Nekromanti Fantasyrollspel

Här är en länk till en tråd jag startade på RPG.nets forum angående just fantasyrollspel.

Tråd om fantasyrollspel

Jag hade lite strängare kriterier än dina, men det kom fortfarande fram en himmla massa alternativ, så förhoppningsvis får du lite fler idéer där. Alternativt så grötar det bara till saker och ting!

Leon

Leo carcion
Om det här:

BMOC said:
mordet på prinsen i huvudstaden.
och det här

BMOC said:
Jag vill inte ha några jättedetaljerade regler.
och det här

BMOC said:
Drakar & Demoner Expert.
är viktigt

Så tror jag att du kan uppleva D&D 3.5 och 4 som regeltungt, och fullt av sina egna tropes. För klassisk grottröj och äventyr i en mer Äventyrsspelsklassisk fantasivärld så är nog Fantasy! bättre. Eller varför inte Barbarians of Lemuria.

Ett spel där socialt avancemang, adelstitlar och län är inbyggt är nog lite svårare. Kanske a song of ice and firespelet?

Är det viktigt med att karaktärerna kommer upp sig i världen och skaffar sig egna områden att försvara osv., så skulle jag rekommendera Adventurer Conquerer King. Det är inget jag skulle spelleda, då jag hittills föredragit mina levels i dataspel, men det är inbyggt i spelet att karaktärerna kommer att bli mer inflytelserika när de blir mäktigare. Det är baserat på gamla versioner av D&D, har jag för mig och innehåller saker som att raser är klasser, osv. En retroclone, med andra ord.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Det blev att jag hittade Legend för 1$ på drivethrurpg så jag börjar med att kika på det och för att se om det möter mina behov.

Vet ingenting om det men för 1$ är det väl värt en genomkoll i alla fall.

God45

#PrayersForBahakan
BMOC said:
Det blev att jag hittade Legend för 1$ på drivethrurpg så jag börjar med att kika på det och för att se om det möter mina behov.

Legend är ett försök att "fixa" d&d 4:ed och jag skulle inte direkt rekomendera det.

ACK är en retro clon som fokuserar på de allra värsta bitarna av old school rörelsen och använder dessutom skit som d16 och d30 tärningar. Jag rekomenderar reglerna i The rules commpemdium eller reglerna i Birthright om du vill att spelarna skall styra domäner.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
God45 said:
BMOC said:

Legend är ett försök att "fixa" d&d 4:ed och jag skulle inte direkt rekomendera det.
Jag tippar på att är Legend från Mongoose det är frågan om. I så fall är det fråga om reglerna från Mongoose RuneQuest II, dvs. en modernare BRP-motor.

Leon

Leo carcion
God45 said:
Nu tänker du på ett annat Legend. Legend är en light-version av Mongoose Runequestregler. Nysläppta RQ6 är en tyngre, fullständigare och bättre versin av samma regler.

Gratissläppta light-versionen OpenQuest verkar också intressant. Inte så mycket avancemangregler och så där. Men likt om man spelat mycket Drakar och annan BRP

P.s. Hoppsan, inte snabb nog

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Etepete said:
Nu tänker du på ett annat Legend. Legend är en light-version av Mongoose Runequestregler. Nysläppta RQ6 är en tyngre, fullständigare och bättre versin av samma regler.

P.s. Hoppsan, inte snabb nog
Nä, men det där var ett bra tillägg! :gremsmile: Kom på det efteråt att jag borde ha skrivit nåt om relationen till RuneQuest 6.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänker mycket rikitgt på det andra legend där det finns en kille i siluett på framsidan. Så ignorera den delan av mitt svar :gremsmile: