Jag kan omöjligt sammanfatta min musiksmak. En gammal klyscha, men jag lyssnar på all typ av musik, från riktigt konstig till riktigt vanlig. Jag har ännu inte träffat någon som kan matcha min musiksmak ens i närheten
Jag är inte så jäkla bra på genreklassificering, men ett litet urval av min musik (som utan undantag är i Mp3 - våga vägra CD) kommer här:
Ambient/noise (ex Aphex Twin, Autechre, Biosphere (som är lysande!!))
Musikal (ex. Jesus Christ Superstar, Disney-OST)
Soundtracks (vansinnigt mkt, men jag föraktar vanlig trist orkestral. Hanz Zimmer får det att vattnas i munnen. Några av de bästa soundtrackens tillhör dock dataspel ex. Half-Life 2, McGee:s Alice, Silent Hill, Command & Conquer, etc)
Klassiskt (Mozart, Bach, utvalda verk, ej opera)
Dance/trance/house (massor funkar, Safri Duo favorit)
Metal (ingen klassisk metal, däremot är Metallica, In Flames, Dark Tranquility mkt bra)
Pop (jag pallar inte att lyssna på saker som hörs på radio eftersom man hör det för ofta då, men några år efter slagdängorna var populära kan man hitta godbitar)
Humor (Rally, Galenskaparna & After Shave, Tom Lehrer)
Electronic/Industrial (bl.a. Frontline Assembly)
EBM/Futurepop (VNV Nation stark favorit)
Bluegrass (banjo gör mig knäsvag)
World (mellanöstern, asiatiskt, etc)
Ethno (Delerium, Enigma, Conjure One, etc)
Jazz (Armstrong, ex)
Medeltida (Wolgemut, Saltatio Mortis, etc)
Bitpop (lite uppoppade C64-dängor av valfria artister..mkt bra!)
Rap (Eminem, Cypress Hill)
Annat som jag inte kan placera just nu är Leonard Cohen, Linkin Park, Godsmack, 23 till (gyllene svensk gladpunk), Queen, Enya, gregorianskt, Norah Jones, etc, etc. Jag är skadad av rollspel på så sätt att jag alltid bedömmer en slingas möjlighet som bakgrundsmusik till rollspel eller till en film och hela min musiksmak är kraftigt påverkad av jakten på lämplig bakgrundsmusik.
Värt att notera är att jag är allergiskt mot att höra samma låt under för kort tidsperiod - jag behöver ett extremt stort urval av musik (tacka vet jag min iRiver hårddisksspelare). Det innebär att jag knappt kan lyssna på CD-musik eller radio. Jag har insett att t.o.m. P3 har litet urval av musik i sina vanliga program.
/RipperDoc