Nekromanti Fantasyklass fokus: Barbar

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klass och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Barbarer:

Barbarer är Arnold från den gamle Conan filmen. Seriöst. Det är vad de är. Inte för att det är något fel med det eller så. Men det är vad de är. De är halvnakna bärsärkar från bortom civilisationens gränser som är okorrumperade av saker som stadslivets lögner, kompromisser och hygien. Bärsärken är nästan aldrig så sofistikerad som andra krigare men de brukar kompensera med ren tuffhet och styrka.

Barbarens signatur move brukar vara att flippa ut och döda alla extra hårt, detta brukar kallas för vrede eller något liknande. Detta har egentligen väldigt lite med att göra med barbarens tema som en Conan liknande vilde. Faktum är att vredesförmågor fungerar bra som allt från Den här delen av fokuset är borttagen under protest till anime inspirerade Limit breaks. Detta gör att barbaren ofta är en utmärkt klass för multi-klassande.

Vanliga raser: Halv-orcer och andra raser som ofta är för dumma för att vara någon annan klass men vars styrka gör dem till naturliga barbarer.

Bra koncept bakom Barbarer jag sett: Wannabe Conan. Ja, fine det är en stereotyp men det är den bästa stereotypen.

Ninja som flippar ut och dödar folk baserad på ninjan i G.I Joe filmen.

Koncept jag aldrig vill se igen: Bara för att du är dum har du inte fått en stroke och du har inte ett mentalt handikapp.

Klädsel: Höft skynke eller hudarna från djur barbaren dödat.

Varför är Barnar den bästa klassen att spela?: Medan klassen är den kanske allra rakaste och lättaste att spela så har du fortfarande ett signifikant taktiskt beslut att fatta, när tänker du använda dina begränsade vredeskrafter?

Men barbaren är rättfram på ett härligt sätt. Där är få problem en yxa med nog kraft bakom den inte kan lösa. Yxan är mer eller mindre hela din färdighets lista. Slås, dyrka lås, förhandla. hota, desarmera fällor....

Bäst system att spela en Barbar i: Savage worlds och speciellt med barbar expansionen är mitt favorit system för att spela klassen i.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Rivers döds ninja läge från Serenity

Spoilertagga, tack. En Scifi-filmspoiler är inte riktigt vad man räknar med när man läser en tråd om Fantasy-rollspel.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
God45 said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Rivers döds ninja läge från Serenity
</div>
Spoilertagga, tack. En Scifi-filmspoiler är inte riktigt vad man räknar med när man läser en tråd om Fantasy-rollspel. </div></div>

Det är inte en spoiler och att påstå att det är det är löjligt. Men jag orkar inte ha den här diskussionen igen så jag lade det bakom en spoiler tag.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Det är inte en spoiler och att påstå att det är det är löjligt. Men jag orkar inte ha den här diskussionen igen så jag lade det bakom en spoiler tag.
Tack, men du glömde en bit.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
God45 said:
Tack, men du glömde en bit.
Vilken bit?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Du avslöjar en bit av handlingen vilket mycket väl kan försämra upplevelsen för någon som ovetandes läser ditt ursprungsinlägg.

Men jag har bett dig snällt, redan och ser ingen anledning att fortsätta den här off topic-biten.

Resten är upp till dig.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
Du avslöjar en bit av handlingen vilket mycket väl kan försämra upplevelsen för någon som ovetandes läser ditt ursprungsinlägg.

Men jag har bett dig snällt, redan och ser ingen anledning att fortsätta den här off topic-biten.

Resten är upp till dig.
Oh bullshit! Det är på framsidan av dvd:n, det är på bio postern och det är mindre än 5 minuter in i filmen! Biten är borttagen under protest.

Anchorman

Swashbuckler
Barbarer är coola, men få system gör dem rättvisa. Oftast är det så bra att ha rustning att det inte går att göra barbar.

Jag tror man skulle kunna göra det enkelt bara genom att ge fördelar till att inte använda rustning, jag menar man blir ju klart mindre klumpig om man inte har rustning, men detta brukar sällan vara med som regel i spel.

God45

#PrayersForBahakan
Anchorman said:
Barbarer är coola, men få system gör dem rättvisa. Oftast är det så bra att ha rustning att det inte går att göra barbar.

Jag tror man skulle kunna göra det enkelt bara genom att ge fördelar till att inte använda rustning, jag menar man blir ju klart mindre klumpig om man inte har rustning, men detta brukar sällan vara med som regel i spel.
Om man bara hade en regel som fluffade om rustning till något annat för barbarer hade det fungerat. Varför måste en rustning vara metall och inte extra bra reflexer/tuffare fysik liksom?

Korpen

Hero
Anchorman said:

Varför skulle inte barbarer ha rustning på sig?
En klassisk vikingabärsärk skulle nog kunna antas ha rustning, att inte ha det om man har råd och möjlighet verkar bara vara dumt.
Jag förstår inte varför rustningsanvändande står i motsats till att vara en barbar.

Anchorman

Swashbuckler
Conan hade ingen rustning :gremtongue:

För mig ser jag barbarer som rustningslösa. Alla krigarklasser har ju rustning så kul om nån inte har det.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Korpen said:
En klassisk vikingabärsärk skulle nog kunna antas ha rustning, att inte ha det om man har råd och möjlighet verkar bara vara dumt.
Till och med Conan drog väl på sig en rustning emellanåt? Så jag håller med. Allra minst borde de få gå runt i läderrustningar, men jag ser inte varför de inte kan ha både ringbrynja och plåtrustning.

Fast så förstår jag ju inte varför tjuvar inte får ha tvåhandsvapen och varför präster inte får ha svärd.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
Korpen said:
Till och med Conan drog väl på sig en rustning emellanåt? Så jag håller med. Allra minst borde de få gå runt i läderrustningar, men jag ser inte varför de inte kan ha både ringbrynja och plåtrustning.

Fast så förstår jag ju inte varför tjuvar inte får ha tvåhandsvapen och varför präster inte får ha svärd.
Bok Conan har rustning på sig mest hela tiden. Till och med film Conan har rustning. Men det är någonting med Barbaren som får en att tycka att de inte borde har rustning. Deras massiva oljade muskler borde blockera svärdshugg :gremwink:

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Bok Conan har rustning på sig mest hela tiden. Till och med film Conan har rustning. Men det är någonting med Barbaren som får en att tycka att de inte borde har rustning. Deras massiva oljade muskler borde blockera svärdshugg :gremwink:
Barbar = Könsneutral Battlebabe.

Så om rustningsvärdena går upp, ge barbaren defensiva förmågor som kompenserar för det (så länge han är barbarig). Varför inte?

Bara för att DnD inte ger dem defensiva bonusar så betyder det inte att du inte kan det.

wallahad

Swordsman
Har för mig att alla system har NÅGOT som kompensation för att inte ha rustning. Dnd har väldigt länge haft d12 hp.

Cybot

Mest spelbar
wallahad said:
Har för mig att alla system har NÅGOT som kompensation för att inte ha rustning. Dnd har väldigt länge haft d12 hp.
Vilket gör barbarer irriterande för andra om man inte har någon som kan spontankasta cure spells.