Nekromanti Fantasyklass fokus: Sorcerer

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Sorcerers:




Vissa måste söka upp och lära sig magi. De måste studera böcker, eller sluta pakter med demoner eller knäböja inför gudar. Amatörer, wannabes och tjuvar av din födslorätt. Du ÄR magi. Magi är vad som pumpar genom dina ådror, det finns i dina ben, det brinner i din själoch det dunkar bakom dina ögon. De säger att drakar är personifikationen av magi men "de" vet inte vad de pratar om. En drake är en stor fet blob som ligger på sin hög med guld som en likmask ligger i hög med ruttnande fet. Du är en drake, du är elden och vreden och magin. Du är hunger och makt.

Visst, det har sina nackdelar. En trollkarls magi är som ett klockverk eller som spetsen på en skalpell medan din är brutal och trubbig. Men du vet att ingen skallpel har chansen att matcha kraften från släggan till ansiktet som är din magi. Det handlar inte om att ha det perfekta verktyget för varje situation, det handlar om att när du har en hammare så ser alla problem ut som spikar.

Sorcerers kan få sin magi på flera olika sätt. För det mesta är det en fråga om deras blodslinje, din mormors mormor hade en affär med en gud eller en drake i männsklig form och 150 år senare så är du en sorcerer. Men sorcerers kan också får sina krafter på andra sätt så som att de är födda under speciella stjärntecken, deras mödrar deltog i vissa ritualer under graviditeten eller så är de helt enkelt utvalda av ödet. Det viktiga är att de föddes med sin magi och att den på många sätt är vem de är.





Vanliga raser: Människor är som vi tidigare kommit fram till den slampigaste rasen och därför rasen som är genomskjuten av flest skumma blodslinjer. Detta gör att de flesta sorcerers är människor eller delvis människor så som halv-alver.

Bra koncept bakom Sorcerers jag sett: Fallen adelskvinna som förlorat husets makt, tillgångar och status. Men som inte kan förlora sin magi.

Världens lataste och mest dekadenta magiker. Caligula nivåer av dekadens och magin att backa upp det med.

Personen med titan blod vars planer är inget mindre än att störta gudarna och ge kontrollen över skapelsen tillbaks till hans förfäder.

Koncept jag aldrig vill se igen: Karaktären som är "utstött" och "missförstådd" på grund av sin magi är ett koncept som extremt lätt blir emo. Med sorcerers är det ännu dummare eftersom du kommer ha en maxad charisma till att kasta magier med. Så inget emo tack.

Klädsel: Så lite som möjligt. Okej, ned det är inte helt sant. Som en sorcerer är du den unga magiekern som kan vara sexig och förförisk och detta utan att ge av den där känslan av obehag som häxor orsakar. Detta kombinerat med den absoluta arrogansen som kommer från att man är magi leder till att Sorcerers klär sig spektakulärt och gärna inte har så mycket kläder på sig.

Varför är Sorerer den bästa klassen att spela?: Eftersom du får allt det spektakulära och allt det storslagna av att vara en trollkarl utan pappersarbetet. Eftersom du får leka med magi som en kraft och inte som formler eller kunskap utan som något som finns inom dig. Du får också spela en karaktär som är medfött bättre än alla andra, du är bättre inte bara genom dåd men genom blod. Du står över resten av varelserna runt dig som en gud bland insekter. Du är inte fångad av naturens lagar och du har aldrig varit det. Du var menad att tämja elden, gå på vatten och till och med flyga. Du ÄR magi och inget du eller någon annan gör kan någonsin ändra på det.

Bäst system att spela en Sorerer i: Pathfinder. Blodslinje systemt gör att du kan skrädarsy varifrån dina krafter kommer från och du har också en enorm lista med färdiga magier att välja från.

 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
När jag första gången såg sorceren, i DnD runt år 2000, tyckte jag att den var smått revolutionerande.

Min första reaktion var att den ersätter psionicisten - så blev ju inte fallet, men faktum är att i kampanjer med både sorcerers och psions känns det som en av dem är överflödig.

Min andra reaktion är att sorcery förklarar innate spellpowers som vissa monster har. Eller mer korrekt, klassen sorcerer är egentligen bara en utveckling/specialisering av de innate spellpowers vissa monster har.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Ett sorceror koncept som jag har lekt med är sorcerorn med art dysfori.
Han kanske är en människa (eller kobold. In min version av fantasy så kryllar det av sorcerors bland kobolds, och det är en av anledningarna varför att de säger att de härstammar från drakarna).

