Nekromanti Fantasy! - Old School Gaming, någon?

Bassejr

Hero
Recca said:
Bassejr said:
Recca, du får +1 om du ska skrämma någon genom att ryta, visa tänderna, eeller på något annat sätt gör personen påmind om din härkomst. Kay?
Nu måste jag ifrågasätta lite här. Om jag får +1 på att skrämma folk, borde inte orchen då få +2? Det känns jätte-orealistiskt att jag skulle få +1 på det om han inte får det. Och om vi båda får det. Kan jag få komma med ett förslag på vad jag vill ha som min halv-orch-kraft? :gremlaugh:

Jag har en idé nämligen. Jag vill kunna samsas med djur. Jag har redan skrivit den förmågan på mitt rollformulär. Då har jag skrivit att jag får +2t i sammanhang där jag möter djur. Typ, prata med dem, övertala dem, inte bli anfallen av dem. Den sortens grej. Sen att det är lättare för mig att dressera djur oxo. Är det okay? Känns mer roligt än +1t på att skrämmas. Särskilt som min RP är ganska liten.
the Gamemaster Aprooves.

En fråga dock: Är den färdigheten baserad på Närvaro eller på Intelligens? Känner du djur som i all djur tycker om dig för du är nära naturen eller nåt, eller vet du helt enkelt mycket om hur man psykar gätter till att inte stångas?

Laowai

Hero
Laowai said:
Thagrims svärd, är trots att orchisk tradition bjuderr att det bara är krigare som ligger för döden som får döpa sina svärd, namngett till Araim.
Hm, jag tänker att de namnger sina svärd först när de har slagits med det tills de dör, för att de anser inte att de kan känna sitt svärd i sanning föränn de dött med det.

Att namnge svärdet besjälar det, och orcher vet att besjälade föremål kan vara livsfarliga, särskilt om man inte känner det.

Att de ger namn åt sina vapen öht är för att ett svärd utan själ inte kan följa med in i dödsriket.

Recca

Femme Fatale
Bassejr said:
Recca said:
Bassejr said:
Recca, du får +1 om du ska skrämma någon genom att ryta, visa tänderna, eeller på något annat sätt gör personen påmind om din härkomst. Kay?
Nu måste jag ifrågasätta lite här. Om jag får +1 på att skrämma folk, borde inte orchen då få +2? Det känns jätte-orealistiskt att jag skulle få +1 på det om han inte får det. Och om vi båda får det. Kan jag få komma med ett förslag på vad jag vill ha som min halv-orch-kraft? :gremlaugh:

Jag har en idé nämligen. Jag vill kunna samsas med djur. Jag har redan skrivit den förmågan på mitt rollformulär. Då har jag skrivit att jag får +2t i sammanhang där jag möter djur. Typ, prata med dem, övertala dem, inte bli anfallen av dem. Den sortens grej. Sen att det är lättare för mig att dressera djur oxo. Är det okay? Känns mer roligt än +1t på att skrämmas. Särskilt som min RP är ganska liten.
the Gamemaster Aprooves.

En fråga dock: Är den färdigheten baserad på Närvaro eller på Intelligens? Känner du djur som i all djur tycker om dig för du är nära naturen eller nåt, eller vet du helt enkelt mycket om hur man psykar gätter till att inte stångas?
Jag har valt att ha 2 i närvaro. Min karaktär är inte min-maxad som vissa andras. ^^ Så jag kommer ha följande stats: 3/4/2/2

Och så litar jag till mina förmågor att göra mig lite bättre på det jag vill fokusera på.

Jag tänkte ha en stor byracka som husdjur. Jättebra på att vakta lägret också om man sover under bar himmel. ^^

Recca

Femme Fatale
Laowai said:
Laowai said:
Thagrims svärd, är trots att orchisk tradition bjuderr att det bara är krigare som ligger för döden som får döpa sina svärd, namngett till Araim.
Hm, jag tänker att de namnger sina svärd först när de har slagits med det tills de dör, för att de anser inte att de kan känna sitt svärd i sanning föränn de dött med det.

Att namnge svärdet besjälar det, och orcher vet att besjälade föremål kan vara livsfarliga, särskilt om man inte känner det.

Att de ger namn åt sina vapen öht är för att ett svärd utan själ inte kan följa med in i dödsriket.
Så varför är svärden livsfarliga?

Laowai

Hero
Recca said:
Laowai said:
Laowai said:

Så varför är svärden livsfarliga?
För att orcher är vidskepliga :gremsmile:

(Och för att om de ger svärdet ett namn som delas av en ond ande kan svärdet tas i besittning av anden och den kan börja påverka dig och dina tankar. För det har jag bestämt. För det är coolt :gremsmile: )

Recca

Femme Fatale
Sitter och läser lite. Varför ska man ta typ Bågskytt eller yxgubbe när Stridsvana är mycket bättre för? Är det för att de stackar?

Recca

Femme Fatale
Laowai said:
(Och för att om de ger svärdet ett namn som delas av en ond ande kan svärdet tas i besittning av anden och den kan börja påverka dig och dina tankar. För det har jag bestämt. För det är coolt :gremsmile: )
Ville inte ifrågasätta alltså utan jag ville veta vad anledningen var eftersom det inte framgick urspungligen. Men nu gör det det. Jag tycker också det är coolt. :gremsmile:

Laowai

Hero
Recca said:
Sitter och läser lite. Varför ska man ta typ Bågskytt eller yxgubbe när Stridsvana är mycket bättre för? Är det för att de stackar?
Mm. Jag har till exempel både den, och slår hårt, och fäktning. Dvs +3 på anfall. +3 från svärd och +7 från fysik.

Om man bara ska ha en enda av dem är dock stridsvan absolut bäst.

Recca

Femme Fatale
Ayli, den lilla halvorchen

Ayli
Utseende: Med sina 145 centimeter är Ayli väldigt liten för sin art. Hon är en halv-orch till blodet och hennes hy bär därför toner av grått och grönt som fadern. Till stor del på grund av sin ringa ålder (14) kan Ayli nog betraktas som söt med anlag för att utvecklas till en halv-orch-skönhet, om sådant nu kan sägas om hennes släkte. Hon har ett något petit rundat ansikte med en mjuk knopp till näsa, ett par fylliga läppar och en ganska bred mun: hörntänderna på underkäken sticker för det mesta fram någon centimeter över överläppen. Men de är mindre än på hennes faders sida av släkten. Ögonen är stora och busigt nyfikna i det lilla runda ansiktet och irisen är djupt brun. Det är när pupillerna blir som små ädelstenar i storlek som Ayli är som mest beslutsam och farlig.
Historia: Aylis mor var en människoslavinna i Thagrims stam. Det ska sägas att vid födseln rådde det inga tvivel om vem som var fadern, men dessförinnan rimligtvis fler. Modern dör vid födseln men i gengäld är detta ett stort och gott omen för det tyder på stark avkomma enligt stammens tradition. Således blir Ayli en av fadern Thagrims egen. Till hans stora förtret förblir Ayli ganska liten under hela sin uppväxt och visst tvivel om huruvida Ayli är en av hans eller en liten bortbyting uppstår. Ayli är då 12 år och flyr gråtandes från lägret då hon spionerat på sammandrabbningen. Försent för att höra hur fadern krossar skallar för hennes räkning. Hon är borta i två år bosatt i den stora människostaden Konoha där hon blir en tjuv och tillsammans med andra skurkar till barn och busungar stjäl från de vuxna. Greven tillika guvernören som härskar över Konoha har precis gift sig och firar sin hustru med en vacker och dyrbar ring med en diamant på. Ayli stjäl ringen och tvingas fly staden. Ringen blir hennes turamulett och hon bär den som en navelpiercing. Hon återvänder till sin far och har en massa nya kunskaper och erfarenheter som gör henne värdefull. Dessvärre är hon fortfarande väldigt liten.

Ayli har en kompanjon i den stora byrackan Bokki. En väldigt snäll hund som bara slåss om husse är hotad. Den är bra på att väcka sovande människor om den känner fara i närheten av lägerelden.

Recca

Femme Fatale
Laowai said:
Recca said:
Mm. Jag har till exempel både den, och slår hårt, och fäktning. Dvs +3 på anfall. +3 från svärd och +7 från fysik.

Vore det inte bättre att bara ta tre steg på stridsvana direkt? Eller går inte det?

Laowai

Hero
Recca said:
Laowai said:
Ville inte ifrågasätta alltså utan jag ville veta vad anledningen var eftersom det inte framgick urspungligen. Men nu gör det det. Jag tycker också det är coolt. :gremsmile:
Jag tänkte att de skulle ha en lite vodouinspirerad religion där halvorcherna är schamanerna och magikerna då 'riktiga' orcher inte kan trolla.

Så jag tänker att de har en lite mörk 'sluta pakter med andar' kind of tro.

