Nekromanti Fantasy! - Old School Gaming, någon?

Recca

Femme Fatale
Oj. Har ni lagt märke till en till fubbig grej? Eftersom Stridsvana ger +1t till strid så kan man välja om man ska lägga den på försvar eller attack... Liten och snabb känns plötsligt ganska mesig... :/

Jag borde ju köra på stridsvana rakt av eftersom den är bäst i spelet. o_O

Cassius

Hero
Är inte hundra på om jag kommer vara med, men här en ett utkast jag drar ur röven till min karaktär.

Rafael VIII Del Monte

Familjen Del Monte har en gammal och storslagen historia. För 500 år sedan var familjen rådgivare till Kungen. De var skickliga magiker och spenderade sina dagar med att lära sig magi och ge sin konung lismande råd i hans öra.

Allt var frid och fröjd och njöt av korv och mjöd. Men en dag fick äldrefar Rafael ett erbjudande han inte kunde tacka nej till. Guld i mängder, ifall han bara gav kungen rådet att flytta sin här närmre den alviksa gränsen. Kungen som var dum som en gris och också känd som Griseknorren lydde sin rådgivare. Tyvärr invaderade dvärgarna och när de blev tillbaka tryckta så berättade det om Rafaels elakheter. Han blev hängd och hans familj blev tvingad till exil. Sedan dess har de bott på gränsen till mörksumpen, träsket norr om riket.

Rafael har spenderat sina dagar med att studera magi för att en dag hämnas sin äldrefar och förstö... jag menar ta makten över riket. Det går inte jätte bra, förutom magi är han duktig på att konservera frukt. Det är vad familjen idag lever på.

Laowai

Hero
Recca said:
Laowai said:
Recca said:
Ok. SL förresten. Ser du att jag hittade på en förmåga som heter Liten och snabb. Den behöver du godkänna eftersom jag kom på den.
Den är ju i princip identisk med "ducka" fast lite sämre iom att den bara gäller i närstrid. Plus, liten och snabb är ju ännu värre att träffa med avståndsvapen
Skillnaden är att liten och snabb ger en extra tärning på försvar mot avståndsstrid. Ducka ger +1 på avstånd och och närstrid väl?

Skulle va kul om den gav nåt mer kanske. Skulle kunna tänka mig +2t mot avståndsstrid och +1t mot närstrid när jag är i rörelse - samt cleaving attack eller nåt. ^^ Är kanske för mäktigt? Men då skulle jag behöva va i rörelse för att få bonusarna. Och jag misstänker att om man strafe'ar och skjuter med båge så får man minus på det. Eller jag vet inte...
Jag uttryckte mig slarvigt.

Liten och snabb är som en sämre version av ducka, eftersom ducka ger rakt av +1 i försvar, medan liten och snabb bara ger +1 mot närstridsattacker.

Att liten och snabb skulle ge något mer än att vara en sämre version av ducka tycker jag definitivt.

Att den ger +2 i försvar mot avståndsattacker, +1 mot närstridsattacker, och därtill låter dig göra två anfall per runda låter för mig som helt ohemult imba.

Eller man kanske bara har ett visst antal tärningar per runda att anfalla med? Typ att om man har 10 i strid, så är de 10 tärningarna alla man har för alla sina handlingar den rundan?

För då är det ju inte alls lika imba att du kan anfalla en extra gång eftersom du får dela upp dina tärningar på två attacker?

Bassejr

Hero
Recca said:
Oj. Har ni lagt märke till en till fubbig grej? Eftersom Stridsvana ger +1t till strid så kan man välja om man ska lägga den på försvar eller attack... Liten och snabb känns plötsligt ganska mesig... :/

Jag borde ju köra på stridsvana rakt av eftersom den är bäst i spelet. o_O
Men man får väl inga extra tärningar av Stridsvana? Den ökar väl bara TKP? vilket ioförsej är bra för dig, eftersom det innebär att ducka och så, men om du frågar mig så får "Liten och snabb" innebära cleaving attack: en till attack direkt efter när du dödar en fiende.

God45

#PrayersForBahakan
Cleave attacker fungerar inget vidare i fantasy! eftersom man gör flera attacker genom att dela upp sina tärningar vid början av striden med vart man skall attackera och hur många tärningar som går till försvar. Så rent mekaniskt är det inget vidare.

För att simulera liten och snabb skulle jag istället tagit smyga, ducka och vad backstab färdigheten nu heter. Det är typ det klassiska rouge kitet.

