Nekromanti Favorit bland fiktiva namn

Möller

Hubert Hortlax
Jag gillar ju dethär med namn. När jag konstruerar rollspelsgrejer har jag väldigt svårt* för att inte lägga mycket stor tanke bakom de namn jag hittar på.

Så i den andan jag tänkte att vi kan dela med oss av namn på påhittade personer, platser etc. i kulturproduktion som vi gillar.

Skriv dina favorit-namn, varifrån de kommer och en rad eller tre om varför namnet är så jävla bra!

_____

Själv vill jag lyfta fram två stycken. Vi börjar med Isengard, Sarumans tillhåll i Sagan om Ringen. Normalt är jag ingen Tolkien-fantast, men han kan sina namn. Isengard, från forngermanska isen för järn och gard, gård (eller fästning). Det väcker en sån fantastisk bild av platsen och känns så verkligt.

Sen gillar jag Vanheden, en av Sickans kumpaner i Jönsonliganfilmerna. Det framstår som så mystiskt för mig, jag har inte hittat något liknande namn. Varför Vanheden?

Ymir

Liten kantbaron
Helcaraxë

Thuringwethil, Sauron, Idril, Arda, Utumno, Angband, Dagorlad, Ulmo, Oromë, Varda, Thangorodrim, Ekaia, Beleriand, Minas Morgul, Manwë, Fëanor, Melkor, listan kan göras oändlig.

Tolkien är överlag guden på fiktiva namn, vilket antagligen har mycket att göra med att han var lingvist och därför visste vad som var koolt och funkade och inte. Robert E Howard, som kontrast, sög getpung på fiktiva namn, men var extrem historienörd och kunde därför sno en massa askoola namn från irl-historia och mytologi, tex Hyperborea, Turan, Erlik. Hans approach räknas ju då dock inte för denna tråd. Tolkiens namn är så bra därför att de alltid är perfekta för känslan han vill väcka; Helcaraxë låter precis som vad det är; storslaget, dödligt, hårt och sprött, Ulmo är mjukt och på samma gång mäktigt, ett passande namn på en havsgud, Arda är evokativt men enkelt och basic på ett nästan primalt vis, ett perfekt namn på en värld. Och det svarta språket är ett litet mästerverk, om än potentiellt aningen eurocentriskt/rasistiskt; genom att ta ljud och tecken (û) från turkiska språk och grammatiken från hurriskan och andra ergativa språk skapade Tolkien något som på samma gång lät underskönt och stålhårt, egendomligt fascinerande och samtidigt kallt alien för en indoeuropé; Melkor, Sauron, Mordor, Morgul, Nazgûl, Thuringwethil.

Som bubblare, dvs fantasyböcker som är lite hit and miss när det gäller namn men ibland lyckas riktigt bra kan dels nämnas A Song of Ice and Fire, som har många riktigt bra namn men även många apfula ('Dragonstone', fuck yeah, 'Drogo, son of Barbo', not so much...) , och den mer obskyra Stjärnbäraren från Hed; denna har jag dock bara läst på svenska och jag har ingen aning om namnen var lika udda och koola i det engelska originalet. Stjärnbärare' körde mycket på namn som betydde något, tex Morgon, Vår Ekland, och groteskt långa och omständiga namn som alla förkortade i dagligt tal, tex Lyraluthuin 'Lyra' och Ylcorcronlth 'Ylcor'. Ganska fräscht grepp.

Eftersom ingen annan fantasyskribent till syvende och sist kan mäta sig med Tolkien när det kommer till att hitta på namn tryter det därefter lite för mig; när jag själv kommer på genuint bra namn är de inte sällan helt eller delvis stulna från irl-historien.

Men Lycan, min eviga partner in crime, har jag alltid tyckt är extremt bra på fiktiva namn, och han har till Eon tex kläckt personnamn som Iset Azarmisherah, Marner Bringdaga, Qaitu Haraka, Syantecaran, Wakla Marakunda, och platsnamn som Darbandoke, Sol Samra, Oió Quenque. Mannen är briljant och jag har tack vare honom blivit allt bättre på fantasynamn, så att fantasynamnen jag skapar idag faktiskt inte sällan blir tämligen bra, med både känsla av awesome och känsla av att höra hemma i rätt kultur- och språkområde.

-Sämst- fiktiva namn är en annan kul diskussion; den pokalen går lätt till Star Wars, som av någon anledning alltid har extremt fula, korthuggna och grova namn med en halvdan och thrashig amerikansk klang. Bobba Fett? Srsly? Darth Malak, Jango Fett, Jabba the Hutt, Oola, Quai Gon-Jinn, Twi'lek, Alderaan, Bail Organa...blä.

Jag vill även dra in irl -lite-, då jag vill slå ett slag för något jag tycker är skitkoolt men underskattat: latiniserade arabiska namn (i regel på filosofer eller stjärnor) är ofta aaaaaaskoola, de låter mjuka men otroligt episka på samma gång, med karaktärsfulla konsonantljud men utan de fula latinska -us-ändelserna som tex Konfucius-latiniseringen lider av. Några exempel: Averroes, Avicenna, Algazel, Avenzoar, Alberuni, Geber, Tusi, Mintaka, Alnilam, Alnitak, Aldebaran, Baten Kaitos, Deneb, Formalhaut, Rasalhague, Zubelgenubi, Zanzibar.

