Nekromanti Fantasyras fokus: Tieflings

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en ras från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av rasen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Tieflings:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qJbbqwH433Q"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/qJbbqwH433Q" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Jag går tillbaks till att vara D&D centrisk med full maskin och det är dags att ta itu med en av dem mest D&D:igaste raserna. Tieflings är människor vars blod är nedsmittat med djävulskt eller demoniskt blod eller energi. Innan 4ed D&D var det alltid på grund av att någons förfäder föredrog demonkuk men i 4ed ändrade man det till att bero på att deras förfäder ingick pakter med demoner och djävlar som korrumperade deras ättlingar. Oavsett deras ursprung är Tieflings människor/onda övernaturliga varelser hybrider.

Poängen med att spela en Tiefling är att få hela badboy looken och attityden utan att egentligen behöva vara ond. Du får allt det sexiga utan att ens behöva hantera att du kommer från en ond kultur som tex drow. Du får också hantera att samhället hatar och fruktar dig så du kan spela ut alla X-men tropes du gillar. Fast du är sexig och inte ful som halv-orcher så du kan spela Storm eller Cyclops istället för Beast.

Att spela en Tiefling ger dig också direkta kopplingar till spelvärlden. Du har mystiska hemligheter från antingen ditt eget förflutna eller andras förflutna att undersöka och du kanske till och med en farfar är ute någonstans att besegra...

Vanliga roller/klasser: Både sorcerers och warlocks är vanliga val eftersom de båda kan ha kopplingar till karaktärens bloodslinje vilket synkroniserar bra med rasen. Tjuvar och lönmördare är inte ovanligt och har att göra med att Tieflings har en viss utsatthet för rasism i samhället vilket kan driva dem in på kriminella banor. Paladiner och clerics till goda gudar är inte ovanliga val för Tieflings som vill göra upp med sina mörka tendenser.

Bra koncept bakom tieflings jag sett: "Jag var fördömd från födseln. Att vara god var aldrig ett alternativ för mig. Så jag tänker göra alla de mörka, obehagliga och onda sakerna som krävs för att åstadkomma er goda agenda så att ni slipper göra dem. Jag tänker hålla er rena."

Också Dante och Vergil från Devil may cry. Vad? Tieflings är löjligt anime. Bara bejaka det.

Koncept jag aldrig vill se igen: Det finns en gräns där du är för emo. Försök att inte passera den.

Klädsel: Sexigt och i svart läder. Tänk bad boy/bad girl look. Alternativ klär du dig extremt ödmjukt och döljande ifall du försöker ta avstånd från din onda blodlinje.

Varför är Tieflings den bästa rasen att spela?: Du vet alla de där koncepten rörande blodslinjer och födslorätt och ärvd ondska/godhet som finns överallt i fantasy? Det är nu din karaktärs område att utforska. Detta utöver att helvetet som nästan alltid är en av de intressantare sakerna i världen är ditt att utforska.

Jag tog redan upp att du är en automatisk outsider vilket ger dig fördelar och nackdelar. Du kan använda din status till stor effekt om du spelar i ett politisk spel. Folk kommer komma med mindre rumsrena planer till dig helt enkelt eftersom du är personen med hornen.

Plus, du är sexig, cool och anime. Vill du spela en badass anime karaktär så spela en tiefling.

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Klädsel: Sexigt och i svart läder. Tänk bad boy/bad girl look. Alternativ klär du dig extremt ödmjukt och döljande ifall du försöker ta avstånd från din onda blodlinje.
Meh. Grejen med Tiefling är att badboy-looken kommer automatiskt. Oavsett vad du bär på dig så gör hornen, svansen, de spetsiga tänderna och dina pupilllösa ögon jobbet.
Klär man sig döljande och ödmjukt gör det bara att du ser ut som en kultist.

Det där med andras attityd är ett problem, men ett nästan lika stort problem för tieflings (IMHO) är att det korrupta blodet manifesterar sig på så varierat sätt.
Storlek på horn och vilken typ av svans är ju så olika på olika tieflings, vilket får mig att tänka på att även övriga saker (så som torsoproportioner och liknande) inte kan vara helt standard heller.
Så antingen så får man bära löst sittande kläder eller så passar skiten inte så bra. Alternativet är att man får specialbeställa kläder och liknande från folk som är vana vid att göra klädesplagg för non-standardformer. Och med tanke på vilka som frivilligt associerar sig med tieflings så är väl oddsen att skräddaren/rustningsmakaren/Lädermakaren är tieflingfetishist med alla problemen det innebär (vilket säkert bidrar till fördomarna om tieflings och svart läder).

chrull

Stockholm Kartell
Det borde vara ett krav att ha synliga Tiefling-drag om man spelar Tiefling. Att välja rasen för att den är ball och bra, och sen se ut som en vanlig människa är sjukt tråkigt. Horn, Svans, klövar eller liknande, annars går det bort!

Vimes

Sillkung
Jag spelade en kvinnlig tieflingmagiker när jag spelade D&D (4ed) för första gången (för någon månad sedan). Det var kul, men jag har ingen åsikt om tieflings som sådana.

God45

#PrayersForBahakan
弾幕 said:
Det borde vara ett krav att ha synliga Tiefling-drag om man spelar Tiefling. Att välja rasen för att den är ball och bra, och sen se ut som en vanlig människa är sjukt tråkigt. Horn, Svans, klövar eller liknande, annars går det bort!
Jag har sett... och jag var.. Fine. Jag spelade Vergil från Devil may cry i en one shot där jag körde en Barbarian Tiefling. Så jag hade en karaktär som såg ganska normal ut tills han ragade och då såg han ut såhär:

Zimith_UBBT

Warrior
För mig har tieflings alltid varit pure ost. Jag vet inte riktigt varför, men det handlar nog om att jag tror att det handlar om spelare som tycker demoner är balla och vill spela dem fast de är ospelbara. Sen har jag nog en dum idé om att bara tonåringar som vill spela "svår, hård och enigmatisk" kör tiflingar. Lever nog kvar sen NWN pw-spel. Lite som snälla drow.

Mundo

Myrmidon
lol! En bild på en draenei när du snackar om tieflings. Snacka om att försöka göra flick-tieflings sötare än vad de är tänkta att vara.
Såhär ser en flick-tiefling ut.

Cybot

Mest spelbar
Mundo said:
lol! En bild på en draenei när du snackar om tieflings. Snacka om att försöka göra flick-tieflings sötare än vad de är tänkta att vara.
Jag ser ingenting i God45s bild som säger att det inte skulle kunna vara en tiefling. Ergo, det skulle mycket väl kunna vara en tiefling.
Du ska väl bara vara glad att han inte visade de mer...ahem...exotiska bilderna på Annah (ifrån Planescape: Torment) som finns där ute.

Sodivra

Champion
Mundo said:

Yay, älskar den bilden

Arfert

Facit
Tieflings är den mest ointressanta rasen för mig. Till och med dragonborn är ballare. Snark. Har aldrig förstått mig på den. Känns som de skapade av nån snubbe på marknadsavdelningen.

Anarchclown

Swashbuckler
I Planescape som de kommer ifrån så är ju Tieflings jävligt annorlunda mot hur de senare blev. Där ser de ju ut lite hur som helst och är oftast flera generationer ifrån de flertalet olika outsiders som är deras ursprung. Det finns med fiends i blodslinjen men det är inte nödvändigtvis det enda sättet de är konstiga på. De beskrivs som "touched" by the planes om jag inte minns fel. De här dessutom verkligen hemma i Sigil och liknande miljöer och där är det svarta lädret jävligt optional eftersom stället också är fullt av Githyanki, Abishai, Bariaur och en massa andra saker som ser ut hur fasen som helst och också måste ha specialskräddare.

God45

#PrayersForBahakan
Nej, det där är en Tiefling enligt källan jag hämtade den ifrån i alla fall.

