Vinstmarginal strid 3+
Generell idé att få lite mer levande strid. Inga självklara val, lägg till nackdelar på de kraftfullaste
valen i listan.
1. Slå medvetslös Motståndaren tar ingen skada, men rasar ihop som en säck potatis.
Nackdel: kan närsomhelst vakna upp igen
2. Avväpning Med en skicklig manöver avväpnas motståndaren. Slå ingen skada.
Nackdel: chans att motståndaren omedelbart kan plocka upp vapnet (5+).
3. Krossa sköld Med ett kraftigt slag krossas motståndarens sköld (alt skärs spännena av och
skölden faller till marken). Alla fördelar av sköld försvinner efterföljande
rundor. Slå ingen skada.
4. Skräckslå Anfallarens fruktansvärda skicklighet/vildsinthet etc skrämmer slag på
motståndaren, som tvingas slå ett skräckslag. Svårighetsgraden är anfallarens
Närvaro. Om resultatet misslyckas flyr alltid motståndaren i panik. Slå ingen
skada. Kan bara användas en gång per motståndare.
5. Dubbelhugg Anfallaren följer upp med ett till utfall, slå ytterligare ett slag för skada, på
samma motståndare.
Nackdel: Anfallaren får bara försvara sig i nästa runda.
6. Svepande hugg Anfallaren får även slå normal vapenskada på en angränsande motståndare.
Nackdel: Anfallaren får bara försvara sig i nästa runda.
Specialare
7. Hugg i ryggen Om anfallaren överraskar eller anfaller motståndaren i ryggen och är
beväpnad med en dolk eller en kniv dubblas skadan.
Nackdel: Ingen, anfallaren måste dock lyckas smyga sig på motståndaren
utan att bli upptäckt.
8. Prickskytt Om anfallaren har avståndsvapen dubblas skadan.
Nackdel: Ingen, detta är dock det enda resultatet som kan väljas med
avståndsvapen.
Vinstmarginal strid 5+
Generell idé att få lite mer levande strid. Inga självklara val, lägg till nackdelar på de kraftfullaste
valen i listan.
1. Lemlästning Med ett kraftfullt anfall avskiljer eller krossar anfallaren valfri lem för
motståndaren (ej huvud, se nedan). Motståndaren försatt ur stridbart skick,
övriga effekter är upp till SL (överlevnad osv).
Nackdel: den sprattlande och skrikande motståndaren hindrar anfallaren som
bara kan försvara sig nästa runda.
2. Halshuggning Huvudet avskiljs spektakulärt från kroppen, eller splittras. Slå ingen
skada, motståndaren är stendöd.
Nackdel: anfallaren får blod i ögonen och är försvarslös under nästa runda.
Anfallaren får bara en försvarstärning plus ev rustning. Gäller även vänner inom
två meter.
3. Dubbelhugg Anfallaren följer upp med ett till utfall, slå ytterligare ett slag för skada, på
samma motståndare.
4. Svepande hugg Anfallaren får även slå normal vapenskada på två angränsande motståndare.
5. Psykologisk Anfallaren gör speciellt smärtsam skada, en serie skickliga utfall eller skär av
förnedring remmar till rustning eller dylikt. Slå normal skada mot motstånadren, men på
grund av anfallarens överlägsna skicklighet eller våldsamhet tvingas
motståndaren och hans allierade i närheten slå ett skräckslag med anfallarens
Närvaro som svårighetsgrad. Om resultatet misslyckas flyr alltid motståndaren i
panik.
6. Delad i två Ett kraftfullt anfall som klyver motståndaren i två delar, alt krossar motståndaren
fullständigt. Slå ingen skada, motståndaren stendöd. Motståndarens allierade blir
panikslagna av slakten och måste slå ett skräckslag. Svårighetsgraden är
anfallarens Närvaro. Om resultatet misslyckas flyr alltid motståndaren i panik.
Nackdel: anfallaren får blod i ögonen och är försvarslös under nästa runda. Hän
får bara en försvarstärning plus ev rustning. Gäller även vänner inom två meter.
Specialare
8. Hugg i ryggen Om anfallaren överraskar eller anfaller motståndaren i ryggen och är
beväpnad med en dolk eller en kniv tredubblas skadan.
Nackdel: Ingen, anfallaren måste dock lyckas smyga sig på motståndaren
utan att bli upptäckt.
9. Prickskytt Om anfallaren har avståndsvapen tredubblas skadan.
Nackdel: Ingen, detta är dock det enda resultatet som kan väljas med
avståndsvapen.