Nekromanti Fantasier runt en stad (systertråd)

Quadrante

Grisbonde
När ni spelar/spelleder en stad hur gör ni då?

(fokus är - hur hanterar ni staden - uppgjord eller skapas efter hand etc)

Följdfråga, hur genomtänkt är era städer och sist hur realistiska är de (den sista kan ni ignorera om ni vill, men tipsa gärna om weburler eller böcker att snappa upp historiska/geografiska fakta om städer)..

plats att placera en stad på...---->klick<----

Rickard

Urverk speldesign
Först så försöker jag lista ut hur staden uppkom, sedan hur den styrs och vad den lever på och slutligen så skapar jag fraktioner som rollpersonerna kan stöta ihop med. Fraktionerna är de som är det som ger upphov till äventyren i staden.

Jag kör på det som verkar vettigt, utifrån den kunskap jag har läst till mig.

/Han som tipsar om en sida om demografi för medeltida städer

Krille

Super Moderator
Det är sällan jag gör mer än att ploppa ut några distrikt i staden och möjligen en tunnelbane/spårvagnslinjekarta. Utöver det så blir det sällan mer än små glimtar av specifika platser, som ofta skapas inför spelkvällens behov.

Städer är stora fanskap och framförallt växer de organiskt. Det gör att jag som spelledare sällan kan insupa all information om en stad, och som spelledare orkar jag sällan komma på all information om staden ifråga.

För liksom... titta på en normal turistbok om till exempel Göteborg. Den mest grundläggande information om var saker finns, hur lokaltrafik och taxi funkar, var hotell finns och vilka de är och var man handlar saker och ting kan med lätthet fylla en bok tjock som en normal D&D-regelbok som förmodligen är föråldrad i samma ögonblick som den kommer ut i bokhandeln, och då har vi ändå bara tittat på Göteborg ur turistens synvinkel. Det krävs förmodligen en lika tjock bok för att täcka Göteborg ur vampyrernas synvinkel, en likadan för gatusamurajen synvinkel etc.

Det fascinerande är att invånare i Göteborg klarar sig rätt bra utan sådana böcker. Det som de inte vet kan de lätt klara ändå, så man kan sammanfatta det med ett värmländskt "dä årdnär säj, å årdnär dä säj ente så kvetter dä!"

Quadrante

Grisbonde
Det liknar lite min inställning till städer i spel.

Men just nu stötte jag på att jag kanske borde verifiera en del saker (för mig själv) och funderade lite på hur städer är uppbyggda generellt. Well.. jag kommer väl att gå under av informationssökande och skriva en avhandling om organiska flöden kontra kulturgeografiskt inflytande på infrastrukturer - som sen ingen någonsin läser :gremsmile:

Jag får väl kanske göra en liten turistbrosyr/bok !

Quadrante

Grisbonde
Re: ploppa ut saker föresten...

Det är sällan jag gör mer än att ploppa ut några distrikt i staden och möjligen en tunnelbane/spårvagnslinjekarta. Utöver det så blir det sällan mer än små glimtar av specifika platser, som ofta skapas inför spelkvällens behov.
De innehåller då det som behövs för den specifika spelkvällen/äventyret?

Lindenius

Swashbuckler
skriva en avhandling om organiska flöden kontra kulturgeografiskt inflytande på infrastrukturer - som sen ingen någonsin läser
Den inofficella siffran för antalet läsare av en avhandling är 2,1.

//Erik. 1,92

Nightowl

Champion
Vår handledare på högskolan definierade en avhandling som "man tar två böcker som ingen jävel har läst och slår ihop dem till en tredje bok som ingen jävel heller vill läsa".

Erik

Nightowl

Champion
Metoder i galenskapen: Madenburg

• Grejer som stereotypa äventyrare brukar vilja veta. Var kan man äta, skita och köpa information, typ.
  • Grejer som skapar konflikter i staden. Eftersom det inte fanns något färdigt äventyr måste det finnas konflikter att välja mellan. Detta inkluderar folk som är osams, mest som en eftertanke för att ge sidorna i konflikterna ett ansikte
  • Grejer som ger folk en anledning att använda just den staden. Här hade jag ju mekanurgins dominans; Madenburg är en "framtidsstad", ungefär som det funnits en stad i verkligheten med flygande bilar och robotar.
  • Eftersom Gondica-produkter är fåtaliga: Andra grejer jag ville ha med i Gondica, som jag kunde passa på att lägga in här - som en klon av George Silver, tattare, hur fattigvård fungerar och grammofoner. Inget är det minsta väsentligt för något annat i staden, men jag kan passa på att peta in det här

Quadrante

Grisbonde
Re: Metoder i galenskapen: Madenburg

Jag ska nog prova mig på din variant. Inte för att det egentligen är så olika annat

EDIT MITT HUS SVÄMMAR ÖVER (ÅP RIKTIGT skriVer sen)

Troberg

Sinister eater
Re: Är det bara jag som blir lite rädd av Q's brev?

