Nekromanti Fantasyras fokus: Människor

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en ras från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av rasen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Människor:

Du är en! Jag är en! Woho! Människo-high-five! Människor är den bästa fantasyrasen, eller hur? Visst, vi är subjektiv för vi har turen att vara människor men just nu är det bara vi människor här så låt oss vara ärliga med att vi är bättre än de andra raserna. Ha, suger att vara dem!

Människor dyker upp i nästan alla fantasyspel och detta tror jag beror på två saker: 1. Man behöver en standard att jämföra med, man vet inte hur stark en ork är förrän man vet att den är 20% starkare än en människa. 2. Vi behöver karaktärer som vi kan identifiera oss med och som inte är missfoster som alla de där alverna och halv orkerna och grejer.

Många fantasy människor får klagomålet på sig att de är tråkiga eftersom de inte har något speciellt med dem och visst, människorna ger spelaren mindre möjligheter att spela en unik snöflinga. Men den andra sidan på myntet är att du kan göra vad du vill med människor. Du kan spela Aragon och Jaime Lannister och Raistlin Majere och Conan och vad som helst annat du kan tänka dig. En annan lösning som spel som Midnight och Stormbringer har valt är att ha flera olika mänskliga kulturer som man kan spela en karaktär tillhörande. Detta är en lösning som ofta ger människorna flera olika kulturer som var och en är mer intressanta än de andra rasernas.

Människorna har ändå snappat upp ett par drag som vi har i nästan alla fantasy världar. Till att börja med är vi slampor. Förutom att vi nästan alltid får fler barn och får barn snabbare än de andra civiliserade raserna så skapar vi också halvblod med alla de andra raserna. Vi har halv-orker, halv-alver, halv-jättar, halv-drakar, halv-dvärgar och halv allting annat. Man behöver inte ens säga att den andra halvan är mänsklig eftersom alla redan vet det. Kombinera detta med att vi sällan är den hetaste rasen så betyder det att vi helt enkelt är slampigast.

Vi är också nästan alltid den erövrande rasen. Vi sprider oss över världen eller är redan mest spridda. Även i spel som Earthdawn där vi inte är den dominanta rasen så slutar det alltid med att vi blir den dominanta rasen. Ibland beror det på att vi är våldsamma, ibland på att vi är effektiva, ibland för att vi har mest driv och ibland bara för att vi är bäst. Vad det här ger känslan av är att mänskligheten är de nyanlända kolonisatörerna i Amerika. Det kanske inte är stora konflikter... än. Men de kommer komma. Och när det är över så kommer det vara dåligt för alla andra än oss. Det spelar ingen roll hur uråldriga och magiska de andra raserna är, det spelar ingen roll hur många riken och krig de har byggt och utkämpat och det spelar ingen roll hur individuellt överlägsna de är. Ge mänskligheten ett par generationer så kommer vi ha en känga på deras hals medan vi utrotar goblins, hugger ner alvernas träd, driver ner dvärgarna i underjorden och hugger ner jättarnas bönstjälkar.

Vanliga roller/klasser: Vad som helst. Njut av att ha oändlig potential och inga begränsningar på vad du kan göra.

Bra koncept bakom människor jag sett: Nästan alla bra koncept jag har sett är människor. Har du ett bra koncept kan du spela det med en människa och att du inte har en konstig ras som distraherar kommer antagligen låta konceptet skina lite extra.

Koncept jag aldrig vill se igen: Alla dåliga koncept kan tyvärr också vara människor.

Klädsel: Jag börjar bli tjatig nu va? Vad du vill! Ofta baserat på kultur och klass eftersom din ras inte tvingar på dig något.

Varför är människor den bästa rasen att spela?: Inte bara behöver du inte hantera några stereotyper, inte bara kan du göra vad du vill, inte bara kan du spela en faktisk karaktär istället för en ras men du tillhör också det vinnande laget. Din karaktär kommer inte behöva hantera rasism i de flesta städer, han behöver inte skaffa speciella vapen eller rustningar och han behöver inte lära sig några konstiga språk för att klara sig. Ditt folk är majoriteten i nästan alla världar och om de inte är det kommer det bli det. Men samtidigt är människor nästan alltid en ung ras som saknar erfarenheten, kunskapen och resurserna som de äldre raserna har. Hatar du underdog stories? Spela en människa. Gillar du underdogstories? Spela en människa.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har inte spelat fantasy på år och dag, men gör jag det så måste jag nästan spela människa. Det är den enda ras där det inte känns som att spelskaparen säger "Varsågod! Jag har gjort en rollperson åt dig! Du kan bestämma hårfärg och ge den ett namn.".

