en nörd.

Ymir

Liten kantbaron
Okej, eftersom alla andra verkar sälla sig till kören här så måste jag väl säga mitt, trots att det inte är konstruktivt:

Jag tycker det är en skitdålig idé. Forumen är bra som de är. Also, att ingen ens nämnt det näst mest populära forumet här är rätt... :gremsuck: Eon-forumet borde liksom rimligen vara kvar oavsett vad som händer, och oavsett i vilken grad Neogames orkar supporta det.

All that being said, varför inte ta den här tråden tillbaka till ursprungsämnet? Jag håller med om att Zinescene-forumet känns dött som Ötzi, och det borde därför antagligen antingen kasseras eller mergas ihop med kulturforumet eller något bloggforum.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem said:
2. Åker man till SSK är man en nörd.
Det här tycker jag är en tråkig, kategorisk attityd. Jag förstår inte riktigt vilket syfte det här idoga nördpratandet fyller; vill du helt enkelt exkludera de som inte själva betraktar sig som nördar?

För egen del tycker jag att alla kulturdiskussioner ger mig massor som spelmakare och rollspelare; nästa gång jag vill rollspela i ryssland har jag ju en finfin tråd om inspirerande filmer, även om tråden i sig inte har något rollspelsfokus. Det tycker jag inte att den behöver ha, heller. Jag tycker inte att tråden i sig vunnit något på att vara uppblandad med "hur man rollspelar i ryssland".

Dvs, diskussionen behöver inte vara ur rollspelsperspektiv för att vara nyttig ur rollspelsperspektiv.

Sedan är det såklart lathet. Jag tycker inte om några andra forum på internet, av de jag träffat. Alltså vill jag gärna kunna diskutera sånt jag är intresserad av här. Jag tycker om klientelet och tycker att stämningen här är en biljon gånger bättre än typ alla forum jag sett i övrigt. På svenska iaf.

Visst kan jag diskutera ryska filmer nån annanstans - men inte med Ymir och DeBracy och så vidare. (Nu orkar jag inte kolla vilka som faktiskt postade i tråden utan hoppas att jag är begriplig ändå) Jag vill ju liksom diskutera med DE HÄR människorna. Och det kan jag typ bara göra här.

Zire

Swashbuckler
Medhåll, det känns inte som att det riktigt blir promotion på det viset när det ligger i ett enskilt forum (som t.ex. jag väldigt sällan tittar i). Känns nästan mer som att det är till för att rensa de andra forumen.

krank

Zire said:
(som t.ex. jag väldigt sällan tittar i)
Du får helt enkelt lägga till forumet till dina Bevakade forum =)

Eksem

Champion
"vill du helt enkelt exkludera de som inte själva betraktar sig som nördar?"

Jag tror det bottnar lite i en reaktion på de som inte tycker att vi är en och samma. Det är menat att vara inkluderande och förstärkande, inte exkluderande. Det är Genesis som anser att han inte har utbyte av mig som rollspelare (annan tråd), jag är mer intresserad av att påpeka att vi faktiskt delar något.

Och allvarligt, det finns inte en enda meningsfull definition av "nörd" som inte inkluderar folk som åker på konvent.

---

"..." (resten av inlägget)

Ok.

EDIT: Andra delen av inlägget blev lite väl kort och inte tillräckligt bekräftande. Jag fyller på här:

Jag vill inte hindra folk från att prata med varandra, jag bara föreslår vad jag tror är det bästa för det här communityt och dess medlemmar. Givetvis kan andra ha argument, och bra sådana. Jag kan inte säga så mycket om att du vill prata ryska filmer med DeBracy, mina argument mot att det bör äga rum på det här forumet är egentligen orelaterade. Därav mitt första, oansvarigt och otrevligt korta svar som jag ber om ursäkt för.

