Nekromanti Fantasyklass fokus: Warlocks/häxor

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Warlocks/häxor:

A wizard being called a sorcerer is sort of like having a PhD and someone telling you that you only managed to graduate because you have natural talent.

A wizard being called a warlock is like having aPhD and being told you only managed to graduate because you gave the dean a quickie in the alley behind the movie theater.

-Forum poster on the Order of the Stick board

En warlock är garage versionen av en trollkarl. Du är outbildad, du är oetisk, du tar gärna genvägar och du bryr dig mer om resultaten än metoderna. Akademisk etik, säkerhetsåtgärder eller ens vanligt sunt förnuft är för andra människor. Du vill ha makt! Du vill ha den du! Du är beredd att sälja din själ för den. För det är så en warlock får sin makt, det är en person som sålt sin själ eller något annat till en främmande kraft i utbyte mot magi. Medan warlocks som sluter avtal med djävlar eller demoner är den klassiska versioner så kan de sluta avtal med allt från feer, onda gudar, mäktiga monster eller till och med elementala krafter. Vissa vet inte ens vad de slutit avtal med så som häxorna i Pathfinder. Det de alla har gemensamt är att de vill, nej måste, ha makt och de är för desperata/ambitiösa för att vänta på att få den på andra sätt.

Vanliga raser: Tieflings är vanliga, de har redan en naturlig koppling till mörkare krafter och det är ofta deras egna släktingar de sluter sina pakter med. Raser som orker eller hobgoblins brukar ofta ha en del warlocks eftersom de inte har särskilt många andra sätt att få tag på magi på. Människor är inte heller ovanliga.

Bra koncept bakom Warlocks jag sett: Jag gjorde ett misstag när jag köpte de här krafterna och jag vill ha tillbaks min själ. Men för att få tillbaks den måste jag göra fördöma andra, kan jag leva med det?

Koncept jag aldrig vill se igen: Var inte helt cool och lugn över att du sålde din själ. Du är fördömd! Jag må hata över angstiga karaktärer men lite ångest över att du kommer brinna för alltid är ganska mycket ett krav. Lite ovillighet att offra sig själv och sådär. Har du en listig plan och är säkert på att du kommer komma undan är det ok att vara kaxig, men du bör aldrig vara helt säker.

Klädsel: Rött och svart och coolt är klassiskt och sådär och det har sin plats. Det kan vara kul att skrämma bönderna och kunna imponera andra med sin mörka kunskap om de lägre planen. Men jag gillar också warlocken som ser ut som vem som helst. Det krävs inget särskilt för att bli en, så bara klä dig som en vanlig person och gör folk ännu mer förvånade när du bränner folk levande med en tanke.

Varför är Warlock den bästa klassen att spela?: Du har din egen inbyggd sidohandling med några av spelvärldens intressantaste npc:er, skurkarna. Du har en grym anledning att äventyra, eller kanske till och med flera bra anledningar. Du är extremt driven, varför skulle du annars sälja din själ för makt? Om du är en god eller ens neutral karaktär så har du att hantera det faktum att du använder onda krafter dör dina syften. Men framför allt? För att det är kul att försöka lura djävulen, är du smart nog att klara av det?

Bäst system att spela en Warlock i: 4ed D&D stödjer klassen bäst och har flest val, men häxan i Pathfinder är inte dum den heller.

Cybot

Mest spelbar
Den vanliga pseudomedeltida warlocken är ganska blaha. Jag tycker mer om den mer specifika warlocken.

Drottningen i Snövit, den onde viziren osv

De har sålt sin själ för inte bara blahaig makt. utan för något specifikt som de åtrår (plus lite bonuskrafter). Vizieren som lär sig ond magi för att han vill att sultanens dotter och kungariket ska bli hans även formellt (och inte bara i praktiken då sultanen är en naiv idiot).
Drottningen som gör allt för att bevara sin skönhet.
Martial arts eleven som inte blir nästa sensei (troligtvis pga det är den mindre skicklige och äckligt blöthjärtade sonsonen som är utsedd till arvtagaren) och därmed inte får lära sig de hemliga teknikerna.

En warlock blir inte cool om han inte har en agenda och en karaktärssvaghet som är flera mil bred.

God45

#PrayersForBahakan
Alla dina exempel är bra exempel på hur man gör en Warlock rätt :gremsmile: De är också alla Disney skurkar. Det är vad en warlock är, fast man kan göra det intressant antingen genom att lägga till djup och karaktär eller genom att göra det och göra dem till historiens hjälte.

Cybot

Mest spelbar
Hur brett definerar du en warlock förresten?

