Nekromanti Fantasy! Old School Gaming

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Läste du reglerna? De var ofta inbakade i stora gygaxianska textmassor. Jag var mest hänförd av bilderna.

 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Bolgar Tveskägg har fått sällskap av sju andra bålda äventyrare: jägaren Gwendolen Garm, tjuven Klype Enöga, riddaren Deira Sorglös, alven Cirnathel Gryningsdis, dvärgen Olva Gyllenlock, lönnmördaren Ygerna från Khosz, samt den mystiske magikern Dardan från Mochlos.

De finns att beskåda här (pdf, ca 1 MB). Bilderna stulna från rollpersonsgallerier på wizards.com.

Vad har jag lärt mig av detta då? Jo! Alver verkar i klassisk Old School-tradition var överjävligt bäst. Jag nöjde mig med att ge alven bara tre valda Förmågor; först av utrymmesskäl (det var mitt i natten och jag orkade inte vara smart nog för att komma på att det nog inte var så knepigt att lösa) men sen för att jag tyckte att spetsörat blev för bra helt enkelt. Kanske inte känns så i spel och det är inte riktigt det viktigaste i spelstilen men jag fixade ändå inte att bara låta det vara. Nä. Så det är ett medvetet val: bara 3 Förmågor till alver.

Dvärgen har fått fyra enligt reglerna (och är nog min favorit bland de här äventyrarna).

Magikern fick Kraftord »på köpet« med Magi-förmågan, annars hade han aldrig kunnat spendera mindre än 3 Mana per gång. Surt att sitta där med bara 2 kvar nån gång. Det är nog här som min tanke om att skippa Kraftord som allmän förmåga buggar ur mest. Tycker i och för sig att den här lösningen fungerar också men det är ju efter tycke och smak.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Riktigt najs.. ska nog göra ett rollformulär i den andan, som ska följa med spelet!!

Alver är är ju bättre än människor, iofs... vi letar ju inte direkt efter spelbalans här :gremsmile:

/Tomas
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Exempel på andra old school-formulär …

SWEEEEEEET! Exakt den stajlen är jag ute efter, grafiskt!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Exempel på andra old school-formulär …

Funderar på att förenkla vad man kan göra en stridsrunda, strunta i att ha en massa stridshandlingar a la modernare D&D:

En stridsrunda varar i några sekunder, och under den så kan man utföra någon av dessa handlingar:

• Förflytta sig, som att springa en sträcka som ungefär motsvarar rollpersonens Fysik i meter.
• Ändra position (som till exempel liggande till stående, liggande till knästående, kasta sig ner, och så vidare).
• Dra eller stoppa undan ett vapen eller ett annat föremål.
• Attackera en fiende OCH försvara sig.

...Man kan alltid försvara sig om man blir attackerad, även om man inte attackerat någon sin stridsrunda.

...ungefär så.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Re: Exempel på andra old school-formulär …

Under en stridsrunda har man chans att förändra en, icke obetydlig, sak.

Jag tycker man kan strunta i "stridshandlingar". När vi spelar Call of Cthulhu kör vi mycket tillämpat och det fungerar ju. Man behöver inte ha faser, initiativ och annan spelkonstruktörsglädje inbyggd i systemet. Människor hanterar det oordnade samtalet alldeles utmärkt.

Jag är tveksam till aktivt försvar dock. Alla vet att den som vinner vinner först. Ergo alla tärningar på attack hela tiden.

Rocky Balboa vann sist. Men det berodde på att hans system körde med fatigue.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Exempel på andra old school-formulär …

Nope, man kan döda varandra i samma stridrunda.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Hans. said:
Har nu laddat ner och skrivit ut dom och måste bara säga , oj så jag gillar dom och ska nog börja hota min son med indraget lördagsgodis om han inte ställer upp och spelar lite :gremsmile:
Haha, låter ju som en lysande taktik! Helt uppenbart har du Förmågan Hota. :gremwink:
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Re: Exempel på andra old school-formulär …

Arfert said:
Nope, man kan döda varandra i samma stridrunda.
Mjo okej: men är det så himla viktigt?

Det var ju tufft när Mordred och Arthur dödade varandra i slutet på The Great Pendragon Campaign, men hur kul är det om det inträffar igen och igen. Vilket det kommer att göra om systemet reserverar plats åt effekten.

