Nekromanti F.A.Q.-fråga

Quan'talis

Swashbuckler
Du vet att du spenderat för mycket tid på www.rollspel.nu när du kommer med förslag till förbättringar...

Skulle det vara möjligt att ha en f.a.q.-avdelning för varje forum? T.ex. en kort lista på ämnen som diskuterats flera gånger tidigare eller av någon annan orsak skulle kunna vara intressanta under en längre tid (med länkar till diskussionerna, förstås). Som det är nu glömmer man lätt en diskussion så fort den försvinner från första sidan.

Om det inte passar i Hjälp/Frågor kanske det skulle vara möjligt att placera det på sidan med forumsinformation (alltså där det står vem som är moderator för forumet osv)

/JPS - ägnade natten åt att läsa gamla diskussioner på skräckforumet

Gardener

Champion
Jo, det är något vi gärna skulle vilja ha och till viss del hade på vissa forum tidigare. Men att det är en bra idé räcker inte, någon måste ju skriva ner frågorna och svaren till dem och hålla FAQ:n uppdaterad. De som skulle vilja göra sådant arbete får gärna höra av sig till oss, men det kräver ju en hel del jobb även om det är olika personer som gör det för varje forum.

Quan'talis

Swashbuckler
Ja, det var ju det där med att hålla den uppdaterad också. Om jag får tid över nån gång kan jag tänka mig att samla ihop frågor och svar (på sf- och fantasykulturforumet, t.ex), men det är ju ingen större vits om man inte kan hålla den uppdaterad.

/JPS

Du kan fråga staffan, Chrull och König för D&D-forumet.

Man kan fråga Krille, Riddaren, Arvidos och Quan'talis eller Yassilus för rollspelsforumet.

Jag kan lista lite fler sådana förslag om du vill..........

Gardener

Champion
Det är bara att sätta igång, jag har skrivit i något forum att det är fritt fram för folk att fixa FAQ:er till forumen. Det var förvisso rätt länge sen sist nu, men det bör finnas ett inlägg om det nånstans här i www.rollspel.nu-forumet.

Jag menade inte att jag skulle anmäla er frivilligt, utan snarare att Gradener kunde fråga er eftersom ni kanske är lämpliga för uppgiften. Det är en viss skillnad. Jag tror det framgick med all önskvärd tydlighet.

Quan'talis

Swashbuckler
Jo då. Det var bara min naturliga elakhet som fick mig att skriva det. Egentligen blev jag smickrad över att anses värd förtroendet, och cynisk som jag är har jag svårt att hantera sånt. No hard feelings.

Till Gardener: Nästa gång jag börjar bläddra bland de gamla inläggen i något forum kan jag skriva upp sånt som verkar viktigt/återkommande. Uppdateringen ska väl nog ordna sig på något sätt den också.

/JPS

Sodivra

Champion
Tja visst, även om Rollspelsmakarforumet mer är min "turf".. /images/icons/smile.gif Vad skulle finnas i en sådan här FAQ egentligen? Känns inte som det finns några viktiga frågor som tas upp om och om igen.. Kanske småsaker då, som länken till Krilles rollspelsmakarguide.. I DoD-forumet har det varit många "Orcher i trudvang" och Ereb VS chronopia (Stora c funkar inte på skittangentbordet.. /images/icons/mad.gif) Fast trådar som beskriver rollspelskonstruktion är ju rätt bra t. ex, eftersom frågan alltid kommer upp..

För övrigt kommer jag ihåg det mesta inom trådväg.. /images/icons/laugh.gif

Ackerfors

Alas, your rapids!
Frågor om Copyright, pdf-filer och hur man får rollspel i tryck. +lite mer sådant är väl lämpligt...

Sodivra

Champion
Yepp!

Jag är på! Who's with me?

Föresten, hur gick det med rollspel.nu-awards? /images/icons/smile.gif

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Yepp!

Det var ju jag som förde saken på tal den här gången så... I'm with you. (Just tell me what we're doing...)

/JPS - tänkte ändå läsa igenom alla inlägg på sf- och fantasykulturforumet endera dan

Sodivra

Champion
Till Redaktionen.

Ok redaktionen. Vad ska det stå i faqqen?
Är det bara att slänga in allt man kommer på?

Gardener

Champion
Re: Till Redaktionen.

FAQ står ju för vanligt förekommande frågor och det är väl vad som borde finnas med. Ni veteraner som läst länge på ett forum borde ha ett ganska bra hum om vilka frågor ni svarar på ofta eller hänvisar till tidigare trådar.

