Nekromanti Fanfiction

Illern

koppariller
Re: Fanfiction

Jag tillhör då dem som tycker att det egentligen är bättre om folk skriver, spelar teater och gör film på sin fritid och har ett riktigt jobb vid sidan av. brukar bli intressantare resultat då.
Kommer det inte per automatik också bli mindre kultur då? Det blir ju mindre tid till förfogande för kulturen då? Man kanske inte orkar producera så mycket kultur om man ska slita med oregelbundna arbetstider utöver annat i livet som kan ''stjäla'' tid från Konsten?

För att ta ett exempel; Alice Cooper gjorde grejer han och de andra grabbarna i Alice Cooper Group tyckte om och tyckte var häftigt och slog genom och kunde leva på sin musik/teater. Nu kan han ha en radioshow och göra som han vill för att han har sitt på det torra beträffande försörjning.

Gjorde han ett felval i att leva på sin kultur?

Jag har fått en klar uppfattning att han har skoj och gör sådant han gillar och inte behöver bry sig så jättemycket om att folk lyssnar på reklam i hans radioshow eller att det blir gigantiska arenakonserter (något som jag personligen inte är så förtjust och jublade över två små konserter i Sverige i stället för en stor).

Om han nu hadde börjat jobba på en hamburgerkedja i stället för att kunna starta en egen hade han garanterat inte kunna turnera till Sverige och jag hade gått miste om den artist som betytt mest för mig. Han kanske inte ens hade orkat hålla på och producera musik, definitvit inte 26 bra skivor plus Trash (som väl också är bra egentligen...).

Jag har för mig du och jag boxats lite om det här på Omega Project förut men jag kan bara inte hålla med dig (därmed inte sagt att du kan rätt till en del men det här med fritidskulturutövare tycker jag är en förenkling som inte funkar i verkligheten).

krank

Går ondskans ärenden

Det beror väl på vilken kvalitetsdefinition man utgår från?

krank

Går ondskans ärenden
Re: Inbilskhet =/= Integritet

Folk som tror att de skriver enbart för sig själva är mest inbilska.
Tack =)

Fast de gillar att tro att de har integritet.
Så integritet är dels något man inte bör försöka ha, dels något du bestämmer om man har?

Den skapelse - konst eller underhållning - som enbart utformas efter mitt eget solipsistiska jag har mycket lite värde, eftersom den ändå är menad att upplevas av andra.
Inte nödvändigtvis.

Om man ignorerar deras upplevelse för att de minsann ska förstå vad jag, den stora Författaren, insett, är man mest korkad.
Så om man inte marknadsanpassar sin vision för att passa varenda liten Britney Spears-älskare därute så är man dum och dålig? Aha...

krank

Går ondskans ärenden

Kommer det inte per automatik också bli mindre kultur då?
Nej, absolut inte. Det är ett misstag att blanda samman masskultur med kultur. Det skulle på sin höjd bli mindre NRJ-kultur, vilket jag utan tvekan kan leva med.

För att ta ett exempel; Alice Cooper gjorde grejer han och de andra grabbarna i Alice Cooper Group tyckte om och tyckte var häftigt och slog genom och kunde leva på sin musik/teater. Nu kan han ha en radioshow och göra som han vill för att han har sitt på det torra beträffande försörjning.

Likt många artister anser åtminstone undertecknad att den gode Alice var bättre förr. Ju rikare och mer berömd en artist är, desto tristare grejer gör de.

Om han nu hadde börjat jobba på en hamburgerkedja i stället för att kunna starta en egen hade han garanterat inte kunna turnera till Sverige och jag hade gått miste om den artist som betytt mest för mig. Han kanske inte ens hade orkat hålla på och producera musik, definitvit inte 26 bra skivor plus Trash (som väl också är bra egentligen...).
Well boo hoo. Du hade väl fått upptäcka någon lokal förmåga istället.

I mina ögon är en artist som spelar uteslutande för att den tycker att det är kul generellt bättre än den som horar ut sin produktion för levebrödet.

Det som bestämmer vilka artister som _får_ leva på sin kulturproduktion bestämms förresten mer av PR-avdelningen på skivbolaget eller liknande än av något annat. Den som har ett fett skivbolag i ryggen syns - resten kan gå och dö, typ. Med mycket få undantag.

