Nekromanti Fantasyras fokus: Ankor

Recca

Femme Fatale
Jag gillar inte ankor. De känns som ett skämt. Jag tänker bara på Kalle Anka, och det är ju därifrån idén kommer.

Recca

Femme Fatale
Gurgeh said:
Min främsta invändning mot ankor i fantasyrollspel (utöver det faktum att de sticker ut som ett styckmord i en Disney-film) är att deras huvuden nästan konsekvent ser ut som Kalle Ankas huvud och inte som huvudet på de ankor man kan se vid sjöar och floder i verkliga livet. Den undre av de bifogade bilderna i startinlägget är ett trevligt undantag.

/tobias
Precis därför jag inte gillar ankor. När jag började spela rollspel så var jag typ 12 år gammal och då fanns det ankor med i rollspelet. Jag såg fortfarande på Kalle Anka när jag var i den åldern och jag hade absolut ingen lust att identifiera häftiga Drakar och Demoner med Kalle Anka. Och mitt missnöje med ankor som fantasyras har helt enkelt levt kvar. Om de inte såg ut som Kalle Anka så kanske jag kunde acceptera dem nu, jag vet inte.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Som någon form av parentes kan det nämnas att i studier av humor över många kulturer har forskare kommit fram till att ankan är den mest universellt komiska fågeln. Snart sagt alla kulturer som överhuvudtaget känner till änder och ankor betraktar dem som naturligt lustiga varelser.

Nå, men vad innebär detta i rollspel? Även om ankorna görs mindre Kalle-/Arne-/Howard-präglade i fråga om utseendet och mer lika riktiga ankor så finns risken att de uppfattas som komiska. Jag tror inte det blir riktigt bra om man låtsas som ingenting, så snarare får man acceptera att ankorna antagligen ses som komiska även av människor inom spelvärlden. Det är roligare att låta ankrasen vara ett folk som i varje tänkbart sammanhang måste förhålla sig till att människor ser deras själva utseende som komiskt än att bara ignorera det faktum att tänkande, talande ankor är något löjeväckande.

Genesis

Ni dés ni maître
Svarte faraonen said:
Det är roligare att låta ankrasen vara ett folk som i varje tänkbart sammanhang måste förhålla sig till att människor ser deras själva utseende som komiskt än att bara ignorera det faktum att tänkande, talande ankor är något löjeväckande.
Precis. Jag tycker att man ska ta tillvara på ankornas styrka och inte bara "Bö bö, Kalle Anka". Just sammanvävningen av humor och drama tycker jag ger rollspel som M:UA och tvserier som Buffy sitt djup och sin styrka. Jag har utsatts för så mycket folk som vill att det ska vara "gritty" att jag har utvecklat en allergi mot det, så när folk vill att deras spelvärld ska vara "gritty" och "smutsig" så tappar jag intresset. Men skulle någon göra en "gritty" spelvärld med ankor i skulle jag i alla fall fortsätta lyssna.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Svarte faraonen said:
Nå, men vad innebär detta i rollspel? Även om ankorna görs mindre Kalle-/Arne-/Howard-präglade i fråga om utseendet och mer lika riktiga ankor så finns risken att de uppfattas som komiska.
Jag har ingen problem med att de uppfattas som komiska -- jag har problem med att de ser ut som seriefigurer. Jag skulle ha samma problem om tre av rollpersonerna i gruppen såg ut som realistiska människor medan den fjärde såg ut som Tintin. Jag vill alltså att ankorna, om de nu ska förekomma, ska se ut som ankor och inte som karikatyrer av ankor. Så det är väl egentligen mest illustrationerna av dem jag ogillar, inte rasen i sig.

/tobias

G

Guest

Guest
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mpJ-5bv-5gI"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/mpJ-5bv-5gI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Drakar och Demoner: Själarnas brunn.

Ja, Magnus Edlund, det är självklart man väljer en grön anka. :gremsmile:

Memorias

Veteran
Jag spelade en anka en gång för längesedan. Kompisen hade köpt kopparhavets kapare och jag blev väldigt sugen på att spela en pirat anka. Dock var han inte så rolig att spela när han kom i strid för han hade väldig låg hp vad jag vill minnas. Man var nästan död bara efter ett slag.