Plus, det här är den mest kända Tieflingen:

Så ville jag gå sexigt hade jag mycket lätt kunnat gjort det :gremwink:

Sedan ska det sägas att tieflings blev ganska mycket större och fick mer uttalat demoniska drag i 4ed. I 2ed ser de ut så här i böckerna:

Och i Never Winter nights 2 ser din Tiefling kompanjon ut såhär:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
God45 said:
Sedan ska det sägas att tieflings blev ganska mycket större och fick mer uttalat demoniska drag i 4ed.
Ja, estetiskt sett föredrar jag de mer finlemmade och mindre enhetliga pre-4e-tieflingarna. Tieflingar har för mig alltid varit en subtil och elegant ras, ett intryck som de ganska grova 4e-varianterna (särskilt männen) inte ger. Sedan har säkert Tony diTerlizzis illustrationer också något med saken att göra:

Cybot

Mest spelbar
I Neverwinter (som gick Live nyss) blir deras demoniska drag ännu mer uttalade.

Det går inte att göra en tiefling som ser mindre demonisk ut än så här i Neverwinter.

Ond bråd död

Swashbuckler
Om Tieflings hade dykt upp i något annat spel än d&d så hade jag säkert tyckte de var coola. Men d&ds raser känns alltid som pinsamma flufftexter för barn kombinerat med en massa power stats.

chrull

Stockholm Kartell
Ond bråd död said:
Om Tieflings hade dykt upp i något annat spel än d&d så hade jag säkert tyckte de var coola. Men d&ds raser känns alltid som pinsamma flufftexter för barn kombinerat med en massa power stats.
Nu har jag inte böckerna framför mig, men jag minns inte alls Tieflings från Planescape så.

Ond bråd död

Swashbuckler
Ok, jag har inte läst flufftexten till Tiefling. Jag läser aldrig flufftexterna för det har alltid varit så ovärt. Dels för att det hålls så generellt för att passa i alla världar typ, och dels för att de, åtminstone på prestigeklass-tiden i d&d3.x var riktigt pinsamma.

WoW-bilderna sänker intresset också.

Hade Tieflings kommit till DoD och Anders Blixt hade skrivit om deras samhälle, språk och handelsförbindelser på lärobokssvenska så hade jag säkert gillat dem. Men hela d&ds stil ger en känsla av att texterna bara är något man skriver för att det hör till, och att det ändå inte spelar någon roll för nu ska vi köra en encounter.

Kanske beror det också en del på att allt ska vara så förbannat coolt i d&d också. En Tiefling i säg Mundana skulle stuckit ut rejält och varit supercool för resten av världen håller en mer sansad nivå.

Ledsen att det blev rant av det här. Men jaja, så tycker jag.

God45

#PrayersForBahakan
Ond bråd död said:
Ok, jag har inte läst flufftexten till Tiefling. Jag läser aldrig flufftexterna för det har alltid varit så ovärt. Dels för att det hålls så generellt för att passa i alla världar typ, och dels för att de, åtminstone på prestigeklass-tiden i d&d3.x var riktigt pinsamma.

Hade Tieflings kommit till DoD och Anders Blixt hade skrivit om deras samhälle, språk och handelsförbindelser på lärobokssvenska så hade jag säkert gillat dem. Men hela d&ds stil ger en känsla av att texterna bara är något man skriver för att det hör till, och att det ändå inte spelar någon roll för nu ska vi köra en encounter.

Kanske beror det också en del på att allt ska vara så förbannat coolt i d&d också. En Tiefling i säg Mundana skulle stuckit ut rejält och varit supercool för resten av världen håller en mer sansad nivå.

Vill du ha bra stämningstexter läs Planescape böckerna... Om du kan få tag i dem. De ät nästan omöjliga att lägga vantarna på. Men de är fantastiskt bra och anpassade till världen.

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:
Ond bråd död said:

Vill du ha bra stämningstexter läs Planescape böckerna... Om du kan få tag i dem. De ät nästan omöjliga att lägga vantarna på. Men de är fantastiskt bra och anpassade till världen.
Ja, trots att det vanligaste orden i Planescape är superlativ och att "Oändlig" ibland används fem gånger i samma mening så är det ganska nyanserat. I alla fall om man jämför med versionerna 3+

God45

#PrayersForBahakan
Ja, trots att det vanligaste orden i Planescape är superlativ och att "Oändlig" ibland används fem gånger i samma mening så är det ganska nyanserat. I alla fall om man jämför med versionerna 3+
Ordet Berk är nog också bland de top 5 mest använda :gremwink: