Mina försenade favoriter
Jaja, tråden är död redan. So sue me. Jag känner ett behov av att skriva ner min lista ändå, jag hittade just tråden. Jag är inte härinne så ofta.
1:
Lord Dunsany. Skrev noveller på 1910- och 20-talet. Han är så in i [CENSUR] bra! [CENSUR]! Och dessutom *beeeeeep*! Jag vet inte om jag ska skratta åt er som inte läst honom än eller vara avundsjuk. Time And The Gods är hursomhelst #2 i FM och King of Elfland's Daughter #14 eller något sådant, så åtminstone Netfeed lär få se snart.
2:
Neil Gaiman. Alla har sagt allt redan. Jag nöjer mid med att konstatera att han är besatt av personifieringar av koncept samt asagudar, och att Sandman är historiens bästa serie.
3:
Neal Stephenson. Jaha, alla har sagt allt igen. Jag har läst Snow Crash åtta gånger, sedan avled min pocket. Måste skaffa en ny.
4:
Fritz Leiber. Fafhrd och Grey Mouser är tokigt bra. Särskilt första boken gillar jag skarpt. Tjuvgillet som företeelse i rollspel är Leibers fel/förtjänst. Och FM har samlat Leibers Nehwon-berättelser också.
5:
Terry Brooks. Vadå? Sluta stirra på mig sådär!
Jag gillar hans böcker, och försvarar mig med att han i alla fall är bättre än bilolyckan Eddings.
6:
Gene Wolfe. Den Nya Solens Bok bör läsas på engelska och är helt underbar. Även den finns i FM; bok 1 resp. 12, tror jag.Terminus Est är
<U>det bästa namnet på ett svärd någonsin</U>, och Ymir borde absolut läsa om torteraren Severian om det är mer ångest han vill ha
Andra författare värda ett omnämnande (ett till, i de flesta fall) är Mervyn Peake för Gormenghast-böckerna, Jack Vance för Dying Earth och Warren Ellis för serien Transmetropolitan (längre ned i tråden får han det omnämnandet).
/Feliath - känner sig förutsägbar