God45

#PrayersForBahakan
Genesis said:
Jag har inte spelat fantasy på år och dag, men gör jag det så måste jag nästan spela människa. Det är den enda ras där det inte känns som att spelskaparen säger "Varsågod! Jag har gjort en rollperson åt dig! Du kan bestämma hårfärg och ge den ett namn.".
Du uttryckte just 90% av vad jag villa få fram kortare och elegantare. Jag vet inte om jag är glad över att du fick fram det eller sur över att jag inte skrev det :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Genesis said:
Jag skulle kunna skriva +1, men det är inte speciellt informativt. Det är tråkigt att alla andra raser man kan spela är så begränsade, antingen för att spelet dikterar det, eller för att man som spelare har väldigt få saker att hänga upp konceptet "dvärg" eller "alv" på och därför tenderar de dvärgar och alver man skapar att bli ganska lika sina förlagor inom litteratur eller film. Ett problem är att när man måste klämma in så många olika intelligenta varelser i en värld blir det inte speciellt mycket svängrum för var och en av dem. Jag tänkte på det när jag läste gnoll-tråden: är gnollernas existens verkligen nödvändig? Hade det inte varit bättre om de varit orcher med en annan kultur, så att även orcherna fick en chans att visa lite variation?

Men åter till ämnet. Människor är bäst. Oavsett hur knäppa du gör dem så har det existerat en riktig historisk person som varit dubbelt så orealistisk.

/tobias

Cybot

Mest spelbar
Människor är också den slampigaste rasen.
Finns det andra raser så kan du slå vad om att det finns halfbreeds som är hälften människa, hälften X.
Detta kanske är en underregel till underregeln om fetisher. Finns det en ras, så finns det en människa som har en fetish som är inriktad på den rasen.

Det är bara demoner och drakar (och tekniskt sett grekiska gudar) som kan matcha människorasen när det gäller hur slampiga de är.

Ymir

Liten kantbaron
En sak jag älskar när rollspel gör med människor som ras är när de inte helt och hållet har dem som norm. I D&D3,5s raskapitel stod det till exempel att 'människor är relativt kortlivade men väldigt fertila', eller något dylikt.

Awesome. Nästa steg är att låta människorna sluta vara rasen som bara har +/- 0 på alla stats. Detta fenomen blir för övrigt väldigt unket när det är som i Chronopia och Eon och vita människor har +/- 0 på alla stats, medan araber, negrer och eskimåer har diverse rasbonusar.

Ymir

Liten kantbaron
Ett problem är att när man måste klämma in så många olika intelligenta varelser i en värld blir det inte speciellt mycket svängrum för var och en av dem. Jag tänkte på det när jag läste gnoll-tråden: är gnollernas existens verkligen nödvändig? Hade det inte varit bättre om de varit orcher med en annan kultur, så att även orcherna fick en chans att visa lite variation?
Det här är väl basically en fundamental anledning att Eon är bättre än D&D; i Eons värld finns typ en femton-tjugo intelligenta raser, varav fem är konventionellt spelbara som rollpersoner, och endast fyra totalt sett (alver, dvärgar, tiraker, människor) har någon som helst signifikant kulturell närvaro i spelvärlden.

Att jämföras med D&D, där du lätt kunnat lägga till åtminstone en 0:a efter alla dessa siffror.

(Med detta sagt, dock: ibland blir jag sugen på D&Ds mer färgsprakande fantasy med all dess enorma rasinflation och oåterhållna epik, men då mest spelgruppens egna D&D-setting).

God45

#PrayersForBahakan
Ymir said:
Ett problem är att när man måste klämma in så många olika intelligenta varelser i en värld blir det inte speciellt mycket svängrum för var och en av dem. Jag tänkte på det när jag läste gnoll-tråden: är gnollernas existens verkligen nödvändig? Hade det inte varit bättre om de varit orcher med en annan kultur, så att även orcherna fick en chans att visa lite variation?
Det här är väl basically en fundamental anledning att Eon är bättre än D&D; i Eons värld finns typ en femton-tjugo intelligenta raser, varav fem är konventionellt spelbara som rollpersoner, och endast fyra totalt sett (alver, dvärgar, tiraker, människor) har någon som helst signifikant kulturell närvaro i spelvärlden.

Att jämföras med D&D, där du lätt kunnat lägga till åtminstone en 0:a efter alla dessa siffror.

