Nekromanti Fantasy! Old School Gaming

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har slängt ihop en första speltest-PDF för Fantasy! ... hör av er om nån vill testa!


 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Vad är det för spel? Känns som att Saga redan är Fantasy Old School Gaming...men detta kanske är mer crunchigt?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Har svårt att lova att det blir nåt testat på hemmaplan, men det kanske vore nåt att dra med sig till GothCon. Har inte riktigt listat ut vad jag borde köra i Indierummet med en knapp vecka kvar (illa illa). Kort sagt: jag kikar gärna!

En nyfiken fråga förresten: har du regeln om Onda ögon med, och säger den fortfarande att ett annars lyckat slag misslyckas i alla fall? Tycker det är roligare med varianten att det bara medför nån slags negativ bieffekt även om slaget lyckas: »Ja, men...«
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Saga är alldeles för modernt för det, OSG var sånt som folk höll på med typ 1974-1982. Det är nästan så att första Drakar och Demoner börjar bli lite för modernt för att vara äkta OSG.

OSG kännetecknas framför allt att spelarens skills är viktigare än rollpersonens, man överlever genom att fråga spelledaren rätt saker, genom uppmärksamhet, påhittighet och fantasi. Man berättar oftare vad man GÖR ("jag knackar på golvet framför mig", "jag känner om det finns nåt luftdrag nära väggen", "jag häller ut olja framför dörren så det blir halt och orcherna kommer snubbla") för att lösa problem, i stället för att använda skills eller feats.

Spelledaren gör BEDÖMNINGAR, i stället för att använda reglerna rakt av. Hela grejen med OSG är att det är att reglerna enbart är ett stöd för spelledaren, spelbalans är oviktigt, och det är meningen att improvisera regler hela tiden (utifrån ett förutbestämt ramverk) och använda det sunda förnuftet.

En bra PDF om OSG finns HÄR!!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...de som vill ha spelet kan PMa sin mail-adress till mig!

Det är reglerna "snabb-layoutade" för att se hyfsade ut som utskrifter på A4. Den riktiga boken kommer se helt annorlunda ut layout-mässigt och typografiskt, och även rollformuläret.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Men vad är det folk gillar med Old School? Det tycks nästan som nån sorts D/s förhållande till sin (dungeon)Master.

Jag kan nästan inte tänka mig nåt värre än att söka fällor i varenda del av en dungeon utan framgång.

"ok, jag testar att göra si"

"Inget händer"

"Ok, men om jag gör så, då?"

"Inget händer"

Osv. i en evighet tills spelaren får psykbryt eller ledsnar och dödas av nästa fälla.

Edit: förresten när jag såg den här här sidan så insåg jag att spelet borde heta S&M, Svärd & Magi. Med undertiteln "Där smärta är njutning och lydnad är frihet" :gremsmile:

Ledsen att jag hackar så på din spelstil, jag blev bara så inspirerad av mina egna associationer. Inspirerad, och kåt. :gremtongue:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
folk gillar det för att det är så mycket friare än i många modernare spel. Spelarna har en tendens att hitta på coolare saker i ett OSG-spel än i ett modernt spel (nu talar jag om mainstream-spel, inte indie)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Osv. i en evighet tills spelaren får psykbryt eller ledsnar och dödas av nästa fälla.
Tja, fast det beror mer på att spelledaren är väldigt hård i stram i sin uppfattning om hur saker ska lösas/finnas/hittas.
Jag kan då just se att det här OSG-systemet uppmuntrar till att man inte bör vara helt järnhård utan att man istället berömmer och gör kreativa saker av den uppfinningsrikedom som finns deltagarna emellan.
Det är alltså med andra ord större chans att man hittar fällorna genom att man är uppfinningsrik och har en engagerad och uppmuntrande spelledare än genom att slå tärning om man har ett lågt värde eller om situationen är väldigt svår. Jag ser med andra ord stor potential för att kunna roa olika sorters spelare på flera plan.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
folk gillar det för att det är så mycket friare än i många modernare spel. Spelarna har en tendens att hitta på coolare saker i ett OSG-spel än i ett modernt spel (nu talar jag om mainstream-spel, inte indie)
Jag har inte läst igenom hela, bara skummat lite hittills.
Jag måste dock berömma enkelheten och tanken om att berömma uppfinningsrikedomen före vad värden och FV kan ge. De flesta sorters spelare går att engagera på det här viset och det blir mer känsla av samarbete och samhörighet när man hjälps åt i problemlösandet av den här sorten. Jag tycker det känns mycket mer utmanande att försöka lösa det igenom idérikedom. Jag sätter stort värde på kreativa spelstilar möjligen, kanske därför Berättelser från Staden gick hem så hos mig och mina vänner.

