Nekromanti första förlaget som får d20-licensen indragen (?)

Troberg

Sinister eater
Re: Oldtimer hugger [OT]

Och anser Anders Hejlsberg vara en mycket begåvad person.
Har ingen aning om vem det är.

Jag gillar C#.
Halvdan ripoff på det halvdana tankeexperimentet Java, med inkonsekvent syntax. Näpp, inget för mig.

Krille

Super Moderator
Re: DB i SWd20

"Det kanske bara var sättet vi spelade på, men i gamla Star Wars slutade vi också låtsas att Stormtroopers var farliga efter ett tag - oftast då vi hade så pass bra Dodge att de med sina mesiga 3D bokstavligt talat inte hade en chans att träffa oss."

Vi brukade sällan komma så långt. I de fall som det blev problem så berodde det på att den obligatoriska jedin blev för bra på lightsaber combat.

Oftast så brukade vi aldrig få character points över för att bli så bra, eftersom de alltid gick åt för att låta bli att dö när stormsoldaterna sköt på oss när vi inte var bra nog att dodgea dem hela tiden.

Vilket är ännu ett skäl till att jag tycker att SWd6 klarade jobbet bättre än SWd20 - i SWd6 blev man inte bättre. Man klarade bara tuffare utmaningar. I SWd20 blir man inte bara bättre, man blir snudd på oslagbar.

Krille

Super Moderator

"Jo fast det tankesättet borde hamras ur dem vid den första kritiska träffen, så varför fortsätter de med kamikazeattackerna?"

Därför att crittarna inträffar så sällan att spelarnas "gå ut ur fängelse-kort" (dvs Force Points) räddar dem ur de situationer som de skulle råka ha problem med. Det vill säga, mängden vitality och level är ett problem, och i de få fall där de inte är det så finns det en nödbroms. Det vill säga, en crit är inte en crit alldeles förjefla ofta.

Så varför skulle de inte fortsätta med kamikaze-attackerna? Tvärtom, det är ju när man har en klase vitality och force points att ta av som man kan dungeonbasha.

Vilket inte heller är omöjligt att förklara.

Troberg

Sinister eater
Jag tror den korrekta termen är...

...Death Star Bashing. :gremgrin:

Storuggla

Champion
Re: Troberg gör ett statement

Jag tror inte jag kan överträffa din fantasi på området. Go wild!
Men du, borde det i sammanhanget inte vara "Female nipple combat" och "Female nipple magic", annars bryter du inte d20-licensen.
Alltså... jag gjorde en websökning och.. eh... Rosen är inte först tyvärr. I rollspelsammanhang, ja, men rent, öh, internetialt är han inte det. Det är tydligen en smärre fetishverksamhet på nätet med Female Nipple Combat. Så det kanske finns en marknad för rollspelet... äh, jag vet inte vad man ska säga. Det är bara vridet :gremblush:

Storuggla, en garde!

Troberg

Sinister eater

Det är tydligen en smärre fetishverksamhet på nätet med Female Nipple Combat.
Jag tror det var lite mer än vad vi ville veta...

Storuggla

Champion

"Jag tror det var lite mer än vad vi ville veta... "

Jag har rensat mina cookies tr gånger nu. Tror du att datorn är renad eller behöver jag elda upp den tro? :gremshocked:

Storuggla, sökmotorer jeflas

Oldtimer

Slava Ukraini!

(Anders Hejlsberg ) Har ingen aning om vem det är.
Den dansk som skapat Turbo Pascal, Delphi och C#.

(C#) Halvdan ripoff på det halvdana tankeexperimentet Java, med inkonsekvent syntax.
Fullt i klass med dina påhopp på D&D och d20. Lysande argument.

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Den dansk som skapat Turbo Pascal, Delphi och C#.
OK, det förklarar saken. Det är ett sånt litet land...

Fullt i klass med dina påhopp på D&D och d20. Lysande argument.
Jag tyckte inte en djupare diskussion passade här, så jag körde sammanfattningen.

Kimon

Swordsman

Därför att crittarna inträffar så sällan att spelarnas "gå ut ur fängelse-kort" (dvs Force Points) räddar dem ur de situationer som de skulle råka ha problem med.

Ok, jag hör vad du säger...

Men inträffar crits verkligen så sällan? Blaster Carbine har väl threat range 19-20 och med multifire är det ju inte omöjligt att skjuta tre ggr per runda.

Sen trodde inte jag att det gick att negera en crit med hjälp av en force point.

Så varför skulle de inte fortsätta med kamikaze-attackerna? Tvärtom, det är ju när man har en klase vitality och force points att ta av som man kan dungeonbasha.

Är inte (för) många force points en funktion av att spelarnas rollpersoner inte utmanas tillräckligt under äventyren? Grundtanken med force points är väl att de skall användas för att hjälpa rollpersonerna att klara av svåra handlingar. Dvs om de inte utsätts för tillräckliga utmaningar, så kan de samla force points på hög och sedan börja basha.

Samtidigt så känns en regelmodd som tar bort "force-points-kan-negera-crits" som ganska liten samtidigt som den blir en rejäl käpp i hjulet på alla bashare.

Krille

Super Moderator

"Men inträffar crits verkligen så sällan? Blaster Carbine har väl threat range 19-20 och med multifire är det ju inte omöjligt att skjuta tre ggr per runda."