//Krank, som hellre lyssnar på Kristet Utseende än Sex Pistols

Illern

koppariller

Kommer det inte per automatik också bli mindre kultur då?
Nej, absolut inte. Det är ett misstag att blanda samman masskultur med kultur. Det skulle på sin höjd bli mindre NRJ-kultur, vilket jag utan tvekan kan leva med.
Men hur är det då med kultur som ''många'' gillar men som inte är masskultur, den kultur som ''nästan många'' gillar, som ''ganska många'' gillar och så vidare. Skalan är väl ganska glidande antar jag...

Likt många artister anser åtminstone undertecknad att den gode Alice var bättre förr. Ju rikare och mer berömd en artist är, desto tristare grejer gör de.
Vilka grejor förr menar du då? De två skumma skivorna på Frank Zappas skivbolag? Många, många anser att Welcome to my Nightmare är bland det bästa han gjort. Jag skulle nog våga påstå att han innan den skivan hunnit bli rejält berömd, kanske mer känd än han är idag (tyvärr var jag inte så gammal då så jag har inga egna erfarenheter men han/de hade slagit genom för flera skivor sedan när WtmN gjordes). En annan skiva som av ''många'' anses som ett mästerverk är The Last Temptation som gjordes som andra skiva efter Trash som brukar anses som ''kommersialiserad'', efter hans come back hos massorna med just Trash. Vilka tidigare alster anser du att han gjorde bättre förr när han inte var berömd eller inte särskilt berömd och vilka alster anser du mindre bra när han har varit berömd och känd? Jag vill ha lite exempel på vad du menar.

Om han nu hade börjat jobba på en hamburgerkedja i stället för att kunna starta en egen hade han garanterat inte kunna turnera till Sverige och jag hade gått miste om den artist som betytt mest för mig. Han kanske inte ens hade orkat hålla på och producera musik, definitvit inte 26 bra skivor plus Trash (som väl också är bra egentligen...).</font><blockquote><font class="small">Citat:</font><hr />

Well boo hoo. Du hade väl fått upptäcka någon lokal förmåga istället.
Men jag hade ju missat en rock 'n' roll-artist med skräcktema, funderingar kring världen, humor och glimten i ögat eller hur? Vilken lokal förmåga som helst är liksom en fullgod ersättare, om det ens hade funnits någon motsvarande artist.

</font><blockquote><font class="small">Citat:</font><hr />
I mina ögon är en artist som spelar uteslutande för att den tycker att det är kul generellt bättre än den som horar ut sin produktion för levebrödet.
Jag kan i någon mån hålla med dig men så har vi ju det här med verkligheten också. Om en artist får möjligheten att utöva sin musik och leva på den så kan jag inte se varför han/hon/de ska välja att göra mindre musik och jobba med något annat i stället. Självklart är det enorm respekt om en artist skulle välja att hoppa av en skivkontrakt där de inte får spela sin musik utan måste spela det någon annan anser att de ska spela men bara för att man har ett skivkontrakt och kan leva på sin musik så blir man ju inte på något vis automatiskt förgiftad av någon sorts hyperkapitalism och rovgirighet och sätter alla intressen, känslor och integritet åt sidan.

Därtill kan jag inte se vad som är fel med att kunna leva på det man tycker är kul eller att ha tjänat pengar som man kan leva på så man kan göra musik som man tycker är kul oberoende.

Det som bestämmer vilka artister som _får_ leva på sin kulturproduktion bestämms förresten mer av PR-avdelningen på skivbolaget eller liknande än av något annat. Den som har ett fett skivbolag i ryggen syns - resten kan gå och dö, typ. Med mycket få undantag.
Det är möjligt men vore det bättre om inga bra artister puffades fram av några PR-avdelningar? Vi kanske aldrig hade hört talas om Alice Cooper, Aerosmith, Billy Idol, George Thorogood, Johnny Cash och så vidare. Visserligen så gillar jag skarpt Louise Hoffsten, Rolf Wikström, Ebba Grön med flera svenska artister men artistuppevelsedelen av mitt liv hade varit klart fattigare och jag skulle kapa bort alla som inte var från Östergötland/mellansverige/Sverige som jag så jag förhoppningsvis hade hört talas om dem ändå. Vem vet vilka artister jag kunde missat i mellersta mörka Småland där jag växte upp utan de meakanismer som du fördömer rakt av (och tycker jag slentrianmässigt utan att konkretisera).

Illern

koppariller
Re: Inbilskhet =/= Integritet

Om man ignorerar deras upplevelse för att de minsann ska förstå vad jag, den stora Författaren, insett, är man mest korkad.
Så om man inte marknadsanpassar sin vision för att passa varenda liten Britney Spears-älskare därute så är man dum och dålig? Aha...
Nu är jag inget Britney-fan och tyckte Alices britney-tröja var lite småfnissig men det finns kanske något existensberättigande även för Britney och hennes fans. Däremot är det förstås tragiskt om hennes framgång beror på flockmentalitet och så men det finns ju dessutom någonting mellan ''för mig och enbart för mig'' och ''för en så stor massa som möjligt'' eller hur?

Jag fördömer inte någon som skriver (eller vad det nu är för kulturyttring) för sig själv men jag tycker även syftet ''att vilja ge något till någon'' annan är ett ädelt syfte och då kan det vara bra att göra något som ger någon annan något. Om man har ett budskap man vill att De Andra ska förstå så kanske man behöver skriva så De Andra förstår. Det finns liksom lite fler grader på skalan.

Troberg

Sinister eater

Ju rikare och mer berömd en artist är, desto tristare grejer gör de.
Nej, det är när de slutar droga som de blir tråkiga. Titta bara på sådana artister som Freddie Wadling, Nick Cave, Iggy och så vidare.

Organ

Out of time, out of mind

Så alla som lever på sitt skapande är horor? Jag tycker du ska gå hem på kammaren och slipa lite på dina formuleringar. Och hur är det med de som endast skapar för sin egen skull men trots det råkar dra in pengar på det? Är de också horor? Är det enda sättet att behålla sin kosntnärliga integritet att skapa gratis?

Annars är det så att mångfald med bred och smal kultur är ett måste. För oavsätt vad smala kulturelitister tycker och tror så måste det finnas en bred huvudfåra för masskultur. Annars har avantgardet ingenting att vara avantgardistisk i jämförelse med. Oavsätt hur illa du tycker om henne och allt hon står för så behöver du Britney Spears. Utan henne hade du inte kunnat ha den von oben-attityd du så stolt förevisar.

/Anders

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Självklart ska man rannsaka sitt eget skrivande. Självklart ska man ständigt strävas efter att förbättras. På sina egna villkor. Jag ser inget egenvärde i att världen får mer tugummipop, till exempel. Lättsmält kultur är ofta väldigt ointressant kultur - men den säljer."

Det finns alltså ingen skillnad mellan artister om båda producerar musik inom genren tugummipop? Hur många artister är tillräckligt, en per genre? Två? Dessutom är många kulturformer kopplade till vårt språk och detta följer en hel del lagar som det kan vara vettigt att förhålla sig till även om det kanske är väldigt orginellt att uppfinna sin egen grammatik.

Lyckligtvis för oss alla så är världen stor nog att rymma alla typer av kulturyttringar med varierande grader av kommersialisering. Utbudet bestäms inte enbart av skivbolagen eller utifrån enskilda personers stora egon. Kultur är ett alldeles för komplext begrepp för att kunna reduceras till simpla kategorier som finkultur och masskultur. Genom kommersialisering kan man till exempel upptäcka musik, litteratur eller filmer som man inte hade hört talas om om inte de blivit upplockade och marknadsförda av något större bolag. Sedan vet du inte vad folk får ut av sin kulturkonsumtion, det är tveksamt om alla strävar efter någon form av upplysning eller högre visdom. De kanske bara vill underhållas eller bekräfta sin gruppidentitet. Detta måste också vara tillåtet.

"Det är skitsimpelt: Den typ av kultur jag uppskattar trycks konstant undan av massproducerad dynga där alla kanter slipats ner. Ett strålande exempel kan t.ex vara den strålande serien "V for vendetta" som blev en skitmesig, nerslipad och blaskig söndagsaction när den skulle anpassas för större publik."

Så ditt liv hade varit så mycket bättre om inte dessa så kallade vanliga människor var överallt och kladdade med sina flottiga fingrar på kulturen? Fler bevis än detta behövs sannerligen inte för att mediaföretagen är ute efter att krossa din livstil.

