Det finns ingen "gängse" fantasytradition eftersom det beror på vad du räknar in begreppet fantasy.
En definition från Wikipedia om fantasylitteratur som jag gillade säger "en skönlitterär berättelse som beskriver företeelser som läsaren anser är omöjliga". Och redan där ser vi att det är fullkomligt subjektivt =D
För mig är bibeln fantasy. För nån bokstavstroende är det inte fantasy, eftersom de troligen inte håller med om att bibeln är skönlitterär eller sakerna som händer där i är omöjliga.
Om du tycker att Mio min Mio handlar om en unge som hallucinerar medan han fryser ihjäl på en parkbänk kanske du inte ser den boken som fantasy. För mig handlar den boken inte om en unge som fryser ihjäl så för mig är den i allra högsta grad fantasy. Utifrån ovanstående "definition" dårå. Är det rätt definition? Även det är så klart subjektivt.
Den enda SAOB verkar säga om saken
Vilket jag absolut tycker göra Mio min Mio, Ronja Rövardotter, Bröderna Lejonhjärta, Pippi Långstrump etc till fantastik även om man tycker att Mio min Mio är en bok om en unge som fryser ihjäl, och vad det nu är folk tycker bröderna lejonhjärta är. Ja, bortsett från det där med "nedsättande mening" dårå. Men det var ju bara ofta, och kanske nu snarare skall bröja ses som en "äldre betydelse".
Men är fantastik samma sak som fantasy? Fair point. SAOB nämner inte fantasy, men det gör däremot SAOL, och då i bemärkelsen "en fantasigenre inom film och litteratur". Säger inte så mycket, men så är väl SAOL inte heller något "styrande dokument" (om man nu ens vill betrakta SAOB som det). För är inte även Milleniumtrillogin fantasi? Men jag tror det är väldigt få personer som skulle hävda att den ska räknas som varken fantastik eller fantasy.
Och inte tusan blir det enklare för att man slår upp "fantasi" i SAOB heller =D
Nej, jag håller fast vid min inledande mening; det finns ingen "gängse fantasy tradition". Det som finns en är oformlig hologramsfär som skiftar form och utbredning beroende på från vilken vinkel du tittar på den från. Och det är full möjligt för ett enskilt verka att vara både uppenbart fantasy och uppenbart "icke fantasy".
Att försöka definiera fantasy är som att försöka definiera en smörgås.