Fast jag vill inte vara den som är den. Jag litar på ditt omdöme och fortsätter glatt vara ett fan.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Exempel på andra old school-formulär …

Arfert said:
Funderar på att förenkla vad man kan göra en stridsrunda, strunta i att ha en massa stridshandlingar a la modernare D&D:

En stridsrunda varar i några sekunder, och under den så kan man utföra någon av dessa handlingar:

• Förflytta sig, som att springa en sträcka som ungefär motsvarar rollpersonens Fysik i meter.
• Ändra position (som till exempel liggande till stående, liggande till knästående, kasta sig ner, och så vidare).
• Dra eller stoppa undan ett vapen eller ett annat föremål.
• Attackera en fiende OCH försvara sig.

...Man kan alltid försvara sig om man blir attackerad, även om man inte attackerat någon sin stridsrunda.

...ungefär så.
Låter bra, I like it. Enkelt och bra. Fast då blir till exempel sköldar väldigt onödiga väl? ... Och vad är fantasykrigaren utan sin sköld? :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Exempel på andra old school-formulär …

Kan väl tillägga att jag gillar enkelheten med äldre DoD i det fallet. Alla kan attackera eller parera en gång i varje stridsrunda vad det gäller ett och samma vapen.

Lägger man till en sköld så kan man attackera med svärdet en gång och genom skölden också parera en gång /SR. Detsamma gäller om man är tuff och har ett vapen i varje hand.
Eller ja, det ger ju antingen två attacker eller två pareringar eller en av varje som sagt. Å andra sidan borde detsamma gälla för vapen och sköld, eftersom man också kan slå/knuffa med skölden. Så kör jag personligen.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Re: Exempel på andra old school-formulär …

Jag gillar bättre att man kan "delta" i striden en gång per runda och sen är det upp till spelaren att beskriva hur det deltagandet rullas upp. Systemet är inget bra på att beskriva.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Exempel på andra old school-formulär …

Jo, det är så sant. Det jag nämnde gäller ju just attackbiten. Självklart kan man utföra en valfri handling av något slag som att använda en någon annan färdighet, dra/droppa vapen, förflytta sig, byta ställning och det som Arfert själv nämnde ovan.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Re: Exempel på andra old school-formulär …

solvebring said:
Låter bra, I like it. Enkelt och bra. Fast då blir till exempel sköldar väldigt onödiga väl? ... Och vad är fantasykrigaren utan sin sköld? :gremwink:
Nu förstår jag inte riktigt... varför bli skölden onödig? För att man ändå får försvara sig?

En sköld ger en extra tärning på försvar; det är ju alltid bra. Ännu bättre blir den ju om man får räkna den varje gång man försvarar sig, och då man alltid får försvara sig så... ja, då är det ju skitbra att ha sköld.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Exempel på andra old school-formulär …

En sköld ger en extra tärning på försvar
HAHAHA! :gremlaugh: ...Det missade jag helt. Borde kanske ta och läsa hela PDF:en snart. Är med och diskuterar fast jag bara skummat den snabbt en gång. Fy mig!
Nåväl, jag tänkte mest direkt på det som Arfert skrev. Glömde liksom spelet i sig i fråga.

... Kort och gott, glöm det jag käbblar om. :gremlaugh:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Re: Exempel på andra old school-formulär …

solvebring said:
... Kort och gott, glöm det jag käbblar om. :gremlaugh:
Will do. :gremwink:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,822
Re: Exempel på andra old school-formulär …

Arfert said:
En stridsrunda varar i några sekunder, och under den så kan man utföra någon av dessa handlingar:

• Förflytta sig, som att springa en sträcka som ungefär motsvarar rollpersonens Fysik i meter.
• Ändra position (som till exempel liggande till stående, liggande till knästående, kasta sig ner, och så vidare).
• Dra eller stoppa undan ett vapen eller ett annat föremål.
• Attackera en fiende OCH försvara sig.
Risken när man ställer upp det sådär (»Du kan göra det här«) är att vi fortsätter tolka det i kontexten moderna spel och ser det lite som att man trycker på A för att hoppa eller spirnga, B för resa sig, C för att dra fram drycken, eller D för att hugga.

Kanske borde listan presenteras som ungefär vad man hinner göra på en runda, inte vad man kan göra på en runda? Jag misstänker att det ändå är så du har tänkt.

Enligt Old School-paradigmet så ska jag ju ändå beskriva vad jag gör först: om man vill hinna med för mycket så drar väl spelledaren i bromsen helt enkelt och säger »Du hinner ditt och datt, dutt får du göra nästa runda.«
 
Top