Nekromanti Fabeljazz och zeppelinare

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Var fan är punken?

Nja, jag är nog inte helt bakom flötet ändå, för nu känner jag igen vad du talar om med Futua. Jag hade bara glömt bort det. :gremsmile:

Retrofuturism förstår jag passar väldigt bra in på Futura, men den beteckningen får du nog behålla lite för dig själv, faktiskt. Jag ska klura på olika beteckningar ett tag och se om jag kommer på något.

/Dimfrost

Feliath

Swashbuckler
Utlovade gubbar, något försenade [Farligt lång]

Först vill jag bara säga att jag delvis håller med Nightowl, vid närmare eftertanke: det finns en tid och en plats för allt, inklusive ånga. Ibland (ofta) är enbart urverk att föredra :gremgrin:
Däremot reserverar jag mig för alla liknelser med Talespin :gremtongue:

Nåja, personer var det ja. (Med tillhörande simpelt namngivningsschema, för att jag är tråkig, och korta beskrivningar för att jag är dålig.)

Ernest Koala
Författare
Stil 4
Fysik 2
Vighet 3
Intelligens 5

Skriva +1
Svära
Bluffa
Supa
Gatuslagsmål

Ernest Koala är en sur, tvär författare som råkat på obestånd. Förr hade han en våning, jaförfan, och en bil, och på det sättet kan han hålla på i timtal när han fått några under bältet. Nuförtiden, däremot, jammar han med Lewis och gänget. Han svär, kedjeröker eukalyptusblad och super som en flodhäst, och kravlar runt iklädd en solkig ex-vit skjorta med uppkavlade ärmar och flottiga svarta byxor. Alla hans böcker handlar om jazz, vilt festande och gallspyende över allt och alla, och ger sken av att innehålla dolda djupsinnigheter fast de inte gör det.

Lewis Mandrill
Beatpoet
Stil 4
Fysik 2
Vighet 3
Intelligens 5

Spoken Word +1
Spela Jazz
Supa
Köra Bil
Knivslagsmål

Lewis Mandrill är en erkänd beatpoet, som både har egna föreställningar nu och då och driver runt och gör open mic nights osäkra. Han är också en rumlare, slagskämpe och nav i ett gäng av smågalna, försupna lösdrivare. Han gillar att spela kort men förlorar jämt, super som en bisamråtta, och kan spela piano fullt dugligt, om än med något oregerligt sound. Hans dikter brukar följa mönstret "obegripligt vrål-beskrivning av gårdagens fylla-klagan över kvinnor-något med en gatlykta".

Sukey Cat
Vokalist
Stil 4
Fysik 3
Vighet 5
Intelligens 2

Sjunga +1
Supa
Pistol +1
Låsdyrkning
Akrobatik

Sukey är Lewis brud, och vore ett våp av den klassiska skolan om det inte vore för att hon hanterar en puffra bättre än de flesta snutar, knäcker ett genomsnittligt lås på en minut med klorna på vänster framtass och i största allmänhet är betydligt mer hårdkokt än man kanhända väntat. Hon sjunger på det oerhört illegala men högklassiga spel- och sprithaket Blotto Club till ackompanjemang av Gaffy Elephant's Hokey Quartet.

"Slippery" Bear O'Hara
Korthaj
Stil 3
Fysik 4
Vighet 2
Intelligens 5

Spela Kort +1
Gatuslagsmål
Pistol
Bluffa
Supa

Bear O'Hara är, förutom en brunbjörn i röd väst, också en svindlare av rang och mått, särskilt fysiska. Hans omfång inbjuder faktiskt till en hel del skämt från folk som är för packade eller gröna för att veta vad de gör, men det förekommer mycket få återfallsbrottslingar - för all sin list packar O'Hara en rejäl rallarsving och är inte rädd för att använda den. När han inte rumlar eller slåss (vilken är oftare än man skulle kunna tro, han är både fridsam när han inte provoceras och relativt nykter) spelar han av folk pengarna inne på Blotto Club. Han och Lewis är gamla barndomsvänner, och tillsammans med Sukey står han för större delen av gängets inkomst.

