Nekromanti Fantasy

Eksem

Champion
Re: Nä men stopp nu för fan...

Gör folk verkligen det? Och de exempel jag såg tidigare i tråden, som surfare eller gothare eller vad det nu månde vara, känns mer som tonårskulturer än segmenteringar. Jag har svårt att se någon benämna sig själv som Dink eller Tween, och särskilt att låta det färga självbilden. Undantaget är väl Hipstrar :gremsmile:

Leon

Leo carcion
Re: Medial uppfostran

Snygg poäng (trots fördommarna :gremsmile: ), men jag pratar framförallt om medieutbud via internet, radio och tv. Och där skulle jag vilja påstå att de flesta glesbygdsbor är MER exponerade än storstadsbor för det jag pratar om. Storstadbon har ett bredare utbud, med fler inslag av det ideella, det alternativa och det offentliga.

Det är alltså mediaindustrin med vinstsyfte som jag anser likriktar, inte all media i sig (även om det finns en hel del spillover, eftersom dagens paradigm är att privata/kommersiella lösningar är bättre och effektivare full stopp och utan förbehåll).

Leon

Leo carcion

Tja, ta för den delen "Familjefar, 3 barn, villa, volvo, gillar Ledin, segling och grillning".

Eksem

Champion

Så, jag är inte riktigt med på hur du tänker här. Att den här familjefadern gillar Ledin för att han uppfattar sig som en person som borde gilla Ledin? Och att han handlar Sebago för att det är skor man borde ha om man gillar att segla? Att han missar chanser att vidga sina vyer?

Leon

Leo carcion

Att det delvis är en mediekonstruktion att familjefäder skall gilla att grilla hemma och handla biltema, är väl vad jag menar.

Eksem

Champion

Jo, så långt är jag med, men vad är själva problemet?

Leon

Leo carcion

Att den kommersiella medie och marknadsföringssektorn kontrollerar vad familjepappan gillar, så klart.

Bjorn

Hero

Fast är inte poängen att famijepappan gillar dom där sakerna för att andra familjepappor gillar dom och han vill tillhöra den gruppen?

ripperdoc

Myrmidon

Etepete said:
Att den kommersiella medie och marknadsföringssektorn kontrollerar vad familjepappan gillar, så klart.
Okej, men i andan av att karva ut kärnor ur pudlar: jag (och Eksem) håller med om att media påverkar gemene man, d.v.s. familjepappan. Men "påverkar" är inte samma sak som "kontrollerar". Med premissen att media ger vad folk vill ha så kan man ju nästan argumentera att det är tvärtom (det gör jag inte, så naiv är jag inte). Mer troligt är att båda parter påverkar varandra, och att båda sidors agenda är tämligen ekonomisk eller rational choice - Volvopappan vill känna tillfredställelse och vara populär bland arbetskamrater, media vill tjäna pengar.

Dessutom antyder ordet "kontrollerar" att det finns en agenda, och det har du ju själv halvt om halvt sagt emot förut. Det var ju ingen entitet som låg bakom allt, eller hur?

Leon

Leo carcion

Ja, jag är inte helt nöjd med att det är ett aktivt verb, men man får leva med det språk man har.

Möjligen kan man tala om någon slags aggregerad kontroll, där flera medieföretag tillsammans utövar påverkan.

Och visst påverkar även pappan och hans kompisar. Så är det alltid: annars hade vi inte levt i ett samhälle med människor utan med (flashback) automater. Vad jag menar är att media har relativt sett för mycket makt, inte att de har all makt. Dessutom tror jag inte att det är särskilt nyttigt att se pappan som en aktör som söker vissa nyttor och medieföretaget som en aktör som söker vinst: snarare är pappan en individ som försöker skapa mening i sin sociala kontext, och medieföretaget är en konstruktion som styrs och utförs av individer som har kommit fram till en konsensus om att de skall agera för maximerad vinst.

Så där, något sådant lär det ser ut om man som jag tror att rational choice är en dålig förklaring.

