Nekromanti Förslag: stäng Zinescene

Mogger

Hipsteranka
Magnus Seter said:
Det kan vara så. Att teorin kväver kreativiteten.

Kanske läge för ett "teori"-forum och ett "nu gör vi grejer och snackar mindre för fan"-forum?

/M
Fast rena teoritrådar som inte har någon som helst koppling till faktiskt spelande eller spelskapande är extremt ovanliga. Handlar det inte mer om att det finns ett antal användare som ogillar "rollspelsteori" och med det menar en massa olika saker?

solvebring

Superhero
Genesis said:
Oavsett vad ni tycker så verkar det ju dock som att de flesta inte resonerar så. Scenarioskrivartrådar dyker väl upp i rollspelsforumet och inte i makarforumet, eller?
Jag vill ändå hålla med Seter om att var sak har sin plats. Ett forum avsett för skapande är avsett för skapande. Sedan så har vi det faktum att Vitulv och Chrull antagligen har en poäng med vad de säger angående att makarforumet känns för icke workshoppigt, att dess anda inte känns välkomnande för sådana spörsmål.

Med andra ord tror jag att man bör hålla skapandet till ett forum men måhända bredda det och försöka ge det en ny anda som välkomnar både teori liksom lekfullt skapande.

Kort sagt - jag sällar mig till Seter för han har hittills sagt typ precis så som jag också tänker. ... Fast inte att makarforumet ska dela på sig - hellre omformas. Forumkategorier har vi för många alla redan.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Måns said:
Fast rena teoritrådar som inte har någon som helst koppling till faktiskt spelande eller spelskapande är extremt ovanliga. Handlar det inte mer om att det finns ett antal användare som ogillar "rollspelsteori" och med det menar en massa olika saker?
Så kan det ju också vara. Jag kan bara se till mig själv, och jag känner att jag inte har så mycket att tillföra i många trådar, eftersom jag inte behärskar lingot.

/M

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kanske är konstig, men för mig:

Rollspelsmakande - skapa en produkt, ett "rollspel". Allt som händer innan och fram tills ett spel "släpps".

Rollspel - allt som händer kring spelbordet, hemma hos spelledare, etc - allt som händer efter att ett rollspel hamnat i händerna på konsumenten.

Jag är medveten om att det finns gott om gränsfall, men det är så jag tänker.

Mogger

Hipsteranka
krank said:

Rollspelsmakande - skapa en produkt, ett "rollspel". Allt som händer innan och fram tills ett spel "släpps".

Rollspel - allt som händer kring spelbordet, hemma hos spelledare, etc - allt som händer efter att ett rollspel hamnat i händerna på konsumenten.

Samma här, och om det rör sig om ett äventyr till, säg, Eon, så hör det hemma på Eon-forumet.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag kan inflika att jag hade lust att stänga Zinescene på grund av bristande aktivitet redan 2007, men det föll på att det var Garderners gamla baby. Och ägarens önskemål känns som en anledning så bra som någon. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Magnus Seter said:
Så kan det ju också vara. Jag kan bara se till mig själv, och jag känner att jag inte har så mycket att tillföra i många trådar, eftersom jag inte behärskar lingot.
Jo, men är det en orsak att gömma de trådarna? Den enda konkreta skillnad jag kan se är att du slipper se trådarna och att jag inte kommer att veta var gränsen mellan teori och skapande går.

Jag menar inte att vi ska uttrycka oss på ett sätt som inte går att förstå, men ibland måste man använda en term eller liknande för att det är exakt det man menar. Jag har dessutom ägnat massor av trådar till att reda ut missförstånd och förklara vad ex Story Now* är. Jag vet inte om jag kan göra så mycket mer egentligen.

*Jag menar inte att du syftar på mig eller på Story Now utan det vara bara ett exempel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Måns said:
Jo, men är det en orsak att gömma de trådarna?
Nu måste du hjälpa mig att hitta spåret i tråden igen ...

Gömma trådarna? Tänker du på att jag nämnde att man kan ha ett teori-forum och ett göra det nu på en gång-forum? Det var inte för att gömma teori-trådarna, det var egentligen bara en spontan tanke om en uppdelning som kanske makes sense. EDIT: alltså om teorisnacket hindrar annat snack, kanske det passar bättre på ett eget forum.

Men att gömma trådar, nä det tror jag aldrig på.

