Kvack!
"Mmm, men Luke är fortfarande en bondgrabb. Han beter sig som en bonnläpp på Cantina-baren, och när de pratar om att bomba dödsstjärnan så säger någon "omöjligt!" medan Luke protesterar:"
Jupp, precis som Potter på Snapes lektioner ("Well, Mr Potter, it seems like fame isn't everything") eller när han längtar efter sina riktiga föräldrar, eller Arthur under Merlins ledarskap (tänk bara på hur Arthur, till skillnad från Kai som ska bli riddare, inte får lära sig slåss - istället får han diska och städa). De är, precis som Luke, "bonnläppar" fram tills dess att det gäller, och då är det bonnläpperiet som räddar dem.
Du brukar ju själv hävda att det är utvecklingen från bonnläpp/barn till hjälte/vuxen som gör Star Wars, och samma mönster finns också i Karate Kid, Svärdet i Stenen, Harry Potter, Den Oändliga Historien, Tripods, Neverwhere och Arrakis Ökenplaneten. Skillnaden är att i Tripods, Den Oändliga Historien, Neverwhere och Karate Kid har huvudpersonen inte ett arv att förvalta, medan huvudpersonen i Star Wars, Harry Potter, Svärdet i Stenen och Arrakis Ökenplaneten har det. Det är inte arvets vara eller icke vara som är den springande punkten i dessa stårysar utan utvecklingen och självförverkligandet.
Och Star Wars är det ypperliga exemplet på detta: när du uppfattade att Luke inte hade ett arv så var det ett bra exempel. När Lucas stoppade in midiklorierna så var det ett dåligt exempel och därmed blev arvtagare, och när jag påpekade att Luke hade varit arvtagare hela tiden ända sedan 1977 så var det ett bra exempel igen eftersom "arvet doldes i bakgrunden". Jag skulle kunna säga "bestäm dig", men det gör jag inte. Istället säger jag "det är inte det som är poängen". Poängen är att Luke, Harry Potter, Arthur, Karate Kid, Henry, Richard Mayhew och Paul Atreides växer upp, oavsett varifrån de fick sitt konstiga öde.
Så som jag ser det så är arvet symbolen för ens potential. Ingenting annat. Resan dit är självförverkligandet. I de stårysar där huvudpersonen saknar ett medfött arv så ersätts det av en kunskap som förs vidare från lärare till elev: Miyagis karatekunskaper, ankomsten till Det Vita Berget och förståelsen och acceptansen av London Below är arvet i Karate Kid, Tripods respektive Neverwhere. Eleverna till dessa läromästare är lika mycket arvtagare och utvalda som en son till en hertig, kung, jedi-riddare eller trollkarl. Hoppet att "råka" vara speciell från födseln är samma som hoppet att "råka" bli utvald av en skicklig lärare, och vi identifierar oss lika mycket med båda.
Eller för den delen den fula ankungen. För det är egentligen den ståryn som berättas.