God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,548
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här gången fokuserar vi på Paladins:
What`s a paladin?
En Paladin var historiskt en av Karl den stores riddare, eller kanske bara de tolv främsta av hans riddare. De var religiösa krigare som slogs mot hedningar och mot muslimer, deras mest kända dåd är dock troligen påhittade men symboliserar kristen militäröverlägsenhet över saracenerna. I boken Three hearts and three lions av Poul Anderson utvecklas det här konceptet till att vara en krigare som kämpar för lag och för det goda och som har magiska krafter på grund av det. Det är med stor sannolikhet den här versionen av Paladins som inspirerade D&D:s paladin eftersom de är mer eller mindre identiska. Paladinen har sedan hoppat över till mer eller mindre alla rollspel någonsin i någon form eftersom det är ett så tilltalande koncept. Paladins är speciellt vanliga i datorrollspel där de dyker upp i bland annat Ultima och World of Warcraft.
Paladins är avskydda av många spelare. Detta beror på ett par anledningar men den främsta är att de antingen hade en riktigt usel GM som tvingade dem att begå en ond handling eller att de hade en riktigt dålig spelare i gruppen som spelade en och som förstörde alla andras roliga genom att var stelbentare än Eiffeltornet. Lösningen på det här är enkel. 1. Spelaren och inte GM:en avgör när hennes Paladin faller. 2. Spelaren är inte ett kukhuvud. Där problemet är nu löst.
Vanliga raser: Många spel begränsar Paladins till att vara människor, detta är någonting jag gillar. En paladin ska vara höjden av vad en människa kan uppnå moraliskt och spirituellt, det förtas lite när det finns en massa super renhjärtade alver som också är paladins.
Bra koncept bakom Paladins jag sett: Tjejen som vill falla eftersom hon då kan göra vad som är effektiv istället för vad som är rätt men som hindrar sig själv av moraliska anledningar precis innan fallet varje gång. Det var intressant att se någon dansa mellan idealism och pragmatism precis vid kanten av att inte vara en paladin längre.
Koncept jag aldrig vill se igen: Du vet vad jag sa om att vara stelbent och inte låta någon ha något kul tidigare, gör inte det för den karaktären suger. Men gå inte heller på andra hållet och var "Woho, sex och droger är ok så länge ingen blir skadad". Inga hippie paladiner, ok? Glöm inte Lawful biten av ditt alignment.
Klädsel: Skinande rustning eller liknande, passar det inte med tung rustning bär du skinande vitt över din läder rustning och har ens stor vit slängkappa. Visst, ödmjukhet är en dygd men du är också symbolen som ska inspirera och lyfta upp de andra.
Varför är Paladin den bästa klassen att spela?: Eftersom du är självständig, du kan slåss och hela dig själv och driva bort odöda eller onda fiender är det mekaniska svaret. Men det mycket bättre svaret är för att du vill spela en hjälte. Du är trött på stjälandet och mördandet som man ofta faller in i i rollspel, du är trött på torterande av fångade fiender och du vill spela killen med den vita hatten. Och det är grymt! Det känns bra att sparka ondska i röven och utmana tyraner! Du är också den naturliga ledaren för gruppen, du är adlig och helig. Så led via exempel, både gruppen och folket.
Bäst system att spela en Paladin i: AD&D är det bästa systemet utan tvekan, paladiner är ovanliga på grund av kraven på att komma in i klassen, de är mäktiga och systemet stödjer deras ledarroll.
Den här gången fokuserar vi på Paladins:
What`s a paladin?
En Paladin var historiskt en av Karl den stores riddare, eller kanske bara de tolv främsta av hans riddare. De var religiösa krigare som slogs mot hedningar och mot muslimer, deras mest kända dåd är dock troligen påhittade men symboliserar kristen militäröverlägsenhet över saracenerna. I boken Three hearts and three lions av Poul Anderson utvecklas det här konceptet till att vara en krigare som kämpar för lag och för det goda och som har magiska krafter på grund av det. Det är med stor sannolikhet den här versionen av Paladins som inspirerade D&D:s paladin eftersom de är mer eller mindre identiska. Paladinen har sedan hoppat över till mer eller mindre alla rollspel någonsin i någon form eftersom det är ett så tilltalande koncept. Paladins är speciellt vanliga i datorrollspel där de dyker upp i bland annat Ultima och World of Warcraft.
Paladins är avskydda av många spelare. Detta beror på ett par anledningar men den främsta är att de antingen hade en riktigt usel GM som tvingade dem att begå en ond handling eller att de hade en riktigt dålig spelare i gruppen som spelade en och som förstörde alla andras roliga genom att var stelbentare än Eiffeltornet. Lösningen på det här är enkel. 1. Spelaren och inte GM:en avgör när hennes Paladin faller. 2. Spelaren är inte ett kukhuvud. Där problemet är nu löst.
Vanliga raser: Många spel begränsar Paladins till att vara människor, detta är någonting jag gillar. En paladin ska vara höjden av vad en människa kan uppnå moraliskt och spirituellt, det förtas lite när det finns en massa super renhjärtade alver som också är paladins.
Bra koncept bakom Paladins jag sett: Tjejen som vill falla eftersom hon då kan göra vad som är effektiv istället för vad som är rätt men som hindrar sig själv av moraliska anledningar precis innan fallet varje gång. Det var intressant att se någon dansa mellan idealism och pragmatism precis vid kanten av att inte vara en paladin längre.
Koncept jag aldrig vill se igen: Du vet vad jag sa om att vara stelbent och inte låta någon ha något kul tidigare, gör inte det för den karaktären suger. Men gå inte heller på andra hållet och var "Woho, sex och droger är ok så länge ingen blir skadad". Inga hippie paladiner, ok? Glöm inte Lawful biten av ditt alignment.
Klädsel: Skinande rustning eller liknande, passar det inte med tung rustning bär du skinande vitt över din läder rustning och har ens stor vit slängkappa. Visst, ödmjukhet är en dygd men du är också symbolen som ska inspirera och lyfta upp de andra.
Varför är Paladin den bästa klassen att spela?: Eftersom du är självständig, du kan slåss och hela dig själv och driva bort odöda eller onda fiender är det mekaniska svaret. Men det mycket bättre svaret är för att du vill spela en hjälte. Du är trött på stjälandet och mördandet som man ofta faller in i i rollspel, du är trött på torterande av fångade fiender och du vill spela killen med den vita hatten. Och det är grymt! Det känns bra att sparka ondska i röven och utmana tyraner! Du är också den naturliga ledaren för gruppen, du är adlig och helig. Så led via exempel, både gruppen och folket.
Bäst system att spela en Paladin i: AD&D är det bästa systemet utan tvekan, paladiner är ovanliga på grund av kraven på att komma in i klassen, de är mäktiga och systemet stödjer deras ledarroll.