Jag har på senare tid börjat tröttna alltmer på större regelsystem. Jag vill ha mina regler enkla och kunna satsa mer på intriger, världen och själva spelet än att behöva regelplugga och rulla tärningar. Säkert därför gamla DoD fortfarande värmer mitt hjärta, för där finns det inte så mycket regelverk att ta på, man känner sig "friare".
Nå, kul idé, jag gillar konceptet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller på att göra några väldigt små uppdateringar av reglerna nu...

Några spontana intryck från er som läst dem?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Jag har tyvär bara snabbskummat men det gör i alla fall mig väldigt sugen på att låta sonen ta sig ner i någon lämplig krypta.
Men det ser bra ut och jag gillar de reglerna i grunden ändå så, tycker att du har beskrivit spelstilen ok.

sååå vilka är uppdateringarna?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Just nu bara småsaker, som nån förmåga till, hur man brottar ner folk och så...

DeBracy hade nån idé också om hur "onda ögon" skulle funka...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Håller på att göra några väldigt små uppdateringar av reglerna nu...

Några spontana intryck från er som läst dem?
Hör av mig så fort jag har nåt att säga.
... Finns lite stavfel här och var i texten, det är allt jag kan säga hittills, men inget väsentligt regeltekniskt eller spelrelevant.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
  • Att man kan ha flera nivåer i Förmågor framgår inte i avsnittet
  • Jag tycker Kraftord är en rätt fräsig grej men det känns väldigt tomt runt omkring dem; de är nästan det enda fragmentet av »implied setting« som ju brukar vara på tapeten rätt mycket när man snackar D&D. Resten av texten är ju rätt saklig och då sticker det ut väldigt mycket. Antingen borde de få sällskap eller så kan man göra Kraftord till en Förmåga. För att kompensera lite så skulle rollpersonerna kunna få börja med 3 Erfarenhetstärningar.
  • Som jag sa tidigare så skulle jag köra Onda ögon = negativ bieffekt, inte misslyckande.
  • Den lilla biten om tunga armborst (Vapenmodifikationer, s. 17) passar inte helt ihop med handlingarna på s. 15: enligt handlingarna så kan man ju faktiskt inte attackera mer än varannan runda med lätta armborst heller.
  • Bra med ändring från Fjärran dalar när det gäller hur man beräknar KP!
  • Jag gillar grejen med Temporära kroppspoäng. Inte helt förtjust i namnet men har heller inget vettigt alternativ. Skulle eventuellt kunna tänka mig ett tillägg om att de kan återfås när spelledaren finner det lämpligt också (t.ex. om mycket tid förflutit i spelet - om någon nu skulle spela nåt så dumt som att spela nån slags övergripande story som kräver sånt
  • Skippa Apatisk i listan på effekter av misslyckade skadeslag. Det är ändå bara nåt mellanting mellan Stå och dreggla & Be om nåd. När det gäller just Stå och dreggla tycker jag det vore mycket lämpligare med en text som gör klart att det är ett catchy samlingsnamn på olika varianter av handlingsförlamning (fastfrusen av skräck, för nervös/förvirrad för att handla, osv.). Jag tror aldrig jag spelat en rollperson som jag skulle kunna förställa mig faktiskt står och dregglar, det blir bara jättekonstigt.
  • Gillar typsnittet Macbeth!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Att man kommer kunna förbättra sina förmågor, framgår lite dåligt... det ska fixas!

Kraftord kan kanske vara en frivillig regel, som bara ska stå i Spelledardelen.

Armborsten är en import från en tidigare version (FD), har missat att ändra...

Onda ögon = bieffekt är kul, men det behöver jobbas på.. vad ska de vara för bieffekter, hur jävliga ska de vara? kan vara svårt att spelleda, även om det ligger helt inom spelets filosofi.

macbeth regerar!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
macbeth regerar!
Är det teckensnittet på rubrikerna?
Den gillar jag iaf, den påminner (eller kanske till och med är den?) som Äventyrsspel körde med i de äldre DoD-böckerna, typ runt 84-85 om jag inte missminner mig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, det är rubriktypsnittet.. sen vet jag inte än om det hamnar i den slutgiltiga boken... kanske kommer på nåt bättre.
 
Top