"Old Man" Manny Tapir
Saxofonist
Stil 5
Fysik 2
Vighet 4
Intelligens 3

Spela Jazz +2
Supa
Spela Kort
Smyga
Köra Bil

Manny är en av stans bästa blåsare; en legend bland de sötrökiga barerna. Med sin saxofon, fedora och enorma kran är han lättigenkännlig, och som det anstår en arketyp kan han ofta återfinnas spelande blues på fyllan på en bro någonstans framåt småtimmarna. Trots sin färdighet är han fattig; han skulle inte kunna göra av med pengar fortare om han hade hål i fickorna på sin sjaskiga bruna kavaj. I nyktert tillstånd (åtminstone i början) spelar han på stadens barer för skamlöner, eftersom alla krogägare vet att han inte har råd att tacka nej. Nu och då hinner han med att ta ett par klämtare med Lewis och hans anhang också.

Jeremiah Hippo
Skurk/Direktör
Stil 3
Fysik 4
Vighet 2
Intelligens 5

Politik +1
Intrigera +2
Bluffa
Pistol
Muta

En klassisk nemesis, här i form av en väldig, ondsint flodhäst, smidig som ett kylskåp och bakslug som...en mikrovågsugn? Jajamen. :gremsmile: Den kostymklädde kolossen Jeremiah styr stora delar av polisen och försöker förhindra jazzens utbredning. Horrible! :gremshocked:

/Feliath - föreslår Basho Frog

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Utlovade gubbar, något försenade [Farligt lång]

Alltså, jag har redan sagt det, men det tål att sägas igen: det här är hur bra som helst. Verkligen hur bra som helst. Det får mig att tveka lite när det gäller att skriva ihop egna exempelpersoner, men de kommer nog upp imorgon ändå.

Och känn er inte för begränsade av att jag rekommenderade "5,4,3,2" när man skulle göra rollpersoner. Jag kan tänka mig att 4-4-4-2 eller 4-4-3-3 eller 6-3-3-2 kan passa in också, ibland. Jag tar kanske med några mer extrema personer senare.

/Dimfrost, imponerad

Feliath

Swashbuckler
Äh...

Alltså, jag har redan gjort det, men jag gör det igen: :gremblush: *rodnar*

:gremgrin:

Jag kände mig i alla fall inte begränsad, även om det kanske kan bli så senare, när man gjort fler än sexton gubbar. Jag tyckte det var ett lätt sätt att fixa ihop värdena, att bara skyffla med fasta siffror.

/Feliath - croupier med spade och rött tryne

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Äh...

Jo, det var så jag tänkte mig det hela också. Mycket enklare att komma igång direkt med rollpersonsskapandet när man har ett gäng värden att placera ut. Annars kan man ju drabbas av för likartade värden på alla figurer, som mången DoD-person gjorde för oss förr i tiden. Få se, bästa egenskap 15 och sämsta 12. Kul...

/Dimfrost

Storuggla

Champion
En Gubbe [kort]

Kommissarie Liam Fox (SLP)
Poliskommissarie
Stil: 3
Fysik: 4
Vighet: 3
Intelligens: 5

Gatuslagsmål +1
Pistol
Intrigera +1
Utreda
Avväpnande Leende +1

Liam Fox är ett namn som de flesta i den undre världen fruktar. Han är ökänd för sina brutala metoder och hårda nypor, och inom poliskåren har han ett gott rykte som ivrig brottsbekämpare och moralens väktare. Det få vet, eller i alla fall talar högt om, är att det vid Liam Fox har mycket goda kontakter med den mer organiserade brottsligheten och de som får hans handklovar runt tasslederna ofta retat upp Jeremiah Hippo eller någon annan småpåve. Med största sannolikhet har Liam egna planer också och bidar abra sin tid.
För att vara civilklädd polis så klär sig Liam väldigt flott, kostymer med väst, fickrova och fedora. ALlt detta på en polislön...

Öh... uselt, men varje spelvärld behöver en sheriffen av Nottingham :gremwink:

Storuggla, biter i äpplen

TomasHVM

Swordsman
Re: Cat Calloway

Ideen er kjempebra!

Prøv å få brukt Cab Calloway; Saint James Infirmary Blues. Både Cab Calloway (1923) og Louis Armstrong gjør enestående versjoner av den låten.

Se tegnefilmen med "Betty Boop" der den låten er en del av lydsporet ("Betty Boop as Snow White"). Weird!!!

Forøvrig: ideen med 4 evner, bruken av T6 og ferdigheter som gir plusser er selvsagt stjålet fra rollespillet Romanse!, og fra rollespillet Homunkel (med snakkende dyr, kranglende fugler, mumlende trær, og blomster som hvisker).

