Nekromanti Fantasyklass fokus: Cleric

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Clerics:

Innan vi börjar är det dags att reda ut var Cleric klassen faktiskt kommer från. Fightern , magikern och tjuven har klara pulpfantasy förebilder, men Clericen är inte lika klar. Det bästa svaret kommer från Mike Mornard, en spelare i både Gygax och Arnesons tidiga rollspels kampanjer. Enligt honom skapades cleric klassen av Arneson som motståndare till en vampyrisk spelarkaraktär vid namn Sir Fang. Klassen var baserad på Peter Cushing som Van Helsing i Hammer horrors Dracula filmer och detta är anledningen till Turn undead förmågan. Andra källor, bland annat Gygax själv, pekar mot religiösa krigare så som tempelriddarna som en inspiration till klassen.

Hur som helst så är Clericen gudarnas tjänarr och den primära användaren av divine magic, alltså magi som kommer från gudarna. Detta är skilt från arkane magi vilket är vad trollkarlar använder på ett par sätt. Clerics ber för det mesta till sina gudar för att få tillgång till sina krafter, men i vissa världar kommer dessa istället från ett avtal slutet med guden eller från studerande av heliga texter. Divine magi är också mer fokuserat på beskyddande, boostande och helande formler medan arkane magi är mer fokuserat på att manipulera större mängder kraft.

Avgörande för clericens roll i kampanjvärlden är hur viktiga de är för sin gud och hur mycket uppmärksamhet de får från den samme. I Forgotten realms är clerics vanliga och kan mest jämföras med präster medan de i Dragon lance är extremt ovanliga och var och en av dem kan jämföras med en profet på nivå med Mohammed eller Moses.

Clerics kan falla från sin guds nåd men inte alls lika lätt som Paladins. För clerics handlar det mer om att tappa sin tro än moraliska överträdelser. Tvivel är clericsens eviga kompanjon, inte på om sin gud finns utan på sin dedikation till denna.

Många hävdar att det inte finns rum för tro i en värld där alla vet att gudarna finns men detta stämmer inte. Tro som att man tror att gudar finns är en ganska modern företeelse. Tro som man för det mesta talar om det i Bibeln handlar om dedikation till sin gud och en tro på hans löften och ens personliga dedikation till honom. Detta är den tro som clerics handlar om.

Vanliga raser: Väldigt spritt, nästan alla raser har clerics även om dessa dyrkar olika gudar och på olika sätt.

Bra koncept bakom Cleric karaktärer jag sett: Prästen som leder genom exempel och inte genom predikan. Som ger råd och samtalar med de som behöver det men som inte trycker sin tro på någon. En subtilt spelad cleric som kändes som en riktigt troende person. Alternativt Deus vult! prästen som kastar eld på sin guds fiender. För det är också kul :gremwink:

Koncept jag aldrig vill se igen: Om du vägrar hela eller boosta en gruppmedlem när ni slåss så förstör du för alla. Jag bryr mig inte om hur bra rollspels anledningar din karaktär har, lös det när orker inte försöker mörda er. Så karaktärer som bara helar "de värdiga" eller tar betalt för att hela suger.

Klädsel: Något passande för din gud är det lätta men intetsägande svaret. De flesta clerics har en stor rustning i sin guds färger och beväpnad med en stridshammare/Morgonstjärna eftersom det är bra regelmässigt. Min favorit klädsel är egentligen prästen klädd i bara guldkedjor och ett höftskynke som prästerna i Conan eller Elric.

Varför är Cleric den bästa klassen att spela?: Personligen älskar jag att kunna fucka upp odöda. Odöda är skitjobbigt att hantera för alla andra. De är immuna mot kritiska skador och rygg huggande. De är ofta extra tuffa mot de flesta skador och det krävs ibland till och med magiska vapen för att ens träffa dem. Och detta är inte inräknande de extra tuffa odöda så som vampyrer eller mumier som dessutom har en massa jobbiga special förmågor. Men som en clerik lommer du meja ner de svagare fienderna pch sedan använda magi och vapen special anpassade till att fimpa odöda till att ta hand om ledarna.

Rollspelsmessigt är det både kul och intressant att utforska olika former av tro och religion. Man får dessutom vara gruppens moraliska och etiska kompass vilket kanske är som roligast när man är evil och leder alla käpprätt åt helvetet men också är kul när man är Lawfull good och försöker få gruppen att inte bara mörda och stjäla sig genom världen.

Bäst system att spela en Cleric i: Pathfinder. Systemen med domäner och sub-domäner tillsammans med archetyper och många spells gör det möjligt att spela en cleric special anpassad efter din karaktärs gud och religion och inte bara en cleric i mängden. Warhammer fantasys präster är också intressanta eftersom deras tillvaro till stor del går ut på att inte reta upp sin gud.

PS. Varför var cleric bilderna de allra porrigaste jag hittat när jag letat bilder till fokustrådarna?

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Koncept jag aldrig vill se igen: Om du vägrar hela eller boosta en gruppmedlem när ni slåss så förstör du för alla. Jag bryr mig inte om hur bra rollspels anledningar din karaktär har, lös det när orker inte försöker mörda er. Så karaktärer som bara helar "de värdiga" eller tar betalt för att hela suger.
Fast det bästa konceptet jag någonsin sett för en cleric var en gnomisk cleric som dyrkade den hemlige guden av beskydd, brödraskap och kontrakt.
Problemet var att sagda gud var Lawful evil, och gudens "brödraskap" manifesterade sig ofta som grupper som erbjöd folk "beskydd". Mot en viss kompensation.

Hon började som en spelare, men hennes etik freakade ut gruppen ("Jag har förbundit mig att beskydda er, till de gränser som stipuleras i kontraktet. Men, vilket också nämns i kontraktet förväntar sig jag, som representant för mig gud, vissa mottjänster") till den grad att de försökte bli av med henne ("Det finns ingen klausul för att avsluta det här kontraktet förutom fullbordandet av våran business med en viss lich vars namn inte behöver nämnas. Ni kan inte bara avsluta ett lagligt kontrakt hux flux"). Först fredligt, sedan genom hot, och till sist med våld.

Spelaren skapade en ny karaktär (en något mindre creepy bard), men viss fan återvänder gnomen, som skurk! "Jag är besviken på er. Men kontraktet gäller, och det finns en del innestående gentjänster som ni är skyldiga mig. Vi kan börja med något som inte bör bekymra era små samveten för mycket. Det finns ett riktigt bra legokontrakt för en lokal nekromantiker...".

Det är problemet med clerics som är en del i en väletablerad religion. God tillgång till raise dead.

Bolongo

Herr Doktor
God45 said:
PS. Varför var cleric bilderna de allra porrigaste jag hittat när jag letat bilder till fokustrådarna?
Berätta mera om hur du sökte. :gremwink:

För när jag skrev in "Cleric" på Google fick jag till 95% upp bilder på folk i heltäckande rustning...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Koncept jag aldrig vill se igen: Präster som helt överger sina övertygelser och boostar och helar folk även fast de ständigt hånar prästens gud och tro. Prästen som endast står till tjänst för resten av gruppen hela tiden.

God45

#PrayersForBahakan
Bolongo said:
God45 said:
Berätta mera om hur du sökte. :gremwink:

För när jag skrev in "Cleric" på Google fick jag till 95% upp bilder på folk i heltäckande rustning...
Welll... Männen har heltäckande rustningar. Där är en del bilder på kvinnor i rustning också. Men de flesta kvinnorna ser ut så här:

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
God45 said:
Koncept jag aldrig vill se igen: Präster som helt överger sina övertygelser och boostar och helar folk även fast de ständigt hånar prästens gud och tro. Prästen som endast står till tjänst för resten av gruppen hela tiden.
Om det här pågår har man inte pratat innan spelet om vilka sorters karaktärer man ska göra. Om clericen vägrar hela så är det samma sak som PVP våld och det bör bemötas som det.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Äsch, strunt! Det är inte mer PvP-våld än om tjuven vägrar ge sina pengar till krigaren för att denna ska kunna köpa en rustning.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
Äsch, strunt! Det är inte mer PvP-våld än om tjuven vägrar ge sina pengar till krigaren för att denna ska kunna köpa en rustning.
Det leder direkt till ens död så jo det är det.

Den här situationen är ok om man kommit överens om den innan men annars suger den. Killen som hånar clericens religion suger och clericen som vägrar hela suger.

Har man kommit fram till att pvp och sådana här situationer är ok så kommer jag i och för sig hämnas med att mörda clericen om han vägrar hela mig och är jag clericen kommer återhållander av helning följas av en spikklubba i hjärnan :gremwink:

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Welll... Männen har heltäckande rustningar. Där är en del bilder på kvinnor i rustning också. Men de flesta kvinnorna ser ut så här:
Nja. Fantasy var inte bra på det innan, men jRPGna har bara gjort det värre. "Full Plate" är full plate på män. På kvinnor är det g-string av plåt.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
God45 said:
Nja. Fantasy var inte bra på det innan, men jRPGna har bara gjort det värre. "Full Plate" är full plate på män. På kvinnor är det g-string av plåt.
Det som förvånade mig är att just clericsen är sexigare än de andra klasserna. What is up with that?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Killen som hånar clericens religion suger och clericen som vägrar hela suger.
Jag tycker det låter som roligt rollspelande jag. Så jäkla trist när alla är helylle och håller varandra om ryggen. Och sjukt trist när en cleric förutsätts gå runt och hela alla bara för att han är cleric.