EDIT: ungefär samma reaktion fick rpg.net när de skapade ett separat D&D-forum. Det fanns de som kallade det ett "getto" och tyckte att det var att skyffla undan diskussionerna. Resultatet blev att D&D-forumet exploderade av aktivitet. Kanske nått liknande skulle hända med en separation av teori och skapande?

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:

Ja. En väldigt bra definition. Och äventyr som jag skriver för att de ska spelas EFTER att de hamnat i händerna på konsumenten, torde väl då hamna på makarforumet?

Eller?

Alltså, jag tycker att makarforumet passar alldeles utmärkt för allting som sker innan man släpper något för allmän användning. Rollspelsforumet (EDIT: eller valfritt forum för ett specifikt spel, som Eon, eller D&D) passar för att prata om hur man använder det som någon skapat.

Det är just ovanstående som gör mig förbryllad. Din definition skriver jag under på och tycker därför att äventyrsmakande ska vara i makarforumet, medan du använder samma definition för att stärka din övertygelse att äventyrsmakande ska vara i rollspelsforumet.

Knasigt, eller hur?

/M

Mogger

Hipsteranka
Magnus Seter said:
Nu måste du hjälpa mig att hitta spåret i tråden igen ...

Gömma trådarna? Tänker du på att jag nämnde att man kan ha ett teori-forum och ett göra det nu på en gång-forum? Det var inte för att gömma teori-trådarna, det var egentligen bara en spontan tanke om en uppdelning som kanske makes sense.

Men att gömma trådar, nä det tror jag aldrig på.

/M
Fel av mig. Det handlar inte om att gömma, men jag upplever diskussionen som att det finns användare som inte tycker att man ska prata om teori så därför ska det snacket skötas på en plats där de slipper se det. Och det hade varit frid och fröjd med det (jag är ex inte intresserad av D&D och besöker aldrig det forumet) om det hade gått att lösa, problemet är att jag inte kan skilja på teori och spelskapande. De hör ihop. Så för mig blir det en slags munkavle.

krank

Magnus Seter said:
Ja. En väldigt bra definition. Och äventyr som jag skriver för att de ska spelas EFTER att de hamnat i händerna på konsumenten, torde väl då hamna på makarforumet?
Det är nog för att mina äventyr bara skrivs för mig och min spelgrupp.

Magnus Seter said:
Alltså, jag tycker att makarforumet passar alldeles utmärkt för allting som sker innan man släpper något för allmän användning. Rollspelsforumet (EDIT: eller valfritt forum för ett specifikt spel, som Eon, eller D&D) passar för att prata om hur man använder det som någon skapat.
Japp. Och skriva egna äventyr är för mig att "använda det något skapat". Om jag vill ha hjälp med till exempel ett äventyr till min superhjältekampanj, då känns det självklart att det ska till Rollspelsforumet, snarare än makandeforumet.

Så jag tror att allt det här beror på att äventyr och kampanjer för mig är något som sker hos konsumenten - och kanske sedan släpps, men framför allt makas för den egna spelgruppen snarare än en allmänhet. Medan jag tycker mig utläsa - säg till om jag har fel - att du betraktar äventyr/kampanjer som produkter till en publik i högre grad.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Så jag tror att allt det här beror på att äventyr och kampanjer för mig är något som sker hos konsumenten - och kanske sedan släpps, men framför allt makas för den egna spelgruppen snarare än en allmänhet. Medan jag tycker mig utläsa - säg till om jag har fel - att du betraktar äventyr/kampanjer som produkter till en publik i högre grad.
Jepp. Men så har också nästan alla de äventyr jag skrivit publicerats för allmän konsumtion. Själv tycker jag inte det är värt att lägga en massa jobb och skriva ett äventyr om jag inte delar med mig av det på ett eller annat sätt till en större publik.

Och det ställer andra krav på struktur, presentation och så vidare än att skriva ett äventyr för sig själv. Därav min tes att äventyrsmakande hör hemma på makarforumet.

/M

krank

Magnus Seter said:
Jepp. Men så har också nästan alla de äventyr jag skrivit publicerats för allmän konsumtion. Själv tycker jag inte det är värt att lägga en massa jobb och skriva ett äventyr om jag inte delar med mig av det på ett eller annat sätt till en större publik.

Och det ställer andra krav på struktur, presentation och så vidare än att skriva ett äventyr för sig själv. Därav min tes att äventyrsmakande hör hemma på makarforumet.

/M
Jag kan känna såhär, som nåtslags kompromiss:

När man vill ha hjälp med ett äventyr man ska utsätta sin egen spelgrupp med först och främst, så går man till rollspelsforumet.

