Precis därför jag inte gillar ankor. När jag började spela rollspel så var jag typ 12 år gammal och då fanns det ankor med i rollspelet. Jag såg fortfarande på Kalle Anka när jag var i den åldern och jag hade absolut ingen lust att identifiera häftiga Drakar och Demoner med Kalle Anka. Och mitt missnöje med ankor som fantasyras har helt enkelt levt kvar. Om de inte såg ut som Kalle Anka så kanske jag kunde acceptera dem nu, jag vet inte.Gurgeh said:Min främsta invändning mot ankor i fantasyrollspel (utöver det faktum att de sticker ut som ett styckmord i en Disney-film) är att deras huvuden nästan konsekvent ser ut som Kalle Ankas huvud och inte som huvudet på de ankor man kan se vid sjöar och floder i verkliga livet. Den undre av de bifogade bilderna i startinlägget är ett trevligt undantag.
/tobias
Precis. Jag tycker att man ska ta tillvara på ankornas styrka och inte bara "Bö bö, Kalle Anka". Just sammanvävningen av humor och drama tycker jag ger rollspel som M:UA och tvserier som Buffy sitt djup och sin styrka. Jag har utsatts för så mycket folk som vill att det ska vara "gritty" att jag har utvecklat en allergi mot det, så när folk vill att deras spelvärld ska vara "gritty" och "smutsig" så tappar jag intresset. Men skulle någon göra en "gritty" spelvärld med ankor i skulle jag i alla fall fortsätta lyssna.Svarte faraonen said:Det är roligare att låta ankrasen vara ett folk som i varje tänkbart sammanhang måste förhålla sig till att människor ser deras själva utseende som komiskt än att bara ignorera det faktum att tänkande, talande ankor är något löjeväckande.
Jag har ingen problem med att de uppfattas som komiska -- jag har problem med att de ser ut som seriefigurer. Jag skulle ha samma problem om tre av rollpersonerna i gruppen såg ut som realistiska människor medan den fjärde såg ut som Tintin. Jag vill alltså att ankorna, om de nu ska förekomma, ska se ut som ankor och inte som karikatyrer av ankor. Så det är väl egentligen mest illustrationerna av dem jag ogillar, inte rasen i sig.Svarte faraonen said:Nå, men vad innebär detta i rollspel? Även om ankorna görs mindre Kalle-/Arne-/Howard-präglade i fråga om utseendet och mer lika riktiga ankor så finns risken att de uppfattas som komiska.
Det finns en kille i min rollspelsgrupp som alltid gör animekaraktärer. Jag har haft ganska svårt att förlika mig med den idén, eftersom det liksom inte stämmer med min fantasibild. Så en gång gjorde jag en berättande beskrivning i ett rollspel som den spelaren blev skitsur över (det tog honom seriöst flera spelmöten att förlåta mig, vet inte om det är glömt ens nu tre år senare).Gurgeh said:Jag har ingen problem med att de uppfattas som komiska -- jag har problem med att de ser ut som seriefigurer. Jag skulle ha samma problem om tre av rollpersonerna i gruppen såg ut som realistiska människor medan den fjärde såg ut som Tintin. Jag vill alltså att ankorna, om de nu ska förekomma, ska se ut som ankor och inte som karikatyrer av ankor. Så det är väl egentligen mest illustrationerna av dem jag ogillar, inte rasen i sig.Svarte faraonen said:Nå, men vad innebär detta i rollspel? Även om ankorna görs mindre Kalle-/Arne-/Howard-präglade i fråga om utseendet och mer lika riktiga ankor så finns risken att de uppfattas som komiska.
/tobias
Jag förstår att han blev sur.Recca said:Det finns en kille i min rollspelsgrupp som alltid gör animekaraktärer. Jag har haft ganska svårt att förlika mig med den idén, eftersom det liksom inte stämmer med min fantasibild. Så en gång gjorde jag en berättande beskrivning i ett rollspel som den spelaren blev skitsur över (det tog honom seriöst flera spelmöten att förlåta mig, vet inte om det är glömt ens nu tre år senare).Gurgeh said:Jag har ingen problem med att de uppfattas som komiska -- jag har problem med att de ser ut som seriefigurer. Jag skulle ha samma problem om tre av rollpersonerna i gruppen såg ut som realistiska människor medan den fjärde såg ut som Tintin. Jag vill alltså att ankorna, om de nu ska förekomma, ska se ut som ankor och inte som karikatyrer av ankor. Så det är väl egentligen mest illustrationerna av dem jag ogillar, inte rasen i sig.
/tobias
"Ni vandrar in i den stora staden på gränsen till vildmarken, byggnaderna reser sig flera våningar höga av sten och svärtade av koläsjorna. En intensiv lukt av kryddor och rökt kött når er från den närbelägna marknaden. Först går halvorchen i er grupp, hans mäktiga kättingvapen nonchalant slängt över axeln och virad kring armen, sedan dvärgen, alvmagikern och sist en animefigur."
Den där skulle jag haft när jag spelade Mentzers Basic-Expert i ÄS Trakorien. Visserligen moddade jag halvlingen till ankor genom att ge som simförmåga och bärsärkens förmåga med +1 på träffa och skada i strid när dom blir Kalle Anka-arga istället för att gömma sig i skog och sen klart.DeBracy said:Och här finns ankstats för Labyrinth Lord (även Advanced-variant för Anths/Arghs skull)!
Jag har läst en hel del kalle anka. Och jag vet fortfarande inte om Flinthjärtas skägg är ett neckbeard eller inte.God45 said: