Nekromanti Favoritutomjordingar

Slarn

Excentriker
Mina favoriter är nog Vulcans i Star Trek och Eldar i Warhammer 40.000. Båda raserna är ganska väldokumenterade, och har faktiskt olika kulturer inom rasen. Eldar har ju både Craftworld (med en hel del olika craftworlds) och Dark Eldar, plus då Harlequins och Exodites. Vulcans har faktiskt också lite olika synsätt, bland annat olika mindre fraktioner (t ex. gänget som faktiskt visar känslor i ett avsnitt av ENT), samt såklart romulanerna.
Att båda raserna har kewla psykiska krafter å sånt gör ju inte saken sämre! :gremcool:
Sen att båda är lite Elves in Space är ju ett annat sätt att se på saken, det är kanske bara för att jag är lite smått insnöad på alver som jag gillar dem... :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Käpphästarna

Läs gärna Way Station av Clifford Simak och begrunda några av de märkliga utomjordingar som reser förbi.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Men Re: Favoritutomjordingar

Hmms jag må vara en nörd trekkie, men hur kan du påstå att romulans är de som är mest olika människorna? Jag skulle säga tvärtom, dom är väldigt väldigt lika...

Du vill alltså mena att mänskligheten inte är paranoid?

Faktum är ju att nästan alla star trek raser till beteender är väldigt lika människorna, det enda som skiljer dom om man skipper utseende... Är ju att dom har fått en egenskap som dragits till extremen...
Vulcans(smarta)
Romulans(känslofulla, för det är väl igentligen det som dom är?)
Klingoner(det mörka i människann? besten?)
Ferengi(Amerikaner)

Nej tacka vet jag Allliannsarnanana i B5 Vorlons Shadows etc... dom ligger på ett annat plan än Människorna :gremsmile: Fast iofs så är väl dom bara omgjorda änglar och demoner?
Bah allt suger ju när kan skaparna av nya serier komma med något helt nytt?
Har det hänt de senaste 40 åren?

jimpe

Veteran
Star Trek: Horta

fantastisk varelse av lava som lägger ägg som bowlingklot.
"Its mind is pure logic" mr Spock.

jimpe

Veteran
bästa källorna till bra utomjordingar:

är David Brins "Uplift" serie som har en otrolig uppsjö av kreativa arter med fantastiskt varaierade utseenden, kulturer och egenskaper.

Sedan är de fyra främmande raser som förekommer i Peter F Hamiltons "Night's Dawn" trilogi också rätt bra. De raserna heter laymil, tracatha (tror jag) och lycilph. Den sista minnsjag inte minns namnet på. Sedan finns en del knepiga primitiva varelser som är rätt fantastiska också.

jimpe

Veteran
Vonnegut

Kurt Vonnegut brukar ha intressanta idéer. Var det inte i Slakthus 5 som Trafalmadorianerna berättar för människan Billy Pilgrim att människor är sjukönade, fast de andra nödvändiga könens "input" sker i dimensioner vi är dåligt utrustade för att erfara medvetet?

jimpe

Veteran
lika biologi?

Iochmed ALIEN 3 så verkar det ju som om ALIENS stjäl extremitetstrukturen hos de varelser de parasiterar på (en hund i fallt A3).
Fast de sätter ihop det på sitt eget kisellivsformsätt med avgasrör på ryggen, lång taggig svans och störtbåge på axklar och jätte hjälm på huvudet.

jimpe

Veteran
svaret på frågan!

De flesta regissörer/producenter som säger nåt om detta har följande två skäl att ange:
De vill ha annorlunda aliens, men (1) det går inte att uttrycka känslor i berättandet med för främmande varelser OCH det är (2) dessutom tekniken ännu inte tillräckligt bra för att klara. En skådis gör jobbet bäst, men då kan man inte operera om honom hursomhelst för att uppnå det målet.

jimpe

Veteran
Aliens

Deras utseende och livscykel (tacka Giger för det), men också att de anpassar sig till sitt byte genom att stjäla deras kroppsuppsbyggnad (se ALIEN 3 där de impregnerar en hund istället för en människa).

Ulfgeir

Swashbuckler
Mina favoriter inkluderar:

Aliens från det universat. Perfekta mördarmaskiner. Jaja, kanske lite bugg i fysiologin hur de kan växa så snabbt utan massa föda.

Shadows och Vorlons från Babylon 5.

Trance Gemini från Andromeda. Hon är cool. =^_^= Hon hade nog varit ännu coolare om hon haft kvar svansen i hennes mer vuxna form.

Utomjordlingen från Species är rätt kul med. Menar då del 1, del 2 är bara skräp. Här har vi en varelse vars högsta drift är att para sig. "We made her female to be more docile and controllable..."

H.P. Lovecrafts skapelser. Menar kan man bli mer utomjordlisk och mer främmande för mänskliga sinnena än så?

Sakerna från filmen The abyss är även rätt intressanta.

/Ulfgeir - Spyr galla över alla dåliga utomjordlingar i star träck...

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Tribbles!!!! (NT)

NT = nassor med tribbles
Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!! Tribbles!!!!

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Tribbles!!!! (NT)

Jaja, tribbles må vara söta små pälsbollar, men de ställer bara till problem...

Menar, börja med 1 tribble, efter ett tag är hela ditt rymdskepp nerlusat av dem. =^_^=

/Ulfgeir

Troberg

Sinister eater
Trance Gemini från Andromeda. Hon är cool. =^_^= Hon hade nog varit ännu coolare om hon haft kvar svansen i hennes mer vuxna form.
Håller med, det var ett misstag att kupera henne.

Troberg

Sinister eater
Bara om de kör honom i en mixer... [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Troberg

Sinister eater
Re: Vonnegut

Kurt Vonnegut brukar ha intressanta idéer. Var det inte i Slakthus 5 som Trafalmadorianerna berättar för människan Billy Pilgrim att människor är sjukönade, fast de andra nödvändiga könens "input" sker i dimensioner vi är dåligt utrustade för att erfara medvetet?
Kommer inte ihåg, det var länge sedan jag läste den. Låter dock rimligt.

Det där har jag roat mig med i SF-rollspel några gånger. Aliensare som är förvånade över att människorna bara har två kön och tycker att det är lite perverst. Alltid lika underhållande, speciellt när de försöker klura ut hur det går till praktiskt när det bara finns två kön och drar helt fel slutsatser (no pun intended).

Slarn

Excentriker
Re: Men Re: Favoritutomjordingar

Vulcans(smarta)

Det kan ju råda lite delade uppfattningar om vad som är "smart", speciellt finns det ju en hel del människor som ogillar hur vulcans beter sig i ENT.

Romulans(känslofulla, för det är väl igentligen det som dom är?)

Njaa, både vulcans och romulans har ju otroligt starka (och destruktiva) känslor, det är därför de undertrycker dem så hårt. Det som skiljer de båda raserna åt är att romulans gillar att använda våld som en lösning på sina problem, medan vulcans endast använder det i nödfall.

Klingoner(det mörka i människann? besten?)

Tja, det kanske var lite så i TOS, men klingonernas "kultur å sånt" utvecklades nog åtskilligt efter den serien och blev mer komplex och mindre "svartvit". "Nuförtiden" ses väl klingons mer som hedersamma allierade till UFP (om än med lite "konstiga vanor").

Ferengi(Amerikaner)

Där tvingas man hålla med dig... :gremgrin: