Nekromanti Fanfiction

krank

Går ondskans ärenden
Re: Fanfiction

Det upplevs lätt som att du sparkar på alla/allt inblandade(-at), person eller system.
Vad tror du det beror på?

Person och system lever i symbios, vettu. De hjälper varandra.

Den sista meningen där var ju faktiskt lite mer nyanserad. Det kan jag köpa; att en del artisters uppmärksamhet gärna kunde fått delas på fler artister men det är ju en förbättring av nuvarande system snarare än ett fördömande av nuvarande system (och vad det låtit tidigare även artisterna i det).
Problemet är att det nuvarande systemet liksom leder till de nuvarande effekterna. Det går inte att förbättra effekterna utan att förändra systemet, och just effekten jag talar om är s a s central för ett marknadsekonomiskt system.

Sedan kan man ju alltid fundrea på vad som är okej att sälja för att tjäna pengar.
Beror väl på vad man menar med "OK". Jag skulle nog säga att inget egentligen är OK, eftersom monetära system inte är något jag ställer mig bakom, utan att det snarare finns en glidande skala. "Mest OK", enligt min högst subjektiva uppfattning, ligger sitt arbete om arbetet går direkt till samhällsuppbyggnad - skola, vård, omsorg, vägar.

I grunden är alla yrkesarbetande horor. Som de "riktiga" hororna är yrkesarbetande i övrigt offer för ett system, som vissa har intresse av att upprätthålla och som resten upprätthåller för att det är bekvämt.

Sedan finns det som sagt grader - precis som det finns grader i "vanlig" prostutition.

Sedan kanske jag ska klargöra en sak:

Kultur i sig blir inte dålig förrns man viker sig för kommersiella krafter och slipar bort kanter och gråtonar alltihop.

Kulturproducenten däremot tycker jag illa om och samtidigt synd om så snart denne säljer sig.

(som att skilja på sex och sexsäljare, mao).

krank

Går ondskans ärenden

Konsumentens, texempel? Jag menar, jag gillar Aerosmith!
Men, det är ju inte konsumentens villkor. Som lydiga robotar gillar vi det som marknadsförs, så att företagen senare kan säga att de bara säljer "vad folk vill ha".

En snabb koll på statistiken borde visa att reklam, faktiskt, fungerar. Hade inte reklam påverkat försäljningsstatistiken, hur mycket reklam tror du skulle ha gjorts då?

Om du inte kommit i kontakt med Aerosmith, vad hade du gillat då? Något annat, såklart.

Eksem

Champion

"För oavsätt vad smala kulturelitister tycker och tror så måste det finnas en bred huvudfåra för masskultur. Annars har avantgardet ingenting att vara avantgardistisk i jämförelse med"

Nja, så är det väl ändå inte? Att något är i avant garde går förstås bara att påstå om man sätter det i relation till något annat, men detta annat måste ju inte alls vara någon slags bred masskultur.

Jag skulle snarare påstå att det inte alls finns något "måste" kring bred masskultur. Sedan internets genomslag har vi också sett hur smalare litteratur börjat sälja bra mycket mer (samma med musik och även film). Just för att det är enklare för människor idag att hitta exakt vad de vill ha.

"Så alla som lever på sitt skapande är horor?"

Alla som kompromissar med sitt skapande för att kunna leva på det är horor. Det säger däremot ingenting om kvaliteten. Hororna kan göra de bästa grejjerna ibland.

krank

Går ondskans ärenden

Alla som kompromissar med sitt skapande för att kunna leva på det är horor. Det säger däremot ingenting om kvaliteten. Hororna kan göra de bästa grejjerna ibland.
Något som ofta missas när man talar om horeri i sammanhanget är att man med god behållning kan dra jämförelsen ganska långt. Prostituerade är generellt inte människor som mår särdeles bra, de är ofta tvungna att göra det de gör för att försörja sig eller för att finansiera sitt missbruk, etc etc. Ju mer jag tittar på situationen för prostituerade desto bättre blir jämförelsen.

Ibland är sex med en prostituerad säkerligen bättre än sex med en flickvän eller så, men även om sexet är skönt så bidrar man till att hålla en vidrig industri igång. Det är egentligen inte så mycket hororna som hallickarna som är de riktiga "skurkarna" i sammanhanget. När en hora gått på gatan ett bra tag blir det generellt mer slappt... =)

Liknelserna som fungerar äro många och passande.

Och du har god poäng om tillgängligheten. När utbudet inte styrs av mediaföretag, säljs också mer smal kultur. Ytterligare en anledning till den här "nergången" för de större mediabolagen som spenderar sin tid med att gnälla om andra (intressanta, men för den här diskussionen irrelevanta) orsaker.

Saxifrage

Hero

Det beror väl på vilken kvalitetsdefinition man utgår från?

Ditt problem verkar vara att den stora massan helt enkelt har en annan uppfattning om kvalitet än din. Vad är problemet med det?
(och innan du säger att "de har fel": tänk på att kvalitet är subjektivt, och någons kvalitetsuppfattning kan alltså inte vara "fel" enligt din definition)

krank

Går ondskans ärenden

Ditt problem verkar vara att den stora massan helt enkelt har en annan uppfattning om kvalitet än din. Vad är problemet med det?
Mitt problem är snarare med reklambyråer och mäktiga mediaföretag som ökar på den stora massans redan existerande kultur; vilket tränger undan andra former till förmån för vad jag menar är ganska platt sådan.