Jag kom att tänka på den här som ett rätt bra exempel, som tyvärr faller lite på att det visade sig vara en druid och inte en cleric, men same same:
En druid som inte var cleric som jag trodde =)

För att väga upp länkar jag istället till den här som till viss del tar upp mina känslor:

I'n a cleric, not your bitch

Varför måste en cleric vara en helare? Bara för att resten av gruppen tycker det är praktiskt? Vill du ha en helare, spela en helare själv.

Och jag skulle säga att inte köpa en rustning till krigaren leder lika direkt till döden.

I och för sig, slår det mig nu, så är det en liten grej som som det här står och faller med:

Om man har gjort just en helare, och sagt att man ska hela folk, och sen inte gör det. Tja... då är det lite sisådär.

Har man aldrig påstått att man gjort en helare, eller till och med sagt att man inte är en helare? Då ser jag inte att någon har något att klaga på.

"Ja, jag har en helande besvärjelse förberedd. Nej, jag tänker inte lägga den på dig. Den är till för när jag blir skadad. Vill du bli helad? Då borde du ha köpt den där helande drycken sist istället för att köpa det där nya svärdet."

God45

#PrayersForBahakan
Om man har gjort just en helare, och sagt att man ska hela folk, och sen inte gör det. Tja... då är det lite sisådär.
Det här är situationen jag tänkte mig. Spelar man en cleric som boostar sig själv eller gör annat ska man inte vänta sig helning. Min nuvarande karaktär är en cleric som är attack magiker, jag har knappt någon helning.

God45

#PrayersForBahakan
Arvidos MC said:
Bara att säga "prästinna" låter ganska sexigt!
I och för sig men jag tänkte att både inquisitorn och de olika tjuvarna skulle ha fler sexiga bilder.

Leon

Leo carcion
Detta är en av anledningarna jag tycker att det är knivigare att rollspela efter roll (snarare än system) i div. D&D-iterationer.

wallahad

Swordsman
Allt hänger på hur gruppen har kommit överens om HUR man ska spela.

Spelar man Sin roll utifrån världens grunder, ink gudarnas värdering.

Eller spelar man för att hjälpa gruppen framåt.

När dessa två läger hamnar i konflikt så blir gruppen lidande. Hade en sådan spelare.
Han ville ROLLspela mer än RULLspela. Tyvärr var han också sämst på att initiera rollspelande.
Innan jag la böckerna på hyllan provade vi stänga ute honom fr spel i 1 månad. Han skärpte sig något efter det.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag har varit med om i 2nd edition när vi spelade första Ravenloft-scenariot att gruppens cleric inte ville hela min karaktär (en elven houri/thief), när hon var döende av spindelgift med en damage-over-time skada. Nu löstes det genom att de andra lyckades få min karaktär till ett zigenarläger där det fanns en person som kunde hela även om det var ett close-call. Tror jag var nere på -7 eller -8 Hp. Till saken hör ju också då att min karaktär hade egna healing-spells (kiss of healing, samt en förbättrad version som hon forskade fram själv, så hon var ju rätt populär bland övriga karaktärer)

Orsaken till att clericen (som inte hade varit med vidare länge i gruppen) inte ville hela min karaktärvar att han inte gillade kvinnor och ansåg ju att min karaktär verkligen var en syndare. Vi kan ju säga som så att det inte föll väl ut (spelaren gjorde det bara för att djävlas i det läget). Min karaktär var ju inte den enda kvinnliga karaktären i gruppen, och clericen hade inte uttryckt något sådant ogillande tidigare i äventyret. Om jag minns rätt så tog några av de andra karaktärerna en rejäl hämnd på honom, och spelaren fick göra en ny karaktär.

/Ulfgeir

wallahad

Swordsman
Cleric som så anser jag inte gör så bra fighter då deras framgång endast hänger på spells.

Däremot så märks skillnaden rejält med eller utan healer i gruppen.
Ingen annan klass gör så stor skillnad i en strids omgång som en cleric.

I så fall är gruppen construcrs med en wizard. :)

God45

#PrayersForBahakan
wallahad said:
Cleric som så anser jag inte gör så bra fighter då deras framgång endast hänger på spells.

Däremot så märks skillnaden rejält med eller utan healer i gruppen.
Ingen annan klass gör så stor skillnad i en strids omgång som en cleric.

I så fall är gruppen construcrs med en wizard. :)
Clericen som boostar sig själv är ett monster i en fight i 3.5 och spöar lätt en fighter av samma level. Plus att clericen kan summona monster och kasta attack spells. Helning i 3.5 är däremot rätt oeffektivt i en strid, fiender kommer minska gruppens hp snabbare än clerricen kan fixa det.