Men det gjør ingenting, så lenge Fabeljazz er så bra!

Keep up the steam!
Don't slow down!
Blow the whistle,
let's steam into town!
Come on,
Hippopotamus!
Come on!

Storuggla

Champion

"Prøv å få brukt Cab Calloway; Saint James Infirmary Blues. Både Cab Calloway (1923) og Louis Armstrong gjør enestående versjoner av den låten."

Visst är den underbar? Jag har själv planerat spela den när vi spelar Fabeljazz, vid något lagom tragiskt tillfälle.
Sen grämer jag mig att jag inte kom på Cat Calloway, den är ju klockren...

Storuggla, Detektiv Mustachio

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Var fan är punken?

Jag ska klura på olika beteckningar ett tag och se om jag kommer på något.
Fabeljazz? Spelet heter det, musiken heter det, genren heter det, staden... nåja, staden kanske inte heter det...

JPS

Sodivra

Champion
Hah!

Så FORT jag såg "mandrill" så visste jag "beatnik" :gremsmile:
Fast jag tänkte mig mer en hes jävel med basker.
Nåja, eftersom mandrill är upptagen.. (Fast å andra sidan, två olika mandrill beatniks med varsin stil hade ju kunnat göra en nyanserad mix i en spelgrupp..) I give you:

Burt Barrus (Burt Elefant kan man ju bara inte heta)
Stil 3
Fysik 5
Vighet 2
Intelligens 4

Spela saxofon +1 *
Vandra **
Gömma
Supa
Skriva

Burt Barrus är en i medelåldern, stor och stark, men rätt passiv ändå, vilket mest ger honom ett långsamt, klumpigt intryck när han kommer sakta vaggande med ett deppigt ansiktsuttryck. Han brukar hålla sig tyst och tillbakadragen i barerna, och han vandrar för sig själv långa tider i staden på natten. Men ibland så vandrar han in någonstans, eller ut någonstans, och drar ett hjärtskärande vemodig saxofonsolo. Sedan ger han sig ut på stadens gator igen. Kanske det är något han inte kan glömma.
På dagarna jobbar han med något kontorsarbete, som han alltid kommer försent till efter dom sena nätterna. Det verkar inte vara någon som märker det, eller så har alla bara vant sig.

* Okej, kanske inte så lämpligt med dom händerna, men med den snabeln.. DEN SNABELN! Oooh..
** För att orka vandra länge och hitta i staden. Kanske ska kombineras med "stadskunskap" eller så? (Vilket ju borde gälla för ett speciellt område, bara.. Häftigt, egna hemområden.)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ernie McFly [smått korrigerad]

Jag tänkte lämna mitt bidrag till samlingen av personer. :gremsmile:

---

Ernie McFly
Pilot
Stil 2
Vighet 3
Fysik 3
Intelligens 6

Flyga Zeppelinare +1
Spela Klarinett
Supa
Gräla
Reparera Zeppelinare
Undvika personer

Ernie är en örn i sina bästa år, även om han inte vet om det själv, han är dessutom en hajare på att flyga zeppelinare vilket har gjort honom till en av vår tids stora celebriteter. Dock har han inte kommit underfund om hur bra han egentligen är på att flyga, så för det mesta spenderar han sina slantar på diverse drycker med alltför hög alkoholhalt. Som liten var han en otrolig intelligent pojke men hans brist på socialkompetens och hans obotliga hat mot varelser i allmänhet gjorde att han började leva med sina zeppelinare istället för att utbilda sig till forskare eller något annat förnämt yrke. För att inte förgås helt i sitt hat så roar han sig själv och sina zeppelinare med att spela en jazzig låt på sin mörkröda klarinett. Om ni har turen att höra honom så ska ni lyssna noga för det händer inte ofta. Då är det mer troligt att du får se honom glida mot solnedgången i en av sina zeppelinare...

---

Hmm, jag vet inte ifall jag bröt några regler nu när han fick sex färdigheter. Jaja, vad tycks?

Kanske kommer det fler karaktärer senare. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Ernie McFly [smått korrigerad]

Hmm, jag vet inte ifall jag bröt några regler nu när han fick sex färdigheter. Jaja, vad tycks?
Regler är till för att brytas mot, och det där med fem färdigheter var ju bara en rekommendation.

