Nekromanti Favoritskurkar i Star Trek

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag såg klart säsong tre av Star Trek: Voyager ikväll och jäklar vilken underbar underhållning Star Trek är. Bättre finns knappt.

Nåja, i vilket fall så skulle jag villa påstå att en av de roligaste grejorna med Star Trek är det stora galleri med skurkar som har dykt upp under åren. Bara i Voyager finns ju flera oförglömliga. Dels har vi individer som Seska och Maj Culluh. Eller Mr Suder, den sociopatiske betazoiden som försöker bli kvitt sina våldstendenser.
Dels har vi hela folkslag som ställer till det för våra tappra rymdfarare.

Kazon; inte helt olika Klingonerna är Kazon råa, aningen primitiva, missförstådda och hämdlystna. De funkar som skurkar även om mycket känns som en rip-off av rymdorcherna som förekommit i varje serie sedan TOS.

Borg är svinhäftiga. Välkommen till kollektivet liksom. Hälsningsfrasen beskriver allt; "We are Borg, prepare to be assimilated, resistance is futile". Kan det bli coolare?

Vidiianerna är så jäkla otäcka. Ett helt folkslag som smittats av en förödande sjukdom tvingas stjäla andra folks inre organ. Uscha! Tragiskt och nervpirrande.

För att inte tala om alla kalla ambassadörer, politiker och rymdfararkaptener besättningen stöter på genom åren.

Ja, till och med smittor (som makroviruset) och datorviruset (någon som minns clownen som var skräcken personifierad?).

Jag har svårt att peka ut en favorit, men Borg kommer såklart högt upp på skalan, liksom Suder.

Vilka skurkar är era favoriter i Star Trek?

- Vulf

Krille

Super Moderator
Mina två favvo-skurkar kommer från filmerna.

<ul type="square">[*]Dr Soran från Star Trek: Generations, som är så besatt av evigt liv att han är villig att offra en hel primitiv planet för att lyckas. Smart, hänsynslös och har ett antal rätt giftiga repliker.
[*]General Chang från Star Trek VI, som spinner runt i stolen på bryggan på sin bird-of-prey och citerar Shakespeare. Han är så härligt over the top![/list]

Annars har det varit ont om skurkar som har varit värda att orka hata. Dessutom står de sig ganska slätt jämfört med till exempel Maestro Delphine Elaclaire från Last Exile och hennes gille, som inte bara är en underbar skurkindivid utan en fantastisk skurkorganisation.

Men åkej, jag erkänner: jag är bortskämd när det gäller skurkar, och Star Trek är det inte, in my humble experience. En skurk har två uppgifter: man ska hata honom, och han ska definiera protagonisten. Med några undantag så är det något som Star Treks skurkar misslyckas med - normalt sett är de lika engagerande som en slumpvist vald dörr eller slumpvist vald orch i slumpvist vald dungeon.

Troberg

Sinister eater
Vilka skurkar är era favoriter i Star Trek?
Borg, åtminstone innan de blev utmjäkade på slutet.

Personligen hoppas jag att nästa spinoff på Star Trek-franchisen blir "Star Trek: Borg". En hel serie, sju säsonger, med bara borg (och det inkluderar 7of9 i hennes typiska spray-on-klädsel)!

BraidsMamma

Veteran
Andorianerna i den första säsongen av Ent.. mums..
Gillar även Silliks sliskiga sätt även om sulibangrejen verkar lite B i allmänhet.

Ulfgeir

Swashbuckler
Men åkej, jag erkänner: jag är bortskämd när det gäller skurkar, och Star Trek är det inte, in my humble experience. En skurk har två uppgifter: man ska hata honom, och han ska definiera protagonisten. Med några undantag så är det något som Star Treks skurkar misslyckas med - normalt sett är de lika engagerande som en slumpvist vald dörr eller slumpvist vald orch i slumpvist vald dungeon
Den beskrivningen gäller även i viss mån Star Tråks "hjältar". =^_^=

/Ulfgeir

G

Guest

Guest
(och det inkluderar 7of9 i hennes typiska spray-on-klädsel)
7 of 9 star terk fans prefer 7 of 9 before borg queen, i am not one of them.

I övrigt håller jag med borg äger alla andra i star trek universat enligt mig.

Saxifrage

Hero
Borger, McCarthy och trekkisk skurkologi

Ibland funderar jag på om borgerna är ett uttryck för att Star Trek har ändrat inriktning en aning. Det ur-gamla Star Trek handlade, som jag uppfattat det, mycket om internationellt samarbete; att hålla ihop över nations- och rasgränser och att arbeta för det gemensamma bästa. Lite tillspetsat kan man säga att huvudskurkarna, Klingons, var individualistiska egotrippare som inte hade någon respekt för andra varelser. Sen kom borgerna som ny huvudantagonist, och då handlar det om ett annat hot där kollektivismen och utplånandet av individen är det läskiga. Det är nästan som en parafras på 60-talets gamla zombiefilmer, som ju sägs vara ett uttryck för dåtidens kommunistskräck. Inbillar jag mig, eller har det skett en ideologisk revolution i Star Treks universa?

För att svara på huvudfrågan: naturligtvis är "Q" från Next Generation den grymmaste skurken. Han är egentligen inte ond, det är bara hans ovana att behandla människor som små myror i en glasburk som gör det svårt att komma överens med honom. Dessutom är han skönt överlägset intelligent, mer sådant.

Krille

Super Moderator
Re: Borger, McCarthy och trekkisk skurkologi

"Dessutom är han skönt överlägset intelligent, mer sådant."

För att vara överlägset intelligen så är han rätt korkad. Q är mer arrogant och skitmäktig, men intelligent? Näe.

Slarn

Excentriker
Species 8472, ett gäng som får t om. Borg att darra med sitt "The Weak Will Perish".

Cardassians, typer som man ofta verkligen hatar, men som också har en intressant historia som är välintegrerad i DS9:s allmäna plot. Sen är också både Garak och Dukat riktigt genomtänkta och intressanta personligheter, IMHO.

Håller med om Borg också; de är ju smått klassiska och dessutom huvudskurkar i min favorit bland filmerna (First Contact såklart).

Saxifrage

Hero

Ok, "intelligent" i meningen tekniskt överlägsen då. Och själv anser han sig väl vara rätt mycket klyftigare än Picard och company.

magoo

Hero
Jag har tre favoritskurkar:

1. En ettavsnitts-skurk i TNG, i form av en svart pöl av ren ondska, resterna efter att ett folkslag hade kommit på ett sätt att filtrera bort sina dåliga sidor och dumpa dem på en planet. Den svarta pölen tog kål på Tasha Yar, en av de bästa karaktärerna i hela TNG (Worfs företrädare som säkerhetsansvarig) efter ett rafflande kidnappnings-avsnitt med försök till förhandling. Pölen käkade helt enkelt upp henne och jag, maken och alla andra fans tappade hakan. Men... så kan man väl ändå inte göra? Det är ju bara rödskjortorna som stryker med, ordinarie ska ju alltid klara sig...

Jag saknar Tasha Yar, men avsnittet var ett av de bästa och skurken hamnar som nummer ett.

2. Borg. De är coolast från start och tappar lite stinget med åren. Tyvärr verkar de följa mönstret från alla film/serieskurkar - först är de oövervinnerliga och fruktansvärda, sen kan vilken rödskjorta som helst ta kål på ett dussin med en gäspning. Men Borg i TNG var toppen - inte onda, bara målmedvetna.

3. Q. Jag är svag för den irriterande Q, även om han inte alltid är skurk. Sabotör och irritationsmoment är han i alla fall.

/Magoo, som gillar TNG men ofta gäspar åt Voyager

Troberg

Sinister eater

För att vara överlägset intelligen så är han rätt korkad. Q är mer arrogant och skitmäktig, men intelligent? Näe.
Nja, han/de (inte lätt att avgöra med Q) ser bara saker ur ett annat perspektiv som inte är meningsfullt för vanligt folk.

Jag saknar Tasha Yar, men avsnittet var ett av de bästa och skurken hamnar som nummer ett.
VA!? VAAAAAAAAAAAAAD!!?!?!!?
Jag brukar hålla mig från att reagera kraftigt! Men herre jistanes, du kan inte mena allvar människa. Hon var så otroligt dålig! Ta tex. hennes snack med Wesley i ett av avnsitten där hon på Batman ano 60-tal predikar varför droger är så "ajabaja"! *pust*stön*host* Jag läste att hon skulle dö och letade fibrilt upp det avsnittet och njööööt.

