Re: Debattfråga
OK, då tror jag att jag får hålla med Gurgeh... jag tror att sanningen faktiskt är att folk gillar det de konsumerar i kulturväg, eftersom att utbudet är så brett, även inom masskulturen. Vilken tonåring har missat att det både finns musik som hiphop, dödsmetall, "schlager", indie och pojkband, liksom... för att ta ett enkelt exempel.
...man får inte bli så upprörd över att folk gillar sånt man tycker är skräp, det får man bara tugga i sig. Folk gillade "kommersiellt skräp" även på den tiden det bara fanns en statsstyrd radiokanal som överhuvudtaget spelade populärmusik (en timme om dagen). Det är inget en monolitisk industri hjärntvättat dem till att gilla, det funkar inte så.
Om man överhuvudtaget ska ägna sig åt kommunikation så är den första och viktigaste läxan man måste lära sig: "all kommunikation sker på mottagarens villkor". Det betyder att man bara kan ändra åsikt på den som faktiskt redan gjort det, men inte kanske formulerat det för sig själv.
OK, då tror jag att jag får hålla med Gurgeh... jag tror att sanningen faktiskt är att folk gillar det de konsumerar i kulturväg, eftersom att utbudet är så brett, även inom masskulturen. Vilken tonåring har missat att det både finns musik som hiphop, dödsmetall, "schlager", indie och pojkband, liksom... för att ta ett enkelt exempel.
...man får inte bli så upprörd över att folk gillar sånt man tycker är skräp, det får man bara tugga i sig. Folk gillade "kommersiellt skräp" även på den tiden det bara fanns en statsstyrd radiokanal som överhuvudtaget spelade populärmusik (en timme om dagen). Det är inget en monolitisk industri hjärntvättat dem till att gilla, det funkar inte så.
Om man överhuvudtaget ska ägna sig åt kommunikation så är den första och viktigaste läxan man måste lära sig: "all kommunikation sker på mottagarens villkor". Det betyder att man bara kan ändra åsikt på den som faktiskt redan gjort det, men inte kanske formulerat det för sig själv.