Nekromanti Fantasy dvärgar och varför vi hatar dem

Leon

Leo carcion
Dubbelyxa;n314624 said:
Utpräglat kastsamhälle, som någon ovan föreslog, med de kastlösa i en mer eller mindre kriminell enklav längst ner i dvärgstaden, och blodiga maktkamper i den absoluta toppen.
"Någon" var i det här fallet Anders Blixt (Mekanurg) :) Han skrev f.ö. om dvärgiska kastsamhällen i Monster och Män redan 1982

Det här tycker vi som skriver Kopparhavets Hjältar är grymt coolt, och vi har en hel del spännande ideer om hur våra kast-dvärgar är tydligt dvärgiska men fortfarande särpräglade.

Dubbelyxa

Warrior
Oj. Jag är ju ny här, så jag visste inte att jag rörde mig som en dvärg bland dessa giganter!

Men när vi ändå pratar om troper, varför finns det aldrig alver med skägg till exempel? Eller halvlängdsmän? Är inte de alla också homogena och endimensionella?

Mundo

Myrmidon
Dubbelyxa;n314629 said:
Oj. Jag är ju ny här, så jag visste inte att jag rörde mig som en dvärg bland dessa giganter!

Men när vi ändå pratar om troper, varför finns det aldrig alver med skägg till exempel? Eller halvlängdsmän? Är inte de alla också homogena och endimensionella?
Alvar har skägg i tex. Eon (några av alverna, i alla fall).

Dubbelyxa

Warrior
Mundo;n314646 said:
Alvar har skägg i tex. Eon (några av alverna, i alla fall).

Ok. Och i ett gammalt supplement till BECMI-D&D fanns det illustrationer med alver som hade skägg. Men det var för 35 år sen och jag har inte sett några sedan dess. Det är väl ungefär lika vanligt som dvärgar utan.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dubbelyxa;n314629 said:
varför finns det aldrig alver med skägg till exempel? Eller halvlängdsmän? Är inte de alla också homogena och endimensionella?
De tenderar att få en gnutta mer variation än dvärgar, men överlag jo. Fast den är tråden handlade ju specifikt om dvärgar ;)