Om jag skulle bygga fästytor utifrån ovanstående text, dvs göra lite gammal hederlig dekonstruktion, så skulle jag göra något liknande det här:
- Arkivministeriet; håller reda på folks namn. De hjälper kommissariaten, men ibland kan enskilda tjänstemän sätta sig på tvären; det sker en del bråk mellan olika delar. Det händer också att delar av arkiven befinner sig på mer eller mindre otillgängliga platser.
- I Kaigev är det politiska läget spännt pga hungerproblem, och lokalbefolkningen är ganska snarstucken. Det är svårt att få folk att samarbeta, men man kan köpa sig god vilja (och framtida påhälsning av tiggare) genom att dela ut eller muta med mat. Tilliten till kommissariaten är låg.
- Det sker oregelbundna leveranser av mat till området; ofta består arbete i regionen av att hålla de lokala kommitéerna vid gott mod fram tills nästa leverans kommer.
- De olika kommissariaten försöker generellt hålla ordning, utan att själva bli utsatta för folkets snarstuckenhet (läs: våldsamma protester). Det leder ofta till ett utstuderat tjuv- och rackarspel där man försöker få varandra att göra saker, alternativt verkar via lättlurade frilansare.
- En av Sanningsministeriets uppgifter är att hålla koll på illegala experiment. Det har blivit allt vanligare att enskilda stolliga forskare försöker begå brott mot de stränga reglerna kring vetenskaplig forskning. Det finns de som antyder att det inte ens skulle vara just enskilda forskare, utan någon form av större sammanhang.
- Det händer allt oftare att människor försvinner spårlöst. I en del fall återfinns de, förändrade på olika sätt; från grova och primitiva kirurgiska ingrepp till mer avancerade förändringar av arvsmassa. De återfunna minns sällan mer än enstaka fragment.
...och så vidare. Nu improviserade jag en del och missade annat - och givetvis ska ovanstående fyllas ut och anpassas till spelets stämning etc. Det är bara en samling Saker som har olika Fästytor. Tanken är att ovanstående ungefär är det man kan använda för att skapa äventyr - och gärna flera. Det som skulle behövas för att komplettera är nog fler saker som är konkreta problem (potentiella mål) i området. Till exempel om det finns en underjordisk motståndsrörelse att kväsa, smugglare att ta hand om, eller familjefejder att ställa sig i mitten av. Kombineras dessa med ovanstående får man en rik vävnad att bygga allehanda äventyr i Kaigevområdet med.
Begripligt?