Bjorn

Hero

RipperDoc said:
Okej, men i andan av att karva ut kärnor ur pudlar: jag (och Eksem) håller med om att media påverkar gemene man, d.v.s. familjepappan. Men "påverkar" är inte samma sak som "kontrollerar". Med premissen att media ger vad folk vill ha så kan man ju nästan argumentera att det är tvärtom (det gör jag inte, så naiv är jag inte). Mer troligt är att båda parter påverkar varandra, och att båda sidors agenda är tämligen ekonomisk eller rational choice - Volvopappan vill känna tillfredställelse och vara populär bland arbetskamrater, media vill tjäna pengar.
Man bör inte underskatta att det förmodligen finns ett väldigt stort inslag av slump här också. Om det finns en drivkraft för folk att efterlikna sina grannar (då menar jag relationsmässigt snarare än nödvändigtvis boendemässigt) så kommer antagligen en ganska stor likriktning uppstå spontant även om ursprungspreferenserna är tämligen slumpartade.

/Bjorn

Eksem

Champion

Det här är en annan punkt där jag tycker att du har fel. Individer är långt mer komplexa än att de bara passar in i en enda mall. Man börjar ju inte segla bara för att man är en familjefar, på samma sätt som inte måste vara en familjefar för att grilla. Det blir även med dina mycket få parametrar en redan komplex individ som både är svår att förutsäga och svårare att faktiskt kontrollera. När du har snävat av den här familjefadern med både segling, villa och Ledin har han redan där fattat mängder av beslut och påverkats av otaliga källor, både politiska, kommersiella och icke-kommersiella media och sociala sådana.

För massmedia börjar allt mer förändras till att folk definierar sig själva, och får MER kontroll än tidigare. Utbudet är så brett, och bara breddas, samtidigt som möjligheterna att sortera och upptäcka smala saker ökar. Du känner säkert redan till The Long Tail.

Mallarna är redan så många och smala att de blir svårhanterliga, och det är därför modern marknadsföring oftare försöker få den presumtiva konsumenten att skräddarsy sin upplevelse.

För den fara du ser, att folk blir passiva och fördummade, händer ju faktiskt inte.

Den fara som faktiskt finns är snarare att folk begränsar sina egna intryck till sådant de redan trivs med. Inte att de blir tillsagda vad de skall trivas med.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Eld i berget

Man bör inte underskatta att det förmodligen finns ett väldigt stort inslag av slump här också. Om det finns en drivkraft för folk att efterlikna sina grannar (då menar jag relationsmässigt snarare än nödvändigtvis boendemässigt) så kommer antagligen en ganska stor likriktning uppstå spontant även om ursprungspreferenserna är tämligen slumpartade.
Det här är antagligen en flockimpuls som påverkat mänskligheten långt innan media eller reklam ens var påtänkta.

"Älskling! Nu har familjen Grokk skaffat Eld. Om inte vi också gör det snart kommer vi att bli utskrattade vid nästa mammutjakt."

/tobias

Necross

Swashbuckler
Re: Nu tror jag att jag är med i matchen igen!

Vitulv said:
Om man spelar high-fantasy tyder det på att man har ett rikt liv i övrigt, medan en dragning mot low-fantasy tyder på att du saknar något; på ditt jobb, i ditt kärleksliv, i dina studier. Därför är inte high-fantasy ett tecken på att din tillvaro är meningslös, tvärtom.
Jamenvisst, det kan vara så. Det finns ju folk som boxas OCH är intellektuella. Dock tycker jag det finns en tendens att allt fantasyutbud likriktas till det där som du gillar - och det gillar jag inte. Se andra trådar på denna topic för mer om den likriktningen. Den gäller typ all kultur i samhället.

Necross

Swashbuckler

RipperDoc said:
Jag håller i stort sett med dig, men kanske inte slutklämmen att de som spelar low-fantasy gör det för att de inte har välfungerande liv i övrigt :gremwink:
Men notera att jag inte valde att nappa på det som Vitulv skrev. Jag orkade inte.

RipperDoc said:
Du har nog rätt i att valet low-fantasy/high-fantasy ofta hänger på vad man vill ha ut av sitt spelmöte - eskapism, tärningsrull eller existentialism? Vad man väljer av dessa är ett rent smakuttryck och kan inte bara härledas till hur kul man har på jobbet eller om man har flickvän eller inte :gremwink:
Jag vill förtydliga att jag inte har något som helst emot att folk sysslar med high-fantasy, manga-porr eller bumfights på sin fritid (Jo, förresten, bumfights suger). Poängen är att jag inte gillar att fantamej ALLT likriktas mot detta, det vulgära, simpla och direkttillfredställande. Det gäller typ all kultur för övrigt.

ripperdoc

Myrmidon

Necross said:
Jag vill förtydliga att jag inte har något som helst emot att folk sysslar med high-fantasy, manga-porr eller bumfights på sin fritid (Jo, förresten, bumfights suger). Poängen är att jag inte gillar att fantamej ALLT likriktas mot detta, det vulgära, simpla och direkttillfredställande. Det gäller typ all kultur för övrigt.
Fast det tror jag snarare är din upplevelse snarare än någon sanning. Tro mig, jag är smakmässigt på din sida (jag tar inte i D&D ens med tång), men jag tycker mig inte se någon pågående likriktning. En majoritet av kulturen har alltid och kommer alltid vara mainstream (doh), men jag tror inte andelen blir särskilt mycket större, kanske tvärtom (som Eksem argumenterat för). Jag garanterar dig att det har aldrig funnits så mycket smala rollspel som just nu, och jag skulle gissa att det litterära fantasyutbudet aldrig varit så stort som nu heller. Att huvuddelen av det är skräp är inte mitt problem i alla fall, jag läser nästan aldrig böcker :gremsmile:

Necross

Swashbuckler

Rising said:
Now, jag går inte alls med på att det skulle betyda att jag behandlade folk som barn. Och jag lovar dig; det är oerhört utmanande hantverksmässigt att skapa stiliserad underhållning. Mark Rosewater (huvuddesignern på Magic) har skrivit spaltmeter med ingående, avancerade och genomtänkta artiklar som visar vilket enormt arbete som ligger bakom något så "enkelt" som ett spel med det enda syftet att erbjuda snabb, intuitiv underhållning.

Det du (eller iaf Necross) sett som ytlighet och som avsaknad på djup - det kallar Mark Rosewater för huruvida ett kort går att "grokka" eller inte. Att grokka något är att få en omedelbar, instinktiv förståelse för hur något fungerar, vad det betyder och hur dessa två saker hänger ihop i en helhet. Det får inte kräva att man måste ta ens kunskaper och erfarenheter till hjälp för att avkoda kortet, för då får man bara en intellektuell förståelse för det, istället för att känna det.
Detta orkar jag tyvärr knappt kommentera. Det var länge sedan Magic var intuitivt för mig, det var på den tiden som man la en "Jump"-spell på en goblin för att den skulle kunna blocka en pegasus. Rosewaters uppgift är att kräma in deg till Hasbro, inget annat, och bilden och namnet på korten känns helt random och mekanikerna bara mer och mer krystade. Och grokka är ett Heinlein-uttryck, flummigt som fanken.

Men allt det här har väl med hur bra fantasi man har också. En del barn gillar ju att leka med kottar, andra verkar KRÄVA WoW för att ha kul :gremsmile:

Rising

Vila i frid

Rosewaters uppgift är att kräma in deg till Hasbro, inget annat
Of course. De spelmakare du gillar har också som uppgift att kräma in deg åt sina spelföretag och åt dem själva. Bara för att man tjänar pengar på något så betyder det inte att allt man gör är lurendrejeri.

Men för all del: Jag har inget vinstintresse i att säga vad jag gör här och nu. Jag har inget spel jag vill sälja till dig, det finns inget ekonomiskt incitament som ligger bakom mina uttalanden i den här tråden, och jag säger att Mark Rosewaters artiklar är såväl ingående, avancerade som genomtänkta, och att de beskriver väl vilket svårt arbete det är att skapa något så "enkelt" som ett spel med det enda syftet att erbjuda snabb, intuitiv underhållning.

bilden och namnet på korten känns helt random och mekanikerna bara mer och mer krystade
De tycker precis som du, för det är precis den där känslan de velat råda bot på med det nya grundsettet. Lustigt att du kunde uttrycka exakt samma önskan som de beskrivit så mycket på senaste tiden. Man kunde nästan tro att du hade blivit hjärntvättad av deras marknadsföringsavdelning, och att du lydigt gått med på att tycka precis vad de vill att folk ska tycka.

Genesis

Ni dés ni maître

Rising said:
De spelmakare du gillar har också som uppgift att kräma in deg åt sina spelföretag och åt dem själva.
Insinuerar du att Necross inte tycker om mig?

Arfert

Facit

Eksem said:
Den fara som faktiskt finns är snarare att folk begränsar sina egna intryck till sådant de redan trivs med. Inte att de blir tillsagda vad de skall trivas med.
Ja det är en betydligt större "risk"... att folk medvetet struntar i att ta in nya intryck. För att få tillhöra en viss grupp till exempel där de känner att de hör hemma.

Sen trodde jag Ledin var en artist för tanter, inte män med volvo och hus. :gremgrin: ...men det är kanske bara är en fördom.