För rollspelsmakarforumet kommer jag att tänka på några frågor som jag tror är ganska vanliga, många fler förekommer men jag tar de jag kommer på så här på rak arm:
* Hur publicerar jag mitt rollspel?
* Hur får jag copyright på mitt rollspel?
* Var kan jag få hjälp med illustrationer?
* Var kan jag få hemsideplats för mitt rollspel?
* Var kan jag hitta information/fakta om XXX?
Annars är ju många frågor väldigt specifika, diskussioner kring tänkbara regelsystem och liknande och de är ju lite svåra att ta upp i en FAQ. Sen tycker jag RipperDocs inlägg med länkar till olika sidor med resurser var ypperlig, de bör nog finnas med. En bra idé är att lägga upp en kategori i länksystemet där alla passande länkar läggs upp och så skriver man bara en länk till den i FAQ:n.

På det här forumets FAQ finns det ju en hel del som kan skrivas, frågor om titel kanske kan besvaras mer utförligt, svar om vad som gäller för öppnande av nya forum, vad som ska diskuteras i olika forum, hjälp med vissa funktioner i systemet (hur gör man om man glömt sitt lösenord, hur stänger man av prenumeration av forum, hur lägger man till en bild till sin profil osv).

De specifika spelforumen blir det ju mer frågor som gäller spelen i sig, typ regelfrågor, tips om var man hittar äventyr osv.

Quan'talis

Swashbuckler

Hur ska svaren vara uppställda? En kort förklaring? En länk till en tidigare diskussion? En kombination av båda? (kom just på att det vettigaste svaret väl är "det som passar bäst i varje enskilt fall", men jag låter frågan stå i alla fall)

Och hur vill du ha resultatet? Jag antar att det ska mailas till dig/redaktionen, men det skulle vara bra att veta hur utarbetat det bör vara. Om någon ändå skriver om det är det ju onödigt arbete att ge det desto mera stilistisk utformning, men å andra sidan är det ju inte särskilt snällt att bara skicka in en lång lista med saker som borde vara i faq:en. Så hur ska det vara för att ge den hårt arbetande redaktionen så lite onödigt arbete som möjligt?

Och medan jag ändå håller på och ställer frågor - finns det någon särskild prioritetsordning? Det dyker antagligen upp fler återkommande frågor i rollspelsmakarforumet än i kulturforumet, t.ex.

/JPS

Gardener

Champion

En kort förklaring med länk till en eller flera diskussioner som tar upp saken är väl ganska bra. Men som du skriver, i vissa fall kan det räcka med bara en förklaring. Enbart länk tror jag är dumt, om det är något som inte går att förklara kort och koncist så bör det nog stå någon kommentar om att frågan diskuterats ingående i tråd XXX eller något sådant.

Naturligtvis är det ju bra om det är samma upplägg på frågorna och svaren och att dubbelt jobb inte görs... Vi har en som är intresserad av att ta på sig att styra arbetet, men sen behövs det folk som samlar ihop frågor och/eller skriver svar till varje forum.

Jag måste tyvärr meddela att FAQ-frågan inte är högsta prioritet inom redaktionen just nu så det dröjer med svar och dylikt eftersom vi sysslar med andra viktiga saker just nu. Men så fort vi har ett definitivt svar så meddelar vi det här.

Men FAQ:er vill vi ju ha, så alla som är intresserad av att hjälpa till får gärna meddela det här tills vidare. Det är också fritt fram att späna fram frågor och skriva svar till de olika forumen och slänga upp dem i den här tråden eller något.

Legioth

Swordsman

En sak måste ni tänka på.

Det spelar ingen roll hur många fina frågor och svar ni skriver i FAQ:en om ingen läser dem.

För jag tror att det finns ganska många som registrerar sig på forumet bara för att ställa en enda liten fråga om rollspelet som han/hon spelar, för att, efter att ha fått ett bra svar aldrig mera besöka forumet.

Speciellt åt de nya användarna måste det finnas mycket "reklam" för FAQ:en, dels är det de som antagligen kommer att ställa de frågor som redan finns besvarade. Den andra orsaken är att de som varit aktiva på forumet antagligen har läst denna tråd och antagligen kommer att läsa en tråd som någon skriver då den nya funktionen är startad och fungerande.

Ett lämpligt sätt att få alla att läsa FAQ:en är att då man första gången går in på ett varje forum blir man istället redirected (finns det någon svenskt ord?) till FAQ:en, förstås med en förklaring till varför man inte kommer till själva forumet.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Du har rätt och jag har också funderat på det och kom fram till att det skulle vara den smidigaste vägen att gå (smidigast för alla användare försås).