Att du tar kulturen personligt gör inte din röst mer värd än någon annans. Kultur är mer än något annat baserat på upplevelser och personliga åsikter, du argumenterar inte med objektiva fakta i din hand och försöker hävda att din egen upplevelse är så mycket renare än andras, att din egen tolkning har företräde och detta är dömt att misslyckas särskilt då du lägger fram din åsikt på ett så provocerande sätt (det är ganska vanligt att folk tror att de är mer självständiga och klarsynta för att de provocerar även om det sker på ett ganska uttjatat och övertydligt sätt).

ripperdoc

Myrmidon
Re: Fanfiction [ANT]

Det skulle även vara intressant att höra vad de som jobbar med film/litteratur/teater tycker om att du kallar det de gör för ett "ickejobb".
Jag tror inte de bryr sig :gremsmile: krank är bevisligen så långt nere på skalan att det blir avrundning till 0 :gremsmile:

krank

Går ondskans ärenden

Vilka grejor förr menar du då? De två skumma skivorna på Frank Zappas skivbolag? Många, många anser att Welcome to my Nightmare är bland det bästa han gjort. Jag skulle nog våga påstå att han innan den skivan hunnit bli rejält berömd, kanske mer känd än han är idag (tyvärr var jag inte så gammal då så jag har inga egna erfarenheter men han/de hade slagit genom för flera skivor sedan när WtmN gjordes). En annan skiva som av ''många'' anses som ett mästerverk är The Last Temptation som gjordes som andra skiva efter Trash som brukar anses som ''kommersialiserad'', efter hans come back hos massorna med just Trash. Vilka tidigare alster anser du att han gjorde bättre förr när han inte var berömd eller inte särskilt berömd och vilka alster anser du mindre bra när han har varit berömd och känd? Jag vill ha lite exempel på vad du menar.
Nu ska jag erkänna två saker. För det första är jag inget större fan av Alice alls - hans musik säger mig ingenting alls. För mig har han alltid stått för ganska trist, utsåld rock. Erkännande nummer två var att jag mest talade ur arslet när det gäller det specifika fallet Cooper - jag drog helt enkelt erfarenheter från t.ex Mansons utveckling (en artist som länge legat mig varmt om hjärtat) och applicerade på en artist jag vet för lite om (och, egentligen tycker för lite om) för att försöka skapa kontaktytor mellan våra kulturella kontexter. Om jag ska dra från egen erfarenhet, så är Mansons tidiga garageprylar på olika klubbar, som först i efterhand getts ut, betydligt bättre än alla plattor han gjort, möjligen undantaget Smells like Children.

Men jag hade ju missat en rock 'n' roll-artist med skräcktema, funderingar kring världen, humor och glimten i ögat eller hur? Vilken lokal förmåga som helst är liksom en fullgod ersättare, om det ens hade funnits någon motsvarande artist.
Jag tror att du kunnat få ungefär samma saker från multipla lokala eller mindre förmågor. Eller helt andra saker, vad vet jag. Jag ser inget egenvärde i att vare sig du eller jag blivit precis de vi är idag.ö jag tror vi hade varit minst lika fantastiska människor med andra musikaliska och andra erfarenheter.

Jag kan i någon mån hålla med dig men så har vi ju det här med verkligheten också.
Rättelse: Vi lever i ett marknadsekonomiskt styrt samhälle. Det är långtifrån någon självklarhet. Att kalla det för "verkligheten" antyder att det skulle vara en självklarhet.

Jag skyller inte på artisterna. Jag skyller på systemet.

Det är möjligt men vore det bättre om inga bra artister puffades fram av några PR-avdelningar? Vi kanske aldrig hade hört talas om Alice Cooper, Aerosmith, Billy Idol, George Thorogood, Johnny Cash och så vidare.
Det vore väldigt bra. Den ende av de ovanstående jag verkligen gillar är Cash, och liknande vissångare finns det gott om. I dagens samhälle finns dessutom den digitala tekniken, så att vem som helst kan finna vad som helst bara man aktivt letar. VI behöver ingen maskinell matning med nya band.

Vem vet vilka artister jag kunde missat i mellersta mörka Småland där jag växte upp utan de meakanismer som du fördömer rakt av
Vem vet vilka artister du missat pga att Alice Cooper givits såpass stort mediautrymme? Enskillda artister säljs in hos massorna. Tänk om motsvarande mediatid och -utrymme istället givits åt flera olika artister?

Organ

Out of time, out of mind

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Det är möjligt men vore det bättre om inga bra artister puffades fram av några PR-avdelningar? Vi kanske aldrig hade hört talas om Alice Cooper, Aerosmith, Billy Idol, George Thorogood, Johnny Cash och så vidare.