När man vill ha hjälp att strukturera eller fixa ihop ett äventyr för allmän konsumtion, dvs produktbygge, så går man till makarforumet.

Jag kommer nog t.ex att gå till makarforumet när jag vill ha hjälp att fixa ihop lite introäventyr och kampanjanteckningar att släppas tillsammans med >Human, men medan jag själv spelat kampanjen har jag gått till Rollspelsforumet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Måns said:
diskussionen som att det finns användare som inte tycker att man ska prata om teori så därför ska det snacket skötas på en plats där de slipper se det
Jag tolkar det som, och menar själv, att det kanske mår bra av att ske på en plats där man lätt hittar det om man är intresserad.

Alltså motsatsen till att gömma, eller sätta munkavle. Man lyfter upp frågan så att det blir mer tillgängligt.

Precis om med krank är det en fråga om att vi tittar på exakt samma förslag, och drar komplett motsatta slutsatser. :gremgrin:

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Jag kan känna såhär, som nåtslags kompromiss:

När man vill ha hjälp med ett äventyr man ska utsätta sin egen spelgrupp med först och främst, så går man till rollspelsforumet.

När man vill ha hjälp att strukturera eller fixa ihop ett äventyr för allmän konsumtion, dvs produktbygge, så går man till makarforumet.
Låter alldeles utmärkt och precis så som jag tycker att det är tänkt att funka idag. So go for it!

:gremgrin:

/M

Mogger

Hipsteranka
Magnus Seter said:

/M
Det kanske inte är konstigare än att diskussioner om äventyr/kampanjer kan passa lite här och var? I Eonforumet (om det är ett Eon-äventyr), i rollspelsforumet (om det är ett äventyr för den egna gruppen till ett spel som inte har något eget forum på wrnu) eller på makarforumet (om det är tänkt att bli en färdig produkt för allmänheten).

krank

Magnus Seter said:
Låter alldeles utmärkt och precis så som jag tycker att det är tänkt att funka idag. So go for it!

/M
Isf behövs en tydligare beskrivning; just nu finns inte distinktionen produkt/inte produkt; på det ena forumet står det att man ska prata om äventyrsskapandet, på det andra inte. Trots att jag tror att de flesta som skapar äventyr här inte gör det i produktform.

"skapandet av nya rollspel eller andra rollspelsprodukter, till exempel äventyr" kanske kan vara en bra omformulering för makarforumet, och sen att man inflikar äventyrshjälp i beskrivningen till rollspelsforumet.

Alla nöjda och glada =)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Måns said:
Det kanske inte är konstigare än att diskussioner om äventyr/kampanjer kan passa lite här och var? I Eonforumet (om det är ett Eon-äventyr), i rollspelsforumet (om det är ett äventyr för den egna gruppen till ett spel som inte har något eget forum på wrnu) eller på makarforumet (om det är tänkt att bli en färdig produkt för allmänheten).
Visa ord.

/M

Mogger

Hipsteranka
Magnus Seter said:
Jag tolkar det som, och menar själv, att det kanske mår bra av att ske på en plats där man lätt hittar det om man är intresserad.

Alltså motsatsen till att gömma, eller sätta munkavle. Man lyfter upp frågan så att det blir mer tillgängligt.

Precis om med krank är det en fråga om att vi tittar på exakt samma förslag, och drar komplett motsatta slutsatser. :gremgrin:

/M
Nä, nu lyssnar du inte på det jag skriver :gremwink: (och ok, jag valde kanske surgubbe-perspektivet, ber om ursäkt för det). För mig blir det en munkavle eftersom jag måste välja mellan att prata om teori och spelmakande, när det för mig inte är någon skillnad mellan dem. Så antingen skulle jag få prata om spelmakande utan att nämna teori eller vice versa.

I övrigt tror jag att du har rätt, men i det här fallet tror jag att jag skulle bli lidande.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Måns said:
I övrigt tror jag att du har rätt, men i det här fallet tror jag att jag skulle bli lidande.
Jag kan bara jämföra med mig själv: jag känner så starkt för att äventyrsskrivande är rollspelsmakande på ett principiellt plan, att jag skulle överväga att lägga ner min närvaro på wrnu (igen) om äventyrskrivande hamnar under rollspelsforumet (igen).

Det är rätt irrationellt av mig, men så känner jag.

Med det sagt är det ingen som ska bry sig om det i de här diskussionerna, utan jag ville bara säga att jag förstår det du känner.

/M