Laowai

Hero
Recca said:
Laowai said:
Recca said:

Vore det inte bättre att bara ta tre steg på stridsvana direkt? Eller går inte det?
Man får inte köpa högre än första steget från start :gremfrown:

Recca

Femme Fatale
Laowai said:
Recca said:
Laowai said:
Jag tänkte att de skulle ha en lite vodouinspirerad religion där halvorcherna är schamanerna och magikerna då 'riktiga' orcher inte kan trolla.

Så jag tänker att de har en lite mörk 'sluta pakter med andar' kind of tro.
Fine by me. Jag gillar att de är vidskepliga.

Bassejr

Hero
Recca said:
[q=Laowai]
Recca said:
Mm. Jag har till exempel både den, och slår hårt, och fäktning. Dvs +3 på agöl. +3 från svärd och +7 från fysik.

Om man bara ska ha en enda av dem är dock stridsvanabsolutintet bäst.
Vore det inte bättre att bara ta tre steg på stridsvana direkt? Eller går inte det? [/quote]

Stridsvsna ger TKP, vilket skyddar dig mot vissa attacker, genom att du duckar, eller lärt dig att ta stryk utan att sätta dig ner och grina. De andra tvp ger dig Bonus när du Anfaller. Och alla färdigheter stackar, men när man skapar en karaktär ska man välja fem OLIKA Förmågor, pch får altså inte börja stacka förän man går upp i erfarenhet. OM SL inte sagt annat, vilket jag har för ett par av er.

Recca

Femme Fatale
Ok. SL förresten. Ser du att jag hittade på en förmåga som heter Liten och snabb. Den behöver du godkänna eftersom jag kom på den.

Bassejr

Hero
Recca said:
Ok. SL förresten. Ser du att jag hittade på en förmåga som heter Liten och snabb. Den behöver du godkänna eftersom jag kom på den.
Tycker det borde finnas andra saker som "liten och snabb" kan innebära. Det är en väldigt användbar egenskap. Säg att du får plus i skada, eller anfalla igen om du dödar en fiende?

Recca

Femme Fatale
Bassejr said:
Recca said:
Tycker det borde finnas andra saker som "liten och snabb" kan innebära. Det är en väldigt användbar egenskap. Säg att du får plus i skada, eller anfalla igen om du dödar en fiende?
Jag tänkte att min förmåga liten och snabb handlar om att jag är duktig på att fly, iom att jag är en liten snabb ettrig tjuv som överlevt rätt länge just på att vara liten och snabb. Men cleaving attack låter extremt mäktigt så jag blir ju frestad.

Laowai

Hero
Recca said:
Den är ju i princip identisk med "ducka" fast lite sämre iom att den bara gäller i närstrid. Plus, liten och snabb är ju ännu värre att träffa med avståndsvapen :gremsmile:

Jag som medspelare skulle inte gnälla ett jävla ögonblick om det utöver att göra dig ett svårare att träffa med alla vapen, dessutom ger dig plus ett på att gömma dig samt på alla slag som har med att röra sig snabbt.

Recca

Femme Fatale
Jag som medspelare skulle inte gnälla ett jävla ögonblick om det utöver att göra dig ett svårare att träffa med alla vapen, dessutom ger dig plus ett på att gömma dig samt på alla slag som har med att röra sig snabbt.
Jag tycker det är roligt med förmågor som antingen ger bonus på två olika typer av grejer, eller som ger nån lite mer unik förmåga, såsom att va vän med djur och så.

Egentligen är ju akrobatik skittrist men man kan ju med den säga saker som: Jag går på den där linan. Och då blir den ju lite spännande ändå. Men om akrobatik bara är +1t på att gå på linan så skulle det innebära att både halvalven och pappa-orchen är mycket mycket bättre på att gå på lina än vad min karaktär är och isåfall är spelet enligt mig brutet. <.<'

Recca

Femme Fatale
Laowai said:
Recca said:
Den är ju i princip identisk med "ducka" fast lite sämre iom att den bara gäller i närstrid. Plus, liten och snabb är ju ännu värre att träffa med avståndsvapen
Skillnaden är att liten och snabb ger en extra tärning på försvar mot avståndsstrid. Ducka ger +1 på avstånd och och närstrid väl?

Skulle va kul om den gav nåt mer kanske. Skulle kunna tänka mig +2t mot avståndsstrid och +1t mot närstrid när jag är i rörelse - samt cleaving attack eller nåt. ^^ Är kanske för mäktigt? Men då skulle jag behöva va i rörelse för att få bonusarna. Och jag misstänker att om man strafe'ar och skjuter med båge så får man minus på det. Eller jag vet inte...