Nekromanti Fantasyklass fokus: Paladin

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Urk, vilket gud vill ha någon annan guds avskräde? Som SL hade jag nog snarare kört på linjen att om en ond gud lyckas få en god präst att föråda sin gud, så överger den onda guden också prästen sen. Den onda guden har trots allt gjort livet surt för den goda guden och dess tjänare. Det är vinst nog. Vem skulle lite på någon som redan förått allt hon stod för?

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
Urk, vilket gud vill ha någon annan guds avskräde? Som SL hade jag nog snarare kört på linjen att om en ond gud lyckas få en god präst att föråda sin gud, så överger den onda guden också prästen sen. Den onda guden har trots allt gjort livet surt för den goda guden och dess tjänare. Det är vinst nog. Vem skulle lite på någon som redan förått allt hon stod för?
I min kampanjvärld är Clerics ovanligs och de är ett av de få sätten gudarna har att direkt påverka den dödliga världen så det ska mycket till innan man inte vill ha en cleric. Det är som att omvända en spion mer än något annat, de är effektiva så du vill ha dem.

Leon

Leo carcion
Alltsa, egentligen ar det ju inte Paladiner som ar konstiga, utan Clerics. Stridande gudsman? Ja det skulle vara shao-lin i sa fall. Valdigt konstigt. Antar att det ar baserat pa Biskop Udo, som slogs tillsammans med Willhelm Erovraren vid Hastings, men anda

Cybot

Mest spelbar
Etepete said:
Alltsa, egentligen ar det ju inte Paladiner som ar konstiga, utan Clerics. Stridande gudsman? Ja det skulle vara shao-lin i sa fall. Valdigt konstigt. Antar att det ar baserat pa Biskop Udo, som slogs tillsammans med Willhelm Erovraren vid Hastings, men anda
Vadå konstigt? Absalon Hvide ledde ju själv korståg mot venderna (och andra) och sägs ha avbrytit en predikan med att nu fick de låta svärden sjunga guds lovsång när han hörde att pirater närmade sig.

Leon

Leo carcion
Cybot said:
Vadå konstigt? Absalon Hvide ledde ju själv korståg mot venderna (och andra) och sägs ha avbrytit en predikan med att nu fick de låta svärden sjunga guds lovsång när han hörde att pirater närmade sig.
Ok, Absalon och Udo. Det ar tva.

God45

#PrayersForBahakan
Etepete said:
Cleric klassen är faktiskt baserad på Van Hellsing från Hammer horror filmerna, det är däärifrån turn undead kommer. Men man ser det inte så klart längre.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag håller med, precis som att munkar i de fall de finns med alltid är mästare på att slåss med händerna.

anth

Vetefan
God45 said:
Etepete said:
Cleric klassen är faktiskt baserad på Van Hellsing från Hammer horror filmerna, det är däärifrån turn undead kommer. Men man ser det inte så klart längre.
clerics är baserade på tempelherreorden och malteserordern, d.v.s. korsriddare - så det är clerics som är religiösa riddare.

Paladinen däremot är en ledare (kravet var från början CHA 17)

ro83rt

Swordsman
Förutsatt att lojalitet är något som uppskattas av den onda guden. Backstabbing kan vara en aktivitet som ligger den aktuella entiteten särskilt varmt om hjärtat. Fallet behöver inte vara en enskild handling utan en övergång till metoder som ligger den onda guden närmare. Ett klassiskt tortyr för att rädda oskyldiga är småtrevligt dilemma för den rättfärdige paladinen.

God45

#PrayersForBahakan
Argh! said:
God45 said:
Etepete said:
clerics är baserade på tempelherreorden och malteserordern, d.v.s. korsriddare - så det är clerics som är religiösa riddare.

Paladinen däremot är en ledare (kravet var från början CHA 17)
Förutom att nej, clericen är baserad på Van Hellsing från början. Det är dock sant att Gygax senare jämförde dem med religösa riddarordnar. Se grognardia för detaljer:

http://grognardia.blogspot.se/2008/05/medic.html

Bunny

Crazy like a fool
God45 said:
Bunny said:
God45 said:
I 4ed hade han helt klart varit en Avenger och i Pathfinder hade han varit en Inquisitor.
Kommer inkvisitorer få sitt eget fokus, för min bästa spelupplevelse som "paladin" var lugnt då jag spelade inkvisitor.

Det dyker ofta upp en skillnad mellan de båda när de existerar i samma spel, men ett spels inkvisitorer kan mycket väl påminna jättemycket om ett annat spels paladiner. Så för mig känns de lite lika samma.
Inquisitorn/häxjägaren kommer få sitt eget fokus längre fram :gremsmile:
Då får ni försöka hålla er tills dess i väntan på att få höra min story. :gremtongue:

Bolongo

Herr Doktor
God45 said:
Jag kan köpa att just Turn Undead kommer därifrån, men ringbrynjan och stridsklubban då?

Hade för mig att den stridande gudsmannen byggde på Biskop Turpin, som likt paladinerna hängde med Karl den Store.