--------------------------------------------------------------------------------

Det vore väldigt bra.
Har jag missuppfattat dig rätt om jag får det till att du tycker att det vore bättre om vissa artister inte fanns, och det av en så simpel anledning att du inte gillar dem?

jag drog helt enkelt erfarenheter från t.ex Mansons utveckling (en artist som länge legat mig varmt om hjärtat)
För att anknyta till ett dina andra inlägg: Är Manson en hora eftersom han tjänar pengar på sin musik? Skulle han bli en bättre artist om han slutade ta betalt för det han gör och börjat flippa burgare för att endast hålla på med musik på fritiden?

/Anders

Troberg

Sinister eater

jag drog helt enkelt erfarenheter från t.ex Mansons utveckling (en artist som länge legat mig varmt om hjärtat)
Ehm, Manson om någon är väl prefabmusik. Må så vara att det är shock rock prefab, men likaväl prefab. En blek efterapning av Alice Cooper i hopp om att kunna kräma ut mer pengar ur konceptet.

krank

Går ondskans ärenden

Det vore väl tvärtom rätt kasst? Du var väl ändå en förespråkare av valfrihet?
Det beror på vilken valfrihet vi talar om; mer exakt på vems villkor valfriheten existerar. Jag är, så att säga, inte för den nyliberala s.k "valfriheten", utan den anarkistiska. Inte för att jag vill starta politisk debatt, utan för att du ska förstå exakt vad jag lägger in i och menar med "valfrihet".

Eller är du egentligen en kulturfascist?
Bara privat.

krank

Går ondskans ärenden

Har jag missuppfattat dig rätt om jag får det till att du tycker att det vore bättre om vissa artister inte fanns, och det av en så simpel anledning att du inte gillar dem?
Nejdå. Det jag menar är att ingen artist, inte ens de jag gillar, borde få det enorma PR-pådrag de ges. Inte när jag med varje krona spenderad på en köpt skiva spenderar 99 öre till den apparaten. Jag vill inte betala för den reklam som görs för artisten, och jag tycker inte att artister ska "säljas" eller haussas. Jag kan leva med att aldrig ha kommit i kontakt med Johnny Cash om jag samtidigt blir av med NRJ-kulturen och de stora mediebolagen, till förmån för att motsvarande kulturutrymme fylls upp av hobbyartister (vilket i mina ögon är ungefär så positivt epitet man kan få som artist).

För att anknyta till ett dina andra inlägg: Är Manson en hora eftersom han tjänar pengar på sin musik? Skulle han bli en bättre artist om han slutade ta betalt för det han gör och börjat flippa burgare för att endast hålla på med musik på fritiden?
Manson är i allra högsta grad en hora, något han t.om är medveten om själv (eller ja, som han säger iaf). Jag har nästintill ingen respekt för karln alls. Han var en mycket bättre artist på den tiden han inte var "stor" - som sagt, jag har hört de grejor som spelades in på klubbar med undermålig ljudutrustning i början av hans musikaliska karriär. De är mer intressanta, mer spretiga, mer energiska, mer levande. Mindre polerade till en enda mesgoffsörja. Mindre MTV. "Sam Son of Man" är en bättre låt än nästan allt han gjort sedan den tiden.

krank

Går ondskans ärenden

Ehm, Manson om någon är väl prefabmusik. Må så vara att det är shock rock prefab, men likaväl prefab. En blek efterapning av Alice Cooper i hopp om att kunna kräma ut mer pengar ur konceptet.
Som sagt, tidig Manson. Innan han mediaanpassades.

Och nej, jag tycker inte att tidig Manson är en "blek kopia av Alice Cooper". Såvitt jag vet har Cooper aldrig haft med den typen av halvsteril industrialism att göra. Rockfarfar har såvitt jag vet mest varit en hög med kitchskräck, snarare än den lite mer vridna varianten Manson stod för i början.

Lite som de där människorna som inte tillerkänner "nyskräcken" i filmer något existensberättigande utan hävdar att det är "bleka kopior" av gamla skräckisar... Visst finns referenserna och influenserna, men "bleka kopior" vet jag inte. Alice Cooper känns ungefär lika "skrämmande" som ett lik som hoppar ut ur en garderob, medan Manson lekt med ett lite annat form- och bildspråk.

Illern

koppariller

Rättelse: Vi lever i ett marknadsekonomiskt styrt samhälle. Det är långtifrån någon självklarhet. Att kalla det för "verkligheten" antyder att det skulle vara en självklarhet.

