Nekromanti Fallande stjärnor - Hur man beskriver världen...

Mogger

Hipsteranka
Stjärnskott. said:
Min plan är att spelarna måste tillhöra något kommisariat eller annan gruppering och det är därför som de rimligtvis blir involverade.
Aha, jag hade missat det. Proceed. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om jag skulle bygga fästytor utifrån ovanstående text, dvs göra lite gammal hederlig dekonstruktion, så skulle jag göra något liknande det här:

- Arkivministeriet; håller reda på folks namn. De hjälper kommissariaten, men ibland kan enskilda tjänstemän sätta sig på tvären; det sker en del bråk mellan olika delar. Det händer också att delar av arkiven befinner sig på mer eller mindre otillgängliga platser.

- I Kaigev är det politiska läget spännt pga hungerproblem, och lokalbefolkningen är ganska snarstucken. Det är svårt att få folk att samarbeta, men man kan köpa sig god vilja (och framtida påhälsning av tiggare) genom att dela ut eller muta med mat. Tilliten till kommissariaten är låg.

- Det sker oregelbundna leveranser av mat till området; ofta består arbete i regionen av att hålla de lokala kommitéerna vid gott mod fram tills nästa leverans kommer.

- De olika kommissariaten försöker generellt hålla ordning, utan att själva bli utsatta för folkets snarstuckenhet (läs: våldsamma protester). Det leder ofta till ett utstuderat tjuv- och rackarspel där man försöker få varandra att göra saker, alternativt verkar via lättlurade frilansare.

- En av Sanningsministeriets uppgifter är att hålla koll på illegala experiment. Det har blivit allt vanligare att enskilda stolliga forskare försöker begå brott mot de stränga reglerna kring vetenskaplig forskning. Det finns de som antyder att det inte ens skulle vara just enskilda forskare, utan någon form av större sammanhang.

- Det händer allt oftare att människor försvinner spårlöst. I en del fall återfinns de, förändrade på olika sätt; från grova och primitiva kirurgiska ingrepp till mer avancerade förändringar av arvsmassa. De återfunna minns sällan mer än enstaka fragment.

...och så vidare. Nu improviserade jag en del och missade annat - och givetvis ska ovanstående fyllas ut och anpassas till spelets stämning etc. Det är bara en samling Saker som har olika Fästytor. Tanken är att ovanstående ungefär är det man kan använda för att skapa äventyr - och gärna flera. Det som skulle behövas för att komplettera är nog fler saker som är konkreta problem (potentiella mål) i området. Till exempel om det finns en underjordisk motståndsrörelse att kväsa, smugglare att ta hand om, eller familjefejder att ställa sig i mitten av. Kombineras dessa med ovanstående får man en rik vävnad att bygga allehanda äventyr i Kaigevområdet med.

Begripligt?

Stjärnskott

Veteran
Hejsan,
tack för förklaringen Krank, jag har tagit lärdom och funderat en del på dem och jag har kommit fram till att jag tänker ha tre delar istället för bara akterna, nämligen dagboken, akterna och fragmenten.

Dagboken är ett straight off äventyr från boken, akterna är liknande saker som jag har skrivit här och fragmenten är vad du kallar fästytor, skrivna i någon form av telegramform. Jag vill både ha och äta min kaka. :gremwink:

Med det sagt så ska jag ge lite kritik till fästytor som ide också. Fästytor verkar vara lite som lego, och för att bygga en legoborg så behöver man en ritning. Man kan såklart bygga en legoborg utan en ritning men resultatet tenderar att inte vara lika visuellt tilltalande, undantag finns såklart :gremwink:

Vad menar jag då med det? Jo, jag tror att för att fästytor ska fungera som bäst så behöver de en metastory att hängas upp på. Att Hertig hejsanhoppsan börjat missbruka sin makt efter att det har varit blodsmåne kan man göra saker med. Att samma Hertige missbrukar sin makt i ett område som det efter det senaste drakkriget har haft en ledning som varit schyst efter det att det har varit blodsmåne och det faktum att historiebeskrivningen verkar vara reviderad i efterhand (felaktiga årtal till vissa grejer, individer som lever efter att det sägs att de har dött), det kan man inte bara göra saker med, det går upp till mig som spelledare och skriker gör något med mig.

Det är vad jag tycker i alla fall...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Stjärnskott. said:
Vad menar jag då med det? Jo, jag tror att för att fästytor ska fungera som bäst så behöver de en metastory att hängas upp på. Att Hertig hejsanhoppsan börjat missbruka sin makt efter att det har varit blodsmåne kan man göra saker med. Att samma Hertige missbrukar sin makt i ett område som det efter det senaste drakkriget har haft en ledning som varit schyst efter det att det har varit blodsmåne och det faktum att historiebeskrivningen verkar vara reviderad i efterhand (felaktiga årtal till vissa grejer, individer som lever efter att det sägs att de har dött), det kan man inte bara göra saker med, det går upp till mig som spelledare och skriker gör något med mig.

Det är vad jag tycker i alla fall...
Tja, alltså... Det där tycker jag kan beskrivas som olika fästytor som sitter samma med objekt som "drakkrigen", "hertigen" och "området" s a s.

Målet är ju just att bygga text som "skriker", men för det krävs att man inte bara bygger lösa fästytor utan att man bygger dem på så sätt att de är intressanta, flexibla och helst direkt användbara. (Och så att det är objekt som HAR fästytor, såklart. Snarare än bara lösryckta fästytor).

Stjärnskott

Veteran
krank said:
Tja, alltså... Det där tycker jag kan beskrivas som olika fästytor som sitter samma med objekt som "drakkrigen", "hertigen" och "området" s a s.

Målet är ju just att bygga text som "skriker", men för det krävs att man inte bara bygger lösa fästytor utan att man bygger dem på så sätt att de är intressanta, flexibla och helst direkt användbara. (Och så att det är objekt som HAR fästytor, såklart. Snarare än bara lösryckta fästytor).
Ahh, det gör ju saker och ting lite klarare, tackar.