Har nu laddat ner och skrivit ut dom och måste bara säga , oj så jag gillar dom och ska nog börja hota min son med indraget lördagsgodis om han inte ställer upp och spelar liteDeBracy said:De finns att beskåda här (pdf, ca 1 MB). Bilderna stulna från rollpersonsgallerier på wizards.com.
Haha, låter ju som en lysande taktik! Helt uppenbart har du Förmågan Hota.Hans. said:Har nu laddat ner och skrivit ut dom och måste bara säga , oj så jag gillar dom och ska nog börja hota min son med indraget lördagsgodis om han inte ställer upp och spelar lite
Mjo okej: men är det så himla viktigt?Arfert said:Nope, man kan döda varandra i samma stridrunda.
Låter bra, I like it. Enkelt och bra. Fast då blir till exempel sköldar väldigt onödiga väl? ... Och vad är fantasykrigaren utan sin sköld?Arfert said:Funderar på att förenkla vad man kan göra en stridsrunda, strunta i att ha en massa stridshandlingar a la modernare D&D:
En stridsrunda varar i några sekunder, och under den så kan man utföra någon av dessa handlingar:
• Förflytta sig, som att springa en sträcka som ungefär motsvarar rollpersonens Fysik i meter.
• Ändra position (som till exempel liggande till stående, liggande till knästående, kasta sig ner, och så vidare).
• Dra eller stoppa undan ett vapen eller ett annat föremål.
• Attackera en fiende OCH försvara sig.
...Man kan alltid försvara sig om man blir attackerad, även om man inte attackerat någon sin stridsrunda.
...ungefär så.
Nu förstår jag inte riktigt... varför bli skölden onödig? För att man ändå får försvara sig?solvebring said:Låter bra, I like it. Enkelt och bra. Fast då blir till exempel sköldar väldigt onödiga väl? ... Och vad är fantasykrigaren utan sin sköld?
HAHAHA! ...Det missade jag helt. Borde kanske ta och läsa hela PDF:en snart. Är med och diskuterar fast jag bara skummat den snabbt en gång. Fy mig!En sköld ger en extra tärning på försvar
Will do.solvebring said:... Kort och gott, glöm det jag käbblar om.
Risken när man ställer upp det sådär (»Du kan göra det här«) är att vi fortsätter tolka det i kontexten moderna spel och ser det lite som att man trycker på A för att hoppa eller spirnga, B för resa sig, C för att dra fram drycken, eller D för att hugga.Arfert said:En stridsrunda varar i några sekunder, och under den så kan man utföra någon av dessa handlingar:
• Förflytta sig, som att springa en sträcka som ungefär motsvarar rollpersonens Fysik i meter.
• Ändra position (som till exempel liggande till stående, liggande till knästående, kasta sig ner, och så vidare).
• Dra eller stoppa undan ett vapen eller ett annat föremål.
• Attackera en fiende OCH försvara sig.