Nekromanti [Fantasy! ] Våra bästa husregler

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag vill ha kvar den, den känns så grundläggande och jag vill inte rucka på den. Hellre att göra andra, ickestridsförmågor mer attraktiva än att göra den sämmre. Att den är kung i strid är inte konstigt, stridsvana ÄR ju trots allt en stor överlevnadsfaktor i strid, jag ser det lite som fighter level i D&D. Fattar inte alls varför stridsVANA bara skulle hjälpa tungrustade karaktärer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om man nu vill vara trist och "verklig" så vinner en person med stridsvana 9 gånger av 10 i en riktig strid över den som saknar stridsvana och bara tränat fäktning utan livet som insats. Hur bra han än är.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Nekromanti:
Visst är det trist, man håller reglerna simpla och levling enkelt också. Det finns liksom en knapp att trycka på för att bli bättre i vanlig, icke-magisk strid. Då är det ju bara trevligt att den lata varianten också är den logiska och verklighetstrogna :gremsmile: Mindre regelpill, mer realism och mer kreativitet kan läggas på berättelsen!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,255
Location
Stockholm
  • Den som sitter på hästryggen får några extra stridstärningar (2 st?) och varje person som försöker anfalla en person på häst får motsvarande antal färre stridstärningar
  • Kanske måste man slå ett fysikslag plus värdet i en ny förmåga "Rida"/"Ryttare" för att hålla hästen i schack, misslyckas det får man bara försvara sig (med hälften av sina tärningar?). Kanske gör det för dåligt med häst, även om det kan tyckas realistiskt.
  • Den som anfaller en beriden person kan välja att anfalla ryttaren eller hästen. Anfalls ryttaren är det strid som vanligt (med eventuella modifikationer enligt tidigare punkt) men om man anfaller hästen kan den skadas såpass mycket att ryttaren måste hoppa av hästen. Ska man ge hästen stridstärningar för att försvara sig med sparkar och dyl.?
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Arfert said:
Tomatalven said:
Ytterligare idé för robbin hood-aktiga tjuvar: Akrobat kan ge extra ST om man inte bär rustning. Vad tycks?
Jo, det absolut en tanke!
Föredrar "som mest läderrustning (alltså ej metallrustning)" snarare än ingen rustning alls, för att matcha regeln om smyga/akrobatik och rustning.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
  • Den som sitter på hästryggen får några extra stridstärningar (2 st?) och varje person som försöker anfalla en person på häst får motsvarande antal färre stridstärningar
  • Kanske måste man slå ett fysikslag plus värdet i en ny förmåga "Rida"/"Ryttare" för att hålla hästen i schack, misslyckas det får man bara försvara sig (med hälften av sina tärningar?). Kanske gör det för dåligt med häst, även om det kan tyckas realistiskt.
  • Den som anfaller en beriden person kan välja att anfalla ryttaren eller hästen. Anfalls ryttaren är det strid som vanligt (med eventuella modifikationer enligt tidigare punkt) men om man anfaller hästen kan den skadas såpass mycket att ryttaren måste hoppa av hästen. Ska man ge hästen stridstärningar för att försvara sig med sparkar och dyl.?
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ebenezer said:
Arfert said:
Tomatalven said:
Ytterligare idé för robbin hood-aktiga tjuvar: Akrobat kan ge extra ST om man inte bär rustning. Vad tycks?
Jo, det absolut en tanke!
Föredrar "som mest läderrustning (alltså ej metallrustning)" snarare än ingen rustning alls, för att matcha regeln om smyga/akrobatik och rustning.
Ja, då hänger den färdigheten mer ihop med resten av "rogue-builden". För övrigt fortsätter jag lobba för att Smyga ska baseras på Motorik istället för Fysik.

Alternativt:
Ingen rustning: Varje nivå i Akrobatik ökar ST och Rustningsmod.
Läderrustning: Akrobatik ökar endast rustningsmod.