(Med detta sagt, dock: ibland blir jag sugen på D&Ds mer färgsprakande fantasy med all dess enorma rasinflation och oåterhållna epik, men då mest spelgruppens egna D&D-setting).
Det beror lite på vilken D&D värld man spelar i också. Spelar man i Scarred lands så finns det bara ett par raser att spela. Men spelar man i Forgotten realms så är det bara att känna regnbågen :gremwink:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ymir said:

Men alltså, äh, vadå? Är avsaknaden av intelligenta raser med kulturell påverkan det som gör Eon bättre än D&D?

Jag visste inte ens att Eon är bättre än D&D. Att det var på något sätt fastställt. Än mindre att det beror på ovanstående anledning.

Ymir

Liten kantbaron
Men alltså, äh, vadå? Är avsaknaden av intelligenta raser med kulturell påverkan det som gör Eon bättre än D&D?
Tolka det som att jag menar att Eon är ett bra exempel på det som föregående skribent menade med att istället för gnoller kan man låta gnollerna vara en annan orchisk kultur och därmed visa på att även andra raser än människorna har kulturer och variationer och därför känns mer trovärdiga, komplexa och levande. Som sagt kan jag tycka D&Ds rasinflation är jättekul ibland, men i det långa perspektivet känns det ofta som det finns så otroligt mycket monster och folkslag att de blir mer och mer meningslösa och överflödiga (och ansträngda) för varje monsterbok, medan om man istället håller nere antalet raser/monster är det lättare att bygga en spännande och konsekvent kosmologi där allt har en roll att fylla.

Fördelen med D&D är dock att det erbjuder ett helt ofantligt gigantiskt smörgåsbord av raser och varelser, och om man designar sin egen spelvärld kan man ju välja ut och brodera ut de allra allra koolaste av dem till den settingen och ge fan i de andra. Detta torde generellt kunna resultera i extremt koola settingar eftersom de topp tio-femton koolaste raserna i D&Ds flora av, säg, 500+ raser, rent statistikt sett alltid kommer vara koolare än något i Eon (det kokar ned till ren sannolikhetslära liksom). I den där smeten av lökighet döljer sig trots allt grejer som Yak Folk, Abboleths och Devas...fuck yeah.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ymir said:
Tolka det som att jag menar att Eon är ett bra exempel på det som föregående skribent menade med att istället för gnoller kan man låta gnollerna vara en annan orchisk kultur och därmed visa på att även andra raser än människorna har kulturer och variationer och därför känns mer trovärdiga, komplexa och levande. Som sagt kan jag tycka D&Ds rasinflation är jättekul ibland, men i det långa perspektivet känns det ofta som det finns så otroligt mycket monster och folkslag att de blir mer och mer meningslösa och överflödiga (och ansträngda) för varje monsterbok, medan om man istället håller nere antalet raser/monster är det lättare att bygga en spännande och konsekvent kosmologi där allt har en roll att fylla.

Fördelen med D&D är dock att det erbjuder ett helt ofantligt gigantiskt smörgåsbord av raser och varelser, och om man designar sin egen spelvärld kan man ju välja ut och brodera ut de allra allra koolaste av dem till den settingen och ge fan i de andra. Detta torde generellt kunna resultera i extremt koola settingar eftersom de topp tio-femton koolaste raserna i D&Ds flora av, säg, 500+ raser, rent statistikt sett alltid kommer vara koolare än något i Eon (det kokar ned till ren sannolikhetslära liksom). I den där smeten av lökighet döljer sig trots allt grejer som Yak Folk, Abboleths och Devas...fuck yeah.
Ja, alltså, det är så jag känner; att D&D är ett stort och ganska awesome smörgåsbord (eller smorgosbord, som på engelska eftersom det är ett amerikanskt spel ;P ).

Jag har liksom aldrig känt några större bekymmer med att det är för mycket grejor. Man plockar ju det man vill ha.

Och ja, Aboleths är en av de sakerna. Fyförihelvete vad coola de är. De är nog ett av mina absoluta favoritmonster på typ alla plan.

Jocke

Man med skägg
Människorna har ändå snappat upp ett par drag som vi har i nästan alla fantasy världar. Till att börja med är vi slampor. Förutom att vi nästan alltid får fler barn och får barn snabbare än de andra civiliserade raserna så skapar vi också halvblod med alla de andra raserna. Vi har halv-orker, halv-alver, halv-jättar, halv-drakar, halv-dvärgar och halv allting annat. Man behöver inte ens säga att den andra halvan är mänsklig eftersom alla redan vet det. Kombinera detta med att vi sällan är den hetaste rasen så betyder det att vi helt enkelt är slampigast.
Nu ska jag se om jag kan formulera mig något sånär vettigt här för det här med halvblod är någonting som jag har funderat lite för mycket på under årens lopp.

