God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,536
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här gången fokuserar vi på Warlocks/häxor:
A wizard being called a sorcerer is sort of like having a PhD and someone telling you that you only managed to graduate because you have natural talent.
A wizard being called a warlock is like having aPhD and being told you only managed to graduate because you gave the dean a quickie in the alley behind the movie theater.
-Forum poster on the Order of the Stick board
En warlock är garage versionen av en trollkarl. Du är outbildad, du är oetisk, du tar gärna genvägar och du bryr dig mer om resultaten än metoderna. Akademisk etik, säkerhetsåtgärder eller ens vanligt sunt förnuft är för andra människor. Du vill ha makt! Du vill ha den du! Du är beredd att sälja din själ för den. För det är så en warlock får sin makt, det är en person som sålt sin själ eller något annat till en främmande kraft i utbyte mot magi. Medan warlocks som sluter avtal med djävlar eller demoner är den klassiska versioner så kan de sluta avtal med allt från feer, onda gudar, mäktiga monster eller till och med elementala krafter. Vissa vet inte ens vad de slutit avtal med så som häxorna i Pathfinder. Det de alla har gemensamt är att de vill, nej måste, ha makt och de är för desperata/ambitiösa för att vänta på att få den på andra sätt.
Vanliga raser: Tieflings är vanliga, de har redan en naturlig koppling till mörkare krafter och det är ofta deras egna släktingar de sluter sina pakter med. Raser som orker eller hobgoblins brukar ofta ha en del warlocks eftersom de inte har särskilt många andra sätt att få tag på magi på. Människor är inte heller ovanliga.
Bra koncept bakom Warlocks jag sett: Jag gjorde ett misstag när jag köpte de här krafterna och jag vill ha tillbaks min själ. Men för att få tillbaks den måste jag göra fördöma andra, kan jag leva med det?
Koncept jag aldrig vill se igen: Var inte helt cool och lugn över att du sålde din själ. Du är fördömd! Jag må hata över angstiga karaktärer men lite ångest över att du kommer brinna för alltid är ganska mycket ett krav. Lite ovillighet att offra sig själv och sådär. Har du en listig plan och är säkert på att du kommer komma undan är det ok att vara kaxig, men du bör aldrig vara helt säker.
Klädsel: Rött och svart och coolt är klassiskt och sådär och det har sin plats. Det kan vara kul att skrämma bönderna och kunna imponera andra med sin mörka kunskap om de lägre planen. Men jag gillar också warlocken som ser ut som vem som helst. Det krävs inget särskilt för att bli en, så bara klä dig som en vanlig person och gör folk ännu mer förvånade när du bränner folk levande med en tanke.
Varför är Warlock den bästa klassen att spela?: Du har din egen inbyggd sidohandling med några av spelvärldens intressantaste npc:er, skurkarna. Du har en grym anledning att äventyra, eller kanske till och med flera bra anledningar. Du är extremt driven, varför skulle du annars sälja din själ för makt? Om du är en god eller ens neutral karaktär så har du att hantera det faktum att du använder onda krafter dör dina syften. Men framför allt? För att det är kul att försöka lura djävulen, är du smart nog att klara av det?
Bäst system att spela en Warlock i: 4ed D&D stödjer klassen bäst och har flest val, men häxan i Pathfinder är inte dum den heller.
Den här gången fokuserar vi på Warlocks/häxor:
A wizard being called a sorcerer is sort of like having a PhD and someone telling you that you only managed to graduate because you have natural talent.
A wizard being called a warlock is like having aPhD and being told you only managed to graduate because you gave the dean a quickie in the alley behind the movie theater.
-Forum poster on the Order of the Stick board
En warlock är garage versionen av en trollkarl. Du är outbildad, du är oetisk, du tar gärna genvägar och du bryr dig mer om resultaten än metoderna. Akademisk etik, säkerhetsåtgärder eller ens vanligt sunt förnuft är för andra människor. Du vill ha makt! Du vill ha den du! Du är beredd att sälja din själ för den. För det är så en warlock får sin makt, det är en person som sålt sin själ eller något annat till en främmande kraft i utbyte mot magi. Medan warlocks som sluter avtal med djävlar eller demoner är den klassiska versioner så kan de sluta avtal med allt från feer, onda gudar, mäktiga monster eller till och med elementala krafter. Vissa vet inte ens vad de slutit avtal med så som häxorna i Pathfinder. Det de alla har gemensamt är att de vill, nej måste, ha makt och de är för desperata/ambitiösa för att vänta på att få den på andra sätt.
Vanliga raser: Tieflings är vanliga, de har redan en naturlig koppling till mörkare krafter och det är ofta deras egna släktingar de sluter sina pakter med. Raser som orker eller hobgoblins brukar ofta ha en del warlocks eftersom de inte har särskilt många andra sätt att få tag på magi på. Människor är inte heller ovanliga.
Bra koncept bakom Warlocks jag sett: Jag gjorde ett misstag när jag köpte de här krafterna och jag vill ha tillbaks min själ. Men för att få tillbaks den måste jag göra fördöma andra, kan jag leva med det?
Koncept jag aldrig vill se igen: Var inte helt cool och lugn över att du sålde din själ. Du är fördömd! Jag må hata över angstiga karaktärer men lite ångest över att du kommer brinna för alltid är ganska mycket ett krav. Lite ovillighet att offra sig själv och sådär. Har du en listig plan och är säkert på att du kommer komma undan är det ok att vara kaxig, men du bör aldrig vara helt säker.
Klädsel: Rött och svart och coolt är klassiskt och sådär och det har sin plats. Det kan vara kul att skrämma bönderna och kunna imponera andra med sin mörka kunskap om de lägre planen. Men jag gillar också warlocken som ser ut som vem som helst. Det krävs inget särskilt för att bli en, så bara klä dig som en vanlig person och gör folk ännu mer förvånade när du bränner folk levande med en tanke.
Varför är Warlock den bästa klassen att spela?: Du har din egen inbyggd sidohandling med några av spelvärldens intressantaste npc:er, skurkarna. Du har en grym anledning att äventyra, eller kanske till och med flera bra anledningar. Du är extremt driven, varför skulle du annars sälja din själ för makt? Om du är en god eller ens neutral karaktär så har du att hantera det faktum att du använder onda krafter dör dina syften. Men framför allt? För att det är kul att försöka lura djävulen, är du smart nog att klara av det?
Bäst system att spela en Warlock i: 4ed D&D stödjer klassen bäst och har flest val, men häxan i Pathfinder är inte dum den heller.