God45

#PrayersForBahakan
Bolongo said:
God45 said:
Jag kan köpa att just Turn Undead kommer därifrån, men ringbrynjan och stridsklubban då?

Hade för mig att den stridande gudsmannen byggde på Biskop Turpin, som likt paladinerna hängde med Karl den Store.
Stor chans att det här stämmer. Det låter troligt i alla fall. Jag vet bara att grund iden kom från Grand Moff Tharquin hållandes ett kors :gremwink:

Bolongo

Herr Doktor
Etepete said:
Bolongo said:
Biskop Odo, Willhelm erövrarens vapendragare är en annan kandidat. https://en.wikipedia.org/wiki/Odo,_Earl_of_Kent
Intressant att "He may also have sponsored an early version of The Song of Roland." Eftersom det knyter tillbaks till Karl och Turpin. :gremwink:

Jag har ett vagt minne av att någon gammal Dragon-artikel rentav citerade Rolandssången när de skulle motivera Clerics och Paladins, men orkar inte gå och gräva efter det nu...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Eftersom den här tråden är till för att diskutera paladiner så tänkte jag göra just det. Ur mitt eget perspektiv.

Jag tänkte köra lite Baldur's Gate-inspirerat spelande i Faerûn men i Anarchclowns Mythssystem. För att göra det lite mer kopplat tänkte jag köra ett löst klassystem, som i grunden bara innebär att man får +1 på alla slag som hör till ens klass, så att säga.

Hur kommer paladiner in i bilden? Jo, jag tänkte inte ha med paladiner som klass. Jag tänker mig istället att för att vara Paladin så är man snarare en Fighter som väljer lite "clericliknande förmågor" eller så är man en Cleric som väljer lite "figherförmågor", beroende på vilket håll man vill närma sig konceptet och vilken område man vill fokusera på.

Men, vad skulle det i så fall innebära att vara Paladin? Får man några fördelar eller extragrejor som paladin? Vad borde vara kraven för att få kalla sig för paladin?

Om ni inte är bekanta med mythsreglerna så går det alldeles utmärkt att prata mer om generella tankegångar kring det här.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tycker det här låter som en utmärkt ide :gremsmile:

De enda kraven jag hade haft på någon som kallar sig Paladin är att de är Lawful Good och att de har en detect evil förmåga. Just detect evil vill jag ha med så att Paladinen vet ifall en varelse som ser ond ut inte är det och vilka män som egentligen är monster. Plus det skapar en bra kontrast mellan lag och rättvisa när paladinen går ner för en gata och vet vem som säljer droger och vem som slår sina fruar men inte kan göra något åt det eftersom det inte vore lawful att bara straffa dem utan rättegångar och grejer.

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:
Jag tycker det här låter som en utmärkt ide :gremsmile:

De enda kraven jag hade haft på någon som kallar sig Paladin är att de är Lawful Good och att de har en detect evil förmåga. Just detect evil vill jag ha med så att Paladinen vet ifall en varelse som ser ond ut inte är det och vilka män som egentligen är monster. Plus det skapar en bra kontrast mellan lag och rättvisa när paladinen går ner för en gata och vet vem som säljer droger och vem som slår sina fruar men inte kan göra något åt det eftersom det inte vore lawful att bara straffa dem utan rättegångar och grejer.
Just detect evil är det första jag plockar bort från paladiner. Detect Evil/Detect Good existerar inte som spells om jag spelleder.

Cybot

Mest spelbar
弾幕 said:
Just detect evil är det första jag plockar bort från paladiner. Detect Evil/Detect Good existerar inte som spells om jag spelleder.
Detect Evil existerar när jag kör den här typen av spel.
Men den är inte så känslig. Det ska liksom vara demoner, artefakter av oerhörd ondska och lidande eller magiker/clerics som har använt ond magi och verkligen göttat ner sig i sådant.

T.ex. En seriemördare hittar man inte med Detect Evil (om han inte råkar vara ond kultist också), men om han har en fetish som han har använt i samband med tortyr/mord så kan detect evil upptäcka den (men inte varför han har den).

Detect Evil är liksom inte en Magisk Ondskeradar utan snarare en typ av clairvoyance.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
弾幕 said:
Detect Evil existerar när jag kör den här typen av spel.
Men den är inte så känslig. Det ska liksom vara demoner, artefakter av oerhörd ondska och lidande eller magiker/clerics som har använt ond magi och verkligen göttat ner sig i sådant.

T.ex. En seriemördare hittar man inte med Detect Evil (om han inte råkar vara ond kultist också), men om han har en fetish som han har använt i samband med tortyr/mord så kan detect evil upptäcka den (men inte varför han har den).

Detect Evil är liksom inte en Magisk Ondskeradar utan snarare en typ av clairvoyance.
Jag gillar den bättre som magisk ondskeradar. Varje person paladinen pratar med pingar upp med saker som:

*Stjäl från sin arbetsgivare*

*Är otrogen mot sin flickvän*

*Ger aldrig pengar till välgörenhet*

*Slår sina barn*

Och paladinen måste balansera på eggen mellan lag och rättvisa varje sekund av varje dag.