Grekiska och andra västifierade varianter av persiska namn är också apkoola, tex Kyros, Kambyses, Orontes, Xerxes, Zoroaster, Surena, Yazdigerd, Sheherazade, Dunyazade.

och slutligen ääälskar jag centralasiatiska platsnamn, jag vet inte varför de är så bra men de låter alltid skitsnygga och somehow extremt sword & sorcery, tex Samarkand, Kokand, Fergana, Khiva, Kashgar, Yarkand, Korla, Aksu, Golmud, Hotan, Khotan, Kandahar, Qumul, Kyzyl Kum, Takla Makan, Karakorum.

(när jag läser igenom det här inlägget igen framträder ett tydligt mönster att jag gillar 'hårda' vokalljud som K och G bättre än veka som C och F, och inte är jättetänd på diftonger utan till viss del föredrar namn med tydliga konsonant+vokal/vokal+konsonant-strukturer. Jag gillar Sh men inte Ch, vad man nu lägger i det såhär i skriven form (jag uppfattar Sh som mjukare)).

God45

#PrayersForBahakan
Exalted har bäst fiktiva namn, specifikt Death Lords och Abyssals:

Lover Clad in the Raiment of Tears
Är grymt men de här är också bra:

Mask of Winters
Och Bodhisattva Anointed by Dark Water

Så bra!

Sedan har vi Alchemicals så som Excessively Righteous Blossom och Stern Whip of Industry som också rockar.

Mogger

Hipsteranka
New Crobuzon

Även jag har av naturliga skäl Tolkien som favorit China Mieville kommer inte långt bakom.

Isaac Dan der Grimnebulin, MontJohn Rescue, Teafortwo, Jack Half-A-Prayer...

Och platsnamn: Dog Fenn, Salacus Fields, Creekside, Bonetown.

Men allt har coola namn! Som det politiska partiet Fat Sun Party.

Etc!!

Caligo

Swashbuckler
Gillar ju också Tolkiens namn. Isengard, Mordor etc. Lite roligt/intressant att Gandalf, Bilbo och Aragorn är typ snodda från verkliga namn.

Pilzefrau

hon/henne
I Iain M Banks böcker styrs många rymdskepp av AIs som... inte riktigt tänker som vi människor gör, och därför verkar lite excentriska när de väl kommunicerar. Alla sådana rymdskepp väljer sina namn själva, vilket ger upphov till fantastiska namn som "Pure Big Mad Boat Man", "Subtle Shift In Emphasis", "Liveware Problem" och "It's My Party And I'll Sing If I Want To". De är nära den där "haha, lolrandom"-känslan jag får av typ Liftarens Guide och Pratchett, men känns på något konstigt sätt mer vettiga, och vissa även lite mystiska.

Även om det är en annan författare, och jag inte vet hur skeppen får sina namn där, vill jag även slänga in "Nostalgia For Infinity" från Alastair Reynolds "Revelation Space"-böcker. Det tycker jag låter tufft – världen är så sci-fi att en kan vara nostalgisk över tiden när oändligheten var det coolaste.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Pilzeman said:
I Iain M Banks böcker styrs många rymdskepp av AIs som... inte riktigt tänker som vi människor gör, och därför verkar lite excentriska när de väl kommunicerar. Alla sådana rymdskepp väljer sina namn själva, vilket ger upphov till fantastiska namn som "Pure Big Mad Boat Man", "Subtle Shift In Emphasis", "Liveware Problem" och "It's My Party And I'll Sing If I Want To". De är nära den där "haha, lolrandom"-känslan jag får av typ Liftarens Guide och Pratchett, men känns på något konstigt sätt mer vettiga, och vissa även lite mystiska.
Jag hållet med; skeppsnamnen i Culture är awesome.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_spacecraft_in_the_Culture_series

Experiencing A Significant Gravitas Shortfall, smaka på den...

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag tror jag lägger en röst på Hodor.

Namnet säger en hel del och hur mycket som helst. Sen ligger det väldigt skönt på tungan också.

Arfert

Facit
Jag gillar Moorcock namn; Elric, Hawkmoon, Jerry Cornelius, Corum Jhaelen Irsei, Cymoril, Moonglum, Aubec, Erekosë, Sojan the Swordsman, etc etc...

Han har balla boktitlar också, som:
The War Hound and the World's Pain
The Jewel in the Skull
The Land Leviathan
The Sailor on the Seas of Fate
Lord of the Spiders
The Caravan of Forgotten Dreams
The Vanishing Tower

...man kan ju ana var TSR fick inspiration till titlarna på sina moduler.. :gremwink:

Arfert

Facit
krank said:
Pilzeman said:
Jag hållet med; skeppsnamnen i Culture är awesome.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_spacecraft_in_the_Culture_series

Experiencing A Significant Gravitas Shortfall, smaka på den...
Awesome.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Barsoom, Zodanga, Tars Tarkas, Dejah Thoris, jeddak och andra stämningsfulla påhitt av Edgar Rice Burroughs.

Arfert

Facit
Mekanurg said:
Barsoom, Zodanga, Tars Tarkas, Dejah Thoris, jeddak och andra stämningsfulla påhitt av Edgar Rice Burroughs.
Plus att en massa namn och titlar i Star Wars är snodda av Burroughs.

Robban

Hero
Jag är svag för Gunboat Diplomat. Kanske ett simpelt namn, men jag gillar det ändå.