Nekromanti Favoritglass + fillesåfisk djupsinnighet

Nightowl

Champion
Det här är ett sådant där meningslöst enkätinlägg igen, så jag tänkte göra det lite intressantare:
1, Vilken är er favoritglass?
2, Förklara saken på ett djuplodande och överanalyserande sätt.

I mitt fall är det päronsplitt, och det är naturligtvis på grund av att jag är nationalist men skäms att erkänna det. Päron som glassmak är nämligen väldigt svenskt - tänk bara på vanilj+jordgubb+päron, den svenska tjänstemannamedelklassens favoritglass för grillaftnar med ljummen läsk, mygg och flintastek - och i själva verket represnterar päronsplitten min djupt liggande okritiska nationalism.

Nästa man (kvinna, android...)?

Erik,

Eksem

Champion
Piggelin. Den är billig, lättillgänglig och mycket enkel. Glassvärldens motsvarighet till en bra pop-singel, alltså.

Marcus J

Hero
Min fovoglass är after eight.

Det är säkert min djupt inomliggande förälsking i den engelska överklassen som spökar. Det är ju mint chokolad och glass.

Kanske är det så att jag har ett lyckligt minne som involverar mintsmak. Det ända jag kan komma på är den tjejen som jag vaar lite hemligt småkåt på i 9:an som formligen älskade mintchoklad. Sen blev det inget med henne så det är igentligen inte ett lyckligt minne.

Så varför älskar jag mintchoklad i alla dess former (inklusive glassen) ? Jag tror inte jag har ett annat svar än det uppenbara, det är asagött!!

/Marcus som blev glasssugen.

Rising

Vila i frid
I Strängnäs fanns det ett original som hette Stig. Stig jobbade bland annat som lärare ibland, men hans stora passion var glass - han visade oss bilder på hur han hade åkt omkring i Afrika och hjälpt dem med frys, kylskåp och anläggningar för att tillverka glass. Stig förverkligade sin dröm om att öppna en egen glassbutik i Strängnäs, där han sålde egentillverkad glass i strutar och bägare. Stig berättade glatt om konstiga glassmaker han tillverkat; till en femtioårsfest hade han gjort en vitlöksglass åt en herre som älskade vitlök över allt annat.

Och fan, säga vad man vill om Stig, men han begrep sig på glass. En gång var jag där och såg en bytta märkt med "lakritsglass" och sade att jag bl.a. ville ha en kula med den smaken. "App app!" började han, "den är rätt stark. Tag ett smakprov först, unge man," och det var något av det grymmaste jag smakat.

Det är inte alla som förstår sig på saltlakrits. För en connoisseur som jag är det viktigt att man förstår sig på de syrliga salmiaktonerna så att det inte bara smakar fänkål. Det får samtidigt inte klinga ut för snabbt; en bra lakritssmak skall "vandra" upp från tungan till gommen och stanna där ett bra tag. Stigs lakritsglass kompromissade inte med någotdera. Det var en glass som kunde få lakritspucken att skita på sig.

En annan favvo som nästan ingen kan misslyckas med är saffransglass. Stigs saffransglass var en av de bättre, men jag tror att GB eller hemglass har haft en variant som varit jättegod den också.

Ska jag göra en bägare med tre kulor hos Stig så väljer jag lakrits, saffran och kanel. Han gjorde en kanelglass också, nämligen, och den var helt vild. (andra klassiska Stigsmaker var en helt osannolikt mustig blåbärsglass och en champagnesorbet som kändes oerhört lyxig.)

---

Ska jag välja knullglassar från vanliga butiker så väljer jag Baileysglassen från Haägen-Dazs (vaniljen är också syndigt god).

Alla människor som äter glassar med fruktsmak föraktar jag. Eller tja, det är i vart fall det osexigaste jag vet - ungefär som att se någon dansa eller ens röra på sig rytmiskt till "Break my Stride".

Krille

Super Moderator
Magnum Mandel, jante på tvären!

Magnum Mandel!

Magnum Mandel är helt enkelt den glassmässiga motsvarigheten till liberalismen: det finns en marknad för en hyfsat lyxig pinnglass med grädde och mandel. Alltså gör man en sådan glass tillgänglig för marknaden. Sedan kan alla äggiga kommunister som bara vill ha arbetar-puckstång dra dit pepparn växer. Jag är beredd att betala för en lyxglass, och om jag inte får ta mig det privilegiet så kan kommunistjävlarna ta och köra upp sin revolution på tvären där det smärtar mest!

Lindenius

Swashbuckler
Magnum Aroma

Den där med choklad och kaffebönor. I vanliga fall dricker jag inte kaffe – faktum är att jag tycker det är skitäcklig. Därför antar jag att det är något sett för mitt undermedvetna att protestera. Antingen protesterar för att jag inte gillar kaffe, eller så gillar jag inte kaffe för att det undermedvetna protesterar mot att jag gillar Magnus Aroma.

//erik. usch för kaffe.:tekopp: går bättre

PAX

Jordisk Äventyrare
Favoritglass kan jag nog inte påstå men jag åt en jäkligt dyr glassrätt, Euro, igår på Smultronstället i Söderköping. Jag blev mätt...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det finns en Magnumglass med vit choklad och jordgubbsmak som jag gillar. Annars är mitt glassbegär som regel för stort för att stillas av en futtig pinnglass. Tre kulor ska det vara (åtminstone en bör vara romrussin) eller en halvlitersförpackning Mangosorbet.