Zire

Swashbuckler
Hmm.. ja, det kanske var lite goes without saying. De mindre systemen kanske skulle vinna lite publicitet på att tas bort och istället föra diskussionerna i rollspel. Jag tänker t.ex. på Rävsvans Förlag som tidigare hade lite mer aktivitet, men nu känns mer undanstökat med få läsare.

Men det är klart, det är väl officiella forum, så då är det ju upp till speltillverkarna att bestämma. Med det sagt så är det nog bra om Eon har ett eget (inofficiellt om det behövs) forum, för annars blir det nog mycket i rollspelsforumet.

Eksem

Champion
Jag utgick från att Neogames vill att Eon-forumet (och Neotech) skall finnas kvar här, jag ser ingen som helst mening med att de skall försvinna. Här var jag onödigt otydlig, men jag visste inte riktigt vilka spelspecifika forum som var aktiva eller inte (typ Höstdimma och Kaleidoskop) och tyckte det blev enklare att formulera sig som jag gjorde. Att jag nämnde D&D specifikt beror förstås på att det är ett stort spel med väldigt specifika diskussioner, samtidigt som WotC inte nödvändigtvis är medvetna om det här forumet. Alla de andra specifika forumen är spelskaparna medvetna om att de existerar. Givetvis skall det finnas ett Eon-forum.

Möller

Hubert Hortlax
Detta är inte specifikt riktat till Hans, men hans förslag på forum-indelningen var den senaste som exkluderade Kultur och Off Topic.

Har vi inte redan kommit fram till att det finns gott om användare som faktiskt njuter av att diskutera icke-rollspel med rollspelare? Bryr man sig inte så läser man inte, den principen kan väl inte vara så svår.

Eksem

Champion
"Bryr man sig inte så läser man inte, den principen kan väl inte vara så svår."

Jag har argumenterat den här poängen en miljard gånger, tänker nog inte göra det igen. Hur som helst är det inte alls så enkelt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Eksem said:
"vill du helt enkelt exkludera de som inte själva betraktar sig som nördar?"

Jag tror det bottnar lite i en reaktion på de som inte tycker att vi är en och samma. Det är menat att vara inkluderande och förstärkande, inte exkluderande. Det är Genesis som anser att han inte har utbyte av mig som rollspelare (annan tråd), jag är mer intresserad av att påpeka att vi faktiskt delar något.

Och allvarligt, det finns inte en enda meningsfull definition av "nörd" som inte inkluderar folk som åker på konvent.
Jag ser faktiskt detta som ett argument för att behålla sådant som inte är "nördkultur". Om vi har saker gemensamt ger det oss ett särskilt perspektiv på det vi diskuterar, oavsett om det direkt relaterar till nördkultur eller inte. Sedan tycker jag förstås ur ett moderationsperspektiv att det skulle bli krångligt att låsa en tråd för att den inte är tillräckligt nördig.

krank

Möller said:
Bryr man sig inte så läser man inte, den principen kan väl inte vara så svår.
Problemet är inte att man inte bryr sig. Det handlar om att man bryr sig för mycket. Det är liksom inte de apatiska som krälar fram varenda gång G-ordet dyker upp i en diskussion, utan de (vi) som har dålig impulskontroll och inte kan låta bli...

Och jag kan sympatisera med den paternalistiska viljan att hindra oss. Någonstans är jag ju inte alls negativt inställd till sånt. Även om jag inte håller med i det här sammanhanget.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Genesis said:
Vi som inte är nördar skulle ju i praktiken stängas ute från kulturforumet.
Öh ... hmmm ... du är inte nörd? Och hänger ändå på ett rollspelsforum?

Och är inte nörd?

Intressant.

Jag har en ganska bred definition på ordet "nörd" och inkluderar alla som hänger på ett rollspelsforum på nätet i den definitionen. Inte för att jag tycker att "nörd" är ett elakt ord, utan för att det är ett ord som vi har erövrat från de som ville att det skulle vara ett elakt ord.

/M