Re: Nä men stopp nu för fan...
Det här är en annan punkt där jag tycker att du har fel. Individer är långt mer komplexa än att de bara passar in i en enda mall. Man börjar ju inte segla bara för att man är en familjefar, på samma sätt som inte måste vara en familjefar för att grilla. Det blir även med dina mycket få parametrar en redan komplex individ som både är svår att förutsäga och svårare att faktiskt kontrollera. När du har snävat av den här familjefadern med både segling, villa och Ledin har han redan där fattat mängder av beslut och påverkats av otaliga källor, både politiska, kommersiella och icke-kommersiella media och sociala sådana.
För massmedia börjar allt mer förändras till att folk definierar sig själva, och får MER kontroll än tidigare. Utbudet är så brett, och bara breddas, samtidigt som möjligheterna att sortera och upptäcka smala saker ökar. Du känner säkert redan till The Long Tail.
Mallarna är redan så många och smala att de blir svårhanterliga, och det är därför modern marknadsföring oftare försöker få den presumtiva konsumenten att skräddarsy sin upplevelse.
För den fara du ser, att folk blir passiva och fördummade, händer ju faktiskt inte.
Den fara som faktiskt finns är snarare att folk begränsar sina egna intryck till sådant de redan trivs med. Inte att de blir tillsagda vad de skall trivas med.