Re: frågor och svårigheter
Det jag fortfarande är nyfiken på är vad du gör sedan? När du tagit världen och gjort om den efter eget tycke. Med den fulla frihet man har... vad gör du med nästa produkt som kommer ut? T.ex. förstår jag att du skrotade det mesta av L&H eftersom det inte passade med din bild. Ju mer eget skapande du gör och ju mindre du låter den publicerade världen binda dig desto mindre _nytta_ borde du ju också ha av den... eller? Det är ju än mer tydligt i spel som WoD som kör hårt på metaplots; när du väl hoppar av den officiella utvecklingen så förlorar den ju sitt värde.
Alltså, det handlar ju om hur mycket man moddar. Mitt Mundana är klart olikt Neogames, men tillochmed i L&H fanns gott om användbart stoff. Jag hade fått intrycket att Mundana var en trovärdig, jordnära fantasyvärld, med en vanlig evolution rentav, och därför ignorerade jag skapelsekapitelet fullständigt, liksom allt high-fantasy stuff som jag inte gillade. Det annalkande mörkret fick också stryka på foten - jag hade redan en egen version av det. Just L&H blev måhända en rätt meningslös modul för min del, men det fanns ändå en del kvar i den att använda och inspireras av. Trots alla ändringar jag gjort i Mundana är modulerna fortfarande användbara för mig - jag har bara tagit bort eller modifierat det jag inte tyckt om, lagt till saker jag saknat och velat ha med, etc, så som alla vettiga rollspelare bör göra med kampanjvärldar.
Jag binder mig inte vid den publicerade spelvärlden, jag använder mig av den, formar den så den blir perfekt för just mig och min spelgrupp, och mina ideal och idéer. Men moddar jag den för mycket, ja...då kan jag ju knappast förneka att den vid någon punkt blir så olik sig att officiellt material vid någon punkt blir rätt meningslöst. Men det är en punkt jag hittils aldrig nått, utöver ett ombyggt WoD i "World of Rosafluffighet", och det var skräddarsytt för en specifik kampanj.
En förändring som är en liten förändring i en lapptäckesvärld blir lätt en ganska stor förändring i en koherent värld. Om jag spolar tillbaka utvecklingen av sjöfarten fyra steg så behöver det inte ändra så mycket annat än just sjöfarten i lapptäckesvärlden. I den tätt sammankopplade världen borde det däremot innebära en total omskrivning av hela världshistorien.
Jo, men om man då gör något så drastiskt som att spola tillbaka sjöfartens utveckling i den sammankopplade världen så är det ju för att man vill göra det, för att man funderat över vilka effekter det skulle få - då är det ju resultatet man är ute efter, man är ute efter att skriva om historien, se konsekvenserna av ens agerande. Man agerar på 'tänk om...'-basis. Annars kan man lika gärna välja en annan spelvärld, liksom.
WW uppmuntrar ju i Storytellers Handbook till att ta bort hela klan Tremere om man känner för det, men här har du fullständigt rätt - Tremere är en viktig del av dynamiken i World of Darkness och mer central i intrigerna än någon annan klan. Visst, Tremere hade utan problem kunnat göras till en Ventrue-blodlinje, ett gäng renegade Tzimisce, ett gäng odödliga Mages eller liknande, men att helt stryka dem...nej, det hade blivit ett omfattande arbete. Visst hade det gått, men jag personligen ser inget skäl att göra det. Och att WoD för många säkert kan te sig väl oflexibelt erkände jag faktiskt i ett inlägg här på tråden.
- Ymir, pizzasugen