Nekromanti Fantasylir, nivå på spelet

solvebring

Superhero
Lite spoilervarning om man lirar DoD6:R med mig.

Hur mycket jag än gillar att spelleda deckare, rota runt med intriger, hemligheter och sådant så tycks jag alltid återvända till gammalt hederligt grottröj a la upptäckarlusta.

Av någon anledning, trots alla spel jag har i hyllan och trots min utveckling av bredd i spelsmak, tycks jag för det mesta hamna ihop med gäng som vill spela fantasy. Då blir det typ alltid DoD av något slag, ofast 91 eller 6:R. Tjatigt fast tja, inte mig emot. Jag gillar att spelleda sådant och fantasy har alltid legat nära till hands.

Nå, visst har jag spelat blandade scenarion genom åren och det har förekommit deckare där också, liksom lite mer mystiska prylar. Fast ändå tycks pojken inom mig, han som lät sig hänföras av Tolkiens Sagan Om Ringen för X antal år sedan, alltid vilja återgå till resan, färden, platserna och upptäckarlustan. Så fort jag ska sno ihop något enkelt, vilket det mestadels blir pga dagens tidsbrist, så hamnar jag där.

Nu spelar jag DoD6:R med några och efter att vi spelat Vinterskogen så hann jag inte förbereda något mer. Fast tja, samtidigt som förberedda saker är roligt så ser jag en ära i improvisation och vill hellre improvisera och öva den färdigheten än att skiva detaljerade, stumma scenarion. Nå, så jag kastade på dem en del rykten och sagor om ett, enligt vad folk sade, gammalt alvfäste djupt inne i en skog i nordvästra Mittland. Det sades vara ointagligt då ingen lyckats öppna den massiva, igenvuxna porten. De undersökte och letade och kom in via en bergsskreva.

Så, vad har jag gjort med platsen? ... Jo, jag har bara matat in en massa stödord på knappt ett halvt A4 som jag vill att stället ska bestå av. Det är egentligen enbart beskrivande ord och stämningsord. Bland annat har jag petat en underjordisk skog, ett gammalt gruvsystem osv. Under allt detta, i de djupaste avgrunderna ruvar en bitter gammal Brotbest som käkat upp halva stället och förstört det som en gång var vackert.

Scenariot, om man ens kan kalla det för det, går inte ut på något. Det är bara en skum plats där det kommer att hända en massa saker och finnas en massa konstiga lämningar och ting som uppstått genom naturens egen magi mixad med den magi som alverna en gång för länge sedan ingjutit in berget. Det är ett simpelt, billigt påhitt utan minsta djup.

... På ett sätt älskar jag detta och på ett annat sätt hatar jag det. Jag älskar det för att det är naivt, lättskött, skitkul att spelleda på improvisation och skönt just för att det bygger på stämning och vilda idéer och inte så mycket mer. Det är kul att hitta på along the way, så att säga. Fast jag hatar det för att jag känner mig som en riktigt kass SL, som en riktigt kass rollspelare på över tjugo år och med ca tio års spelerfarenhet, just för att jag tycker att jag borde vara bättre; borde kunna ge något mer kvalitativt och vara mer fyndig och allmänt awesome än så. ... Det är en riktig barnsjukdom hos mig, eller vad man ska kalla det för.

Någon annan som lider av samma syndrom?
Vad tycker ni om sådana scenarion och varför?
Kan man utveckla den här barnsjukdomen till något bättre med enkla medel?
Är detta typiskt för fantasyspelledaren eller är det bara jag som är lat och kass?
Vad har ni för tankar i övrigt?

Jag får förövrigt känslan av att jag blivit en sämre spelledare med åren. Varför vet jag inte, jag kan inte sätta fingret på det. Naturligtvis spelar tidsbristen in men det känns också som att jag ställer högre krav på mig själv och därför kastar bort alla scenarioidéer som inte känns "troliga" eller som kräver omfattande jobb som liksom skrämmer bort mig, vilken resulterar i att jag bara kör direkt från bakfickan och inte alls uppnår något awesome. ... Plus att jag som sagt vill improvisera för det är något jag strävar efter att bli bra på. ... Ehm, hur FAN vet man ens om man är bra spelledare eller inte? Jag brukar be spelarna om kritik men får inget att gå på. Om de inte har någon eller bara är trångkäftade vet jag inte.