Han är så säker på att de krafterna han har inte passar ihop med den ynkliga kroppen som han är bosatt i. Han kan inte vara människa eller något så vekt, inte egentligen.
Han borde egentligen ha en mycket större och vackrare kropp som skulle vara så mycket mer passande till de krafter han har.

Kort sagt så har sorcerorn en quest att göra sig själv till drake/demon/illithid eller vad han nu vill bli.
Och inte sånt fejk-drakande som man kan bli genom polymorph, för det är inte på riktigt (även om det både hjälper och stjälper. Att få anta en sådan form för bara några ögonblick gör Sorcerorn lycklig, men att han inte äger den formen egentligen gör sorcerorn mer deprimerad, för nu vet han hur vacker han kan vara egentligen).

En Targaryen på steroider ungefär. Övrig Targarisk galenskap är optional.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Cybot said:
Ett sorceror koncept som jag har lekt med är sorcerorn med art dysfori.
Han kanske är en människa (eller kobold. In min version av fantasy så kryllar det av sorcerors bland kobolds, och det är en av anledningarna varför att de säger att de härstammar från drakarna).
Dragon Disciple?
(det är väl den prestige class som mest kopplas ihop med sorecerer)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Argh! said:
Cybot said:
Ett sorceror koncept som jag har lekt med är sorcerorn med art dysfori.
Han kanske är en människa (eller kobold. In min version av fantasy så kryllar det av sorcerors bland kobolds, och det är en av anledningarna varför att de säger att de härstammar från drakarna).
Dragon Disciple?
(det är väl den prestige class som mest kopplas ihop med sorecerer)
Dragondisciple är en sådan hemsk klass (inte i koncept, men i utförande) att den inte existerar. Nej. Aldrig. Speciellt så är den jefligt kass för en sorceror.

P.S: Eller rättare sagt, den har absolut varit det. Pathfinder tycks ha lagt till att den faktiskt boostar ens klass och inte bara ger fler spellslots.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Argh! said:
När jag första gången såg sorceren, i DnD runt år 2000, tyckte jag att den var smått revolutionerande.

Min första reaktion var att den ersätter psionicisten - så blev ju inte fallet, men faktum är att i kampanjer med både sorcerers och psions känns det som en av dem är överflödig.

Min andra reaktion är att sorcery förklarar innate spellpowers som vissa monster har. Eller mer korrekt, klassen sorcerer är egentligen bara en utveckling/specialisering av de innate spellpowers vissa monster har.
Det här är ett väldigt coolt sätt att tänka på det som inte har slagit mig. Men det är väldigt passande :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Jag gillar inte sorcerern.

Låt mig justera det uttalandet: Jag gillar konceptet med medfödd kraft och jag föredrar 3.X-sorcerern framför 3.X-wizarden... Men de är samma klass med lite olika stats. Så varför ha två olika?

Medfödd kraft? Lätt något man skulle kunna göra med Wizarden - faktum är att arketypiska wizards verkar ha det medfött (t ex Merlin, Gandalf) eller om det är intränat så verkar det ändå inte vara kopplat till intelligens.

Unika spells? Nope. Du får samma lista som en Wizard.

Rent mekaniskt är wizarden och sorcerern så pass lika att man kunde valt en av dem och haft den andra som en variant. I 3.X så kunde man haft en feat eller ett feat-träd (sånt som casters slipper) för att slippa ha en spellbook - men här är det faktiskt wizarden som är värst, imho - att välja vilka spells man får ha under dagen är dumheter. Men 3.X hatar breda klasser - multiclass or bust - så jag förstår varför det steget inte gjordes (även om wizard/sorcerer i sig är breda klasser, med tanke på hur de får välja och vraka från magic schools). I 4th Edition skiljer de på dem inte bara med fluff utan med stridsroller (sorcerer är striker, wizard controller) - så där är det lite mer förståeligt.

Sorcerern är klassen för de som vill spela en "sexig" wizard men tycker att barden är för flummig/trist/svag som klass. Vad har personlig utstrålning/utseende med medfödd kraft att göra? Inget.

För övrigt är Intelligens som stat kopplad till trollkraft är 80-tal - om trollkarlen var mer "håll på med ritualer" och mindre "spotta ut eldboll på 5 sekunder" så skulle det kännas mer rätt. Som det är så vore det bättre med en ren "magisk kraft"-stat i D&D.

Sorcerern är wizarden gjord rätt i 3.X*, men med Charisma av någon anledning (vilket är fel).