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Ernie McFly [smått korrigerad]

Regler är till för att brytas mot, och det där med fem färdigheter var ju bara en rekommendation.

...och skulle man följa alla rekommendationer så skulle jag sitta och plugga nu. :gremsmile: Nae, men jag kände inte för att ta bort någon färdighet när jag kände att det var för lite jazz. Då la jag bara till Spela Klarinett. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances

Ideen er kjempebra!
Tack, tack. :gremsmile:

Prøv å få brukt Cab Calloway; Saint James Infirmary Blues. Både Cab Calloway (1923) og Louis Armstrong gjør enestående versjoner av den låten.
Okej, den ligger nu på listan över saker som folk har rekommenderat att jag ska skaffa.

Forøvrig: ideen med 4 evner, bruken av T6 og ferdigheter som gir plusser er selvsagt stjålet fra rollespillet Romanse!, og fra rollespillet Homunkel (med snakkende dyr, kranglende fugler, mumlende trær, og blomster som hvisker).
Har aldrig hört talas om dem...

/Dimfrost

TomasHVM

Swordsman

"Dimfrost" skriver : Har aldrig hört talas om dem... (om rollespillene Romanse! og Homunkel).

Det var en spøk at du stjal fra disse spillene. De har et terningsystem som ligner svært på det du presenterer for Fabeljazz, men de er under arbeid, ikke utgitt enda.

Det som har vært en vekker for meg i arbeidet med rollespillet Homunkel, er hvor lett det er å finne sterke personlighetstrekk som passer med forskjellige dyr, og å spille en karakter ut fra det. Det er gøy å dyrke frem karakterer på denne måten. Det gir overraskende utslag, og kan skape ganske sterke scener. Jeg regner med at bruken av "dyr" i rollene vil være en styrke for Fabeljazz også.

Jeg tror kanskje du kan finne mye stoff som mange spillere vil sette stor pris på, om du undersøker hva forskjellige dyr står for (reven er smart, ulven er glupsk, uglen klok, etc.). Det du graver frem kan skrives ut som dyreportretter, som spillerne kan finne inspirasjon i når de lager sine roller.

Det er slik jeg jobber med dyrene i Homunkel, og jeg finner det svært meningsfullt.

Et enkelt eksempel på hvordan jeg gjør det i Homunkel:

Otere
- er ofte venner av tomter. De er lekfulle dyr, med et ungdommelig sinn. En god leirsklie, en elv og en omgang gjemsel får dem gjerne i svært godt humør. For ikke å snakke om en fersk, nyfanget fisk. Tålmodige er de sjelden, i hvert fall ikke i lengre tid av gangen.

Dimfrost

Special Circumstances
Nu fick jag ju faktiskt lust att göra hela grodbandet som ett gäng figurer... :gremsmile: Dessutom fick det mig att tänka på Nominatorns orkester i Kristalltjuren. Den bestod väl också av ett gäng grodliknande typer. Väldigt osäkert om de spelade jazz, dock: Nominatorn hade säkert hemsk musiksmak. (Jag har inte äventyret här så jag kan inte kolla. :gremfrown:)

/Dimfrost

Jocke

Man med skägg
Jag har börjat utveckla det första äventyret till Fabeljazz, det blir en högtravande historia, med inrikespolitik, förvirring, skumma barer, Jazzdueller, vesslor och ett pompöst slut.
Antagligen av konventscenario typ.

Låter det lovande?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Icke utlovade gubbar, ej försenade

En tapir! Hurra!! :gremsmile:

Leon "Stinky" Pompardo
Hallick
Stil 5
Fysik 2
Vighet 4
Intelligens 3

Muta +1
Knivslagsmål
Bluffa
Utpressa

En hal hallick och skunk. Alltid klädd i det senaste modet och med en vacker flicka i varje arm. Håller på med utpressning mot ett flertal höjdare och återkommande kunder.

"Sharp" Salvatore Nosetti
Maffiatorped/boxare
Stil 2
Fysik 5
Vighet 3
Intelligens 2

Slåss +2
Kniv
Hota +1
Svära

Den imponerande och hetlevrade noshörningen är en välkänd boxare och pengainsamlare åt maffian. Han är dock mer känd för övervåld, dålig klädsmak och en kort stubin än någon större intellektuell kapacitet.