Vad tror ni?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,851
Har inte många husregler men:

Sköld +1
Smyga på motorik

Sänkt kostnaderna för att uppgradera och köpa nya färdigheter med ett snäpp, samt att jag ej har någon gräns för hur många ET du kan ha.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Anchorman said:
Har inte många husregler men:

Sköld +1
Smyga på motorik

Sänkt kostnaderna för att uppgradera och köpa nya färdigheter med ett snäpp, samt att jag ej har någon gräns för hur många ET du kan ha.
Samma här utom det med skölden! Och för oss är ET bara xp och inga extra tärningar, för ingen orkar lära sig det.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,851
Då tar ju du bort det taktiska med att använda extratärningar :/
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,851
Fast mana får man ju tillbaka, så inte lika mycket uppoffring där. Men jaja Agree to disagree
 

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
  • Den som sitter på hästryggen får några extra stridstärningar (2 st?) och varje person som försöker anfalla en person på häst får motsvarande antal färre stridstärningar
  • Kanske måste man slå ett fysikslag plus värdet i en ny förmåga "Rida"/"Ryttare" för att hålla hästen i schack, misslyckas det får man bara försvara sig (med hälften av sina tärningar?). Kanske gör det för dåligt med häst, även om det kan tyckas realistiskt.
  • Den som anfaller en beriden person kan välja att anfalla ryttaren eller hästen. Anfalls ryttaren är det strid som vanligt (med eventuella modifikationer enligt tidigare punkt) men om man anfaller hästen kan den skadas såpass mycket att ryttaren måste hoppa av hästen. Ska man ge hästen stridstärningar för att försvara sig med sparkar och dyl.?
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Vad tycks om dom här? Passar särskilt bra när man använder rutnät och terränghinder.

Alternativ till att göra skada när man träffar med attacker i strid:

•Avväpna: Om din segermarginal är lika med elker högre än motståndarens Motorik kan hen om du vill tappa greppet om sitt vapen så att det slungas iväg 1T-1 (eller kanske 1T/2?) rutor/meter.

•Driva bakåt: Du tvingar din motståndaren att backa lika många rutor/meter som din segermarginal.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tomatalven said:
Vad tycks om dom här? Passar särskilt bra när man använder rutnät och terränghinder.

Alternativ till att göra skada när man träffar med attacker i strid:

•Avväpna: Om din segermarginal är lika med elker högre än motståndarens Motorik kan hen om du vill tappa greppet om sitt vapen så att det slungas iväg 1T-1 (eller kanske 1T/2?) rutor/meter.

•Driva bakåt: Du tvingar din motståndaren att backa lika många rutor/meter som din segermarginal.
De där gillar jag!
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Arfert said:
Tomatalven said:
Vad tycks om dom här? Passar särskilt bra när man använder rutnät och terränghinder.

Alternativ till att göra skada när man träffar med attacker i strid:

•Avväpna: Om din segermarginal är lika med elker högre än motståndarens Motorik kan hen om du vill tappa greppet om sitt vapen så att det slungas iväg 1T-1 (eller kanske 1T/2?) rutor/meter.

•Driva bakåt: Du tvingar din motståndaren att backa lika många rutor/meter som din segermarginal.
De där gillar jag!
Hittade mitt gamla inlägg i Fantasy! Expert-tråden och det kanske passar här.
-------
Jag skulle gärna se utveckling av vinstmarginalen i strid, like so; (ej speltestat, jag har bara spånat på effekter)

Vinstmarginal strid 3+
Generell idé att få lite mer levande strid. Inga självklara val, lägg till nackdelar på de kraftfullaste
valen i listan.

1. Slå medvetslös Motståndaren tar ingen skada, men rasar ihop som en säck potatis.
Nackdel: kan närsomhelst vakna upp igen

2. Avväpning Med en skicklig manöver avväpnas motståndaren. Slå ingen skada.
Nackdel: chans att motståndaren omedelbart kan plocka upp vapnet (5+).