Massan har inte "fel"; men jag vill mena att den som hävdar att den breda massan alldeles själv, utan inverkan från media och reklam (dvs, mest pengar har mest inflytande) låter väldigt, väldigt naiv i mina öron.

ripperdoc

Myrmidon

Massan har inte "fel"; men jag vill mena att den som hävdar att den breda massan alldeles själv, utan inverkan från media och reklam (dvs, mest pengar har mest inflytande) låter väldigt, väldigt naiv i mina öron.
Självklart påverkas de av media och reklam. Folk påverkas av en massa saker. Även du. Vilket gör hela resonemanget lite underligt tycker jag - "massan" utmålas av dig som folk som inte förstår bättre på grund av hur de påverkats av storföretagen. På samma enkla sätt borde väl ex. du ha kunnat påverkats till din åsikt av andra grupperingar? Ordfronts tidning (som jag inte vet om du läser, men det är ett exempel) försöker vara minst lika påverkande som Siba:s reklamblad. Om en människa är dum nog att gå på yttre påverkan, varför är detta bara ett problem om de råkar gilla sånt du ogillar?

Arfert

Facit

Reklam fungerar, av olika anledninger:

För ointressanta produkter, typ tvättmedel, så kan man ha två grundstrategier (3 egentligen, man kan vara MILJÖVÄNLIG också). Man kan strunta i reklam och vara BILLIGAST, eller göra massor med reklam och vara TOP of MIND, det vill säga hoppas att konsumenten kommer ihåg ditt märke när han är i butiken och därför plockar just din produjt från hyllan. Det här gäller även andra produkter som inte är så viktiga för att koda mig som person, som tandkräm eller städmoppar.

Men för övriga produkter handlar det om att konsumenten mer eller mindre medvetet vill KODA sig. Alltså att man väljer varor som säger något om en själv som person. Som klockor, kläder, bilar, datorer, hus, rollspel, skivor, sängar, cyklar, skateboards, båtar, lunchställen, glasögon, pennor, kameror, möbler, stereoanläggningar, skrivare, operativsystem osv osv.

Här handlar det snarare för reklamen att POSITIONERA produkten, alltså hitta rätt "personlighet" för att så många som möjligt ska köpa den... i konkurrens med miljoner andra som vill samma sak.

Knappast ett sätt att programmera lydiga konsumenter. Snarare är det så att konsumenten är en otrogen figur som jämt slinker ur ditt grepp som reklammakare. Och de går inte att programmera "to do your bidding".

Rosen

Myrmidon

Mitt problem är snarare med reklambyråer och mäktiga mediaföretag som ökar på den stora massans redan existerande kultur; vilket tränger undan andra former till förmån för vad jag menar är ganska platt sådan.

Här återkommer en sak som du nog har nämnt flera gånger men som jag bara ägnat ett förstrött ögonbryn... Du verkar förutsätta att masskulturen och de där andra formerna som du förespråkar, konkurrerar om samma publik - att fler skulle lyssna på tidiga Manson om bara Britney inte var så himla stor, för att använda exempel som du själv nämnt.

Det tror jag inte ett smack på, för de talar till helt olika smaker. Låt mig ta min fru som anekdotiskt exempel: Hon lyssnar främst på hindipop-hits från sitt hemland men tycker också rätt bra om Kylie Minogue och en del svenska dansband (samt Dr Bombay när han var i farten). Förutom färgglada Bollywood-melodramer gillar hon amerikanska romantiska komedier. Hennes svenska favoritfilm är 'Drömkåken' med Björn Skifs. På TV missar hon aldrig ett avsnitt av såpan 'Days of our Lives', och följer vissa dokusåpor som 'Top Model' och 'The Bachelor' (de o-vulgära som inte är fulla av naket och svordomar).

Däremot gillar hon inte filmer och TV-program fulla med slagsmål, brott och social misär - det inkluderar många svenska sk komedier som hon tycker enbart är deprimerande - och undrar varför nån egentligen vill titta på sånt. Hon suckar också djupt åt hiphop och musik med distade gitarrer. Och jag har väldigt svårt att se att hon skulle bli mer välvilligt inställd till dylikt om du skulle ta bort sakerna i föregående stycke; hon vill aktivt och medvetet inte ha den där udden som du tycker så mycket om - och jag misstänker starkt att konsumenter med hennes smak i gemen tycker likadant.

Eller för att ta ett annat näraliggande exempel - svenska seriemarknaden har på senare år fått ett massivt tillskott av kvinnliga läsare som i första hand läser glittrig och synnerligen kommersiell tjejmanga (eller liknande västerländska serier som är influerade därifrån). Men innan sagda manga introducerades här läste de inte fula svartvita alternativserier om upphovsmännens existensiella ångest - de köpte inte serier överhuvudtaget, och var inte mer benägna att läsa sånt då än de är idag.

--
Åke

Arfert

Facit
Re: Fanfiction superOT

sannolikt har majoriteten sexarbetare problem, och det är kanske destruktivt ... MEN:

...av en slump känner jag två tjejer som i perioder jobbat med sex (för att fixa extrapengar när de pluggat, betala av skulder och sånt), men de har egentligen inget negativt att säga om det, mer än att det var jobbigt med att behöva hålla det hemligt för att slippa bli nedvärderade av vänner och släkt.

Det handlar mer om ett socialt stigma än att jobbet i sig skulle vara dåligare än andra jobb... en av tjejerna beskrev det som "inte helt oangenämt, oftast som vilket oinspirerat one night stand som helst"... Och tydligen så är "de svenska frilansarna" mycket vanligare i sverige än de där utländska ligorna man hör talas om. Specielt efter Internets intåg.