Sapient

Swashbuckler
solvebring said:
(---)
Jag får förövrigt känslan av att jag blivit en sämre spelledare med åren. Varför vet jag inte, jag kan inte sätta fingret på det. Naturligtvis spelar tidsbristen in men det känns också som att jag ställer högre krav på mig själv och därför kastar bort alla scenarioidéer som inte känns "troliga" eller som kräver omfattande jobb som liksom skrämmer bort mig, vilken resulterar i att jag bara kör direkt från bakfickan och inte alls uppnår något awesome. ... Plus att jag som sagt vill improvisera för det är något jag strävar efter att bli bra på. ... Ehm, hur FAN vet man ens om man är bra spelledare eller inte? Jag brukar be spelarna om kritik men får inget att gå på. Om de inte har någon eller bara är trångkäftade vet jag inte.
Har mer att säga om det andra, men inte så här sent på natten... :gremsmile:

Om det sista dock - du har sannolikt blivit en betydligt bättre spelledare med åren.

Det har jag blivit i alla fall. :gremwink:

Men att bli bättre leder i regel också till att man ställer högre krav på sig själv. Man vill a) inte upprepa sig och b) helst överträffa sig själv. Alltså - dina krav på dig själv växer förmodligen ännu snabbare än din erfarenhet kan hänga med i...

Och dessutom kan man ju sällan återskapa riktigt den där otroliga "allt är möjligt"-känslan som kännetecknade de allra första stegen in i hobbyn. Fascinationen och magin - ju mer driven man blir, desto mer försvinner lystern. (Det ÄR ju trots allt bara bländverk, så inte konstigt...)

I själva verket gör du nu (förmodligen) saker på rutin som du förut behövde anstränga dig för och dina äventyr kräver en tiondel av förberedelsetiden för att bli lika bra (men dina förväntningar är som sagt högre...)

Jag vet att jag är bättre, bland annat därför att jag gått hemifrån och glömt alla mina förberedda anteckningar och sånt - och ändå kunnat spelleda i fyra timmar utan att NÅGON i gruppen upptäckte att jag improviserade hela tiden.

Det hade inte funkat i en kvart när jag var ny SL.

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
Naturligtvis spelar tidsbristen in men det känns också som att jag ställer högre krav på mig själv och därför kastar bort alla scenarioidéer som inte känns "troliga" eller som kräver omfattande jobb som liksom skrämmer bort mig, vilken resulterar i att jag bara kör direkt från bakfickan och inte alls uppnår något awesome. ... Plus att jag som sagt vill improvisera för det är något jag strävar efter att bli bra på.
Kan säga att det här brände ut mig som spelledare. Jag spelledde på lösa grunder vilket gjorde att scenarion ibland aldrig lyfte och ibland även blev helt misslyckade. Mina improviseringar blev mer och mer urlakade via högre och högre krav och färre och färre föreberedelser tills det slutligen brast. Efter ett helt misslyckat spelmöte ville jag inte spelleda igen på ett antal månader. Jag mådde illa av att tänka på att behöva axla spelledarmanteln igen.

Det var det som fick mig att gå tillbaka till att börja planera. Det var det som fick mig att skapa en struktur till fisktank och det är inte av en slump som jag är besatt av scenariostrukturer. De har genvägarna som jag behöver för att skapa ett awesome spelmöte.

Det är inte heller av en slump att jag halva tiden spelleder action- och pulpspel då kvaliteten på sådana scenarion inte behöver vara så höga. Spelarna vet vad som kommer att hända (STRIDER!) och vad som förväntas av dem (SPARKA RÖV!). Det är en konstform som jag nu behärskar, då kan jag kan de flesta genvägar/strukturer och därför kan improvisera från ingenting.

För att improvisera bra behöver man ha förberett sig väl.

/Hans förberedelser i detta fall är att plugga strukturer och element som brukar förekomma i actionspel

PS. InSpectres är ett spel som har båda sakerna som jag pratar om. Det har en stabil struktur och spelet är halvt oseriöst så kraven som ställs är inte så höga på spelledaren. Sedan är det en bonus att spelarna gör i princip allt. Jag har tagit mina erfarenheter och utvecklat dem via InSpectres, så nu driver alltid spelarna allting jag spelleder och min börda som spelledare är rätt minimal.

Jag skaffade mig InSpectres under min period som utbränd spelledare. DS.

Eksem

Champion
Jag säger: Jobba hårdare!

I övrigt fattar jag inte vad det här har med fantasy att göra.

