God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,548
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här gången fokuserar vi på Clerics:
Innan vi börjar är det dags att reda ut var Cleric klassen faktiskt kommer från. Fightern , magikern och tjuven har klara pulpfantasy förebilder, men Clericen är inte lika klar. Det bästa svaret kommer från Mike Mornard, en spelare i både Gygax och Arnesons tidiga rollspels kampanjer. Enligt honom skapades cleric klassen av Arneson som motståndare till en vampyrisk spelarkaraktär vid namn Sir Fang. Klassen var baserad på Peter Cushing som Van Helsing i Hammer horrors Dracula filmer och detta är anledningen till Turn undead förmågan. Andra källor, bland annat Gygax själv, pekar mot religiösa krigare så som tempelriddarna som en inspiration till klassen.
Hur som helst så är Clericen gudarnas tjänarr och den primära användaren av divine magic, alltså magi som kommer från gudarna. Detta är skilt från arkane magi vilket är vad trollkarlar använder på ett par sätt. Clerics ber för det mesta till sina gudar för att få tillgång till sina krafter, men i vissa världar kommer dessa istället från ett avtal slutet med guden eller från studerande av heliga texter. Divine magi är också mer fokuserat på beskyddande, boostande och helande formler medan arkane magi är mer fokuserat på att manipulera större mängder kraft.
Avgörande för clericens roll i kampanjvärlden är hur viktiga de är för sin gud och hur mycket uppmärksamhet de får från den samme. I Forgotten realms är clerics vanliga och kan mest jämföras med präster medan de i Dragon lance är extremt ovanliga och var och en av dem kan jämföras med en profet på nivå med Mohammed eller Moses.
Clerics kan falla från sin guds nåd men inte alls lika lätt som Paladins. För clerics handlar det mer om att tappa sin tro än moraliska överträdelser. Tvivel är clericsens eviga kompanjon, inte på om sin gud finns utan på sin dedikation till denna.
Många hävdar att det inte finns rum för tro i en värld där alla vet att gudarna finns men detta stämmer inte. Tro som att man tror att gudar finns är en ganska modern företeelse. Tro som man för det mesta talar om det i Bibeln handlar om dedikation till sin gud och en tro på hans löften och ens personliga dedikation till honom. Detta är den tro som clerics handlar om.
Vanliga raser: Väldigt spritt, nästan alla raser har clerics även om dessa dyrkar olika gudar och på olika sätt.
Bra koncept bakom Cleric karaktärer jag sett: Prästen som leder genom exempel och inte genom predikan. Som ger råd och samtalar med de som behöver det men som inte trycker sin tro på någon. En subtilt spelad cleric som kändes som en riktigt troende person. Alternativt Deus vult! prästen som kastar eld på sin guds fiender. För det är också kul
Koncept jag aldrig vill se igen: Om du vägrar hela eller boosta en gruppmedlem när ni slåss så förstör du för alla. Jag bryr mig inte om hur bra rollspels anledningar din karaktär har, lös det när orker inte försöker mörda er. Så karaktärer som bara helar "de värdiga" eller tar betalt för att hela suger.
Klädsel: Något passande för din gud är det lätta men intetsägande svaret. De flesta clerics har en stor rustning i sin guds färger och beväpnad med en stridshammare/Morgonstjärna eftersom det är bra regelmässigt. Min favorit klädsel är egentligen prästen klädd i bara guldkedjor och ett höftskynke som prästerna i Conan eller Elric.
Varför är Cleric den bästa klassen att spela?: Personligen älskar jag att kunna fucka upp odöda. Odöda är skitjobbigt att hantera för alla andra. De är immuna mot kritiska skador och rygg huggande. De är ofta extra tuffa mot de flesta skador och det krävs ibland till och med magiska vapen för att ens träffa dem. Och detta är inte inräknande de extra tuffa odöda så som vampyrer eller mumier som dessutom har en massa jobbiga special förmågor. Men som en clerik lommer du meja ner de svagare fienderna pch sedan använda magi och vapen special anpassade till att fimpa odöda till att ta hand om ledarna.
Rollspelsmessigt är det både kul och intressant att utforska olika former av tro och religion. Man får dessutom vara gruppens moraliska och etiska kompass vilket kanske är som roligast när man är evil och leder alla käpprätt åt helvetet men också är kul när man är Lawfull good och försöker få gruppen att inte bara mörda och stjäla sig genom världen.
Bäst system att spela en Cleric i: Pathfinder. Systemen med domäner och sub-domäner tillsammans med archetyper och många spells gör det möjligt att spela en cleric special anpassad efter din karaktärs gud och religion och inte bara en cleric i mängden. Warhammer fantasys präster är också intressanta eftersom deras tillvaro till stor del går ut på att inte reta upp sin gud.
PS. Varför var cleric bilderna de allra porrigaste jag hittat när jag letat bilder till fokustrådarna?
Den här gången fokuserar vi på Clerics:
Innan vi börjar är det dags att reda ut var Cleric klassen faktiskt kommer från. Fightern , magikern och tjuven har klara pulpfantasy förebilder, men Clericen är inte lika klar. Det bästa svaret kommer från Mike Mornard, en spelare i både Gygax och Arnesons tidiga rollspels kampanjer. Enligt honom skapades cleric klassen av Arneson som motståndare till en vampyrisk spelarkaraktär vid namn Sir Fang. Klassen var baserad på Peter Cushing som Van Helsing i Hammer horrors Dracula filmer och detta är anledningen till Turn undead förmågan. Andra källor, bland annat Gygax själv, pekar mot religiösa krigare så som tempelriddarna som en inspiration till klassen.
Hur som helst så är Clericen gudarnas tjänarr och den primära användaren av divine magic, alltså magi som kommer från gudarna. Detta är skilt från arkane magi vilket är vad trollkarlar använder på ett par sätt. Clerics ber för det mesta till sina gudar för att få tillgång till sina krafter, men i vissa världar kommer dessa istället från ett avtal slutet med guden eller från studerande av heliga texter. Divine magi är också mer fokuserat på beskyddande, boostande och helande formler medan arkane magi är mer fokuserat på att manipulera större mängder kraft.
Avgörande för clericens roll i kampanjvärlden är hur viktiga de är för sin gud och hur mycket uppmärksamhet de får från den samme. I Forgotten realms är clerics vanliga och kan mest jämföras med präster medan de i Dragon lance är extremt ovanliga och var och en av dem kan jämföras med en profet på nivå med Mohammed eller Moses.
Clerics kan falla från sin guds nåd men inte alls lika lätt som Paladins. För clerics handlar det mer om att tappa sin tro än moraliska överträdelser. Tvivel är clericsens eviga kompanjon, inte på om sin gud finns utan på sin dedikation till denna.
Många hävdar att det inte finns rum för tro i en värld där alla vet att gudarna finns men detta stämmer inte. Tro som att man tror att gudar finns är en ganska modern företeelse. Tro som man för det mesta talar om det i Bibeln handlar om dedikation till sin gud och en tro på hans löften och ens personliga dedikation till honom. Detta är den tro som clerics handlar om.
Vanliga raser: Väldigt spritt, nästan alla raser har clerics även om dessa dyrkar olika gudar och på olika sätt.
Bra koncept bakom Cleric karaktärer jag sett: Prästen som leder genom exempel och inte genom predikan. Som ger råd och samtalar med de som behöver det men som inte trycker sin tro på någon. En subtilt spelad cleric som kändes som en riktigt troende person. Alternativt Deus vult! prästen som kastar eld på sin guds fiender. För det är också kul
Koncept jag aldrig vill se igen: Om du vägrar hela eller boosta en gruppmedlem när ni slåss så förstör du för alla. Jag bryr mig inte om hur bra rollspels anledningar din karaktär har, lös det när orker inte försöker mörda er. Så karaktärer som bara helar "de värdiga" eller tar betalt för att hela suger.
Klädsel: Något passande för din gud är det lätta men intetsägande svaret. De flesta clerics har en stor rustning i sin guds färger och beväpnad med en stridshammare/Morgonstjärna eftersom det är bra regelmässigt. Min favorit klädsel är egentligen prästen klädd i bara guldkedjor och ett höftskynke som prästerna i Conan eller Elric.
Varför är Cleric den bästa klassen att spela?: Personligen älskar jag att kunna fucka upp odöda. Odöda är skitjobbigt att hantera för alla andra. De är immuna mot kritiska skador och rygg huggande. De är ofta extra tuffa mot de flesta skador och det krävs ibland till och med magiska vapen för att ens träffa dem. Och detta är inte inräknande de extra tuffa odöda så som vampyrer eller mumier som dessutom har en massa jobbiga special förmågor. Men som en clerik lommer du meja ner de svagare fienderna pch sedan använda magi och vapen special anpassade till att fimpa odöda till att ta hand om ledarna.
Rollspelsmessigt är det både kul och intressant att utforska olika former av tro och religion. Man får dessutom vara gruppens moraliska och etiska kompass vilket kanske är som roligast när man är evil och leder alla käpprätt åt helvetet men också är kul när man är Lawfull good och försöker få gruppen att inte bara mörda och stjäla sig genom världen.
Bäst system att spela en Cleric i: Pathfinder. Systemen med domäner och sub-domäner tillsammans med archetyper och många spells gör det möjligt att spela en cleric special anpassad efter din karaktärs gud och religion och inte bara en cleric i mängden. Warhammer fantasys präster är också intressanta eftersom deras tillvaro till stor del går ut på att inte reta upp sin gud.
PS. Varför var cleric bilderna de allra porrigaste jag hittat när jag letat bilder till fokustrådarna?