Nekromanti Fantasydialekter

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Poseur said:
Dalmål är vad bondemilisen som spöar invasionsmakter talar.
Sen åker de och tar en pizza på kupolen och lyssnar på Sator & sladdar med PV:n.

Sic transit gloria Fantasy kampanj....

//EvilSpook

Ulfgeir

Swashbuckler
Catboots said:
Dalmål är givetvis hjältarnas språk. Något annat vore ju helt otänkbart. :gremwink:
Bah! Hjälten Beowulf var ju frånn götarnas rike, och då är det ju naturligtvis Västra Götalands då det var här landets vagga stog.. =^_^=

/Ulfgeir

Poseur

Swashbuckler
Sen åker de och tar en pizza på kupolen och lyssnar på Sator & sladdar med PV:n.
Visa delar utav dalarnas kultur kan jag inte stödja.

/Poseur svampplockardags

Übereil

Swashbuckler
Arfert said:
Ubereil said:
Intressant, jag har alltid sett alver som högkulturella Bhuddister, typ. Dom är inte arroganta, dom är bara bättre, så att aäga. Och det är väl inte så konstigt, med tanke på ålderskillnaden så är även dom älsta av människor som barn jämfört med genomsnittsalven.

Übereil
Alverna i Silmarillion är j inte så lite arroganta, och högmodiga, till exempel.
Jag har aldrig läst Simarillion. Därför räknas den inte Vi har helt enkelt fått vår bild av alver från olika källor.

Übereil

Arfert

Facit
Silmarillion är så att säga urkällan.. han (Tolkien, naturligtvis) började skriva den redan 1916 när han låg på fältsjukhus på västfronten... Det var där han skapade sina alver, alvspråken och Midgård. Bilbo och Sagan om ringen är spinoff-produkter. Det var där våra fantasy-alver skapades.

(...visst fanns det alver som påminner om de i modern fantasy i litteratur tidigare, som i The King of Elfland's Daughter av Lord Dunsany, men för det mesta var det nåt helt annat, antingen små älvor eller de alfer som förekommer i fornnordiska sagor.)

Übereil

Swashbuckler
Jag tar dig på ditt ord, men olika författare (/spelutvecklare) tolkar alver olika. I Minne, Sorg och Törne så var Sithierna som Simon kom i kontakt med inte högmodiga. Och samma känsla har jag fått överallt där jag stött på alver - dom är som värst lika högmodiga som alla andra. Sen kom jag ju bara halvägs genom Sagan om Ringen också.

It's all subjective and bound to circumstances, me thinks. Troligtvis har det något att göra var världen befinner sig på idealism vs cynismskalan. Ju mer cynisk världen är, detso mer högmodiga och cyniska är dom där gamla alverna.

Übereil

En liten dröm i uppfyllelse

Hurra! Jag har startat en tråd som fått en eldslåga på sig.

...som för övrigt verkar handla om att promota sin egen dialekt för sin favoritras.

Men oavsett det tycker jag att småländskan är given för misslorna.