Johan K

Gammal & dryg
1, Vilken är er favoritglass?
Tror jag det får bli en styck glassbåt då...
Den är sådär mummsig som en glass ska vara.

2, Förklara saken på ett djuplodande och överanalyserande sätt.
Ähum...
Just när jag käkar en styck glassbåt så kommer mina minenn fram när man var ute med polarens båt & fiskade. Fin minnen är det !!!

/ Johan K, som åxå kan tugga i sig en mjukglass...

Big Marco

Läskig
Haägen-D med vanilj, browniekrunch och kolasås. Godis, glass och bakelse i ett. Kaloririk som ett kärnkraftverk.

Mouja

Hero
"1, Vilken är er favoritglass?
2, Förklara saken på ett djuplodande och överanalyserande sätt."

1. Vanilj.
2. Annars slår min flickvän ned mig, el. dyl.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Piggelin, eftersom min dotter nr 2 är en pigg Elin. :gremgrin:

(Skämt åsido, just den glassen är fri från allergiframkallande ämnen.)

G

Guest

Guest
En femkulors tallrik med vaniljGRÄDDglass, romrussin, hallonsorbet, punchglass och mintglass.
Vanilj är godaste kombinationsglassen av alla, romrussin känns så väldans lyxig, hallonsorbet är läskande och svalkande, punchglass det är tillräkligt sliskigt och mintglass, för det balanserar glassen, sedan ska det gärna vara saffransgrädde till och kolasås, men de tänker jag inte analysera åt er, det får ni själva göra.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Lyxglass

Jag har nästan aldrig smakat någon sådan där fet amerikansk lyxglass som Ben & Jerry eller Hägen-Danz (kanske tysk snarare än amerikansk). De verkar goda och fulla av märkliga smakkombinationer men samtidigt relativt svåra att få tag på. Är det annars något att rekommendera?

thark

Hero
Re: Lyxglass

Är det inte så att Häägen-Dääz (eller hur det nu stavas) är ett amerikanskt tjohej som lagt sig till med massa fåniga prickar för att låta sofistikerat/europeiskt/lyxigt?

Hur som helt, bäst är ju helt klart blåvitts vaniljglass i halvliterspaket (eller eldorado eller något annat lågprismärke). Såga upp en lakom bit av paketet och sleva i sig, mm. Enkelhet och stilrenhet vinner i alla lägen - som vanligt!

En enkel ispinne såsom piggelin är dock aldrig fel det heller, med ungefär samma motivation.

Selly

Level 5 Laser Lotus

”De verkar goda och fulla av märkliga smakkombinationer men samtidigt relativt svåra att få tag på. Är det annars något att rekommendera?”

Just nu bor jag tillfälligt ute i bushen (eller åkej, förorten), men även på ICA hos mig finns Häagen-Dazs' glass. Personligen tycker jag att den är värd de extra pengarna, så om du hittar nånstans i din närhet där den finns att köpa så borde du prova. Panna Cotta & Raspberry följd av Strawberry Cheesecake och Cookies & Cream är väl godast IMO.

Also: Eftersom glassfan är så satans dyr så har man inte råd att äta sig fet på den – ännu en fördel! :gremcrazy:
<font size="1">Oh, och thark har rätt: Häagen-Dazs är amerikanskt.</font size>

Rising

Vila i frid

Jag har nästan aldrig smakat någon sådan där fet amerikansk lyxglass som Ben & Jerry
Jag måste ha haft otur med Ben & Jerry, för alla smaker jag har provat har typ haft något skitskumt i sig. Pajdeg, till exempel. Rabarberpajsglass är liksom rätt meningslöst; rabarbersmaken är toppen och glassen är toppen - men små klumpar av pajdeg mitt i allting är verkligen ingen höjdare. Å så har Seven Eleven hos mig typ bara chokladfiskglassen, och den är rätt tråkig.

Men prova och se om inte du kan få tag i någon av de riktiga tiopoängerna. De är i vart fall rätt exotiska.

Ändring: Ljugis! Jag har visst ätit goda Ben & Jerry-glassar, jag hade bara glömt bort det. VerMonster har lönnsirap, kolasås och rostade pecannötter - jättegod! och Dublin Mudslide var också jättegod - Irish Cream med kaffekolasås och chokladkex (de där kexen var inte så balla, dock). Kolla in smakerna här.

magoo

Hero
1. GB-sandwich
2. GB-sandwich tyder på en splittrad personlighet som inte kan bestämma sig för mesig vanilj eller vågad choklad, men som inte räds en viss kladdighet vid utforskandet av de två alternativen. Sandwichen kan antingen avnjutas i stora tuggor (pga kexen utan ilningar i tänderna) eller genom ett vällustigt slickande efter kanten beroende på humör.

Trots att den är en favoritglass är den sällan förstahandsval, nej den kommer fram när man gått igenom alla nymodigheter och ratat Magnumsegmentet (som är klart överdimensionerat). När den väl landat i munnen kan man inte förstå att man någonsin sneglat åt en annan glass och man lovar och svär att nypa den direkt vid nästa inköp.

Marcus J

Hero
Gb sandwichen är totalt rippad.

Gissa var ifrån?

kanske från glassen som heter sandwich.

/Marcus som brukar få beställningar på Gb- Sandwichar och Magnum trots att badet inte saluför någon av dem. (dock en magnumripp och orginal sandwichen)