Min tanke är att efter som alla spel är så fast vid rasbegreppet så måste alver, dvärgar, orcher, hökmän och sjöjungfrur alla tillhöra samma art: den Humanoida arten (kompletteras med den djuroida arten och den monsteroida arten).

Till att börja med, ja det är klart så att människan är slampigast och att de flesta halvblod i de flesta fantasyvärldar är till hälften människor; men en viktig detalj går att se vi tex tittar på Eldarinerna i D&D eller Aragorns släktled i Sagan om Ringen: Eldarierna är någon slags dubbel-alver och Aragorns Isildur-familj är någon slags dubbel-människor.

Jag tänker mig alltså att halvalver och halvorcher och halvmänniskor kan födas fram av egentligen vilka raser som helst, efter som evolution inte gäller i fantasy. Om Arwen bara kan avsäga sig sin alviska rastillhörighet, så borde två alver kunna föda fram en halvalv, eller för den delen en eldarin. Och två människor det samma.

Jag är också helt för att rollpersoner byter ras under spelts gång, särskillt om spelet i fråga stödjer nån slags race-as-class tänk.

Så jag tror att ryktet om människans roll i halvrasernas bastardtillvaro är aningen överdriven.

--
edit: några stavfel rättade

Sodivra

Champion
Jag spelar också nästan alltid människa.

Gurgeh said:
Jag tänkte på det när jag läste gnoll-tråden: är gnollernas existens verkligen nödvändig? Hade det inte varit bättre om de varit orcher med en annan kultur, så att även orcherna fick en chans att visa lite variation?
Ameh, gnolls är ju punk ju, orcher är metal. Big difference!

Så kände jag iallafall när jag rullade upp min gnoll. Jag vill inte spela en antropologrealistisk kultur, jag vill vara punkare! Och är man punkare så har man hår som står upp, nitar och slitna kläder. Är man metalhead så har man långt hår, eh, också nitar och svarta t-shirt. Så är det bara, och aldrig mötas de tu!

Fantasyraser är lite identitetsploitation. Man får leka om sina tonår. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Ymir said:
Detta fenomen blir för övrigt väldigt unket när det är som i Chronopia och Eon och vita människor har +/- 0 på alla stats, medan araber, negrer och eskimåer har diverse rasbonusar.
Haha, euuuuuuuugh :gremlaugh:

Leon

Leo carcion
Typexemplet för mig på detta (som vill avslöjar min spelhistoria) är DoDs alver på 90 talet. Det kändes som att det fanns åtminstone ett halvdussin fler alvfolkslag än alvkulturer. Skogsalver, silveralver, grottalver, gråalver, blodsalver, mörkeralver, injir, ljusalver, högalver och havsalver.

Anarchclown

Swashbuckler
Alver är väl eventuellt den sämsta boken som kommit till Drakar och Demoner innan Chronopia? (Innan vi börjar kriga om det är anledningen till att jag säger det att jag slutade handla DoD efter Chronopia, inte att jag hatar Chronopia.)

Leon

Leo carcion
Anarchclown said:
Alver är väl eventuellt den sämsta boken som kommit till Drakar och Demoner innan Chronopia? (Innan vi börjar kriga om det är anledningen till att jag säger det att jag slutade handla DoD efter Chronopia, inte att jag hatar Chronopia.)
Alver var ganska usel, ja (även om både Chronopia och vad jag minns en del andra moduler var värre). Den här observationen gäller även innan Alver, även om jag plockat ett par observationer därifrån.

Det sjuka är att det finns en artikel i Sinkadus från 87 eller så som täcker älvfolk som är så mycket bättre.

Ursäkta, OT. Bokstavligen (fel fantasyras)

Big Marco

Läskig
Ymir said:
Awesome. Nästa steg är att låta människorna sluta vara rasen som bara har +/- 0 på alla stats. Detta fenomen blir för övrigt väldigt unket när det är som i Chronopia och Eon och vita människor har +/- 0 på alla stats, medan araber, negrer och eskimåer har diverse rasbonusar.
Detta är ändrat i Eon 4. FYI.

Arfert

Facit
Ymir said:
Detta fenomen blir för övrigt väldigt unket när det är som i Chronopia och Eon och vita människor har +/- 0 på alla stats, medan araber, negrer och eskimåer har diverse rasbonusar.
Hade dom det? Rasbonusar? Du skojar? Fy fanken va B. Vad tänkte de på?

Arfert

Facit
Marco Behrmann said:
Ymir said:
Detta är ändrat i Eon 4. FYI.
Det får vi verkligen hoppas för alla inblandade.