Städer är som länder/planeter/universum för mig.
När jag beskriver en planet så skall jag besvara varför den spelar roll; och det skall jag först och främst göra för ett par olika personer (som ofta är inbakade flera stycken i en och samma människa):
1. Spelskaparen
2. Äventyrsskaparen
3. Rollpersonsskaparen
4. Den fria spelgruppen; alltså den som lirar ett fritt/improviserat äventyr, eller som på annat sätt får styra sin egen rollperson med stort mått av frihet.
Alltså:
1: "varför skall jag som spelskapare ha ännu en planet/stad? Vad har den här som sticker ut från övriga?" Bra svar kan vara: "Men det här är ju en isplanet nästan utan bebyggelse, vi har nästan inga halvöde planeter!" eller "Den här staden har ett rikt social- och kulturliv, och nästan ingen brottslighet, därför är den väldigt annorlunda än våra andra städer"
2: "Vad kan man skriva för äventyr som utspelas i den här planeten/staden?" Bra svar kan vara "Vi kan hinta om att det finns grottor från tidigare civilisationer på det norra halvklotet; och utförligt beskriva två rivaliserande stammar och deras krig kring ekvatorn, och så kan vi ha en sjö som är beryktad för sina undervattensvidunder" eller "Vi beskriver plutokratin som härskar i staden och deras intriger & rävspel, och vi kan ha två rivaliserade kriminella gäng som bråkar om territorier, och vi kan även ha en nedlagd, övergiven del av staden och beskriva de utstötta varelser som lever där och vad de vill"
3: Ja, du hajar galoppen. Vad för rollpersoner kan komma ur det här området? På vilka sätt skiljer de sig åt från rollpersoner från andra områden?
4: När spelarna tar egna initiativ; vad ska hända då, och vad skall stimulera dem? Beskriver man en rolig marknad så har spelarna något att besöka. Samma sak om man beskriver en särskild, speciell skog, en intressant slum, ett speciellt bibliotek, en speciell kontinent eller liknande. Dels skall spelarna ha några alternativ utan att spelledaren behöver ge dem det: Till exempel så behöver inte jag som spelledare säga "det finns ett stråk för kurtisaner här i kvarteret, också" i Chronopia, utan spelarna vet redan att gatan finns; och de kan välja att besöka den utan att jag behöver presentera det alternativet för dem. Och när spelarna tar den här typen av initiativ så kan jag som spelledare agera bollplank; just eftersom dessa områden finns beskrivna i boken.
---
Tyvärr börjar många med en karta, eller genom att beskriva områdernas bakgrundshistoria o.dyl. Den sortens information tycker jag har rätt låg prioritet, faktiskt. Det är punkt 4-information; till för att få friheten och bollplankandet att fungera strömlinjeformat och trovärdigt; men det är inte alls lika viktigt som det omedelbara. Jag behöver inte veta var Snåriga Skogen ligger innan jag vet varför jag öht skall bry mig.