Jag skyller inte på artisterna. Jag skyller på systemet.
Om vi lever i systemet är det väl verkligheten för oss just här och nu? Om det sedan finns alternativa system att leva i och göra till vår verklighet är en helt annan sak men det system vi lever i är väl ändå verkligheten just nu (så till vida världen inte i själva verket fungerar på ett annat sätt än vi tror den gör)?

Det upplevs lätt som att du sparkar på alla/allt inblandade(-at), person eller system.

Vem vet vilka artister jag kunde missat i mellersta mörka Småland där jag växte upp utan de meakanismer som du fördömer rakt av
Vem vet vilka artister du missat pga att Alice Cooper givits såpass stort mediautrymme? Enskillda artister säljs in hos massorna. Tänk om motsvarande mediatid och -utrymme istället givits åt flera olika artister?
Den sista meningen där var ju faktiskt lite mer nyanserad. Det kan jag köpa; att en del artisters uppmärksamhet gärna kunde fått delas på fler artister men det är ju en förbättring av nuvarande system snarare än ett fördömande av nuvarande system (och vad det låtit tidigare även artisterna i det).

Sedan kan man ju alltid fundrea på vad som är okej att sälja för att tjäna pengar. Att sälja sin kropp framgår tydligt att du tycker är fel, att sälja alla former av kulturyttring är fel verkar rätt klart också. Vilka tjänster får man sälja? Inte sex eller konst i olika former, hur är det med mina IT-kunskaper som jag säljer till ett biologföretag för att ha mat på bordet och pengar så jag har kunnat skicka min novellsamling till tryck och ser det som fullt rimligt att ge ut mitt rollspel. Horar jag, som du uttryckte det? Vad är skillnaden på att sälja sitt musikaliska kunnande jämfört med sitt kunnande om unix-/linuxdatorer? För att ha ett jobb vid sidan av sitt kulturyttrande var ju okej? hade det varit mindre okej om jag kunnat livnära mig på mitt pianospelande för att på fritiden ge ut mina noveller och spel? Blir novellerna bra kultur och pianospelandet dålig kultur då?

Illern

koppariller
Re: Fanfiction, glider lite i ämnet

Och nej, jag tycker inte att tidig Manson är en "blek kopia av Alice Cooper". Såvitt jag vet har Cooper aldrig haft med den typen av halvsteril industrialism att göra. Rockfarfar har såvitt jag vet mest varit en hög med kitchskräck, snarare än den lite mer vridna varianten Manson stod för i början.
Jag kan lite för lite om Manson för att göra bra jämförelser så du får gärna utveckla lite. Skulle jag gissa lite så kan nog Brutal Planet och Dragontown vara något åt det hållet men Manson kanske var först och inspirerade Alice i det här fallet liksom Alice i andra fall säkerligen inspirerat Manson.

Jag ska ge dig ett erbjudande; ge mig en dag av ditt liv så ska jag visa dig något som är mycket intelligentare, roligare, mer-med-glimten-i-ögat, mer satir, feminism, mer samhällskritik, tänjande på könsroller, vanlig skräck och djupare än vad jag med största ansträngning kan läsa in i ett begrepp som ''kitschskräck'' (därmed inte sagt att det inte finns det också).

Illern

koppariller

I bland kan jag tänka att welcome to my nightmarekonsert-DVD:n från -75 med Alice har en bättre ''idé'' än flera senare verk av Alice. Men när jag tittar på brutally livekonsert-DVD:n från 2001 eller för all del dirty diamondskonsert-DVD:n från 2005 kan jag konstatera att han och de artister han spelar med nu har uppnått en skicklighet som definitivt inte fanns 30 år tidigare. Den skickligheten och den kvalitet (som i alla fall jag tycker kommer med den skickligheten) där finns nu hade rimligen inte uppnåtts om de inte hade varit yrkesverksamma utan bara sysslat med det lite på fritiden. Konst och kultur är ju inte bara idéer, de ska ju framföras på ett bra sätt också.

Bara för att krångla till det så är brutal planet-dragontowntemat riktigt bra enligt min smak och kombinerat med den skicklighet ssom uppnåtts genom åren så är nog Brutally Live från 2001 bättre än Welcome to my Nightmare från 1975, kanske, lite beroende på humör. I vilket fall uppskattar jag den skicklighet som Alice och de musiker han omger sig med har kunnat uppnå.