Är det bara jag som blir lite rädd av Q's brev?
Syftar du på

Jag ska nog prova mig på din variant. Inte för att det egentligen är så olika annat
eller

EDIT MITT HUS SVÄMMAR ÖVER (ÅP RIKTIGT skriVer sen)
?

Johan K

Gammal & dryg
När ni spelar/spelleder en stad hur gör ni då?
Jag förker hålla ett ungefärligt koll på vart de viktigaste stälerna håklelr till. Sedan allt anant låter jag flyta mest. Tycker att det funkar gansk ok.

Följdfråga, hur genomtänkt är era städer och sist hur realistiska är de
Jag försöker hålla de gentomtänkta, tanken är det iaf. Sedan att det inte alltdi funkar är juh en annan sak..
Jag har de tillräckligt realistiska för attde ska passa in på vadjag tycker är helhetsstämmningen i spelet.

Rising

Vila i frid
Städer är som länder/planeter/universum för mig.

När jag beskriver en planet så skall jag besvara varför den spelar roll; och det skall jag först och främst göra för ett par olika personer (som ofta är inbakade flera stycken i en och samma människa):
1. Spelskaparen
2. Äventyrsskaparen
3. Rollpersonsskaparen
4. Den fria spelgruppen; alltså den som lirar ett fritt/improviserat äventyr, eller som på annat sätt får styra sin egen rollperson med stort mått av frihet.

Alltså:
1: "varför skall jag som spelskapare ha ännu en planet/stad? Vad har den här som sticker ut från övriga?" Bra svar kan vara: "Men det här är ju en isplanet nästan utan bebyggelse, vi har nästan inga halvöde planeter!" eller "Den här staden har ett rikt social- och kulturliv, och nästan ingen brottslighet, därför är den väldigt annorlunda än våra andra städer"

2: "Vad kan man skriva för äventyr som utspelas i den här planeten/staden?" Bra svar kan vara "Vi kan hinta om att det finns grottor från tidigare civilisationer på det norra halvklotet; och utförligt beskriva två rivaliserande stammar och deras krig kring ekvatorn, och så kan vi ha en sjö som är beryktad för sina undervattensvidunder" eller "Vi beskriver plutokratin som härskar i staden och deras intriger & rävspel, och vi kan ha två rivaliserade kriminella gäng som bråkar om territorier, och vi kan även ha en nedlagd, övergiven del av staden och beskriva de utstötta varelser som lever där och vad de vill"

3: Ja, du hajar galoppen. Vad för rollpersoner kan komma ur det här området? På vilka sätt skiljer de sig åt från rollpersoner från andra områden?

4: När spelarna tar egna initiativ; vad ska hända då, och vad skall stimulera dem? Beskriver man en rolig marknad så har spelarna något att besöka. Samma sak om man beskriver en särskild, speciell skog, en intressant slum, ett speciellt bibliotek, en speciell kontinent eller liknande. Dels skall spelarna ha några alternativ utan att spelledaren behöver ge dem det: Till exempel så behöver inte jag som spelledare säga "det finns ett stråk för kurtisaner här i kvarteret, också" i Chronopia, utan spelarna vet redan att gatan finns; och de kan välja att besöka den utan att jag behöver presentera det alternativet för dem. Och när spelarna tar den här typen av initiativ så kan jag som spelledare agera bollplank; just eftersom dessa områden finns beskrivna i boken.

---

Tyvärr börjar många med en karta, eller genom att beskriva områdernas bakgrundshistoria o.dyl. Den sortens information tycker jag har rätt låg prioritet, faktiskt. Det är punkt 4-information; till för att få friheten och bollplankandet att fungera strömlinjeformat och trovärdigt; men det är inte alls lika viktigt som det omedelbara. Jag behöver inte veta var Snåriga Skogen ligger innan jag vet varför jag öht skall bry mig.

Honken

Hero
Re: Ah!

Stormen drabbade inte Norrbotten.

Jag vet inte om jag ska kalla det för storm, det tokregnade bara. Under en längre tid. Fast, det blir ju översmning då större delen av stadskärnan är betong och asfalt. Där jag var, var det ingen betong eller asfalt, där vart det inte översvammning. Fast Marken i Ske-å är torr.

/Honken

Nightowl

Champion
Re: Ah! (OT)

Jag har varit med om det där i Borås en gång - det var bokstavliga forsar längs sluttande gator, men jag bodde i en backe så min källare klarade sig.

stadskärnan
Att sakna stadskärna kan vara bra ibland. Stadskärnor kräver ju städer! :gremgrin:

Erik