Bah, humbug. :gremwink:

*Fast det är fortfarande 3.X, så...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Men de är samma klass med lite olika stats. Så varför ha två olika?
Rent mekaniskt är wizarden och sorcerern så pass lika att man kunde valt en av dem och haft den andra som en variant. I 3.X så kunde man haft en feat eller ett feat-träd
Aha! Men det finns en anledning till detta. Den anledningen är att Sorcerern delvis är till för folk som inte gillar att hålla på med reglerna och pappersarbetet som det innebär att spela en wizard. Det är jobbigt och tidskrävande att använda variantklasser och feat chains så då är det mycket vettigare bara göra en klass som är lättare att använda. Seriöst, vad är processen för att spela en sorcerer? Välj de coolaste magierna och kör! Att spela en wizard? Gå igenom alla spells, var bered att ändra vilka du har förbereda varje dag och försök skaffa fler.

Sorcerern är klassen för de som vill spela en "sexig" wizard men tycker att barden är för flummig/trist/svag som klass. Vad har personlig utstrålning/utseende med medfödd kraft att göra? Inget.
Jag har alltid sett charisma som hur mycket man är utvald av universum. Det är därför paladins måste ha hög charisma, de är älskade av gudarna. Sorcerers är fulla med magi och magi är den här fantastiska kraften, så klart de är älskade av universum.

För övrigt är Intelligens som stat kopplad till trollkraft är så 80-tal - om trollkarlen var mer "håll på med ritualer" och mindre "spotta ut eldboll på 5 sekunder" så skulle det kännas mer rätt. Som det är så vore det bättre med en ren "magisk kraft"-stat i D&D.
Grejen med wisards är ju att de gör alla de där ritualerna under de där 8 timmarna de måste vila för att förbereda spells. Sedan lagrar de magin i sin hjärna så att de bara kan kasta ut dem när de behövs. Det är därför de måste välja formlerna dagen innan.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
God45 said:
Jag har alltid sett charisma som hur mycket man är utvald av universum. Det är därför paladins måste ha hög charisma, de är älskade av gudarna. Sorcerers är fulla med magi och magi är den här fantastiska kraften, så klart de är älskade av universum.
Ser det snarare som närvaro.
En bard har stage presence och mystisk bardmagi. De är rockstjärnan och har det rätta kroppsspråket.
Därför har de karisma och dominerar rummet.

En paladin är utvald av en gud, att se honom är att se en varlse som bär en spillra av en gud i sin själ.
Närvaron av en gud kan vara både inspirerande och skräckinjagande.
Därför har de karisma och dominerar rummet.

En sorceror har makt. Inte spellboksmakt som kommer ur ingenstans utan rå elemental eller kanske infernal makt från mystiska plan bortom ditt förstånd. De bubblar av kraft och runt dem jäser en hotful aura, eller kanske en stjärnas strålglans. De har 1000-meters-blicken som om de ser rakt igenom dig och bortom.
Att betrakta en sorceror är som att betrakta en skogsbrand, en vulkan redo för utbrott eller en drake redo för strid. Rå kraft som hålls tillbaka endast av sorcerorns vilja.
Det är därför de har karisma och dominerar rummet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,604
Location
Ludvika
Cybot said:
En bard har stage presence och mystisk bardmagi. De är rockstjärnan och har det rätta kroppsspråket.
Därför har de karisma och dominerar rummet.

En paladin är utvald av en gud, att se honom är att se en varlse som bär en spillra av en gud i sin själ.
Närvaron av en gud kan vara både inspirerande och skräckinjagande.
Därför har de karisma och dominerar rummet.

En sorceror har makt. Inte spellboksmakt som kommer ur ingenstans utan rå elemental eller kanske infernal makt från mystiska plan bortom ditt förstånd. De bubblar av kraft och runt dem jäser en hotful aura, eller kanske en stjärnas strålglans. De har 1000-meters-blicken som om de ser rakt igenom dig och bortom.
Att betrakta en sorceror är som att betrakta en skogsbrand, en vulkan redo för utbrott eller en drake redo för strid. Rå kraft som hålls tillbaka endast av sorcerorns vilja.
Det är därför de har karisma och dominerar rummet.
This I like!
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Då dnd har kobbolder som spelbar klass gissa vad de har som favored class?
Sorc. :)

Skippa tanken om att möta en grupp warriors. Du möter en grupp kobbold sorcerer upp backade av fighter och cleric.
4 magic missiles senare är inte spelar gruppen lika glada på DM.
 
Top