Edit: För ni menar inte att tärningarna "laddas om" ifall man dödar någon? För då är den helt bruten.

Bassejr

Hero
God45 said:
Cleave attacker fungerar inget vidare i fantasy! eftersom man gör flera attacker genom att dela upp sina tärningar vid början av striden med vart man skall attackera och hur många tärningar som går till försvar. Så rent mekaniskt är det inget vidare.

För att simulera liten och snabb skulle jag istället tagit smyga, ducka och vad backstab färdigheten nu heter. Det är typ det klassiska rouge kitet.

Edit: För ni menar inte att tärningarna "laddas om" ifall man dödar någon? För då är den helt bruten.
hm, du har en poäng... Säg att man får tillbaka en anfalls/försvarstärning per kill per nivå i färdigheten?

God45

#PrayersForBahakan
Bassejr said:
God45 said:

hm, du har en poäng... Säg att man får tillbaka en anfalls/försvarstärning per kill per nivå i färdigheten?
Det fungerar nog men kommer bli lite komplicerat. Speciellt när det är play-by-post. Jag hade nog ärligt talat bara fått folk att hålla sig till färdigheter som ger +1 till attack eller försvarstärningar om de vill ha strids bonusar.

Men du är gm så det är ditt beslut. Jag tror inte det är over-powered längre så jag tror du har balanserat det så du får inga klagomål från mig :gremsmile: Det är mest att du får hålla koll på det när det kommer upp :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Bassejr said:
God45 said:

Jag kom att tänka på att man vill lägga ut alla sina tärningar i början av varje runda. Detta gör att man bara får 1 tärning av sin cleave attack att anfalla nästa kille med och det finns nästan ingen chans att det går igenom någons försvar... det gör förmågan ganska dålig...

Bassejr

Hero
Jo, det ligger nåt i det. Vi håller oss till vanliga bonus tärningar helt enkelt. Så välj till typ Akrobatik eller någonting i den stilen, beroende på vad du vill åstadkomma.

Recca

Femme Fatale
Laowai said:
Att den ger +2 i försvar mot avståndsattacker, +1 mot närstridsattacker, och därtill låter dig göra två anfall per runda låter för mig som helt ohemult imba.

Eller man kanske bara har ett visst antal tärningar per runda att anfalla med? Typ att om man har 10 i strid, så är de 10 tärningarna alla man har för alla sina handlingar den rundan?

För då är det ju inte alls lika imba att du kan anfalla en extra gång eftersom du får dela upp dina tärningar på två attacker?
Jämför liten o snabb med Stridsvana: Stridsvana ger +1t på din stridsrunda, antingen till försvar eller anfall, du får välja själv. Den är ju mycket mer rörlig, vinner du initiativet så ger den +1t på anfall. Förlorar du så får du +1t på försvar. Dessutom ger den +1TKP (eller va de heter).

Liten och snabb ger +1t på försvar mot närstridsanfall och +2t på försvar mot avståndsanfall. Det låter väl jätterimligt, i min åsikt.

Men äh. Jag tänkte inte att jag skulle ha två attacker per runda. Däremot hade jag en tanke om att kanske ta dual wielding istället för akrobatik och då säga att jag kan skjuta två olika mål på en runda med mina handarmborst eller om man kunde få + tärningar om man byter mål mellan varje anfallshandling. ^^

Edit: Typiskt att killen som lagt 7 i fysik och har tung rustning och tvåhandssvärd och är supermin-maxad i närstrid klagar på att Liten och Snabb är för bra. Pssht

mårten1

Swordsman
Fråga... får se om jag hinner läsa svaret :gremsmile:
Men vad är skillnaden på "Liten och snabb" och "Ducka" förutom att liten och snabb har +1 på avstånd?

Saken är den att jag själv var intresserad av Ducka men om nu liten och snabb är samma fast +1 så finns det ju ingen anledning för den :gremsmile:

Edit:
Vänta såg att du hade mer... du tar en ability, boostar den och sedan ger den extra abilities... nice :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Mårten said:
Fråga... får se om jag hinner läsa svaret :gremsmile:
Men vad är skillnaden på "Liten och snabb" och "Ducka" förutom att liten och snabb har +1 på avstånd?

Vänta såg att du hade mer... du tar en ability, boostar den och sedan ger den extra abilities... nice :gremsmile:
Ursäkta. Jag försöker ha en seriös diskussion här. Kan jag få slippa läsa såna här onödiga pikar blir jag väldigt glad.