I en kampanj hade jag en skurk som för 500 år sedan hade varit en persisk krigare som bytte själ med en demon (han fick demonens, demonen fick hans) för att kunna försvara sin by mot anfallande barbarer.

Planen gick lite snett då han visserligen blev en så mäktig krigare att han besegrade alla skyterna, men efteråt så kunde han inte motstå demonsjälens blodtörst och slaktade hela sin by (sidoeffekter förutom blodtörsten var att han sakta blev mer demonlik samt fick evigt liv. Demonens egen kropp dog på fläcken, för en mänsklig själ är inte tillräckligt stark för en demon, men demonen fick en chans att komma in i paradiset där han levde lyckigt ever after).

Skulle det räknas som en warlock, eller något annat?

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
Hur brett definerar du en warlock förresten?

I en kampanj hade jag en skurk som för 500 år sedan hade varit en persisk krigare som bytte själ med en demon (han fick demonens, demonen fick hans) för att kunna försvara sin by mot anfallande barbarer.

Planen gick lite snett då han visserligen blev en så mäktig krigare att han besegrade alla skyterna, men efteråt så kunde han inte motstå demonsjälens blodtörst och slaktade hela sin by (sidoeffekter förutom blodtörsten var att han sakta blev mer demonlik samt fick evigt liv. Demonens egen kropp dog på fläcken, för en mänsklig själ är inte tillräckligt stark för en demon, men demonen fick en chans att komma in i paradiset där han levde lyckigt ever after).

Skulle det räknas som en warlock, eller något annat?
Det låter ganska warlockigt, med det här är inte absoluta indelningar eller så så räkna in vad du tycker låter som det passar :gremsmile: Den karaktären låter en hel del som vad Hexblade warlocken är i 4ed D&D.

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Alla dina exempel är bra exempel på hur man gör en Warlock rätt :gremsmile: De är också alla Disney skurkar.
Nje. Disney har gjort varianter på alla (inte så säker på martial artist eleven), men Disneys modus operandi är ju att plocka äldre sagor.
Även om Jafar var trevlig (och sort of warlockig, fast vad jag minns så var han alkemist/besvärjare och inte warlock) så ville han inte (till skillnad från typ femti-elva olika vizirer i 1001 natts sagokollektion) gifta sig med sultanens dotter. De gånger han lekte med tanken så var det för att få maaaaaaakt.
Snövit är en tysk folksaga (och elakare än disneys. Som vanligt) och den uppstudsige eleven är ytterligare en som har ett otal varianter (Bl.a. Batman: TAS). Även om de inte alltid sluter pakter med demoner och liknande.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
God45 said:
Alla dina exempel är bra exempel på hur man gör en Warlock rätt :gremsmile: De är också alla Disney skurkar.
Nje. Disney har gjort varianter på alla (inte så säker på martial artist eleven), men Disneys modus operandi är ju att plocka äldre sagor.
Även om Jafar var trevlig (och sort of warlockig, fast vad jag minns så var han alkemist/besvärjare och inte warlock) så ville han inte (till skillnad från typ femti-elva olika vizirer i 1001 natts sagokollektion) gifta sig med sultanens dotter. De gånger han lekte med tanken så var det för att få maaaaaaakt.
Snövit är en tysk folksaga (och elakare än disneys. Som vanligt) och den uppstudsige eleven är ytterligare en som har ett otal varianter (Bl.a. Batman: TAS). Även om de inte alltid sluter pakter med demoner och liknande.
Ja de har alla äldre varianter med just Disney koplingen slog mig när jag såg listan.

Oh, och Disney gjorde martial artist eleven i Kung-fu panda:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Warlock är ett coolt ord. Någon som vet vad det kommer ifrån?

Krille

Super Moderator
Vitulv said:
Fornengelska, wærloga, vilket betyder ungefär förrädare, lögnare eller löftesbrytare. "wær", sanning + "leogan" ljuga.

Från ca 1300 kom det att betyda "någon som är i förbund med djävulen", och från ca 1560 kom betydelsen "manlig häxa" och stavningen med "-ck" på slutet.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Krille said:
Vitulv said:
Fornengelska, wærloga, vilket betyder ungefär förrädare, lögnare eller löftesbrytare. "wær", sanning + "leogan" ljuga.

Från ca 1300 kom det att betyda "någon som är i förbund med djävulen", och från ca 1560 kom betydelsen "manlig häxa" och stavningen med "-ck" på slutet.
Coolt, tack!

Själv har jag alltid associerat det med någon som krigar (war) med trolldom. Vilket också är coolt!