3. Krossa sköld Med ett kraftigt slag krossas motståndarens sköld (alt skärs spännena av och
skölden faller till marken). Alla fördelar av sköld försvinner efterföljande
rundor. Slå ingen skada.

4. Skräckslå Anfallarens fruktansvärda skicklighet/vildsinthet etc skrämmer slag på
motståndaren, som tvingas slå ett skräckslag. Svårighetsgraden är anfallarens
Närvaro. Om resultatet misslyckas flyr alltid motståndaren i panik. Slå ingen
skada. Kan bara användas en gång per motståndare.

5. Dubbelhugg Anfallaren följer upp med ett till utfall, slå ytterligare ett slag för skada, på
samma motståndare.
Nackdel: Anfallaren får bara försvara sig i nästa runda.

6. Svepande hugg Anfallaren får även slå normal vapenskada på en angränsande motståndare.
Nackdel: Anfallaren får bara försvara sig i nästa runda.

Specialare

7. Hugg i ryggen Om anfallaren överraskar eller anfaller motståndaren i ryggen och är
beväpnad med en dolk eller en kniv dubblas skadan.
Nackdel: Ingen, anfallaren måste dock lyckas smyga sig på motståndaren
utan att bli upptäckt.

8. Prickskytt Om anfallaren har avståndsvapen dubblas skadan.
Nackdel: Ingen, detta är dock det enda resultatet som kan väljas med
avståndsvapen.

Vinstmarginal strid 5+
Generell idé att få lite mer levande strid. Inga självklara val, lägg till nackdelar på de kraftfullaste
valen i listan.

1. Lemlästning Med ett kraftfullt anfall avskiljer eller krossar anfallaren valfri lem för
motståndaren (ej huvud, se nedan). Motståndaren försatt ur stridbart skick,
övriga effekter är upp till SL (överlevnad osv).
Nackdel: den sprattlande och skrikande motståndaren hindrar anfallaren som
bara kan försvara sig nästa runda.

2. Halshuggning Huvudet avskiljs spektakulärt från kroppen, eller splittras. Slå ingen
skada, motståndaren är stendöd.
Nackdel: anfallaren får blod i ögonen och är försvarslös under nästa runda.
Anfallaren får bara en försvarstärning plus ev rustning. Gäller även vänner inom
två meter.

3. Dubbelhugg Anfallaren följer upp med ett till utfall, slå ytterligare ett slag för skada, på
samma motståndare.

4. Svepande hugg Anfallaren får även slå normal vapenskada på två angränsande motståndare.

5. Psykologisk Anfallaren gör speciellt smärtsam skada, en serie skickliga utfall eller skär av
förnedring remmar till rustning eller dylikt. Slå normal skada mot motstånadren, men på
grund av anfallarens överlägsna skicklighet eller våldsamhet tvingas
motståndaren och hans allierade i närheten slå ett skräckslag med anfallarens
Närvaro som svårighetsgrad. Om resultatet misslyckas flyr alltid motståndaren i
panik.

6. Delad i två Ett kraftfullt anfall som klyver motståndaren i två delar, alt krossar motståndaren
fullständigt. Slå ingen skada, motståndaren stendöd. Motståndarens allierade blir
panikslagna av slakten och måste slå ett skräckslag. Svårighetsgraden är
anfallarens Närvaro. Om resultatet misslyckas flyr alltid motståndaren i panik.
Nackdel: anfallaren får blod i ögonen och är försvarslös under nästa runda. Hän
får bara en försvarstärning plus ev rustning. Gäller även vänner inom två meter.

Specialare

8. Hugg i ryggen Om anfallaren överraskar eller anfaller motståndaren i ryggen och är
beväpnad med en dolk eller en kniv tredubblas skadan.
Nackdel: Ingen, anfallaren måste dock lyckas smyga sig på motståndaren
utan att bli upptäckt.

9. Prickskytt Om anfallaren har avståndsvapen tredubblas skadan.
Nackdel: Ingen, detta är dock det enda resultatet som kan väljas med
avståndsvapen.
 
Top