Här kommer mina husregler om vapen.
Vapen och rustning har jag stött och blött rätt mycket. Inspirerad av förenklade vapenregler (svårt att balansera originalreglerna) samt att egenskaper och förmågor ska vara talande. Skölden har fortfarande +2 eftersom jag anser att den var stark historiskt samt att den är underskattad i många RP.
Att nämna är att jag kör krutvapen i min setting, det går givetvis att ta bort enkelt, för mig är det en smaksak som jag gillar.
All laddningstid etc. är bortrationaliserad (se dock tyngre skjutvapen), balans och smak går före realism.
Slutligen så bygger vapentabellen inte på vapen utan just kombinationen, samt att jag skiljer på +T samt + skada på vissa vapen/kombos, allt i balansens intresse.
Mina regler för förmågor harmoniserar (något) med detta.
Paranteserna anger mest exempel på vapen (samt skjutvapens specialregler). Sist men inte minst har jag inte speltestat denna senaste iterationen.
Vapen och utrustning samt kombinationer
Lätt rustning +1T Försvar, absorberar 1 poäng skada.
Tung rustning* +2T Försvar, absorberar 2 poäng skada.
Sköld +2T Försvar. Enhandat.
* Du har -2T på fysiska manövrer såsom springa, klättra etc. Simma leder till drunkning.
Obeväpnat (Spark, slag, kast, knä, skalle etc.) +0T, +0 skada - Tvåhandat.
Improviserat (Fackla, stol, sten, knogjärn) +1T, +0 skada - Tvåhandat. Kort.
Enhandsvapen (Svärd, yxa, morgonstjärna, spjut, dolk) +1T, +1 skada
Skjutvapen (Båge, armborst, krutkarbin) +1T, +1 skada - Långt. Tvåhandat. (Rustningsbrytande, hörs)
Tvåhandsvapen (Svärd, yxa, slägga, hillebard) +2T, +2 skada - Tvåhandat. Nackdel.
Tungt skjutvapen (Arbalest, krutgevär) +2T, +2 skada - Långt. Tvåhandat. Nackdel. (Rustningsbrytande, hörs)
Pistol (Armborstpistol, Krutpistol) +1T, +1 skada - Kort.(Rustningsbrytande, hörs)
Två enhandsvapen (Svärd, yxa, morgonstjärna, dolk) +2T, +1 skada - Tvåhandat.
Två pistoler (Armborstpistol, Krutpistol) +2T, +1 skada - Tvåhandat. Kort. (Rustningsbrytande, hörs)
Vapen som (kanske) behöver lite mer förklaring
Armborst/Båge +1, +1 skada - Långt.
Karbin +1, +1 skada - Långt. Rustningsbrytande. Hörs.
Långbåge +2, +2 skada - Långt. Nackdel.
Arbalest +2, +2 skada - Långt. Laddar.
Gevär +2, +2 skada - Långt. Nackdel. Laddar. Rustningsbrytande. Hörs.
Armborstpistol +1, +1 skada - Kort. Närstrid.
Krutpistol +1, +1 skada - Kort. Närstrid. Rustningsbrytande. Hörs.
Förklaring av vapenegenskaper
Långt = Så långt man kan se men ungefär 200m om avstånd är intressant.
Kort = Kort avstånd, 30m.
Hörs = Ljudet är högt och öronbedövande och kan aldrig användas i en överraskningsattack eller liknande.
Laddar = Tar en handling att ladda.
Rustningsbrytande = Ignorerar 1p absorbation av rustning.
Närstrid = Kan användas i närstrid.
Nackdel = Nackdel i trånga utrymmen (-1).
Tvåhandat = Det här vapnet kräver två händer för att effektivt användas av en humanoid.
Håll till godo.
Vapen och rustning har jag stött och blött rätt mycket. Inspirerad av förenklade vapenregler (svårt att balansera originalreglerna) samt att egenskaper och förmågor ska vara talande. Skölden har fortfarande +2 eftersom jag anser att den var stark historiskt samt att den är underskattad i många RP.
Att nämna är att jag kör krutvapen i min setting, det går givetvis att ta bort enkelt, för mig är det en smaksak som jag gillar.
All laddningstid etc. är bortrationaliserad (se dock tyngre skjutvapen), balans och smak går före realism.
Slutligen så bygger vapentabellen inte på vapen utan just kombinationen, samt att jag skiljer på +T samt + skada på vissa vapen/kombos, allt i balansens intresse.
Mina regler för förmågor harmoniserar (något) med detta.
Paranteserna anger mest exempel på vapen (samt skjutvapens specialregler). Sist men inte minst har jag inte speltestat denna senaste iterationen.
Vapen och utrustning samt kombinationer
Lätt rustning +1T Försvar, absorberar 1 poäng skada.
Tung rustning* +2T Försvar, absorberar 2 poäng skada.
Sköld +2T Försvar. Enhandat.
* Du har -2T på fysiska manövrer såsom springa, klättra etc. Simma leder till drunkning.
Obeväpnat (Spark, slag, kast, knä, skalle etc.) +0T, +0 skada - Tvåhandat.
Improviserat (Fackla, stol, sten, knogjärn) +1T, +0 skada - Tvåhandat. Kort.
Enhandsvapen (Svärd, yxa, morgonstjärna, spjut, dolk) +1T, +1 skada
Skjutvapen (Båge, armborst, krutkarbin) +1T, +1 skada - Långt. Tvåhandat. (Rustningsbrytande, hörs)
Tvåhandsvapen (Svärd, yxa, slägga, hillebard) +2T, +2 skada - Tvåhandat. Nackdel.
Tungt skjutvapen (Arbalest, krutgevär) +2T, +2 skada - Långt. Tvåhandat. Nackdel. (Rustningsbrytande, hörs)
Pistol (Armborstpistol, Krutpistol) +1T, +1 skada - Kort.(Rustningsbrytande, hörs)
Två enhandsvapen (Svärd, yxa, morgonstjärna, dolk) +2T, +1 skada - Tvåhandat.
Två pistoler (Armborstpistol, Krutpistol) +2T, +1 skada - Tvåhandat. Kort. (Rustningsbrytande, hörs)
Vapen som (kanske) behöver lite mer förklaring
Armborst/Båge +1, +1 skada - Långt.
Karbin +1, +1 skada - Långt. Rustningsbrytande. Hörs.
Långbåge +2, +2 skada - Långt. Nackdel.
Arbalest +2, +2 skada - Långt. Laddar.
Gevär +2, +2 skada - Långt. Nackdel. Laddar. Rustningsbrytande. Hörs.
Armborstpistol +1, +1 skada - Kort. Närstrid.
Krutpistol +1, +1 skada - Kort. Närstrid. Rustningsbrytande. Hörs.
Förklaring av vapenegenskaper
Långt = Så långt man kan se men ungefär 200m om avstånd är intressant.
Kort = Kort avstånd, 30m.
Hörs = Ljudet är högt och öronbedövande och kan aldrig användas i en överraskningsattack eller liknande.
Laddar = Tar en handling att ladda.
Rustningsbrytande = Ignorerar 1p absorbation av rustning.
Närstrid = Kan användas i närstrid.
Nackdel = Nackdel i trånga utrymmen (-1).
Tvåhandat = Det här vapnet kräver två händer för att effektivt användas av en humanoid.
Håll till godo.