God45

#PrayersForBahakan
Cassius said:
Är inte hundra på om jag kommer vara med, men här en ett utkast jag drar ur röven till min karaktär.

Rafael VIII Del Monte

Familjen Del Monte har en gammal och storslagen historia. För 500 år sedan var familjen rådgivare till Kungen. De var skickliga magiker och spenderade sina dagar med att lära sig magi och ge sin konung lismande råd i hans öra.

Allt var frid och fröjd och njöt av korv och mjöd. Men en dag fick äldrefar Rafael ett erbjudande han inte kunde tacka nej till. Guld i mängder, ifall han bara gav kungen rådet att flytta sin här närmre den alviksa gränsen. Kungen som var dum som en gris och också känd som Griseknorren lydde sin rådgivare. Tyvärr invaderade dvärgarna och när de blev tillbaka tryckta så berättade det om Rafaels elakheter. Han blev hängd och hans familj blev tvingad till exil. Sedan dess har de bott på gränsen till mörksumpen, träsket norr om riket.

Rafael har spenderat sina dagar med att studera magi för att en dag hämnas sin äldrefar och förstö... jag menar ta makten över riket. Det går inte jätte bra, förutom magi är han duktig på att konservera frukt. Det är vad familjen idag lever på.
Den verkar rätt cool. Du spelar typ den onda trollkarlen innan han blir mäktig vilket är bör skapa en hel del tillfällen för rollspel :gremsmile:

Vilka sorters magier tänker du fokusera på?

Hur är du kopplad till resten av gruppen föressten? Speciellt Reccas karaktär eftersom hon ska vara gruppledaren som sammlat ihop oss för den här stöten? :gremsmile:

Cissi

Up to no good.
Cassius said:
Jag hade gärna fått en kommentar på min helt underbara karaktär! SE MIG!
Cassius, jag tyckte han verkade väldigt sympatisk... om än med lite storhetsvansinne. :gremsmile:
En fallen adelsmans ego bråkar man inte med. Vi får se om våra karaktärer kan ha lite historia, de delar lite bakgrund så att säga. :gremsmile:

Din och min och Mårtens.

God45

#PrayersForBahakan
Cassius said:
Jag hade gärna fått en kommentar på min helt underbara karaktär! SE MIG!
Hur gammal är din karaktär föresten? Var han med i kriget?

Cissi

Up to no good.
God45 said:
Hur är du kopplad till resten av gruppen föressten? Speciellt Reccas karaktär eftersom hon ska vara gruppledaren som sammlat ihop oss för den här stöten? :gremsmile:

Va? När har vi bestämt det här? Inte för att det inte kan vara en idé men kan ni snälla låta oss andra skapa våra karaktärer innan ni bestämmer hur vi känner varandra...

:gremsmile:

Cassius

Hero
Jag tänker att han helt har missat krigen, han har mest bott där ute och konserverat frukt. Oavsett hur mycket han tvättar sig försvinner inte träskdoftern, hans hy är förstörd av alla dire-myggor som härjar ute i träsket.

Han har nog kommit in i gruppen för att det nu är hans tur att ge sig ut i världen och försöka återerövra deras fallna kungarike. Hans bröder kom inte tillbaka, det ryktas att en blev bagare och en annan dog när en ritual gick fel.

Jag vet fan inte vilken magi han har övat på. Något som var coolt för 500 år sedan.

Recca

Femme Fatale
Cissi said:
God45 said:

Va? När har vi bestämt det här? Inte för att det inte kan vara en idé men kan ni snälla låta oss andra skapa våra karaktärer innan ni bestämmer hur vi känner varandra...

:gremsmile:
Det var SL's idé men jag tror enda anledningen till det är att jag har 1 mer i int än de övriga. :gremlaugh:

Recca

Femme Fatale
Cassius said:
Jag tänker att han helt har missat krigen, han har mest bott där ute och konserverat frukt. Oavsett hur mycket han tvättar sig försvinner inte träskdoftern, hans hy är förstörd av alla dire-myggor som härjar ute i träsket.

Han har nog kommit in i gruppen för att det nu är hans tur att ge sig ut i världen och försöka återerövra deras fallna kungarike. Hans bröder kom inte tillbaka, det ryktas att en blev bagare och en annan dog när en ritual gick fel.

Jag vet fan inte vilken magi han har övat på. Något som var coolt för 500 år sedan.
Nekromanti! Så du kan väcka upp dina förfäder och bygga en armé att erövra världen med. >.>