...fast stormsoldater springer inte omkring med E-Webs och repeating blasters hela tiden. Antingen har WotC gömt undan referensen till att karbinen ska ha multifire capability väldigt väl, eller så har den inte multifire capability - vilket för övrigt är helt i linje med filmerna.

Medan vi ändå har saken på tråden: ska man verkligen behöva använda en hel sida tabeller för multifire och göra undantag från reglerna för att stävja reglernas naturliga tendens till dungeonbashing? Star Wars är för mig action; regler och tabeller är det inte.

"Grundtanken med force points är väl att de skall användas för att hjälpa rollpersonerna att klara av svåra handlingar. Dvs om de inte utsätts för tillräckliga utmaningar, så kan de samla force points på hög och sedan börja basha."

Det finns ju en möjlighet att spelarna är listiga också, och löser utmaningarna med hjärnkraft istället för tärningskraft. I så fall blir ju ens force points kvar till de tillfällen då man behöver låta bli att dö.

"Samtidigt så känns en regelmodd som tar bort "force-points-kan-negera-crits" som ganska liten samtidigt som den blir en rejäl käpp i hjulet på alla bashare."

Många bäckar små, du vet. Ett regelsystem med tillräckligt många patchar blir till slut så patchat att det blir otympligt, speciellt när man utgår från ett redan otympligt regelsystem.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Extremt envisa troberg

"Skämt åsido så spelar det roll. Om inte jag köper av den anledningen såär det antagligen fler som tänker så. Jag är inte helt unik. Då blir det plötsligt intressant för företagen att börja fundera på om det är värt det. Kan det vara så att d20-loggan skrämmer bort en del kunder?"

Kan det vara så att Neogames-loggan skrämmer bort en del kunder? För att inte tala om WW-loggan? Ja, antagligen skrämmer rentav Gurps-loggan bort en del människor. Det finns inget rollspel eller regelsystem som tilltalar precis alla, och det kommer aldrig att finnas heller. WotC är det största företaget i en liten bransch och sitter på flera av rollspelsvärldens mest populära titlar. Att de faktiskt har så många kunder ser i alla fall inte jag som ett bevis för att världen är full av idioter. De måste ha gjort något rätt någonstans för att ha så många spelare. Sedan att du inte gillar dem eller vill köpa deras produkter tror jag är en förlust som de är villiga att ta. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jupp. Du missar hur spelare tänker och utgår från hur de borde tänka. Den tankegången som de faktiskt har är att Wounds är det som går åt efter att Vitality tar slut, för crittar inträffar ju aldrig. "

Är det misstro mot spelarna som jag hör ifrån mannen bakom FMMSL? :gremwink:

Det kan inte vara så att de faktiskt tycker att det är roligt att basha? Inte ska väl en sur spelledare stå emellan dem och hur de själva vill spela?

Krille

Super Moderator

"Är det misstro mot spelarna som jag hör ifrån mannen bakom FMMSL?"

Är det så konstigt? Jag misstror alla! :gremwink:

"Det kan inte vara så att de faktiskt tycker att det är roligt att basha?"

Inte enligt dem själva. De upplevde att det var systemet som uppmuntrade dem till att basha, men själva ville de inte spela på det sättet.

Troberg

Sinister eater

Kan det vara så att Neogames-loggan skrämmer bort en del kunder? För att inte tala om WW-loggan? Ja, antagligen skrämmer rentav Gurps-loggan bort en del människor. Det finns inget rollspel eller regelsystem som tilltalar precis alla, och det kommer aldrig att finnas heller.
Självklart, men jag tror att d20-loggan har högre skrämselfaktor än en billig tomtemask. Varför? Jo, därför att många förknippar den med D&D, vilket de förknippar med en viss sorts spel.

Dessutom, ju större man är desto mer polariser man åsikterna om sig. Ett litet företag får inte så många som tycker aktivt illa om dem och inte så många fanatiska anhängare, men ju större man blir desto viktigare blir det för folk att ha en åsikt, välgrundad eller ogrundad. Titta bara på MS...

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Självklart, men jag tror att d20-loggan har högre skrämselfaktor än en billig tomtemask. Varför? Jo, därför att många förknippar den med D&D, vilket de förknippar med en viss sorts spel."

Vilket motsägs av det faktum att så många företag valt att publicera D20-moduler. Även om några blir skrämda av tomten så verkar ändå fler gilla honom.

"Dessutom, ju större man är desto mer polariser man åsikterna om sig. Ett litet företag får inte så många som tycker aktivt illa om dem och inte så många fanatiska anhängare, men ju större man blir desto viktigare blir det för folk att ha en åsikt, välgrundad eller ogrundad. Titta bara på MS... "

Jo, men det är ju knappast WotC:s fel. De kan ju inte gärna lägga ner halva sin verksamhet i förhoppningen att vinna folks sympatier. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Vilket motsägs av det faktum att så många företag valt att publicera D20-moduler. Även om några blir skrämda av tomten så verkar ändå fler gilla honom.
Företag, ja. Antagligen försäljarna också. Reflekterar det köparna? Kanske, kanske inte. Antagligen är det för tidigt att säga.

Jo, men det är ju knappast WotC:s fel. De kan ju inte gärna lägga ner halva sin verksamhet i förhoppningen att vinna folks sympatier.
Nej, men ibland kan det vara klokt att tona ner logos och sånt för att verka mindre skrämmande.