Recca

Femme Fatale
Gurgeh said:
Svarte faraonen said:
Nå, men vad innebär detta i rollspel? Även om ankorna görs mindre Kalle-/Arne-/Howard-präglade i fråga om utseendet och mer lika riktiga ankor så finns risken att de uppfattas som komiska.
Jag har ingen problem med att de uppfattas som komiska -- jag har problem med att de ser ut som seriefigurer. Jag skulle ha samma problem om tre av rollpersonerna i gruppen såg ut som realistiska människor medan den fjärde såg ut som Tintin. Jag vill alltså att ankorna, om de nu ska förekomma, ska se ut som ankor och inte som karikatyrer av ankor. Så det är väl egentligen mest illustrationerna av dem jag ogillar, inte rasen i sig.

/tobias
Det finns en kille i min rollspelsgrupp som alltid gör animekaraktärer. Jag har haft ganska svårt att förlika mig med den idén, eftersom det liksom inte stämmer med min fantasibild. Så en gång gjorde jag en berättande beskrivning i ett rollspel som den spelaren blev skitsur över (det tog honom seriöst flera spelmöten att förlåta mig, vet inte om det är glömt ens nu tre år senare).

"Ni vandrar in i den stora staden på gränsen till vildmarken, byggnaderna reser sig flera våningar höga av sten och svärtade av koläsjorna. En intensiv lukt av kryddor och rökt kött når er från den närbelägna marknaden. Först går halvorchen i er grupp, hans mäktiga kättingvapen nonchalant slängt över axeln och virad kring armen, sedan dvärgen, alvmagikern och sist en animefigur."

Krille

Super Moderator
Recca said:
Gurgeh said:

/tobias
Det finns en kille i min rollspelsgrupp som alltid gör animekaraktärer. Jag har haft ganska svårt att förlika mig med den idén, eftersom det liksom inte stämmer med min fantasibild. Så en gång gjorde jag en berättande beskrivning i ett rollspel som den spelaren blev skitsur över (det tog honom seriöst flera spelmöten att förlåta mig, vet inte om det är glömt ens nu tre år senare).

"Ni vandrar in i den stora staden på gränsen till vildmarken, byggnaderna reser sig flera våningar höga av sten och svärtade av koläsjorna. En intensiv lukt av kryddor och rökt kött når er från den närbelägna marknaden. Först går halvorchen i er grupp, hans mäktiga kättingvapen nonchalant slängt över axeln och virad kring armen, sedan dvärgen, alvmagikern och sist en animefigur."
Jag förstår att han blev sur.

I mitt huvud spelar det inte så stor roll huruvida de andra spelarna letar upp coola bilder på generiska korthåriga muskelspäckiga trettifemåriga män eller inte fullt så coola bilder på Björn Ranelid till sina halvorcher, dvärgar och alvmagiker. Min hjärna kommer att designa om dem till sextonåriga animefigurer med spikigt hår i grälla färger. Utom dvärgen, som istället kommer att vara tecknad av Håkan Ackegård.

Det är nog en god idé att dels respektera att de andra spelarnas inre AD gör saker med ens rollperson som man själv inte hade tänkt, och dels helt enkelt släppa lös ens egen inre AD på de andra rollpersonernas beskrivningar och källbilder.

Däremot skulle man kunna kräva att spelutgivarens AD åtminstone ger sådana direktiv till illustratörerna att de inte ritar enskilda figurer i Herges eller Carl Barks stil i ett rollspel som i övrigt försöker se ut som om Simon Bisley hade illustrerat. Och definitivt inte i samma illustration. Men det är en helt annan sak än spelarens hjärnas inre AD.

Botulf

Hero
DeBracy said:
Och här finns ankstats för Labyrinth Lord (även Advanced-variant för Anths/Arghs skull)!
Den där skulle jag haft när jag spelade Mentzers Basic-Expert i ÄS Trakorien. Visserligen moddade jag halvlingen till ankor genom att ge som simförmåga och bärsärkens förmåga med +1 på träffa och skada i strid när dom blir Kalle Anka-arga istället för att gömma sig i skog och sen klart.

Arfert

Facit
oD&D-Trakorien! En bra tanke.
Ankor skulle funka bra i F! också... SvavelvinterFantasy! Nåt för Erik G att spela, han gillar regellätt vet jag. Vi gamlingar har inte tid att läsa feta spel.

Botulf

Hero
Av nån anledning så höjde det modulen rejält att använda D&D istället för DoD och det mesta gick att konvertera i en handvändning. Tolgulder = Resar*, Raugoner = Vattentermit* etc etc. Dungeoncrawl i ett raugonnäste var helt awesome. Använde de kortscenarion som finns med i boken. Sorgligt nog konverterade vi rollpersonerna till DoD när en annan SL tog över för att sparka igång Svavelvinter, om sedan aldrig spelades klart. :gremcry:
Men en dag så kanske...

*Använde Börjessons svenska version