God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,549
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här gången fokuserar vi på Sorcerers:
Vissa måste söka upp och lära sig magi. De måste studera böcker, eller sluta pakter med demoner eller knäböja inför gudar. Amatörer, wannabes och tjuvar av din födslorätt. Du ÄR magi. Magi är vad som pumpar genom dina ådror, det finns i dina ben, det brinner i din själoch det dunkar bakom dina ögon. De säger att drakar är personifikationen av magi men "de" vet inte vad de pratar om. En drake är en stor fet blob som ligger på sin hög med guld som en likmask ligger i hög med ruttnande fet. Du är en drake, du är elden och vreden och magin. Du är hunger och makt.
Visst, det har sina nackdelar. En trollkarls magi är som ett klockverk eller som spetsen på en skalpell medan din är brutal och trubbig. Men du vet att ingen skallpel har chansen att matcha kraften från släggan till ansiktet som är din magi. Det handlar inte om att ha det perfekta verktyget för varje situation, det handlar om att när du har en hammare så ser alla problem ut som spikar.
Sorcerers kan få sin magi på flera olika sätt. För det mesta är det en fråga om deras blodslinje, din mormors mormor hade en affär med en gud eller en drake i männsklig form och 150 år senare så är du en sorcerer. Men sorcerers kan också får sina krafter på andra sätt så som att de är födda under speciella stjärntecken, deras mödrar deltog i vissa ritualer under graviditeten eller så är de helt enkelt utvalda av ödet. Det viktiga är att de föddes med sin magi och att den på många sätt är vem de är.
Vanliga raser: Människor är som vi tidigare kommit fram till den slampigaste rasen och därför rasen som är genomskjuten av flest skumma blodslinjer. Detta gör att de flesta sorcerers är människor eller delvis människor så som halv-alver.
Bra koncept bakom Sorcerers jag sett: Fallen adelskvinna som förlorat husets makt, tillgångar och status. Men som inte kan förlora sin magi.
Världens lataste och mest dekadenta magiker. Caligula nivåer av dekadens och magin att backa upp det med.
Personen med titan blod vars planer är inget mindre än att störta gudarna och ge kontrollen över skapelsen tillbaks till hans förfäder.
Koncept jag aldrig vill se igen: Karaktären som är "utstött" och "missförstådd" på grund av sin magi är ett koncept som extremt lätt blir emo. Med sorcerers är det ännu dummare eftersom du kommer ha en maxad charisma till att kasta magier med. Så inget emo tack.
Klädsel: Så lite som möjligt. Okej, ned det är inte helt sant. Som en sorcerer är du den unga magiekern som kan vara sexig och förförisk och detta utan att ge av den där känslan av obehag som häxor orsakar. Detta kombinerat med den absoluta arrogansen som kommer från att man är magi leder till att Sorcerers klär sig spektakulärt och gärna inte har så mycket kläder på sig.
Varför är Sorerer den bästa klassen att spela?: Eftersom du får allt det spektakulära och allt det storslagna av att vara en trollkarl utan pappersarbetet. Eftersom du får leka med magi som en kraft och inte som formler eller kunskap utan som något som finns inom dig. Du får också spela en karaktär som är medfött bättre än alla andra, du är bättre inte bara genom dåd men genom blod. Du står över resten av varelserna runt dig som en gud bland insekter. Du är inte fångad av naturens lagar och du har aldrig varit det. Du var menad att tämja elden, gå på vatten och till och med flyga. Du ÄR magi och inget du eller någon annan gör kan någonsin ändra på det.
Bäst system att spela en Sorerer i: Pathfinder. Blodslinje systemt gör att du kan skrädarsy varifrån dina krafter kommer från och du har också en enorm lista med färdiga magier att välja från.
Den här gången fokuserar vi på Sorcerers:
Vissa måste söka upp och lära sig magi. De måste studera böcker, eller sluta pakter med demoner eller knäböja inför gudar. Amatörer, wannabes och tjuvar av din födslorätt. Du ÄR magi. Magi är vad som pumpar genom dina ådror, det finns i dina ben, det brinner i din själoch det dunkar bakom dina ögon. De säger att drakar är personifikationen av magi men "de" vet inte vad de pratar om. En drake är en stor fet blob som ligger på sin hög med guld som en likmask ligger i hög med ruttnande fet. Du är en drake, du är elden och vreden och magin. Du är hunger och makt.
Visst, det har sina nackdelar. En trollkarls magi är som ett klockverk eller som spetsen på en skalpell medan din är brutal och trubbig. Men du vet att ingen skallpel har chansen att matcha kraften från släggan till ansiktet som är din magi. Det handlar inte om att ha det perfekta verktyget för varje situation, det handlar om att när du har en hammare så ser alla problem ut som spikar.
Sorcerers kan få sin magi på flera olika sätt. För det mesta är det en fråga om deras blodslinje, din mormors mormor hade en affär med en gud eller en drake i männsklig form och 150 år senare så är du en sorcerer. Men sorcerers kan också får sina krafter på andra sätt så som att de är födda under speciella stjärntecken, deras mödrar deltog i vissa ritualer under graviditeten eller så är de helt enkelt utvalda av ödet. Det viktiga är att de föddes med sin magi och att den på många sätt är vem de är.
Vanliga raser: Människor är som vi tidigare kommit fram till den slampigaste rasen och därför rasen som är genomskjuten av flest skumma blodslinjer. Detta gör att de flesta sorcerers är människor eller delvis människor så som halv-alver.
Bra koncept bakom Sorcerers jag sett: Fallen adelskvinna som förlorat husets makt, tillgångar och status. Men som inte kan förlora sin magi.
Världens lataste och mest dekadenta magiker. Caligula nivåer av dekadens och magin att backa upp det med.
Personen med titan blod vars planer är inget mindre än att störta gudarna och ge kontrollen över skapelsen tillbaks till hans förfäder.
Koncept jag aldrig vill se igen: Karaktären som är "utstött" och "missförstådd" på grund av sin magi är ett koncept som extremt lätt blir emo. Med sorcerers är det ännu dummare eftersom du kommer ha en maxad charisma till att kasta magier med. Så inget emo tack.
Klädsel: Så lite som möjligt. Okej, ned det är inte helt sant. Som en sorcerer är du den unga magiekern som kan vara sexig och förförisk och detta utan att ge av den där känslan av obehag som häxor orsakar. Detta kombinerat med den absoluta arrogansen som kommer från att man är magi leder till att Sorcerers klär sig spektakulärt och gärna inte har så mycket kläder på sig.
Varför är Sorerer den bästa klassen att spela?: Eftersom du får allt det spektakulära och allt det storslagna av att vara en trollkarl utan pappersarbetet. Eftersom du får leka med magi som en kraft och inte som formler eller kunskap utan som något som finns inom dig. Du får också spela en karaktär som är medfött bättre än alla andra, du är bättre inte bara genom dåd men genom blod. Du står över resten av varelserna runt dig som en gud bland insekter. Du är inte fångad av naturens lagar och du har aldrig varit det. Du var menad att tämja elden, gå på vatten och till och med flyga. Du ÄR magi och inget du eller någon annan gör kan någonsin ändra på det.
Bäst system att spela en Sorerer i: Pathfinder. Blodslinje systemt gör att du kan skrädarsy varifrån dina krafter kommer från och du har också en enorm lista med färdiga magier att välja från.