Såja nu måste jag lungna ner mig...

Bästa skurken är hel klart Gul Dukat. Hans "man vet aldrig var man har han" och hans lite överdrivna sätt är helt underbart!
Sen vill jag bara nämna att Garak är den bästa karaktären genom ST någonsin!

Exterus

Veteran
Måste man hata skurkar? Det tycker inte jag. Skurkarna ska vara motpolerna till "the good guys", bara. Jag har lättare för att hata ultragoda och rättrådiga hjältar som aldrig kan göra något fel än härligt hänsynslösa och stenhårda ondingar.

Angående min favoritskurk i Star Trek så måste jag nog lägga min röst på Borgerna jag med. Men bara i dess originalform, dvs svärmmentaliteten och den kalla och helt känslobefriade viljan att assimilera kulturer för att förbättra sig själva.
Andra coola skurkar är Weyoun (från DS9, och som spelas av den lysande Jeffrey Combs, http://www.startrek.com/startrek/view/library/character/bio/1101802.html ) och Duras-systrarna (Lursa och B'Etor från TNG).

För övrigt så antar jag att det är ett tecken på att jag är en ruskigt patetisk nörd när jag faktist tycker att klingon-kvinnor är attraktiva.

För övrigt så antar jag att det är ett tecken på att jag är en ruskigt patetisk nörd när jag faktist tycker att klingon-kvinnor är attraktiva.
Nej, nej det visar bara att du är konstig :gremgrin:
Just Duras systrarna tycker jag inta är så "haut"
men annars så kan jag hänga med på en bloodwine
fest med dig :gremcool:

För övrigt så är ju Major Kira hetast av alla. Jag vet att jag låter
väldigt DS9-partisk, men jag har faktiskt sett hela TNG och ENT också :gremsmile:

Ps. Sen kan en person med en avatar från Dr. Strangelove inte vara helt vrickad, ett tecken på god smak är det ju!

Exterus

Veteran
För övrigt så är ju Major Kira hetast av alla. Jag vet att jag låter
väldigt DS9-partisk, men jag har faktiskt sett hela TNG och ENT också
Major Kira? Njaa, då föredrar jag personligen Ezri Dax.

G

Guest

Guest

Inte heller kommunnister vill ha individen utplånad, kommunismen är till för att hantera individen på ett konstruktivt sätt, om man då utplånar individen så blir inte heller de glada, medans borg har kommit till den gränsen då alla är en individ och räknar man samhället och individen som samma sak så är ju ingenting som individen eller samhället gör fel. Detta trycker även hårt på kommunismens lagtyngd, vilket innebär att en kommunist ofta tycker värre om the borg än en kapitalist då kapitalisten ofta ser till vinsterna framför lagarna (iallafall i kommunismens definition av kapitalismen(vilket de som säger att de är kapitalister är omedvetna om)).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
The Dominion härskar! Jag älskade Deep Space Nine och hur de byggde upp fraktionen Dominion - och framför allt deras ledare, the Shapeshifters. Finns inget mer farligt än en fiende som kan nästla sig in i ens maktstruktur och påverka därifrån.

Jag gillade även den där rasen som introducerades i Voyager som fick Borgerna att skita i brallan. De såg rätt balla ut och fick mig i alla fall att köpa dem som farliga. Synd att de var med så lite bara.

magoo

Hero
Om du såg ett avsnitt med Tasha Yar och Wesley och tyckte att HON var dålig så måste jag ifrågasätta ditt omdöme...

Alla karaktärer i Star Trek har matats med taskiga och övermoraliska repliker emellanåt (minns inte den predikan du nämner), men anledningen till att jag gillar Tasha Yar var att hon var den första kvinna jag såg i Star Trek som inte bara fick gå omkring och vara snygg utan ha ett riktigt jobb och en intressant bakgrundshistoria. Tasha Yar var tuff och det fanns betydligt blekare personer att ta kål på i mitt tycke.

Saxifrage

Hero

Så du menar alltså att de gamla zombiefilmerna hade noll och intet med kommunistskräck att göra? Någon filmvetare som kan det bättre än mig som vill uttala sig?

Eller menar du att borger är något annat än zombier? Jag tycker att de förefaller vara rätt lika, men jag kanske missar något?