Vimes

Sillkung
Problemet är väl att (pseudomedeltids-)fantasy ligger så pass långt ifrån din upplevda verklighet att det blir mer arbetskrävande att hitta på mer komplexa grejer. Drar man något ur arslet i fantasy blir det av nödvändighet simpelt och repeterande, eftersom din egen erfarenhetsbas är snäv. Det är därför man ska spela nutidish.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Vad är tanken med alvfästet? Är det att dom ska finna något som leder dom vidare till ett nytt ställe, är det att dom ska finna ledtrådar på vad som hände här och försöka reda ut det. Är det att dom finner spår av något farligt som kan påverka närliggande byar så som en häxmästare eller liknande?

Du har en stabil grund nu ska du bara finna en mening för din plats. Verkar snarare som du bara kommer halvvägs då du verkar ha en tuff plats som jag kommer att troligen använda i något äventyr nu ska du bara komma på vad RP ska göra där.

Mogger

Hipsteranka
solvebring said:
Ja, i princip hela rollspelsbranschen. Enda skillnaden jag kan se är att du inte har fyllt en hel modul utan nöjde dig klokt nog att kludda lite på ett A4.

Jag tycker inte att det låter som att ditt problem handlar om improvisation utan om att ni spelar platta och intetsägande äventyr som inte handlar om något.

Förlåt om jag är raljerande, men jag tycker att jag känner igen mig. Så spelade vi med förr. Jag kände mig otillräcklig som SL. Det blev ju inte kul. Men felet var inte mitt, det var spelstilens.

Jag säger inte att det är så med dig, jag tycker bara att det låter som det. :gremsmile:

Ögat

Hero
Ja. Det hänger samman med en kollision mellan spelstil, setting, stämning och story. Jag skulle till exempel aldrig kunna spelleda Saga så att det kändes bra, för att jag förstår inte hur jag ska kombinera ihop delarna. Inte Gemini heller, knappt Eon. Neotech eller Trudvang däremot, skulle jag aldrig (peppar peppar) misslyckas med.

Om jag får gissa beror ditt problem på att du spelleder något som inte känns naturligt och roligt, vilket gör att du antingen tänker på plotlines som du skrotar för att de inte känns rätt, eller ägnar tid åt att samla på dig plotlines till andra spel som du är mer sugen på att spelleda.

Vad tycker ni om sådana scenarion och varför?
Scenariot i sig tycker jag är klockrent. Däremot kan vad som helst bli sämre av att en eller flera deltagare känner att "nja, det här var väl kanske inte så bra". Försök jobba på det.

Kan man utveckla den här barnsjukdomen till något bättre med enkla medel?
Ja. Till exempel såhär. Skriv upp tre saker som är dåliga (i ditt äventyr, eller när du spelleder i allmänhet). Skriv upp tre saker som är bra. Fundera över vad det är som skiljer de två kategorierna år, alltså vad som gör det dåliga dåligt och det bra bra. Lägg till mer av det bra, ta bort sånt som är "dåligt".

Om jag skulle göra samma sak (utifrån egna preferenser och det du skrivit) skulle jag säga
Dåligt
Gruva (tråkigt och gjort)
Magimix med alver (en mcguffin utan djup)
För "tunn" story (ingen twist)

Bra
Underjordisk skog (när var jag senast i en sådan? ALDRIG. Dags att åka dit direkt).
Stämning
Improvisation (sånt är alltid kul)

Lösning
Gruva vs. skog. Låt spelet handla mer om den underjordiska skogen. Magimix vs. stämning. Tona ned den "vetenskapliga" förklaringen, kör mer på sagoförklaring. Brotbesten kanske en gång var en prins som blev försmådd av sin hjärtas älskade och bitterheten över hennes svek är det som driver honom. Men kanske kärlek kan ställa allt till rätta igen? Tunn story vs. improvisation. Skit i storyn och improvisera istället. Låt spelarna få hitta på saker också. Gör en händelsetabell tillsammans.

Är detta typiskt för fantasyspelledaren eller är det bara jag som är lat och kass?
Resan är typisk för fantasy, den är i sig ganska lat och kass.

Vad har ni för tankar i övrigt?
When in doubt, just add conflict(TM).
Anledningen till att resan (som sådan) är tråkig är att den inte innehåller en intressekonflikt, medan rollspelets regler kretsar kring konflikthantering. Lägg till en sån.

Hoppas att något hjälpte. Om inte annat blev jag skitsugen på att åka och härja runt i den underjordiska skogen, så nåt rätt måste du ha gjort.