Varför denna aversion av fantasy?
Nu blir jag shockad! Fantasy skräplitteratur? knappast! Okej kanske... lite. Men jag tycker ändå man måste se fantasy för vad det är. Fantasy försöker inte säga något viktigt för vår samtid. Därför finns det inte många fantasy författare som gör det. Undantaget kanske urbanfantasy. Fantasy är, fiction, det är underhållande, den försöker inte framföra samhällskritik som (viss) science fiction(vad jag förstod av diskutionerna i tråden sf vs fabtasy[/b, hade länkat om jag viste hur man gjorde).
Men det finns annat jag söker i böcker än att de framför viktiga idéer eller använder ett fint ackademiskt språk/images/icons/wink.gif. Svaret är underhållning. Och det är vi tydligen överens om, fast olika sorts underhållning. Jag kräver inte fart och fläckt i en fantasy roman. Jag gillar såväl intrigerna som allt annat och spänningen är ständigt där. Jag vill inte att den ska gå så fort som möjligt att läsa bara för att kunna läsa annan "riktig" litteratur efteråt... Fanatsy är underhållande och har som mål att vara underhållande, inget annat! Jag har läst fantasy och sedan gått och tänkt på det efteråt och har legat uppe länge bara för att jag inte vill lägga ifrån mig boken. För mig är fantasy mer än underhållning för stånden.
Om man ska kalla det något varför inte populärlitteratur (farsan har skrivet en bok med samma namn, och inkluderar fantasy). Skräplittertur tänker jag inte få min favorit genre kallad!
/Jonas /images/icons/mad.gif